Rhodococcus Equi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Rhodococcus Equi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 19:05

Katinka heeft misschien Rhodococcus Equi.
Wie weet wat dit precies inhoudt en wat de prognoses zijn voor het veulen?
Ze heeft nu ruim 38 graden koorts en is heel levendig (beeld van rhodococcus).
Ze krijgt nu nog een week Excenel, als de koorts dan niet is gezakt wordt er een longfoto gemaakt en dan kunnen we zien of het dat is.
Maar wie kan mij helpen aan meer info hierover?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:24

Als ik de stukjes die ik voor je op internet gevonden heb is dat niet zo best als ze dat daadwerkelijk heeft. Geef d'r maar een dikke knuffel van mij.

Citaat:
Rhodococcus equi

Voor de door deze bacterie veroorzaakte ziekte bestaat er geen aparte naam. in Engeland heeft men het over de Rattles. Rhodococcus equi veroorzaakt longontsteking bij veulen.
Deze bacterie is nogal bijzonder: hij kan buiten het paard heel makkelijk in leven blijven en zich ook in de omgeving vermenigvuldigen.
Als een bedrijf eenmaal besmet is, kan het probleem jarenlang elk jaar terugkomen. op zo'n bedrijf worden veulens ziek; ze krijgen meestal vrij ernstige longontsteking (zonder antibioticabehandeling vaak hoge sterfte) met heel vaak abcesvorming in de longen.
Deze abcesvorming maakt langdurige behandeling nodig, omdat na schijnbaar herstel de ziekte vaak opnieuw weer opflakkert. Met name verzwakte dieren zijn het vatbaarste voor infectie (wormbesmetting, stress door overbevolking)
Ook tegen deze infectie bestaat geen enting. Er bestaat wel een (leeftijds afhankelijke) weerstand (alleen veulens worden ziek).


Citaat:
Rhodococcus Equi-Rattlers


Bacterie die ziekte veroorzaakt bij veulens. Meestal besmet de merrie via de mest het veulen. Deze ontwikkelt hierop een ernstige en vaak dodelijk verlopende longontsteking. Vaak treedt er abcesvorming op in de longen. De veulens moeten zeer langdurig met zware antibiotica behandeld worden. Er bestaat geen enting tegen deze ziekte.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 19:44

pff hier ben ik wel even stil van, wist wel dat het niet goed zat maar zo erg...
Ze staat nu nog een week op de antibiotica en dan krijgen we uitsluitsel..

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:17

Ik weet er zo ook niet veel meer over te vertellen, maar wat ik nog wel weet is dat op een rofo een soort watten te zien zijn. Dat schijnt typisch te zijn voor Rodococces Equi. Veen succes! Ik hoop dat je paard iets anders onder de leden heeft en dat ze op gaat knappen van de AB.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:36

Dit is een gevaarlijke ziekte!!
Langdurige behandeling met speciale antibiotica is noodzakelijk.
Vorig jaar is er bij ons één veulen aan bezweken en twee mogelijk besmette veulens zijn ook met antibiotica behandeld.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:44

Zou als ik jou was,als Katinka dat heeft zeker Sharif ook er op laten onderzoeken.Tenslotte zit die ook al een tijd niet lekker in zijn vel!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 21:22

ik ben dus gisteravond maar weer naar de DA geweest omdat ik al 3 naalden had verspild aan de antibiotica en ik heb het nog maar even gevraagd maar ze is er niet zo bang voor omdat ze geen erge hoge koorts heeft...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:14

Rhodococcs wordt normaal behandeld met 2 antibiotica: rifampicine en erythromycine, volgens mij is Excenel niet zeer werkzaam. Ik zou eventueel een tweede mening vragen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 22:18

Excenel is hiertegen ook niet werkzaam, we gaan (bij geen verbetering) donderdag een longfoto maken, indien de situatie verslechterd eerder uiteraard.
Ze zit nu echter onder de 38.5 en die antibiotica is nogal heftig heb ik begrepen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 08:59

Bij een ziekte die dodelijk is en werkelijk longabcessen geeft, kan je maar beter de goeie antibiotica geven. Beter snel erbij zijn dan een paard krijgen met blijvende longschade.
Wij hebben nooit bijwerkingen gezien.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:26

joh die pony's van jou hebben toch ook echt geen geluk dit jaar he,ze zijn [en dat is zooooooo zielig]meer ziek dan beter.Maar hopelijk knappen ze nu razend snel op!