Pelham???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Pelham???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 16:28

Wie heeft er ervaring met een pelham?
Hoe rij je ermee, en waarom?
Heb je een gebroken of ongebroken versie?
Laatst bijgewerkt door Inge_83 op 07-09-03 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:36

Zijn al veel topics over geweest, zelf rij ik er niet mee, dus kan je niet helpen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 16:50

Heb al gezocht met zoekfunctie, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:59

ik rijd met een ongebroken ijzeren pelham van 17,5 cm, mijn paard heeft een grote mond Haha! met weinig ruimte in de hoogte, dus er moet een smal bit in.

Ik heb er dubbele teugels aan tegenwoordig (ja mensen, ik lees wel eens iets op Bokt en dan ga ik adviezen opvolgen OK dan! )

De onderste teugel hangt altijd los bij mij, dat is de noodrem, zeg maar......ik rijd hem op de bovenste teugel.

Ik rijd altijd buiten, in het verkeer met een 4 jarige tank van 600 kilo, die nogal schrikkerig van aard is, dus vandaar dit bit!

Als ik ga longeren of lessen gebruik ik een happy mouth ongebroken trens, maar als ie echt wil, bijt ie die zo door Verward

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 22:46

Verder niemand?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:07

men is hier niet dol op een pelham, dus verwacht niet teveel positief commentaar.....

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:16

Ik rij mijn paard ook met een pelham een dikke stang. Ik heb alleen teugels aan de 'stang'. Ben er persoonlijk zeer tevreden over. Ik heb Barbiano met een dubbelgebroken K&K gereden en met een enkel gebroken watertrens. Allebei zeer vriendelijk. Maar tegen deze bitten wilde hij dus niet aanlopen en was hij erg onrustig met zijn hoofd. Tegen dit bit loopt hij graag aan en is hij rustig dus voor hem de beste keuze. Ik ben er zeer positief over.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:14

tja, het is een hulpmiddel dat sterker inwerkt
hoeft verder niet zo'n punt te zijn, als je alleen recreatief rijdt
dressuurwedstrijden mag je er niet mee rijden

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:01

ik rijdt ongeveer 1 keer per maand met de gebroken pelham met dubbele teugels om hem net even wat meer door te kunnen buigen. ik ben er heel tevreden over.
Ik gebruik hem niet zo vaak omdat ik bang ben dat mijn paard eraan gaat wennen en ik hem niet meer op zijn gewone bit (dubbelgebroken watertrens) fijn kan krijgen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:41

mij is verteld dat een pelham veel door springruiters gebruikt zou worden die op hoger niveau rijden waarbij het van belang is dat je je paard makkelijk en snel terug kan nemen een pelham zou hier een goede hulp bij biedden.

mare hoe kom je er percies op om hier een topic over te plaatsen, het is gewoon een vraag hoor.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:40

*pfff* ik moet maar snel met een gewone trens aan de gang, als jullie me met Paard&Koets met een pelham zien rijden, krijg ik heel Bokt over me heen Ziek

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 23:30

marloezzke schreef:
mare hoe kom je er percies op om hier een topic over te plaatsen, het is gewoon een vraag hoor.

Mijn tinker reageert heel erg slecht (zeg maar gerust niet) op een "normaal" bit, ze loopt er dwars doorheen.
Een vriendin van mij heeft er nu een aantal keer met een westernbitje, dubbelgebroken en met lange scharen gereden en dat ging wel goed.
Maar omdat ik het niet zo'n prettig idee vind dat bij elke teugeldruk gelijk die hefboomwerking optreed hebben we een paar keer een pelham van iemand gebruikt.
Dit ging ook erg goed dus nu dacht ik eraan zelf een pelham aan te schaffen maar wilde eerst wat ervaringen van anderen weten omdat ik zelf nog geen ervaring met het bit had en het toch niet om een paar kwartjes gaat.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:52

pelham heeft net zo goed een grote hefboomwerking.

je zou misschien beter op een andere manier kunnen gaan trainen er lijden namelijk meer wegen naar rome.

ik zou gewoon wat dingen uitproberen samen met je instructeur.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 12:54

marloezzke schreef:
pelham heeft net zo goed een grote hefboomwerking.

je zou misschien beter op een andere manier kunnen gaan trainen er lijden namelijk meer wegen naar rome.

ik zou gewoon wat dingen uitproberen samen met je instructeur.

Met de bovenste teugel heeft de pelham geen hefboomwerking.
Met de onderste wel, maar die komt er pas op als ze niet op de bovenste reageert, met het westernbitje waren de scharen 2 keer zo lang en dan heb je veel meer hefboomwerking.
We rijden zo veel mogelijk met losse teugel en alleen recreatief, we doen met haar geen (dressuur) oefeningen enzo.
Op been voorwaarts reageert ze wel goed maar om haar terug te nemen heeft ze die hefboomwerking nodig.
Dit is niet alleen met mij erop maar doet ze met iedereen.
We zijn nu sinds eind oktober vorig jaar met haar bezig (wegens omstandigheden hebben we van december tot mei nix kunnen doen) en hebben al vanalles geprobeert en een bit met hefboom werkt bij haar het best.
We weten helaas niet wat er met haar gebeurd is voor ik haar kocht.
Mijn instructrice denkt dat ze in ierland al eens is bereden en dat ze daar constant harder moest, het kon niet hard genoeg.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:41

tja als het alleen voor recreatie is...... kan je het proberen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:13

Ik rij af en toe met een Pelham voor de zekerheid. Okki is af en toe wat te heet tussen z'n oren en dan heb ik graag een noodremmetje om gevaarlijke situaties te voorkomen. Als hij zo heet is, dan wordt hij vaak hollerig van een gewoon bit, dat wil ik niet hebben op straat. Ik rij trouwens met een dubbele teugel, zodat ik niet constant hoef in te werken met die kinketting.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:53

Ik rij mijn fjordje nu gewoon regelmatig op een ongebroken pelham.
Waarom? omdat hij niet gewent is in een bak te lopen waar meer paarden in lopen.
Wat gebeurd er? hij gaat klieren en niet te zuinig ook...
Ik breng niet alleen mezelf maar mijn mede bak gebruikers hierdoor in gevaar.
Hij is niet gevaarlijk alleen zet gewoon zijn nek op, en er is niks meer te beginnen.
Nu is dit absoluut niet de enigste reden waarom ik hem op een pelham rijd want bepaalde dingen zijn heel makkelijk te verhelpen met een paar goede lesjes.
Hij loopt gewoon nu een stuk fijner, ik heb een hele stille hand, en weet gewoon dat ik hiermee geen schade aanricht.
Wanneer ik hem dan weer eens met een gewoon bit rij (een enkelgebroken bustrens) loopt ie niet anders alleen hij hangt meer op t bit.
Dit is niet de reden waarom ik heb besloten met een pelham te gaan rijden.

Ik vind t gewoon een fijne gedachte dat ik wanneer ik met meerdere mensen in een bak rijd de controle over hem blijf houden,
Hetzelfde geld voor buiten rijden.

Afbeelding

let niet op zijn hoofd.. was hartje zomer toen net de vliegen super actief waren.. hij was helemaal verrot gebeten!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:14

ik zou inderdaad ook voor mijn eigen veiligheid gaan, dat staat over het algemeen voorop bij me maar je moet andere mogelijkheden natuurlijk niet uitsluiten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:47

marloezzke schreef:
ik zou inderdaad ook voor mijn eigen veiligheid gaan, dat staat over het algemeen voorop bij me maar je moet andere mogelijkheden natuurlijk niet uitsluiten


Dat is absoluut waar. Naast naar een ander bit gebruiken, moet je ook altijd aan het rijtechnische gedeelte blijven sleutelen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:43

Ik rijd sommige paarden op comcours met een pelham.
Ik rijd het liefste met een dikke rubbere stang, omdat deze het zachtste zijn. Als het paard gewoon nageeft en licht is in de hand, is het gewoon een zacht bit, maar als het paard zich sterk maakt komt de hefboom en de kinketting in werking.

Ik ben niet zo weg van een gebroken pelham, omdat ik daar meestal weinig reactie op voel, en dan kan ik er net zo goed een gewoon bit in hangen...