Moeilijke beslissing...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 20:54

Hallo iedereen.

Het is een tijd heel slecht gegaan met mijn schouders waardoor ik niet kon rijden. Na drie weken rijden ben ik er weer opgegaan en ging het nog niet goed. Nog steeds pijn. Maar dat is niet het enige. Ik ben er achter gekomen dat Brando en ik eigelijk niet bij elkaar passen. Daar zijn veel mensen het mee eens. Zij (en dat zie ik nu ook in) vinden dat een lekker heet paardje die wat makkelijker aan het werk te krijgen is beter bij me past. Met Brando gaat het eigelijk niet meer. Op de wedstrijden halen we wel goede punten, maar het gaat toch met rijden niet hoe ik het wil. Volgens mijn instructeur ben ik zelfs achteruit gegaan met rijden dan voordat ik Brando had. Ik heb ontzettend veel been nodig om hem aan het werk te krijgen en hand om dat van voren op de vangen om hem nageeflijk te krijgen. Alleen kost het mij veel te veel moeite. Nu moeten jullie niet denken dat ik snel opgeef en geen zin heb om hard te werken, maar het lukt gewoon niet. Wij zijn geen goede combinatie. Ik moet denk ik een paardje die uit zichzelf makkelijker loopt die zich niet zo sterk maakt. Brando is heelerg lang en daardoor moeilijk bij elkaar te rijden. Ik moet dus waarschijnlijk een compacter paardje hebben met lekker temperament. Misschien gaan we Brando dus verkopen... Verdrietig Ik hoop dat jullie niet fout over me gaan denken dat ik dus veel te snel op geef, maar ik denk echt dat dit de beste oplossing is. Het is nog niet zeker, maar we zijn er wel over na aan het denken. Ik vind het wel heel moeilijk om Brando weg te doen, maar het gaat gewoon niet. Ik word soms te snel boos omdat ik wil dat hij feller is aan mijn been en andere hulpen. Ik weet dat ik dat zelf voor elkaar moet krijgen, maar het gaat niet. Helaas passen we dus niet bij elkaar... Verdrietig Verdrietig Verdrietig


Liefs Joleen en ik hoop dat jullie wat reacties geven. Of positief of negatief.

_________________
Ik wil een nieuw onderschrift, maar welke?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Brando-S op 2001-09-25 21:55 ]</font>


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:59

Ik denk dat je een goede keuze maakt.
Als je zelf beseft dat de combinatie niet past, en als ook anderen dat zien, kun je beter op zoek gaan naar een paardje die wél goed bij je past, en ik geloof dat je al aardig in je hoofd hebt hoe die dan moet zijn Knipoog

Ik heb zelf eigenlijk hetzelfde probleem met Ironique, allen kom er nu pas echt bewust achter. Sterk, groot paard (1,70 m). Op de wedstrijden ging het altijd wel goed. Maar de lol gaat er echt wel af als ze altijd zo sterk zijn.

Nou heb ik Ironique al ruim 5 jaar, en mede door haar beenproblemen gaat ze gewoon niet weg, maar als ze 100% zou zijn zou ik zelf zeker nog een keer over nadenken. Zou ook best opnieuw willen beginnen met een jonger paard wat wél goed bij me past, hoe lief Ironique ook is.

Maar succes in ieder geval met je keuze!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:02

Ik vind het heel dapper van je dat je die beslising neemt. Er zijn zat mensen die gewoon bij aan paard blijven terwijl het niet echt klikt.

Dat kan toch. Ik moet nog zien hoe het met Barley gaat. maar als het met rijden niet klikt zal ze ook weg gaan. Ik hoop het trouwens van niet hoor

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:02

das toch juist knap van je dat je er zo over denkt!
Nu ben jij ongelukkig omdat het niet wil en je paard misschien ookwel omdat je onbewust toch boos op 'm wordt omdat je wil dat hij feller is.
Dan is het toch voor beide partijen beter?
Tuurlijk is het niet leuk maar om op deze manier door te gaan is ook niet echt erg leuk toch?
sterkte met de beslissing

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 21:02

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik vind het zo moeilijk om hem te verkopen. Ik heb hem ook pas een half jaar, maar ben al wel helemaal gehecht aan hem. Maarja, ik heb zo met rijden weinig lol, dus dan is de keuze wel makkelijker...

_________________
Ik wil een nieuw onderschrift, maar welke?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Brando-S op 2001-09-25 22:03 ]</font>

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:02

Wat jammer zeg....maar het is misschien wel eerlijker voor jezelf én Brando. Veel succes!

Galactica Wadim X Gemini

soppie

Berichten: 24
Geregistreerd: 25-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:03

ik snap het wel dat je niet meteen wilt opgeven en dat je er nu zo over denkt! ik heb een paardje die oip wedstrijden wel aardig kan lopen maar thuis gaat ie meestal in verzet, af en toe denk ik ook echt van grrrrrrrrrrrrrr nu ben ik het zat, elke keer weer dat verzet en vraag me dan af of het aan mij ligt, wat blijkbaar niet het geval is, we zoeken nu verder, maar wegdoen?????? never, ik houdvan mij paardje en het kan af en toe ook super gaan...... je moet af en toe door een diep daal gaan, maar denk er goed over na zodat je er geen spijt van krijgt
xxx

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:14

Ik vind het knap van je hoor. Als je al zo ver bent dat je zelf ervaart en ook toegeeft dat jullie eigenlijk niet een goede combinatie zijn, waarom zou je dan nog elkaar het moeilijk maken. Ik bedoel dat niet makkelijk, maar wie weet kunnen jullie met een andere ruitr en ander paard een beter combinatie vormen en daardoor beide beter in je vel zitten.
En mij lijkt dat dat toch hetgeen is wat je voorop wilt stellen. Jij maar ook je paard moet lekker in zijn vel zitten.
Nee hoor ik vind het heel dapper om zo'n conclusie te kunnen en willen trekken. Ik wens je veel sterkte bij je uit eindelijke besluit.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:32

heel goed van je. Het klitk niet optimaal en jij bent niet echt gelukkig en hij niet dan moet er toch een andere oplossing komen?


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:35

Petje af hoor, dat je durft toe te geven dat het eigenlijk geen goede match is. Ik denk dan idd dat je er goed aan doet om hem aan iemand te verkopen waarmee het wel klikt. Ik denk dat dat fijner is voor jou en voor brando. Veel sterkt iig, ik begrijp dat dit heel rot is.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 22:31

hhmmm, misschien heb je gelijk hoor, maar wat doe je zoal met Brando. Ik bedoel rijdt je alleen in de bak, kom je wel eens buiten met hem. Hoe reageert hij hier dan op?
Zelf heb ik er diverse ervaringen mee. Ik ken combinaties die idd niet bij elkaar passen, paarden waar ik nog geen dubbeltje voor zou geven omdat er totaal niets in zit. Ja, het bestaat en als jij zo'n slechte combinatie bent dan denk ik dat het heel verstandig is om hem te verkopen.
Ik ken ook combinaties die te eenzijdig bezig zijn, alleen maar trainen, trainen. Nooit eens losjes door het bos scheuren, paar dagen op tocht of zo. Die paarden hebben er geen lol in en geven vroeg of laat de pijp aan Maarten.
Bedenk voor jezelf maar in welke categorie je jezelf thuis vindt horen.
Wil je meer weten, een PB wordt altijd beantwoord. Veel succes met het nemen van een goede beslissing.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 23:00

Allereerst even zeggen dat ik gedachtengang wel begrijp en dat ik het ook een goeie beslissing vind als jullie elkaar echt niet passen, maar...
ten eerste duurt het langer om een combinatie te worden, in andere topics wordt geschreven over 9 maanden of een jaar.
Ten tweede heb ik zelf ook verrotte schouders (zijn echt naar de stinkmodder, net als rug, nek en knieen). Als je kracht zet, krijg je pijn dat is logisch. Maar paardrijden is geen krachtsport en hoort het ook niet te worden. je paard en jij moeten allebei licht en makkelijk zijn. Het klinkt nu alsof ik perfect ben en het perfecte paard heb, dat is niet zo hoor, maar hij is wel licht. Tweede risico is jouw spanning zonder kracht te zetten. Die spanning kan komen uit onzekerheid, angst, of gewoonte. Probeer eerst om te ontspannen in je nek, arm, schouder, bovenrug. Ga desnoods -net als ik- naar een fysio die je kan leren hoe dat voelt. Het kan zijn dat je veel te verkrampt op je paard zit en dat is niet de bedoeling. Het is niet fijn voor jou en je paard zal nevernooit ontspannen en licht worden. het zou kunnen dat je probleem dus ook hier zit en niet alleen in de mond van je paard.
Stel ik heb gelijk, dan heb je nog een hele moeilijke taak voor de boeg, je zult jezelf moeten leren anders met je lijf om te gaan en dat is niet zo 1 2 3 gedaan. Maar het kan!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:13

Hoi,
Ik vind het net als vele anderen een heel eerlijke beslissing als je Brando uiteindelijk een baasje gunt dat qua rijden beter bij hem past.
Niet ten nadele van jou hoor! Soms klikt het soms klikt het niet. En dan is het voor jou uiteindelijk ook beter als je een paard kunt rijden waarmee je meer op 1 lijn zit, hoewel het niet makkelijk zal zijn om je vriendje weg te doen maar soms moet je over zulke dingen heenstappen en aan je paard en jezelf denken. Succes!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:32

Mijn vorige paard was ook zo'n zware...kreeg uiteindelik ook last van min schouders....Dat paard was gewoon niet geschikt voor wat ik met hem wilde aanvangen, hij was een echte springer (dan hing hij ook niet, dan wilde hij wel!) en ik wilde eigenlijk rustige proefjes rijden.
Ik heb hem verkocht na drie jaar proberen er toch wat van te maken. Maar er was op het laatst echt geen klap meer aan, voor mij niet maar ook niet meer voor hem. Hem verkopen was een hele goede keuze voor mij, ik heb er eigenlijk geen dag spijt van. Tuurlijk ben ik benieuwd naar hoe het met hem gaat, maar erop rijden, dat hoeft voor mij niet meer. Pas na een jaar zijn mijn schouders minder pijnlijk geworden. Het was een chronische schouderblessure aan het worden, gelukkig gaat het een stuk beter. Dus pas op met dit soort sportblessures... die pijn in je schouder wil je niet de rest van je leven elke dag voelen! Misschien sneu voor het paard, maar je gezondheid gaat voor, hoor!
Ik vind het helemaal niet raar dat je zo'n paard verkoopt. Ik hoop dat je een passende ruiter voor hem vind.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:14

Het is heel jammer als het niet klikt, maar geen ramp. Het is hobby en het moet wel leuk zijn en blijven, ook voor je paard.

Ik heb ook twee keer een paard verkocht omdat ik mezelf niet geschikt vond voor ze. Verkocht in het belang van de paarden EN mezelf. Uiteindelijk heb ik 1 van beiden weer terug, maar das een ander verhaal.

Lovely heeft wel gelijk dat ze stelt dat paardrijden geen krachtsport is, maar helaas zijn sommige paarden op een beroerde manier ingereden en is er steeds weer kracht voor nodig om ze daar te krijgen waar je ze hebben wilt. Dit kost bakken met tijd voordat er echt iets structureels verbetert (spreek helaas uit ervaring met twee van dat soort paarden) en als jij ondertussen met versleten schouders te kampen krijgt schiet je er niks mee op.

Moeilijk moeilijk, maar volg je gevoel. Als jij voelt dat het er niet in zit, zoek dan iemand voor hem die hem graag wil hebben.

Sterkte met je beslissing! Mieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desi_2409, JudithO, Juut, M_arjolein, Mark0919, Martje80, Mieke, Nouki_poek, SusanH en 44 bezoekers