Scheve staart...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yesta

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Bussum

Scheve staart...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 17:32

Vraagje:

mijn paardje heeft vanaf het begin af aan altijd al een scheve staartwortel gehad, als ze stil staat hangt ie gewoon voor d'r bips en zodra ze begint met lopen, wijkt ie af van de kant waar ze naartoe draait (nou weet ik dat heel veel arabiertjes dit hebben, maar niet zooooo erg) het lijkt net alsof ze nonstop hengstig is, en het ziet er gewoon niet zo mooi uit tijdens het rijden Bloos ... weet iemand misschien wat je hier aan kunt doen? zoniet: dan hou ik nog steeds evenveel van d'r hoor! Schijnheilig maar misschien iemand met dezelfde ervaringen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:37

Het kan ook aanduiden dat ze gewoon nog 'scheef' is, en dit is zeker rijtechnisch een heel eind op te lossen.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:19

Ik heb ooit gehoord weet niet of het helemaal waar is dat een paard met een scheve staart iets in zijn rug heeft dat hij in ieder geval scheef loopt dus je zou het dan ff na moeten vragen bij de dierenarts

suc6 ermee
xxx
Donna

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:02

Die van mij doet dat ook...al 19 jaar! en die mankeert echt niets aan haar rug hoor. Je zegt zelf dat ze op rust de staart wel normaal draagt ? dan zou ik me geen zorgen maken. Er zijn wel meer "dieren" die rechts- of linksdragend zijn Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:14

Mijn Dikke had dat ook, maar hij had het niet vanaf het begin.
Omdat ik hem nogal "stijf" vond, heb ik er een ostheopate bij gehaald en bij hem waren er idd een paar ruggewervels uit ! Na 1 behandeling en oefeningen die we daarna moesten doen, is het een stuk verbeterd !!
Helemaal recht is ´ie niet meer gekomen, maar dat schijnt niet ongebruikelijk te zijn Verward ! Voor zover ik kan beoordelen, heeft hij nu geen problemen meer, hij loopt lekker ontspannen, dus maak ik me maar geen zorgen (meer) Lachen !

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:08

Tieme houdt z'n staart ook scheef tijdens het lopen. bij hem komt het omdat hij z'n evenwicht niet helemaal heeft door lichte ataxie.

yesta

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 10:23

bedankt voor de tips! maar ik heb ooit aan een dierenarts gevraagd (had ik eigenlijk bij het begin van dit verhaal moeten vertellen), die op dat moment op stal was en die zei dat ik die staart moest stimuleren en alle kanten moest op buigen een kwartier per dag, oja en ik moest er ook aan gaan hangen (2 minuten) dit heb ik 2 maanden volgehouden, maar er was echt totaal geen vooruitgang Verward

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:17

Cheyenne heeft dat ook een beetje. Maar je kan de staart net zo makkelijk de andere kant op duwen/ trekken, dus ze zit niet vast ofzo. Het is ook niet extreem, maar tijdens lopen zit je inderdaad vaak in haar kruis te kijken....hoe bedoel je ongegeneerd Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:21

kan ook gewoon spanning zijn ...........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:20

Fab had het ook. Al jaren!!! Ze stapte vaak ook wat onregelmatig. Pas later is gebleken dat ze een lichte vorm van ataxie had.

Een paard hoort zijn staart gewoon recht te dragen. Als dat niet zo is, is er altijd een oorzaak!

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:07

Hoi, ik heb me wel eens laten vertellen dat het ook een scheve heup kan betekenen... Verward Heb geen idee of dat ook werkelijk waar is.. Stimuleren door de geadviseerde oefeningetjes lijkt mij ook niet echt veel uithalen..
suc6

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 06:06

Mijn arabiertje deed het ook maar als ik haar rechtrichte aan de longe droeg ze haar staart wel recht.
Ze was dus scheef in haar bespiering.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:49

Mijn veulen (1 jaar en 3 maanden) heeft een half jaar geleden ook een ernstige val gemaakt, waaraan hij ataxie heeft overgehouden.
Hij heeft vanaf die dag ook zijn staart scheef.
Het zit bij hem dus ook in de achterhand, en het meest in de heupen.
In het begin had hij ook helemaal geen staartdruk meer , maar nu is dat toch weer teruggekomen.
Het gaat een stuk beter met hem, al lijkt hij stijf en loopt hij onregelmatig.
Hij wordt nu behandeld door Harry Hoevers, en hij ziet toch wel een stijgende lijn in zijn behadeling.
We zijn er nog lang niet maar ik heb wel weer wat meer hoop als voorheen.
Maar ik denk wel dat zijn staart altijd scheef zal blijven.

Gr, Nadezda

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:05

Mist schreef:
Er zijn wel meer "dieren" die rechts- of linksdragend zijn Haha!


Je doelt hier zeker ook vast op het mannelijke zoogdier: "de man" . Haha!
Mijn paard heeft dit ook een beetje en ik heb me laten vertellen dat hij een beetje vast zit in de rug.

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:12

ik heb ook zo'n paard gehad die had als veulen in het prikkeldraad gezeten met zijn staart en heeft zichzelf losgerukt en toen is zijn staart scheef gaan staan.
kweet niet of je er wat aan hebt

kuzzies

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:17

de dingen die ik hier lees zijn idd alllemaal oorzaken van een scheve staart,
ik weet iig wel dat in vrijwel alle gevallen het op iets duid wat niet in orde is, of een paard er nu last van heeft of niet, een staart hoort recht te hangen anders zit er ergens iets fout
ik ken een paard dat door zijn engtevrees keihard achteruit zijn stal weer terug inliep, en daarbij butste hij keihard met zijn kont tegen de muur, gevolg was dat ie zijn staart zwaar had gekneusd , en daarna is zijn staart altijd scheef gebleven, de eerste weken liet ie hem ook gewoon hangen , hij deed hem niet omhoog, ja alleen heel moeizaam met poepen, zielig hoor, maar die heeft er ook een scheve staart aan over gehouden, maar had verder dus niets in zijn rug of lijf...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:57

kan zijn dat d'r spieren bovenin d'r staartwortel korter zijn dan de spieren onder
maar als ze d'r staart draagt naar de andere kant van waar ze ingebogen is is 't niet echt goed. Dan hoort ze haar staart mee te buigen met de kant waar zo op loopt, dus rechtsom, naar rechts, en linksom naar links.
Niet linksom naar rechts en rechtsom naar links.
Loopt ze toch niet helemaal zoals het hoort, No oFFeNSe..!
Maar is toch iets mis in de bespiering op d'r rug, of accepteert ze de inbuiging niet