Manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-01 22:18

ik zat net ff te denken (jaja dat kan ik), hoe zoeken maneges geschikte paarden en pony's uit?? het valt me namelijk op dat pony's/paarden op maneges (meestal) geen beenbescherming nodig hebben, ze lopen 9 vd 10 keer zonder hulpteugels enz enz enz. Ik vraag me af hoe iemand dat kan zien als hij/zij dat paard of die pony koopt. want je ziet zo vaak dat als iemand een paard koopt voor particulier, dat dat paard dat blijkt te strijken, of iets anders vreemds doet tijdens het rijden. Net zo met hulpteugels. manegepaarden en pony's lopen meestal zonder (alleen als t echt niet anders kan) en de meeste privepaarden lopen met. Verward
heeft iemand hier een verklaring voor?? Ben benieuwd!
grtz Maaike


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 22:48

Hmmmm, ik zat te denken aan de maneges die ik ken....

Meeste paarden die naar een manege gaan mogen niet meer dan 3000-4000 kosten, dus wat je daarvoor kunt kopen is ook beperkt.
De manege die er wel meer voor uitgeeft is tevens handelsstal, deze gebruiken een thiedemanteugel op meeste paarden of martingaal (manegepaarden zijn daar te koop).
Deze zal ook een paard dat ze willen aanschaffen eerst zeker een week uit proberen, ik heb meerdere gezien die weer terug gingen en de beste die nieuw kwamen waren zo weer verkocht.

De andere manege heeft minder geld en als ze een goed paard treffen verkopen ze die niet.
"Een goed manegepaard is hard te vinden"
Deze gebruiken geen hulpteugels tenzij hard nodig, daarbij moet ik wel vermelden dat bij deze de ruiters netjes leren om een paard nagevelijk te rijden en de manege/handelsstal niet.

Bij geen van beiden heb ik ooit beenbescherming aangetroffen, wel diverse gelpads, dekens voor de rug.
Ook staartriemen....om bekende redenen Knipoog

Dus voor de rest weet ik het ook niet,
van dat strijken enzo....

Groetjes,

Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 22:55

ik denk dat paarden vaak minder nodig hebben als we denken. paardeneigenaren grijpen erg vlug naar alle mogenlijke smeermiddeltjes etz.

ook grijpen ze erg vlug naar hulpteugels als het eens wat minder gaat. Ze hebben er ook vaak het geld voor.

Bovendien heeft een manege paard veel verschillende mensen op z'n rug. Problemen worden er meestal ingereden door de ruiter. Met verschillende mensen is dat natuurlijk minder. Daarbij wordt er van een manege paard vaak minder geeist.

al met al zijn manege paarden niets meer en minder dan een eigen paard. Zoals je ze went heb je ze!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 23:55

Bij ada: Casper heeft ze van een manege over genomen.
Fatima heeft ze gek gekocht, en zelf helemaal weer vertrouwd gemaakt.
Ginger heeft ze vanaf de marktplaats, rijdt haar zus dan proef.
Juliette is eigen fok.
Daarbij kijkt ada erg naar de leeftijd. Haar minimale leeftijd is 6.
Geen idee of je hier iets aan hebt, maar toch

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 00:03

negen van de tien keer rijden particulieren met hulpteugels terwijl dat helemaal niet nodig is,maar omdat ze zelf niet goed kunnen rijden,het gemakkelijker is of stomweg het 'interessant ' lijkt(ja dat gebeurt)dus ik denk dat manege paarden dat niet omgehangen krijgen juist omdat de ruiter het moet leren!!zelf!(en dat zouden veel meer particulieren ook eens moeten inzien,dat je een paard zelf nageeflijk moet rijden,d.m.v.ontspanning,en NIET door er een of ander hulpmiddel aan te hangen)en beenbescherming?als je een paard zonder beenbescherming laat lopen gaat ie veel voorzichtiger om met zijn eigen benen,als je er bescherming omdoet worden ze lakser omdat ze toch weten dat er iets omheenzit.als je m.i.een paard van jongs af aan zonder beenbescherming rijdt leert ie goed zelf zijn benen onder zich te plaatsen zonder strijken of andere dingen.maar veel paarden staan ook hoog in het voer en dan zijn ze super fris en gek,kunnen de wei niet op en worden daarom nogal druk met rijden en hebben eerder been problemen omdat ze van gekkigheid niet opletten waar ze hun benen neerzetten.manege paarden staan normaal in het voer,en worden iedere dag regelmatig gereden,maar worden natuurlijk wel op een braaf karakter uitgezocht zodat ze niet teveel gekke fratsen uithalen en daardoor ook minder snel hun benen beschadigen.en veel manege eigenaren inversteren ook niet in beenbescherming,want dan moeten ze dat in grote getalen aanslepen,het slijt dan snel en hebben ze gauw weer nieuwe nodig.dus volgens mij zit het verschil em gewoon daarin.particulieren hebben geld over voor hun paard en knopen er vanalles aan wat eigenlijk niet nodig is.manege eigenaren hebben dat geld niet om voor ieder paard zo uitgebreid vanalles aan te schaffen,en daarom doen ze het er juist niet minder om.door soberheid wordt een sterk paard gemaakt,door getuttel en getoestand alleen maar een fragiel paard.

soms is het beter om te zwijgen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 18:24

ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je met je paard omgaat. Wij willen het beste van het beste, dat is voor een manege niet rendabel.. VAndaar.... *denk ik*

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 23:09

ik denk ook dat het zo is beenbescherming voor manege paarden kan schadelijk zijn wanneer ze niet goed omgedaan worden knellen en om voor elke les alles te controleren?
daarbij vaak wordt er niet echt gek gedaan in de manege lessen.de eigenaren zijn zuinig op hun paarden.
Ik ben het niet met snaderijn eens dat wanneer je een paard zonder bescherming laat lopen dat ie beter oplet wij hebben zo'n paard steeds benen open en alles kapot tja hij heeft noueenmaal een minder goede beenstand.
Lot strijkt niet en tikt zich amper aan waarom dan toch rondom in de beschermers?
omdat elk paard zich kan verstappen of buiten net op een stronkje stappen en daarbij wegglijden.onze bak is soms wat mul soms te nat tja en toch moet ie daar netjes z'n oefeningen in doen dat vraagt ook wat van die benendaarbij peesbeschermers beschermen alleen versterken de pezen niet daarom ben ik zelf niet zo voor bandage's maar wel extra voor peesbeschermers.Zelf doe je je gordel om en zeg je ook niet als ik zonder gordel rijd rijd ik voorzichtiger.
zo denk een paard nou eenmaal niet

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 23:17

tuurlijk als een paard een afwijkende stand heeft en daardoor sneller strijkt ofzoiets,dan is het logisch dat je er wat om knoopt.en naar buiten het bos in vind ik beenbescherming ook erg belangrijk,vanwege scherpe voorwerpen e.d.maar in de bak moet een paard zijn benen fatsoenlijk leren neerzetten.ik zeg ook niet dat het bij alle paarden zo is ,maar sommige paarden lopen echt wel voorzichtiger zonder bescherming..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 23:23

Ik rijd helemaal niet met beenbeschermers of wat dan ook. Nooit heeft Ze daar last van gehad, ze verstapt zich niet en tikt niet aan. Soms denk ik wel (ik bedoel hier echt niemand in het bijzonder mee, hoor) dat mensen te voorzichtig zijn met hun paard.
Natuurlijk de paarden met afwijkende standen en verdere problemen daargelaten.
Ik denk ook dat een paard zelf goed uitkijkt waar hij zijn/ haar benen neerzet. Een oplettend paard zal niet snel struikelen over een tak of stronk en daarbij komt ook nog dat jij erop zit om hem daarbij te helpen.
Het kan anders zijn als je paard op ijzers loopt, maar een paard met een goede beenstand en op blote voeten zou toch niets nodig moeten hebben??

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 08:56

Hoi! Ik ben het over het algemeen met Sanderijn eens. Wat betreft manegepony's nog het volgende: veel maneges hebben inderdaad geen geld voor beenbescherming voor de paarden, maar toen een manegepony Frankie (oude pony) bij ons een slag in de darm had, koliek dus, en alleen nog 20% kans om te overleven als hij werd geopereerd, reed de instructeur helemaal naar Utrecht met Frankie, ook al was hij dan duurder uit dan als hij hem naar de slacht had gebracht en een nieuwe pony had gekocht. Nee, de stallen zijn bij ons niet groot en al erg oud, het is allemaal wat armoeig haha, maar de pony's worden met liefde verzorgd. Ze hebben geen geld voor beenbescherming maar bijv. wel voor een gelpad voor één van de pony's. En toen Frankie overleed en ze gingen uitkijken naar een nieuwe E-pony, kwamen ze een C-pony tegen, heel lief, maar een luchtzuiger. Toch hebben ze die gekocht, en zijn van plan er nog een E-pony bij te kopen. De luchtzuiger heet Moonlight trouwens, heel toevallig! Ik zal proberen haar wat reiki (alternatieve geneeswijze) te geven, misschien dat ze daardoor wat minder zuigt.... In elk geval heeft ze nu regelmaat, en als ze gewend is hoop ik dat ze nog lang blijft en lekker geknuffeld wordt en buitenritjes maakt! Groetjes, Dorine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 17:09

bij ons op de manege liepen paarden die het nodig hadden wel met beenbescherming en sommige paarden ook wel met martingaal of thiedemann en meer niet. Ik denk dat het inderdaad zo is dat wij voor onze paarden meer kopen dan ze eigenlijk nodig hebben vanwege 1 simpele reden: stel je dat ene moment voor dat je paard zich fataal bezeert omdat jij beenbeschermers niet nodig vond op dat moment.
Zelf rij ik mijn paard altijd zonder hulpteugels, dat heb ik op de manege zo geleerd, want daar legden ze wel alles uit. Slofteugel was daar uit den boze.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 17:28

ik vind het zelf een veiliger gevoel als ik jino d'r peesbeschermers en kogel beshcermers omheeft.. en zo af entoe hoor je een tik tegen de beschermer en dan denk ik altijd weer *fieuw* geulkig zijn er pees beschermers uitgevonden!
ikben het er volledig mee eens dat als je je paard overal in steunt dat het dan een mietje zal worden met weinig weerstand..
bij ons op demanege is 1 paard dat met martingaal word gereden, verder niks.. maar bij sommige pony's/paarden word in het begin met bijzet ofzo gereden, bijv bram, een pony op de manege, in het begin zat die hals van hem helemaal vast, heeft brede hals en is ontzettend sterk, daar deden ze de eerste 10min met draven een bijzet om, nou dan was ie los en kon je gewoon rijden.. en dat is nu ookniet meernodig

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 17:35

Slof vind ik absoluut niet nodig. Vooral jonge paarden kun je hiermee helemaal verpesten als je hem ook maar iets verkeerd gebruikt. Een martingaal kan wel handig zijn als je paard bijvoorbeeld tijdens een buitenrit niet te houden is. Het geeft je net een beetje extra ondersteuning. Muzefee heb ik ook een tijdje met martingaal gereden. Dat moest gewoon. Nu is het niet meer nodig, nu luistert ze gewoon op mijn zit, hand en been. Muzefee heeft als veulen met haar been in het draad gezeten. Het is dus een zwakke plek voor haar. Ik rijd haar dan ook altijd met bandages. Het is even klotenwerk, maar het geeft wel veel veiligheid. De voorbenen bescherm ik in elk geval met springen met beenbeschermers, maar tegenwoordig ook tijdens de dressuur. Je weet maar nooit wat voor rare fratsen mevrouw maakt.

Met buitenritten is het trouwens wat anders. Dan wel beenbeschermers, maar geen bandages. Zo'n ding zou je maar losschieten... De ramp is dan niet te overzien. Muus is al zo'n huttemetut. Laat haar dan geen losse bandage tussen haar benen hebben slingeren.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 18:34

op zich ben ik tegen bandage's vanwege het steun geven na langgebruik hebben ze het dan nodig bij die van jou is anders natuurlijk vanwege dat been dan is het een uitvinding.
Tja ik vraag van mijn paard dingen die ie anders niet snel zou doen. ik heb teminste niet echt een paard de wei door zien wijken of een prachtige schouderbinnenwaarts langs het draad zien doen hooguit perongeluk 1 pas Lachen

Tja door schade en schande wijs geworden.Mij zul je nooit zonder peesbeschermers zien alleen op wedstrijd.
Tja ben er al bijna een paard door kwijt geraakt omdat ik zo stom was geen beschermers om te doen anders was de klap niet zo hard aangekomen maarja dan hadden m'n ouders lot weer nooit gekocht...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, Knuffeldier, Koekie73, lina1998, Petra_O, sterregoud, SunnyHorse, tienus63, Ubermetrics, Veraaaaah en 144 bezoekers