plekjes door sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 14:22

hello allemaal, ik rij dus met sporen alleen aan de rechterkant waar ik dan met mijn sporen 'prik' is een heel plekje ontstaan en dat gaat soms weer open moet ik er vaseline op smeren? ik kan ook niet zonder sporen want dan reageert die helemaal niet hij is altijd met sporen gereden en met wedstrijden moet ik nu ook met sporen vind ik trouwens wel raar maar ok ( omdat ik nu m1 ben) wie heeft dit ook weleens en wat doe je eraan??

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

_________________
"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-26 14:24 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:43

Als je sporen koopt met gladde wieltjes dan slijt de huid niet meer. En dan krijg je er weer haargroei. Ik ken iemand met hetzelfde euvel en die rijdt haar paard daarom ook met die sporen. Alle andere sporen, van stomp tot scherp veroorzaken kale plekjes en irritaties.

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 15:03

mag je die ook in de wedstrijden gebruiken?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:34

Ja hoor! ze zijn heel dier vriendelijk eigenlijk. Je mag er net zo goed mee rijden als met andere sporen.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:58

Misschien kun je je paard iets minder afstompen, zodat hij op je been reageert zonder dat je hem lek hoeft te prikken.
Ongelooflijk, "anders reageert hij helemaal niet meer", ben ik gek aan het worden en is dit normaal Verward

Ik begrijp dat er paarden (meestal volbloeden) zijn met een dun huidje, maar sporen zijn ervoor om je hulp te verfijnen, niet om je paard te pijnigen zodat hij voorwaarts gaat!

Sorry, ik word bijna boos, ik weet het; heel dom.
Ik ga even tot tien tellen Cool

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:42

Ik heb even geen zin om op de eeuwige discussie wel-niet sporen door te gaan.

Je kunt denk ik er vaseline op smeren of zinkzalf. Het gaat vanzelf weer dicht, maar let idd even op met je sporen of gebruik tijdelijk een zweep tot het plekje genezen is.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 18:32

Sporen met wieltjes Frusty Frusty Frusty
Zinkzalf/Msn zwavelzalf smeren, vaseline werkt minder goed. Ik gebruik zelf altijd voor andere wondjes waar ik snel weer haar op wil hebben Tea Tree zalf, werkt perfect. Paar keer per dag smeren tot er weer haar op komt Lachen .

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:05

Als je paard plekken krijgt waar je met je sporen zit te "prikken" kun je daar weinig aan doen.
Alleen zorgen dat je minder met je sporen prik.
je moet drijven met de binnen kan van je voet.
Dus NIET met je hakken.

je bent M1, dus je moet wel weten welke houding je moet hebben. Sporen zijn alleen voor de hulp te verfijnen niet om mee te drijven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 15:37

Ik ging er even vanuit dat ze op een correcte manier met haar sporen rijdt. Het is niet leuk om iemand altijd maar meteen van alles te beschuldigen als je er niet zelf bij bent geweest. En wielsporen zijn heel vriendelijk, mits goed gebruikt natuurlijk. Om de redenen die ik al genoemd heb.