De geschiedenis herhaalt zich (artikel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

De geschiedenis herhaalt zich (artikel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 01:19

Wouter Slob in De Hoefslag van 20 oktober 1994.

Onlangs plaatste ik al een artikel uit De Paardenkrant over LRD rijden [RT] Laag, diep en rond, systeem om over na te denken maar er zijn nog veel meer artikelen over dit onderwerp verschenen. Bij het opruimen van wat oude uitgaven van De Hoefslag uit 1994 (!), kwam ik er nog een paar tegen. Een van die artikelen vind je hieronder. Interessant om te lezen en misschien komt er nog een leuke discussie uit Lachen.
Gebruikers van andere forums die dit stukje typwerken willen overnemen, kunnen dat uiteraard doen, maar het is wel aardig om dat even te melden Knipoog.

De geschiedenis herhaalt zich

Vrijwel een eeuw geleden verscheen een brochure van ongeveer zestig bladzijden, geschreven door Paul Plinzner, lijfstalmeester van de Duitse keizer Wilhelm II. Het boekje droeg de titel: Wie ist die Beizäumung des Pferdes zu gewinnen und zu erhalten? Vet gedrukt was: ‘Beizäumung des Pferdes’ (= de bijgebrachte houding van het paard).
Iedere dressuurruiter weet dat bij een goed afgericht paard dat aangenaam te rijden is de houding van hoofd en hals een belangrijke rol speelt. Om de houding te bereiken is het zogenaamde ‘bijbrengen en oprichten’ nodig. Maar … daarover is men het in de geschiedenis van de rijkunst lang niet altijd eens geweest.

Dit is niet lang geleden weer actueel geworden toen er een foto van Nicole Uphoff in de Duitse vakpers verscheen waarop deze dressuuramazone op haar toppaard Rembrandt afgebeeld staat terwijl het paard duidelijk met de neus op de borst is getrokken. Geen fraai beeld en zeker niet als het gaat om een beroemd dressuurpaard en een beroemd amazone .

Geen rijmethode
Nu moet men altijd met foto’s oppassen. Er worden, ook in de vakbladen, wel vaker foto’s afgedrukt die beslist niet als voorbeeld voor ongeoefenden kunnen dienen, tenzij men ze gebruikt om te laten zien hoe het niet moet.
Harry Boldt, de trainer van Nicole Uphoff, heeft later verklaard dat die foto eigenlijk niets te maken heeft met een rijmethode. Op dat specifieke moment was het paard geschrokken van hindernissen en zijn berijdster nam hem daarvoor onder handen en wel door hem ‘extreem op te sluiten’. Boldt zei dat het niets anders was dan ‘eine reine Korrekturmassnahme’ (een zuiver correctiemiddel).
Dat alles vond plaats in 1993, precies honderd jaar nadat Plinzner zijn bovengenoemde boekje het licht had doen zien. Overeenkomst tussen de gebeurtenissen is dat de foto evenveel stof heeft opgeworpen in de wereld der rijkunst-beoefenaren als het boekje dat honderd jaar geleden deed. In beide gevallen verweet men de acteurs dat zij de klassieke beginselen geweld aandeden. De geschiedenis herhaalt zich dus, ook in de paardenwereld.

Niet nieuw
Heinz Meyer, bekend om zijn weldoordachte artikelen op rijkunstig gebied in het Duitse maandblad Sankt Georg, heeft natuurlijk ook aan ‘overdreven bijbrengen’, populair oprollen (van de hals) genoemd, aandacht besteed. Ook hij vergeleek het met het geval Plinzner.
Meyer gaat zelfs nog verder terug en stelt vast dat wat Plinzner had uitgevonden niet nieuw was, omdat ook de Engelse rijmeester Newcastle (17e eeuw) en na hem de Fransman Baucher (19e eeuw) het bijbrengen tot ver achter de loodlijn in de praktijk brachten. Meyer wijst er wel op dat er in onderdelen verschillen waren, vooral in samenhang met de oprichting.
De wijze van rijden –africhten- van paarden behoort altijd weldoordacht te zijn. Met andere woorden: men moet kunnen aangeven waarom men zo rijdt of een bepaalde hulp geeft.
Men kent tientallen manieren van paardrijden, waaronder ook de zogenaamde klassieke (van La Guérinière, 18 eeuw). Al die rijwijzen zijn niet zomaar ontstaan. Veelal heeft de praktijk bij het ontstaan een rol gespeeld.
Dat is ook het geval geweest bij de klassieke methode, maar eveneens bij het westernriding of de wijze van berijden van Ijslanders. De verlichte zit van een jockey en springruiter is weloverwogen ontstaan.

Vederlicht
En dat was ook het geval met de methode waarop Plinzner de paarden in de keizerlijke rijstal africhtte en reed.
Keizer Wilhelm II had moeilijkheden met zijn linkerarm, deze was korter dan normaal en hij had er onvoldoende kracht in voor bepaalde handelingen. In die tijd moest een vorst kunnen paardrijden, zowel voor ontspanning als bij openbare gelegenheden en zeker bij parades en manoeuvres van de weermacht.
Een stalmeester, belast met de keizerlijke rijpaarden, was er alles aan gelegen zijn broodheer goed bereden te maken. Dat wilde in dit geval zeggen, dat de vorst moest kunnen beschikken over vederlicht in de hand staande paarden, die gewillig voorwaarts gingen en het bij tijd en wijle ruw met de rechterhand in de teugels grijpen niet kwalijk namen.
Dat werd dus van Plinzner verwacht en dan niet voor één paard maar meerdere, zodat de keizer over verschillende paarden kon beschikken.
Plinzner was beslist geen charlatan. Hij was bevriend met Steinbrecht, op wiens naam het meest klassieke rijkunstige boek van onze tijd –Das Gymnasium des Pferdes- staat en waarvan hij een groot aantal hoofdstukken geschreven zou hebben! Maar hij meende met het in de praktijk brengen van die klassieke methode niet aan zijn opdracht – paarden, die de keizer onder alle omstandigheden gemakkelijk kon rijden – te kunnen voldoen. Hij bedacht daarom een andere methode: die der ‘Absolute Beizäummung’, waarbij aan de oprichting van de hals werd toegegeven.
Met de door hem bedachte methode heeft hij zonder meer succes gehad. De keizer was één der best bereden vorsten van zijn tijd en dat was vooral voor de ijdele Wilhelm, die zich graag in vol ornaat en hoog te paard liet zien, van grote betekenis.
De paarden stonden zo goed in de hand dat de keizer ook jachten kon meerijden en dat uit een snelle gang plotseling ingehouden kon worden. (Ten behoeve van de Keizer met zijn spastische arm waren alle vier de teugels aan elkaar genaaid.)

Plinzner kreeg natuurlijk onmiddellijk veel kritiek. Men verweet hem de ware – klassieke – beginselen der rijkunst verloochend te hebben. Hij kreeg ook, zoals altijd in zulke gevallen, veel bewonderaars en nadoeners. Intussen had Plinzner eigenlijk niets verkeerds gedaan, want hij had volbracht wat men van hem verwachtte, toen hij als Lijfstalmeester werd aangesteld. Wat men hem wel kan aanrekenen was dat hij hetgeen hij met een bepaalde bedoeling had aangewend, ging propageren als een systeem om algemeen toegepast te worden.

Ook de ‘oprol-methode’ van Uphoff heeft navolgers gekregen, zoals indertijd Shockemöhle met zijn oprolmethode bij het africhten van springpaarden. In Reiter Revue van februari 1994 komen voor- en tegenstanders van deze methode aan het woord. Ook de trainer van Uphoff, Harry Boldt, en de strekking van zijn woorden is dat de oprolmethode wordt toegepast, omdat het dressuurrijden tegenwoordig vooral door vrouwen wordt beoefend en hen de kracht dikwijls ontbreekt om paarden met veel drang naar voren op de juiste manier aan te pakken…
Het doel heiligt de middelen, maar de moraal van het verhaal mag doorklinken Een om bepaalde reden aangewende rijmethode mag niet als een systeem voor iedereen worden aanbevolen.

(het scannen van de bijbehorende foto's is niet gelukt)


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 03:48

Aha, als ik het goed begrepen heb is het nu dus mode
om je in de prijzen te rijden met rijmethoden die ontwikkeld
zijn voor zwakke vrouwtjes
en fysiek gehandicapten?

:n:n

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 07:19

Klopt Botervlieg, als je niet sterk genoeg bent om te 'douwen' dan is de methode veroorloofd? Wellicht is dat de reden waarom de paarden van Anky zo lichtvoetig en met schwung de baan doorgaan Schijnheilig

Mooi artikel, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 07:39

Wat leuk om dat weer eens te lezen. Ik kan me dat artikel nog goed herinneren. Ik was altijd helemaal sprakeloos als ik Rembrandt in actie zag, datzelfde had ik bij de paarden van Anky.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:05

De essentie van het artikel ligt voor mij besloten in een paar zinnen:

Citaat:
De wijze van rijden –africhten- van paarden behoort altijd weldoordacht te zijn. Met andere woorden: men moet kunnen aangeven waarom men zo rijdt of een bepaalde hulp geeft.


Citaat:
Het doel heiligt de middelen, maar de moraal van het verhaal mag doorklinken Een om bepaalde reden aangewende rijmethode mag niet als een systeem voor iedereen worden aanbevolen.


Voor mijzelf concluderend: die rij boeken in mijn kast is zo gek nog niet. Prettig dat ik Steinbrecht heb gelezen en weet wat Baucher nastreefde en dat ik delen van hun manier van rijden in de praktijk kan toepassen en ook zo kan benoemen.

Bovendien ben ik weer eens extra blij met mijn instructie die beiden bepaald niet vastgeroest zitten in één systeem. Ze bekijken per paard wat een goede manier van rijden is en wenden bovendien bij rijkunstige problemen een heel scala aan oefeningen aan om die problemen op te lossen, in plaats van maar een oplossing.
Laatst bijgewerkt door abby op 08-09-03 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:02

weer fitness voor de vingers lov? leuk stukje en wat geschiedenis ook Lachen

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:07

SuperPepeijn schreef:
weer fitness voor de vingers lov? leuk stukje en wat geschiedenis ook Lachen


Zo gebeurd hoor, stukje typen Lachen. Er komen nog wel wat meer artikelen hoor, als ik iets interessants tegenkom, dan neem ik het wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:28

De discussie valt me een beetje tegen Haha!. Ik heb nog wel meer liggen, maar als het zo weinig discussie oplevert, is het ook niet echt de moeite Knipoog.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:22

Lovely schreef
Citaat:
De discussie valt me een beetje tegen . Ik heb nog wel meer liggen, maar als het zo weinig discussie oplevert, is het ook niet echt de moeite .

Toevallig was dat ook wat ik dacht toen ik dit topic opzocht om te kijken of er al meer reacties waren...

Het kan aan mij liggen, maar de reactie van Botervlieg en Sjuimpje begrijp ik eigenlijk niet zo goed...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:15

Lovely schreef:
Ook de trainer van Uphoff, Harry Boldt, en de strekking van zijn woorden is dat de oprolmethode wordt toegepast, omdat het dressuurrijden tegenwoordig vooral door vrouwen wordt beoefend en hen de kracht dikwijls ontbreekt om paarden met veel drang naar voren op de juiste manier aan te pakken…

Ik ging er van uit dat Botervlieg op dit stukje doelde...

Ikzelf vind dit gequote stukje echt te gek voor woorden!
Welke malloot wil er nou met kracht paardrijden! Frusty

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:42

Citaat:
Lovely schreef:
Ook de trainer van Uphoff, Harry Boldt, en de strekking van zijn woorden is dat de oprolmethode wordt toegepast, omdat het dressuurrijden tegenwoordig vooral door vrouwen wordt beoefend en hen de kracht dikwijls ontbreekt om paarden met veel drang naar voren op de juiste manier aan te pakken…


Ik ging er van uit dat Botervlieg op dit stukje doelde...

Ikzelf vind dit gequote stukje echt te gek voor woorden!
Welke malloot wil er nou met kracht paardrijden!

Ah nou begrijp ik je reactie. Nee natuurlijk niet (met kracht rijden), maar vanwege die gehandicapte keizer en BV´s reactie dacht ik bijna het omgekeerde, maar omdat ik me niet kon voorstellen dat jullie dat bedoelden... enfin het lampje brandt hier weer en ik kan me erin vinden Haha!
Tsja, misschien komen we nu dan op een heel andere discussie, maar soms zie ik kleine iele vrouwtjes op kastelen van paarden klimmen waarbij ze nauwelijks met hun voeten op driekwart van de romp komen. Los van het esthetisch beeld (smaken verschillen nu eenmaal), kan ik me voorstellen dat een dergelijk kasteel moeilijk te mannen is voor een dame. Zelf heb ik bepaald geen lange benen en moet het dus erg van fijngevoeligheid aan de hulpen hebben als ik op een paard zit wat groot en massaal is. Mocht zo´n paard aan de zwier gaan, dan is correctie op been en zit erg lastig vind ik omdat ik dan te weinig ondersteuning met mijn benen kan geven. Maar ik weet niet of Boldt dat bedoelde...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:09

Jeanette Haazen is een perfect voorbeeld!
Ik heb veel bewondering voor haar!

Klein maar fijn Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:42

precies, dat bedoelde ik... met dit verschil in afmetingen moet je een wel heel fijngevoelig paard hebben dat fijn en precies reageert op die vlieg (niet rot bedoeld hoor!) op zijn rug. Paarden die wat meer 'tankerig' zijn van nature zijn voor zo'n klein persoon veel lastiger te rijden. Overigens het omgekeerd geldt ook: een lang persoon op een klein en fijn paard / pony werkt ook niet omdat je daar ook geen 'grip' op hebt.

Ondertussen zitten we mijlenver van het artikel van Lovely, hoewel... het heeft nog steeds te maken met verfijnde africhting


Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:24

Er leiden vele wegen naar rome...
Het wiel wordt vaak opnieuw uitgevonden...

Om maar wat in de groep te gooien Knipoog

Ik hoop dat ik op zo'n manier mijn hobby kan uitoefenen, dat ik snap waar ik mee bezig ben.
Ipp vind ik de basis hetzelfde, van achteruit naar voren over de rug heen, mooi het neusje eruit kunnen rijden.
Maar het ene dier is het andere niet, op mijn pony weet ik hoe ik dingen voor elkaar kan krijgen en hoe ik hem moet losrijden en trainen om hem zo te rijden dat hij blijft verbeteren.

Ik ben nu opzoek naar een nieuw paard, en ik hoop tegen een dier aan te lopen, wat qua bouw kan wat ik wil en qua temperament/karakter bij me past.
En dan wordt het toch opnieuw uitvogelen wat voor trainings opbouw het best bij dat dier past.
Ik sta eigenlijk voor alles open en pik dingen op wat mij logisch en verklaarbaar in de oren klinkt, en waarmee ik, met dat paard verbetering zie.

En qua passende combinatie, vind ik qua afmeting toch ook belangrijk, maar ook qua karakter.
Ik ben een smurf (net 1.60) maar heb op een kast van een paard gezeten, waarbij ik telkens in de spiegel keek, van: dit kan niet, want het plaatje klopte wel...
Maar mijn voorkeur bij een nieuw paard, gaat toch uit van tussen de 1.60 en 1.65 ongeveer.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:39

Kan iemand zich de smurf van een Stückelberger nog
herinneren op een kast van een Granat?

Ik zag eens op een foto de ontblote armen van die krummel.
Ben ik nog stil van...
(met flashes van Rocky-films in m'n hoofd Haha! )

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:21

Zie nu een heel apart smufje voor me.... Knipoog


Mijn armen geven meer flashes van spongebob-films....

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:59

Margit Otto-Crepin op Corlandus, nog zo'n voorbeeld.
Maar ik denk niet dat smurfspieren, hoe sterk ook, zo'n paard op kracht zouden kunnen rondsturen! Dus het moet toch ergens anders vandaan komen. Rijtechniek, of rijkunst, zo je wilt.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:38

Ook Dominic D' Esmé is een heel kleine dame en zat ook op een paard van formaat Arnoldo Thor. Ik heb haar nog eens een proef zien rijden op amper een halve meter van de tribune. Dat was best een groot en fors paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tyke en 57 bezoekers