schrik van mijn paard ! Hoe kom ik ervanaf?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

schrik van mijn paard ! Hoe kom ik ervanaf?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 09:53

Hallo allemaal, OK dan!
Ik wilde eigenlijk even iets aan jullie vragen, en zo nodig het een en ander advies krijgen.

Ik zit met de volgende situatie:
Ik heb vorig jaar juni een 3 jarige ruin gekocht. super braaf, hij was daar 5 weken onder het zadel en ik ging al met hem in de bossen springen zo braaf! Ook was hij ontzettend mager, hun vertelde dat dat door de casteratie kwam( 2 weken daarvoor gebeurd), dus ik dacht nou ja dat kan!
eenmaal thuis, kreeg hij dus flink wat voer om er bovenop te komen, en dat werkte uitstekend. Maar met in zijn conditie komen, kwamen ook nog andere kwaaltjes mee, zoals erg fris zijn en af en toe een explosie geven!!! Verward
Al met al heb ik me over laten halen om op lierop fokdag mee te doen met de 3-jarige rijpaadren, en inge dacht hem van te voren eens thuis even te rijden
toen ben ik er af gevallen, en ben heel even weg geweest, en ik werd dus wakker en paard weg, ik dacht uh Verward
ik wilde gaan zitten en nee hoor dat ging dus mooi niet door! de hele dag heb ik bloed geslikt!

weer een hele winter getraint te hebben (3 wedstrijden gereden en 3, 4, en 5e geworden) ging ik weer de zomer in
eerste buitenwedstrijd, ik stap op en rij wat rond over het terrein, en jawel hoor een heel sociaal iemadn, begint zijn knol af te slaan en van de ene kant naar de andere kant te vliegen. en silco von dat zo mooi(denk ik) en bokt even vrolijk mee.

Inge beland weer tegen de grond en wordt met de BRANCARD van het veld af gehaald. Heup zwaar gekneust, ribben gekneust, alles bont en blauw, en mijn rug was gekeust zeiden ze, achteraf waren mijn onderste 3 ruggewervels in elkaar gezakt! Scheve mond

als conclusie: ik heb daardoor heel mijn vertrouwen verloren in dat beestje. ik weet dat hij niks doet, hij is echt heel erg lief, maar op een of andere manier, verkramp ik als ik erop zit, en dan durf ik niet meer te rijden!!

Ik wordt gewoon pissig op mezelf ,maar ik kan mezelf er niet overheen gezet krijgen!!

WIE KAN MIJ TIPS GEVEN EN MANIEREN OM MIJN VERTROUWEN TERUG TE KRIJGEN?!?!?!?! *LOL*

Alvast bedankt en brand los!!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:33

Ik ken dit probleem, heb ik ook gehad/nog steeds. Ik ben alleen niet van mijn paard gevallen, maar had steeds de angst dat dit zou gebeuren. Ik zag en hoorde alles al ver van te voren en kreeg dan meteen het idee, ojee daar gaan we. Het stomme is dat dit maar 2 keer gebeurd is, 1x binnen en 1x buiten en gewoon doordat hij zo jong is en inderdaad door toedoen van een ander.

Ik ben begonnen om de mensen om me heen te vertellen van mijn probleem, met als gevolg dat iedereen ontzettend goed rekening met me hield en nog steeds doet. In het begin (paar maanden geleden) zette ik er eerst iemand anders op, dan was de brand (die hij niet had maar goed) er vanaf. Als er dan iets gebeurde wat eng was, (overdreven naar iets kijken, andere paarden die erg wakker waren etc). dan hielp of iemand me erdoor heen door tegen me te blijven praten of iemand ging er zelf op om hem dat "enge"te laten zien. Niemand heeft me gedwongen om langer op het paard te blijven zitten als ik dat niet wilde, of tegen me gezegd dat ik een schijterd was. Dat was zo'n gerustelling (ik mocht gewoon bang zijn en hoefde me niet groot te houden) dat ik me steeds meer begon te ontspannen op het paard en eerlijk dat is wat moet gebeuren. Nu ben ik inmiddels een paar maanden verder en durf steeds meer, ga er zelf meteen op. Ga b.v. met iemand naar buiten maar als ik het na 15 min. eng vindt worden dan draaien we om en gaan weer terug. Je moet je niet laten dwingen, ook jezelf niet dwingen want dan blijf je tegen jezelf aan het vechten.
Je hebt wel de hulp van andere nodig, hopelijk heb je die of kun je die krijgen, ik wens je heel veel succes en ontspanning toe.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:13

Rustig opbouwen ga eerst een stukje met hem stappen ernaast he, en neem iemand mee, en bouw dat zo op totdat je bijvoorbeeld ene half uur met hem kan stappen zonder dat je dat eng vind. Doe dat ook als je gaat rijden. Longeer hem eerst vooraf zodat het drukke eraf is en ga dan 10 minuten stappen en laat het zo en zo ook weer opbowuen en als je wat meer vertrouwen heb een keertje draven en zo ook met galop en vooral belangrijk zorg dat er iemand bij is!!

Veel succes en ga dervoor!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:22

Goed les nemen. Desnoods zelf van te voren wat ontspannends innemen, een bachbloesem ofzo. Want als je zelf niet kan ontspannen dan doet je beestje het ook niet en des te eerder heb je vliegles!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:30

Ik ben van het voorjaar ook van Guus gevallen. Dit leverde mij gekneusde heupen, rug en een beschadigde nier op. Ik ben gelijk na mn val weer op hem gestapt (achteraf dom geweest ).
Ik ben nog steeds bang om naar buiten te gaan, ik heb sindsdien ook niet meer buitengereden. Ik rij hem nu alleen nog in de bak, en als hij daar goed zn best doet stap ik hem buiten uit. Maar het kan best een tijdje duren voor dat je vertrouwen weer terug is.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:37

neem de tijd!
en vraag hulp door bijvoorbeeld zitlessen aan de longe te nemen, Niet dat ik denk dat je slecht zit hoor, maar door aan de longe zonder beugels verschillende oefeningen te doen kun je wel weer vertrouwen opbouwen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 29 bezoekers