1ste veulen op 21ste??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

1ste veulen op 21ste??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 10:53

Hallo, Ik heb even een vraag. Ik heb een merrie van 19 jaar, zoals een aantal van jullie weten... Nou wil ik al heeeeel lang een veulen van haar. Dit jaar wil ik de knoop doorhakken en ik zou haar het liefst in april/mei van 2004 laten dekken, (heb nog geen hengst uitgezocht) zodat zie in maart/april van 2005 een veulen zou kunnen krijgen. 1 mei van datzelfde jaar zal ze (hoop ik natuurlijk) 21 jaar worden...
Er is vroeger geprobeerd met haar te fokken, maar dat is toen niet gelukt. Het zou dus (voor zover ik weet) haar eerste veulen worden, mits alles goed gaat...
Ze heeft een bijzondere stamboom (zie profiel) en ik heb zelf het idee dat er een geweldig veulen uit zou kunnen komen, maar wat voor mij ook zo belangrijk is, volgens mij is mijn paard een meer dan geweldige moeder en daarom zou ik het voor haar zo geweldig vinden. Bovendien zal de lijn van Tolad dan doorgezet kunnen worden.
Kunnen jullie mij hier meer over informeren? het gaat met name om de leeftijd van mijn paard.
Groetjes! Agossie

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:25

Je profiel geeft inderdaad geweldig veel info
Tolad heeft kansen genoeg gehad zich te bewijzen heeft goede merries gehad. Trouwens je zet een merrielijn voort en niet een lijn van een van de hengsten in die lijn, dat kan je alleen met een merrie uit de stam van Tolad.
Buiten dit alles lijkt het me zeer onverstandig om zo'n merrie nog met al die flauwekul lastig te vallen nog afgezien van de gigantische kosten en de geringe kans op resultaat.
Zou een veulentje kopen, kan je ruimschoots uitkiezen en is veeeel goedkoper .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:28

Heb je wel eens gedacht dat het niet mogelijk is om haar drachtig te krijgen? Aangezien er vroeger geprobeerd is met haar te fokken en geen veulen heeft gehad is die kans groot.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 11:40

Ik heb inderdaad gedacht aan een veulen kopen, maar dat wil ik niet, Sarabande. Het gaat mij er niet om dat ik een geweldig veulen fok, ik zou alleen graag een veulen willen van en vóór mijn paard.
Petraaken, het is idd vroeger een paar keer geprobeerd en het zou idd kunnen dat ze niet drachtig wordt, maar waarom zou ik het niet toch een keer proberen? Niet geschoten is altijd mis. Ik zit meer met het feit dat mijn merrie misschien te oud zou zijn voor de laatste loodjes van de dracht en de geboorte. Ze is wel elke maand ik de zomer goed hengstig en is heel gezond. Ik weet gewoon dat ze een geweldige moeder zou zijn en dat zij het ook geweldig zou vinden om moeder te zijn. Daarom wil ik info hierover.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:54

Ik zou er niet meer aan beginnen op die leeftijd, je hebt kans dat je zowel het veulen als de merrie verliest. Dat zou ik er niet voor over hebben iig.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 11:58

Dat is dus het enige waar ik echt bang voor ben. Ik weet dat er een sportmerrie is geweest die op haar 23 haar eerste veulen gehad heeft en dat is geweldig gegaan. Ik weet niet meer wie dat was hoor..

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:11

Bonnie is 2 maanden geleden bevallen van een gezond merrieveulen. Ze is nu 20, maar had al eerder een veulen gehad. Mijnmening is dat als de merrie het niet meer aan kan qua leeftijd dat het ook niet meer lukt.
Fokmerrie van een vriendin van me was altijd 1e keer insemineren drachtig en op haar 21e lukte het ineens niet meer. Ik denk dat zo'n merrie het dan gewoon niet meer aankan.
Ik zou je merrie inwendig laten onderzoeken door een goede dierenarts en het er eens met een goede hengstenhouder over hebben.
Ik zou ook voor een hengst kiezen die het niet al te druk heeft met mega veel merries. Des te betere kwaliteit sperma vaak.
Vorig jaar tijdens het dekken van Bonnie lukte het ook steeds niet, ze hebben toen onverdund sperma gebruikt en het was gelijk raak. Toen geloofde ik nooit dat er een gezond veulen naast zou komen te lopen

Ik denk dat je het kunt proberen. Sleep de merrie alleen niet van hot naar her. het moet voor haar ook een beetje leuk blijven. Ik zou ook eens contact opnemen met de vorige eigenaar die het ook heeft geprobeerd.

succes

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:13

_inge_ schreef:
Bonnie is 2 maanden geleden bevallen van een gezond merrieveulen. Ze is nu 20, maar had al eerder een veulen gehad.


Heb je het over een KWPN merrie????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:16

Ja, hoezo?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 12:19

_inge_ schreef:
Ik zou je merrie inwendig laten onderzoeken door een goede dierenarts en het er eens met een goede hengstenhouder over hebben.
Ik zou ook voor een hengst kiezen die het niet al te druk heeft met mega veel merries. Des te betere kwaliteit sperma vaak.
Vorig jaar tijdens het dekken van Bonnie lukte het ook steeds niet, ze hebben toen onverdund sperma gebruikt en het was gelijk raak. Toen geloofde ik nooit dat er een gezond veulen naast zou komen te lopen

Ik denk dat je het kunt proberen. Sleep de merrie alleen niet van hot naar her. het moet voor haar ook een beetje leuk blijven. Ik zou ook eens contact opnemen met de vorige eigenaar die het ook heeft geprobeerd.

succes


Kijk, dit is nou info waar ik wat aan heb!!!!! Dank je Inge!!! Ik zou het graag op de natuurlijke manier willen proberen, met een hengst die idd nog niet zoveel gefokt heeft. Het liefst iets in de buurt en als het na 1 keer niet raak is, ook niet meer proberen. Ze heeft dan iig haar 'lol' gehad!! hi hi!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:20

_inge_ schreef:
Ja, hoezo?


Lijkt me nogal een verschil om een veel meer bij de natuur staande Shet die al eerder geveuld heeft te vergelijken met een KWPN merrie die nog nooit een veulen gehad heeft Verward
En dan hebben we het nog even niet over het verschil in de onkosten Geld, geld!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:23

Agossie schreef:
Ze heeft dan iig haar 'lol' gehad!! hi hi!


De merrie vind het meestal niet zo leuk.
Er zijn maar weinig KWPN hengsten die natuurlijk dekken en jij zal zeker lol hebben ten koste van minstends zo'n 700 euro + afdracht 100 euro + btw + dokterskosten.
Wat je maar lol noemt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:29

Ik heb het idee dat je voor jezelf al lang besloten hebt om het een poging te geven...

Verder beperk je je enorm als je het op de natuurlijke manier wil proberen, ik neem tenminste aan dat je wel binnen het KWPN wil blijven?
Zeker als het ook nog in de regio moet zijn...
Verder is de dekking voor de merrie helemaal niet zo'n lolletjes, om nog maar te spreken over het extra risico wat ze loopt.
Je moet het zelf weten, maar ik vind dat als je wel met haar besluit te fokken je je eigen belang boven dat van jouw merrie stelt.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:58

Agossie"]
Kijk, dit is nou info waar ik wat aan heb!!!!! Dank je Inge!!! Ik zou het graag op de natuurlijke manier willen proberen, met een hengst die idd nog niet zoveel gefokt heeft. Het liefst iets in de buurt en als het na 1 keer niet raak is, ook niet meer proberen. Ze heeft dan iig haar 'lol' gehad!! hi hi!
[/quote]

Mijn mening is als de dierenartsen en hengstenhouder achter je staan (die hebben er toch het meeste ervaring mee), het 1 seizoen proberen. Al denk ik dat de kans heel erg klein is. En lol heeft ze er niet aan gehad hoor, het ging nog steeds via een rietje.


[quote="sarabande"]
[quote="_inge_ schreef:
Ja, hoezo?


Lijkt me nogal een verschil om een veel meer bij de natuur staande Shet die al eerder geveuld heeft te vergelijken met een KWPN merrie die nog nooit een veulen gehad heeft Verward
En dan hebben we het nog even niet over het verschil in de onkosten Geld, geld!
[/quote]

Ja iedereen vond me ook gek, maar ik wilde een veulen van Bonnie en wij vonden het waard om er veel geld mee te verliezen. Anders had ik ook geen veulen gekocht, dan had ik gewacht tot ik klaar met school was. Ik ben ook echt vreselijk blij dat het toch nog gelukt is.

Bij mij op stal staat een merrie waar ze al een jaar of 5 mee bezig zijn. Die merrie is nu 18. Die mensen wilden perse een veulen van krack uit hun 'geweldige' merrie. Paard is na het 2e seizoen drachtig geworden. Heeft het veulen toen na 10 maanden verworpen. Was echt vreselijk om die merrie te zien. Die mensen gaan gewoon verder met dekken. Ze zijn toen overgestapt op redford geloof ik omdat die beter sperma had. Weer werd de merrie niet drachtig en nu zijn ze al 2 jaar bezig met Jetset. En nog niet drachtig. Vorig jaar was de merrie 2 maandjes ofzo drachtig. Ik had dit mijn merrie dus nooit aangedaan. Die kans is zo klein dat het nu nog lukt en er wordt maar met dat beest gerotzooid. Dat beest heeft al zo'n trauma achter de rug.


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:16

Ik zou zeggen, laat de merrie onderzoeken en als je ermee doorgaat, laat haar thuis dekken. Rij dus zelf om het sperma minder stress voor je merrie en dus meer kans dat het lukt.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 13:18

Ik ga niet met haar van hot naar her, hoor, ik wil het 1 keer proberen, maar daarna ook niet meer. Ik hoop idd dat het niet na een periode van dracht verworpen wordt. Dat is nl voor de merrie heel traumatisch. (als ze al drachtig is geworden...)
Ik wil idd met dierenartsen en hengsten overleggen. En het is idd ook een heel goed idee om de (eer-eer-) vorige eigenaar op te sporen.
Goeie tip van Petraaken over dat sperma zelf rijden en niet met mijn paard naar een andere locatie. Dank je!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:45

spreek uit ervaring met stress en paarden die niet drachtig worden en zelfs niet hengstig. Dit gebeurde vorig jaar met mijn toen 3-jarige merrie. Pas wanneer de merrie thuis was na 7 weken en 1 keer een cyclus laten passeren hebben we haar drachtig gekregen. Nu heb ik een mooi merrieveulen dat wel wat laat in het seizoen is geboren maar ik heb tenminste een veulen. Ik doe dus nooit meer een merrie naar het dekstation zelf. Voortaan altijd thuis en we rijden zelf om het sperma als het niet te ver is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:52

Agossie schreef:
Ik ga niet met haar van hot naar her, hoor, ik wil het 1 keer proberen, maar daarna ook niet meer. Ik hoop idd dat het niet na een periode van dracht verworpen wordt. Dat is nl voor de merrie heel traumatisch. (als ze al drachtig is geworden...)
Ik wil idd met dierenartsen en hengsten overleggen. En het is idd ook een heel goed idee om de (eer-eer-) vorige eigenaar op te sporen.
Goeie tip van Petraaken over dat sperma zelf rijden en niet met mijn paard naar een andere locatie. Dank je!


Zoals Sjuim ook al constateerde selekteer je de antwoorden eruit die je passen.
Als je met de dierenarts en hengsten Verward gaat overleggen, vraag dan even naar de kosten. Een keer sperma vangen kost evenveel als 4 keer, oftewel op het moment dat jij sperma bestelt moet je betalen.
En wat de tip van Petraaken betreft, 90% van de merries wordt aan huis geinsemineerd, maar je had het over een natuurlijke dekking om dat dat zo geweldig leuk voor je merrie is Verward Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:00

In een keer zal het waarschijnlijk toch niet lukken, of bedoel je een seizoen? Ik zou zelf het risico niet nemen met mijn merrie.

Mijn eigen merrie heeft op haar 14e een eerste veulen gekregen, dat vond ik ook al te oud (was ook niet mijn keuze). Sindsdien is haar hengstigheid veranderd, ze is enorm hengstig en dit is ze zo'n beetje het hele jaar door. Alhoewel ik natuurlijk niet weet of dit met haar leeftijd te maken heeft.

There is no reality, only perception.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:13

Ik zou het een zo'n oude merrie niet meer aan willen doen. Er worden ieder jaar genoeg veulens gefokt en als je er 1 wil is er keuze genoeg. Als het al lukt wordt het waarschijnlijk toch een heel gewoon veulentje en daar zijn er al zo veel van.

Ik ben tegen op zinloos vermeerderen van dieren. Ik vind dat je alleen bewust moet fokken met een goede merrie uit een hele goede familielijn met de kans dat er een heel goed paard uitkomt. Er hoeven dan minder paarden afgevoerd te worden en de echte fokkers krijgen dan een betere afzet voor hun fokproducten.

Ik zou het belang van je merrie voorop stellen boven je eigen belang

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:30

Crissy schreef:
Ik ben tegen op zinloos vermeerderen van dieren. Ik vind dat je alleen bewust moet fokken met een goede merrie uit een hele goede familielijn met de kans dat er een heel goed paard uitkomt. Er hoeven dan minder paarden afgevoerd te worden en de echte fokkers krijgen dan een betere afzet voor hun fokproducten.


Soms ben ik tegen het zinloos vermeerden van mensen. Boos! Wat is dat nou voor een opmerking! Sorry hoor, ze wilt een veulen van HAAR eigen merrie, met alle respect er zijn er meer die dat willen. Om verschillende redenen, laat haar dat dan willen. Ik zeg bij niet dat ik het eens ben met al haar keuzes enz. Maar ik vind dit gewoon een rare opmerking. Wat is er nou zinloos aan als je van je eigen merrie, een paard wat je kent, vertrouwt en waarvan je het karakter kent een veulentje neemt voor eigen gebruik. Een veulen wat je zelf helemaal op kan voeden. Of dat bij haar merrie lukt, is een tweede. Ik ben het niet eens met al haar voorwaarden en eisen.

- Offline -

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 14:36

sarabande schreef:
Als je met de dierenarts en hengsten Verward gaat overleggen, vraag dan even naar de kosten. Een keer sperma vangen kost evenveel als 4 keer, oftewel op het moment dat jij sperma bestelt moet je betalen.
En wat de tip van Petraaken betreft, 90% van de merries wordt aan huis geinsemineerd, maar je had het over een natuurlijke dekking om dat dat zo geweldig leuk voor je merrie is Verward Verward


over dat 'hengsten Verward ' nou nou, driemaal raden wat ik daar mee bedoel...

Kijk de rest van de tips zijn wel goed. Ik kan wel gaan zitten denken van 'ik wil een veulen van mijn paard en iedereen kan vertellen dat ik het niet moet doen, maar ik doe het lekker toch', maar dan moet ik dit niet op bokt zetten. Ik wil graag tips en zo. Natuurlijk pik je de positieve info er eerder uit dan de negatieve. Ik heb nog niets besloten over de dekking. Je gaat de voor en tegens waarvan jij denkt dat je er iets aan hebt tegen elkaar afwegen en dan volgt een beslissing. Als mij da zegt dat ik beter niet meer kan fokken is het sprookje uit. Als zij zegt dat het gemakkelijk kan qua gezondheid en conditie van de merrie ga ik verder kijken en overleggen... Niet meteen zo negatief doen...

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:42

Agossie schreef:
Niet meteen zo negatief doen...


Ik doe niet negatief ik doe reeel

En ik ben het met de vorige posters eens, buiten je weinig reele kijk op de werkelijkheid vind ik dat je het belang van de merrie ondergeschikt maakt aan je eigen wensen.

Wil je die oude merrie echt een lol doen, geef haar een extra appel en wortel Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 14:50

sarabande schreef:
Wil je die oude merrie echt een lol doen, geef haar een extra appel en wortel Haha!


Mijn paard heeft elke dag lol! Ze staat lekker hele dagen op het land met 4 vriendinnen en krijgt elke dag minimaal 2 appels en in de winter een paar kilo wortelen per dag...
En... over 'die oude merrie' Darwin van Wendy Fokker is ook 19 en rijdt nog mee in de Grand Prix... Zó oud is ze niet hoor....
Maarreh, wij worden het niet eens, dus laat maar verder.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:55

Nou ja, de ene 19 jarige is de andere niet natuurlijk. Daarbij, een bejaarde vrouw zou best nog een marathon kunnen lopen, wanneer ze in goede conditie is, maar een kind krijgen is een ander verhaal.
Ik denk dat je het een beetje onderschat.
Ik zou het niet doen iig.

זכור


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers