Orun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

Orun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 12:16

Hallo allemaal,

Ik wil dit jaar met een orun cursus 1e fase (kandidaat instructeur) starten. Heeft een van jullie deze cursus toevallig al gedaan, en kan kun je mij er wat over vertellen?? Ik las ook dat je dan een paard mee moet nemen voor paardenwissel, gebeurt dat iedere les, of is dat maar een paar keer??

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groetjes, sparkling


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:33

Ik heb de basiscursus gedaan. Ook daar moesten we paarden meenemen, maar eens per zoveel weken. Als je bij een goede manege les hebt dan kan je er waarschijnlijk ook paarden huren, als je dan maar zelf voor de ruiter zorgt..

Ze willen alleen wel dat je tenminste 1x je examenpaarden meeneemt..

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:02

bij de k i cursus moet je ongeveer om de week een paard meenemen op L niveau van minimaal 1.60 m

KWW !!!!!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:06

Als het voor jou niet mogelijk is iedere week of om de week je paard mee te nemen, kan je, natuurlijk in overleg, je paard vast wel wat minder vaak meenemen.
Je krijgt altijd aan het begin van de les theorie, over hoe een paard in elkaar zit, de gangen, oefeningen, enz, enz.
En daarna ga je rijden, en moet je vaak van paarden wisselen, en les gaan geven. Vaak vragen ze je vooral een bepaald onderdeel (bv het wijken) uit te leggen aan de genen die de les rijden.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:09

Ik heb de cursus gedaan en ik vond het zonde van mijn geld.
Paardenwissel deden wij pas vanaf les 16! Lesgeven leer je daar ook niet echt, de nadruk ligt op het rijden (in de ORUN manier)
Ik weet niet of je het ergens voor nodig hebt, maar anders adviseer ik je je geld liever te stoppen in privelessen, daar heb je veel meer aan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:19

mijn zus heeft er erg veel aan gehad, ik weet niet wat jij verstaat onder de orun manier?
ik kan mij wel vinden in deze manier, daar mankeert volgens mij niets aan

KWW !!!!!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:54

Paarden wisselen deden wij op tijdens de eerste fase wel vaak, ik den al vanaf les 6/7 of zoiets. Ik vind zelf ook dat ik zeer weinig aan de eerste fase heb gehad naast het feit dat je een papiertje hebt om (tot l-niveau weliswaar) les te kunnen geven.
De tweede fase in Ermelo vond ik al een stuk leerzamer, al blijft de nadruk zeer sterk op rijden liggen en geef je ook daar maar weinig les. Ikzelf vind dat niet zo`n probleem, indirect leer je hier ook in je lesgeven heel veel van.
Kan ook wel een lijstje negatieve dingen opsommen hoor Knipoog maar dat blijf je altijd houden natuurlijk.
in ieder geval veel plezier en succes Lachen

puntje puntje puntje

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:37

ik heb wel eens meegereden in de les op een cursus, maar het lijkt mij dat de instructeurs toch allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben, een goed over de rug gaand paard

KWW !!!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:52

Ik wilde zelf ook die cursus gaan volgen dit jaar. Maar ik wil eigelijk m'n paard helemaal niet meenemen. Omdat het gewoon echt een lange rit is (zeker 2 uur) en hij echt niet meer op de vrachtwagen wil als ik eenmaal weer wil vertrekken in (in dit geval) Ermelo. Dat moet hij nog leren, maar om daar nou 's avonds na een vermoeide cursus nog 1,5 uur mee aan te ***

En, ik wil ook absoluut niet dat er iemand anders op rijd. Er zijn wel uitzonderingen. Maar ik ken dat grut wel die m'n paard wel even een lesje wil leren enzo.

Maar ben ik nu echt te veeleisend, of is het mogelijk om gewoon zonder paard te komen?
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 11-09-03 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:54

er wordt volgens mij alleen maar gewisseld onder leiding van de cursusleider, die zal de boel toch wel in de gaten houden, dat er netjes gereden wordt enzo

KWW !!!!!


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:59

Ja dat snap ik wel. Maar mijn paard vertikt het soms om rond te gaan. Dan kan hij gewoon in het midden stil gaan staan en niets meer doen. De hoeken echt niet in willen enz.
En wat zegt een gemiddelde instructeur: sla em, schop em weet ik het wat. En dan niet meteen misschien, maar na een half uur aanmodderen zijn ze zo geirriteerd dat het daar toch wel op neer komt.

Er zijn weinig instructeurs die zullen zeggen: stap maar even aan een lange teugel en laat hem even lekker rondkijken en stel hem gerust. Tenminste, niet bij mijn paard.

Maar goed, da's ff off-topic.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:02

bij mijn zus deden zich geen problemen voor met wisselen en de cursus leider was zeer kundig, naar mijn mening.
gelukkig wel want je bent wel verplicht om elke twee weken een paard mee te nemen

KWW !!!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:45

Dus zonder paard kan je de cursus niet volgen. Je bent echt verplicht om een paard mee te nemen?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:00

Vonnie84 schreef:
Dus zonder paard kan je de cursus niet volgen. Je bent echt verplicht om een paard mee te nemen?


yeps

puntje puntje puntje

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:40

Ik heb het ook gedaan.

Mijn merrie Naiade vond het niet zo geslaagd alleen, elke week opnieuw was ze een draakje.

Zo erg dat zelfs medecursisten niet zo graag meer op haar wilde.

De meiden die haar op het examen moesten rijden waren daar ook niet al te blij mee, gelukkig zijn beide geslaagd.

Zelf vond ik het helemaal geen succes, ik merktte heel erg dat de Z ruiters netjes behandeld werden en de L ruiters echt afgezeken werden.

Maar goed dat ligt natuurlijk aan welke plek en welke instructeur er is.

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 12:18

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zou de cursus ook eigenlijk doen voor het "papiertje". Verder zie ik het ook niet zo zitten dat er iemand anders op mijn paard moet rijden tijdens de praktijk lessen. Maar als ik het goed begrepen heb, dan wordt er bij de basis cursus niet gewisseld van paard, dus misschien is dat een optie voor mij.

Groetjes!

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:01

het is voor je ontwikkeling als ruiter denk ik wel goed als je eens van paard wisselt, waarom zou je de andere ruiters niet vertrouwen?
lijkt mij juist wel leuk voor een keer

KWW !!!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:51

Omdat je die andere ruiters niet kent. En zij kennen mijn paard dus ook niet. Het is voor jezelf wel goed om eens op andere paarden te rijden. Maar dan doe ik dat liever met mensen en paarden die ik wel ken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:53

Ik vind het ook wel een heel nuttige cursus!
Je leert veel over paarden, gangen, en ik vind dat je je veel bewuster wordt van je eigen rijden.
Hier in Ede beginnen ze ook al vrij snel met paardenwisselen.
Als je nooit op een ander paard rijdt is dat echt heel goed, je wordt handiger, en kan beter oplossingen verzinnen voor verschillende typen paarden.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 05:52

waar kan ikinfo vragen over de orun? op de site van knhs staat het allemaal zo vaag. en zie ik nie iets waar je een info pakket kan aanvragen of iets.
zijn die cursusen altij zo ver weg? da wor een hel voor me paard dan :S

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 07:44

gewoon de KNHS even opbellen en dan afdeling Opleidingen, ze sturen je dan een informatieboekje toe. De cursussen worden op verschillende plaatsen in het land gegeven.

Als je een paard en ruiter moet meenemen voor de cursus is het dan zo dat de ruiter op dat paard wat je meeneemt rijdt? Of moet de ruiter dan weer op een paard van iemand anders??

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:09

Ik vind het eigenlijk onzin dat je een paard van 1.60m mee moet nemen. Ik heb de boeken van de eerste fase thuis. Daar kan je altijd wel wat mee, maar mijn pony is nou 1 maal maar 1.42 en L2 dressuur. Bah... Flauw hoor...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, maessie, VogeltjeM en 31 bezoekers