De trukendoos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

De trukendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 15:29

Ik heb een 7-jarige appaloosa merrie en volgens mij begint ze te puberen onder het zadel Cool [ze is namelijk nog maar een jaar onder het zadel, waarvan een half jaar bij mij]

Dan ben ik aan het rijden in de bak [we hebben niet zo grote bak] en ik stap wel een kwartier tot 20 minuten los. Voltes en van hand veranderen en dergelijke. Dan komt ze na een tijdje al mooi omlaag.

Maar soms ineens als we met de draf bezig zijn gaat ze vervelend lopen doen. Dan wil ik op de volte, en ineens pakt ze het bit vast, kop naar voren en draait zo om naar de uitgang, hup in galop zo het erf op Cool
Wij hebben dus geen bakdeur/hek.

Gisteren dus weer Clown
Ik probeer haar op de volte te rijden zodat ze lekker soepel wordt, maar dan zit ze steeds naar de opening te loeren met zo'n scheef koppie. En dan ineens, ja hoor, daar gaan we weer, kop naar voren en het erf op.

Nouja dan draaien we om en gaan weer opnieuw proberen Clown

Dan geef ik haar een schop zo van hup niet doen, en dan loopt ze ineens harstikke goed, kan haar op 2 pinken rijden, mooi naar beneden.
Echt gewoon zo lekker te rijden is ze dan OK dan!

Maar ja dan komen de volgende truukjes Clown
Mevrouw moet proesten en daar heeft ze natuuuurlijk de ruimte voor nodig Haha! De proest, koppie naar voren en daar gaan we weeeeer Cool

En ze trekt dan zo hard dat ik er gewoon niet aan ga beginnen om terug te trekken.

Dan weer terug in de bak, weer op de volte en dan loopt ze weer super.

Volgende truukje: Dan gaat ze ineens zoo laag lopen en hup probeert ze het weer Cool

Ik had dus echt geen zin om weer de bak uit te vliegen, want hoe ik ook de hulpen geef of eens wat consequenter ben, ze blijft doordrammen.

Dus ik heb mijn buitenhand vast gehouden, en haar echt doorgedrukt, flinke tik achter kuit erbij en mijn stem opgezet van 'hee nietttt doen' en dan is er eventjes wat verzet, maar zodra ze netjes de bocht door gaat en dan is het ook weer goed.

Toch probeert ze het telkens weer.

Ik vind het ook helemaal niet leuk om streng te zijn, haar een flinke tik te geven, en toch die buitenteugel er stevig aan te houden, of een boze stem op te zetten, maar het helpt wel. Ach gut

En dan loopt ze wel super fijn, beetje proesten en zelfs een mooi ontspannen jogje (vergeten te vertellen ik rijd western, maar ja dan kom je toch dezelfde problemen tegen bij een jong paard)
Maar dan denk ik toch, had ik dit niet anders kunnen oplossen, bijvoorbeeld om gewoon te voorkomen dat ze het probeert.
Ze krijgt genoeg ruimte van voren.
Maar zodra ze naar de opening gaat kleven dan buigt ze zelf al zo ver in naar binnen met haar hoofd, dat het haast onmogelijk is om de buitenteugel er aan te houden. Ik probeer mijn buitenbeen er goed aan te houden en zelf goed recht op mijn paard te blijven zitten en kijken waar ik heen wil.

Ik kan dan wel een draadje voor de opening doen, maar toch moet ze dat ook zonder kunnen leren.

Ik weet nou niet wat de goede oplossing is, ik wil liever niet te hard in de mond optreden. Maar toch even doorpakken helpt wel! Ach gut

Het is dan ook een merrie hè een echt eigenwijsje Tong uitsteken

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:11

je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. voorlopig even een draad voor het open gedeelte van het hek. Nu weet ze dat het bijna altijd lukt en zal het dus blijven doen.
Zeker omdat ze nog zo kort onder het zadel is zal ik haar duidelijk laten merken wie de baas is. is misschien niet zo leuk om te doen, maar je krijgt er anders later echt problemen mee.het is ook veel leuker als ze de mogelijkheid niet meer heeft je haar dus vaker kunt belonen omdat het dan wel goed gaat.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 16:19

Tja ik wil niet vervelend doen, maar als ik het dichtmaak blijft ze hetzelfde doen, puur om het feit dat daar de uitgang is. Dat heeft ze dondersgoed door, ze zal dan net zo hard kleven en net zo hard ineens omkeren en het bit vastpakken.

Met een draadje kan ze verder niet door, maar er zit dan nog net zo'n hoekje voor in de hoek van de pak omdat de longeerbak er naast zit.
De bak loopt daar dus nog een klein stukje door.

Ik vraag me ook vooral af in hoeverre ik haar moet aanpakken.
Ik vind het gewoon niet leuk om een ferme tik te moeten geven zodat ze weer bij de les is en weer lekker ontspannen gaat lopen.
Ze weet dondersgoed dat het niet mag Haha!

Ik probeer ook veel in het rijden te varieren, de ene keer oefen ik op de volte, dan weer op de overgangen, dan ga ik met haar naar buiten, of eens een keer een soort balken parcoursje, dan weer aan de longe.

Belonen probeer ik ook zo vaak mogelijk te doen

Misschien toch beter een paar keer streng optreden en dat ze het niet meer probeert, dan de hele tijd zacht te blijven en met de kans dat het erger wordt toch?

Ik vind het niet zo leuk om boos te worden op mijn pony, ze is ook maar een paard Tong uitsteken

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:30

Ja, gewoon een keertje streng zijn, kan best hoor. Je zult zien dat het na een tijdje gewoon ophoudt.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:31

tuurlijk is het niet leuk om boos te worden op je paard, maar als ze op deze manier doorgaat wordt het van kwaad toch erger en ben je meer boos als blij als je rijdt. Beter nu maar even aanpakken zodat je dadelijk de teugels weer wat kunt laten vieren Knipoog
en je paard heeft toch verder niks te klagen?
als ik lees wat voor leuke dingen je met haar doet moet zij maar even goed luisteren in de bak.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 16:40

Ja, het is ook maar een paar passen dat ik even streng moet zijn, en dan is het gelijk ook over. Maar dan moet ik ook echt streng zijn, dan probeert ze het wel maar dan lukt het niet Knipoog

Voor de rest leer je er wel heel erg veel van. Want ga ik scheef zitten, dan gaat zij ook zwabberen omdat ik haar uit balans breng.
En op zo'n punt dat zij probeert weg te lopen is het nog moeilijker om zelf normaal te blijven zitten, maar ik probeer er goed op te letten.
Want ga ik dan naar binnen hangen, dan gaat zij alleen maar meer naar buiten trekken om het gewicht te compenseren.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:48

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn jonge Tinker (Engels aangereden vorig jaar)... Zij doet het echter niet op de uitgang, maar op de hoefslag (ze moet leren op eigen benen te lopen en dus rijden we regelmatig niet op de hoefslag). Gewoon over de schouder naar buiten trekken, zodat ze wel weer steun vind bij de hoefslag. Of ze loopt door mijn hand als ik af wil wenden. Nog een trucje: vlak voor je weer op de hoefslag komt na een volte gauw de andere kant op lopen... Extreme duivel

Punt is dus dat je de uitgang wel dicht kunt maken, maar dan zal je paardje op een andere manier proberen om eronderuit te komen (lekker lui rondstappen is natuurlijk vaak aantrekkelijker dan hard werken)...

Kwestie van consequent volhouden, niet zozeer straffen bij een misstap (alhoewel je uiteraard wel je best kunt doen om het te voorkomen), maar vooral belonen als het goed gaat! Makkelijker gezegd dan gedaan, Tell Me About It, maar het zou wel moeten werken

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:53

Ik vind het wel ontzettend grappig hoe je het schrijft. Volgens mij heb jij meters geduld. Knap hoor. Tja, en de oplossing, ik weet het niet. Ze lijkt me erg vastberaden.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:56

Goed lesnemen, als je duidelijk en het netjes rijtechnisch oplost, zal ze het niet meer doen. Kijk maar eens wat jij fout doet. Zoek de fout bij jezelf ipv bij je paard.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 16:56

Ja daarom liet ik de teugels maar vieren toen ze het uiteindelijk wel voor elkaar kreeg om om te draaien en ik haar niet meer terugkreeg. Even haar en mezelf tot rust laten komen, en dan weer terug en gewoon weer opnieuw proberen.

Maar de 3e keer dacht ik echt van ja hallo! Nu even normaal doen, 2 keer is leuk ook al kon ik er niet echt om lachen Haha! Haha!
En daarna kon ik haar steeds beter doorzien, en zag ik de lol er wel van in. Wat ze wel niet kunnen verzinnen om toch er tussen uit te piepen hihi Haha!

Maar ik heb niet te klagen van gister! Ze heeft nog nooit zo fijn gelopen, net een volleerd paardje Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 16:58

Fasel schreef:
Ik vind het wel ontzettend grappig hoe je het schrijft. Volgens mij heb jij meters geduld. Knap hoor. Tja, en de oplossing, ik weet het niet. Ze lijkt me erg vastberaden.


Bloos
Het is ook niet elke keer dat ze het doet hoor, en ze heeft het maar 4 keer gedaan Bloos
Het is gewoon even de trukendoos losgooien en daar gaan we weer Cool
Je leert er wel veel van hoor, en verder is ze superbraaf.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 17:06

Pipo schreef:
Goed lesnemen, als je duidelijk en het netjes rijtechnisch oplost, zal ze het niet meer doen. Kijk maar eens wat jij fout doet. Zoek de fout bij jezelf ipv bij je paard.


Inderdaad, maar ik moet eerlijk zijn, de laatste tijd is het lessen er erg bij ingeschoten vanwege omstandigheden. Ik heb hier op stal ook geen mogelijkheden tot les, dus dat is erg vervelend en ook geen stalgenoot waar ik lekker even het een en ander mee kan overleggen.

Ik zeg niet dat ik het zelf helemaal goed doe.
Toch is het erg lastig als een paard zich er ineens tussen uit piept.

En ik geef toe ik moet mezelf er vaak op wijzen om netjes te blijven zitten.


Ik ben er al heel trots op hoe ik haar zover heb weten te krijgen.
Toen ik haar kreeg vloog ze weg voor het been, en was ze erg gespannen in de rug en dan ook dat hoofdje in de lucht steken.

Nu een half jaar verder zie ik echt verbetering!
Ik ben dan nog steeds bij de basis, maar doe liever rustig aan op een goede manier, dan alles in 1 maand tijd te willen leren.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 17:09

Als ik echt heel eerlijk ben vind ik het wel heel makkelijk om antwoord te geven het ligt altijd bij de ruiter.

Dat kan wel zo zijn, maar rijden is toch altijd een samenwerking tussen ruiter en paard, en een paard kan ook wel eens denken, ja doei vandaag even niet. Ik heb ook wel eens geen zin om naar school te gaan of om altijd serieus te zijn, ik houd ook wel van een geintje op z'n tijd.

Maar verder alle respect voor jouw antwoord.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:56

summertje ik denk ook niet dat de "fout" alleen maar bij de ruiter ligt en dat het veel uitmaakt hoe je erop zit.
ik denk dat jij zoveel respect hebt voor je paard en zo graag dikke vrienden met haar wil blijven dat ze nu uitprobeert tot hoe ver ze kan gaan.
maar zoals je zelf al zei helpt het om haar eens te laten zien dat ze op zulke momenten ook respect voor jou moet hebben

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 18:04

Ja ik wil ook graag respect hebben voor mijn paard
Maar zij moet zoals je zegt ook respect hebben voor mij.

Ze bokt niet, ze steigert niet, dus ze is verder gewoon zo braaf
Yep, ik moet op die moment echt consequent blijven zodat ze bij de les blijft.

Het kan ook niet altijd goed gaan, toch!
Zou 't wel heel saai zijn als mijn paard alles doet wat je vraagt en alles perfect doet zonder 1 enkel foutje te maken. Maar volgens mij bestaan dat soort paarden ook helemaal niet Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 18:05

Even offtopic: Ik las in je profiel dat je ook een Appaloosa hebt, altijd leuk Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 21:32

Ik wou even vertellen dat ik vandaag geen "problemen" heb gehad Haha!
Het ging in 1 woord super!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:10

hey joyce, wat rachel bij mij ook wel eens deed was als ik met haar aan het stappen was, opeens haar hoofd naar beneden doen en dan schuuren langs haar been. dat was dus echt erg want dat deed ze iederen keer en ook lang! onder tussen zat ze ook nog gras te eten ( toen was de bak er nog niet en was het weiland! ) doet ze dat bij jou ook? of heeft ze dat afgeleerd?? groetjes marijke

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 18:38

He meis, haha nee dat doet ze gelukkig niet. Wel als ik aan het uitstappen ben dan moet ze aan je been ruiken of ze gaat uitgebreid staan gapen hihi. Maar ja Rachel houdt van eten hè. Maar het is wel herkenbaar, want bij mij doet ze onder draf wel eens proesten en lekker nekkie strekken en dan hup gaat ze zo rechtdoor Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:25

Klinkt heel bekend dit probleem. Toch even streng optreden en heel consequent zijn.
Je wordt er gewoon heel goed in getraind om je buitenteugel erbij te houden Haha!. Dus in zoverre is het wel de fout van de ruiter, merk het ook heel goed bij de gelder die ik rijd. Als ik mijn buitenteugel er even niet genoeg bij houd draait ze sowieso om / breekt ze uit.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:52

Als hij wil gaan kijken, hand voor been eraan en erlangs drukken. Dat hoofd mag er best uit, maakt niet uit als hij daarna maar wel weer netjes doorloopt. Maar als je op deze manier aan de kop gaat trekken krijg je een vieze trekbek erop zitten, op dit moment is hij niet aan het been dus zorg je dat hij eerst weer aan het been komtn en dat hij dan weer gaat nageven.
En als hij echt vies de baan uitdenderd met zijn kop helemaal opzij kun je hem begrenzen met een zweepje aan die kant, werkt dat niet geef hem dan maar een suja voor zijn hoofd met je hand, is ie nou helemaal gek geworden?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 01:09

Richtje schreef:
Klinkt heel bekend dit probleem. Toch even streng optreden en heel consequent zijn.
Je wordt er gewoon heel goed in getraind om je buitenteugel erbij te houden Haha!. Dus in zoverre is het wel de fout van de ruiter, merk het ook heel goed bij de gelder die ik rijd. Als ik mijn buitenteugel er even niet genoeg bij houd draait ze sowieso om / breekt ze uit.


Ze doet het ook echt op bepaalde dagen, dan voel je gewoon dat ze het probeert Cool Maar inderdaad, je leert er wel van

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 01:12


Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers