Vraagjes beslaan paardje!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Vraagjes beslaan paardje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 19:47

Hoi ik heb een vraagje.
Toen jullie je paardje kochten, had het toen hoefijzers en heb je toen nog steeds je paardje laten beslaan (wat is het verschil, bv eerst alleen voor nu rondom of achter of geen verschil) of laat je je paardje nu alleen nog bekappen? of had ie toen geen ijzers en nu wel (en wat vind je zelf fijner, alleen voor of rondom?) Hoe is die overgang gegaan, paard heeft dan toch pijn heb ik begrepen, of bij jullie niet?

Dit vroeg ik me af.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:55

Mijn paard stond rondom op ijzers toen ik hem kocht.
In de zomer staat hij nog steeds op ijzers, in de winter wordt hij alleen bekapt.
Nu hij op zandgrond staat i.p.v. de keiharde klei (met brokstukken waar je akelig van werd) hoeft hij misschien in de zomer ook niet meer op ijzers.
Mijn paard krijgt alleen ijzers onder als het niet anders kan.
Helaas heeft hij niet zulke beste hoeven, dus soms kom je er dan niet onderuit.

Mijn paard heeft trouwens weinig problemen met de overgang naar wel / geen ijzers.
Soms loopt ie een paar dagen een beetje voorzichtig, maar dat trekt altijd heel snel weer bij.

Wat bedoel je trouwens met je vraag over de pijn ?
Bedoel je het beslaan op zich (doet niet zeer !), of de overgang naar wel / geen ijzers ?

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 19:55

de overgang

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:59

Huh Verward

Als je veel met een paard over straat rijd zijn ijzers hard aan te raden. Als je veel in de bak rijd, kan je eventueel zonder ijzers. Maar dit hangt helemaal af van de conditie van hoeven momenteel. En een paard laten beslaan, doet voor het paard geen pijn. De naalden waar de smid de ijzers mee vast slaat, slaat hij niet in het leven. ( dus niet zo ver in de hoef) Het onderste gedeelte van de hoef heeft het paard geen gevoel in *LOL*

Succes.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:00

Degene waar wij les van hebben zei altijd: het is zo'n beetje net als bij mensen. Als je eenmaal gewend bent om op schoenen te lopen, is het op blote voeten wel ff wennen. Maar dat went dan ook wel weer.
Maar of het echt waar is Verward:?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:08

Mijn paard had bij aankoop alleen voor ijzers omdat ze er vanachter niet tegen kan. Omdat ik nogal wat problemen heb gehad met het rijden heb ik ze er van voren afgelaten, omdat ze er toch voor niets opzaten. Nu ga ik ze er denk ik weer opzetten, want ik rijd nu weer meer en haar hoeven zijn ontzettend brokkelig en zien er nu dan ook niet meer uit. Of ze van die overgang echt last heeft gehad weet ik niet, aangezien ze in die periode alleen maar in de wei stond.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:22

Yorghos stond als 2 jarige al rondom op ijzers wegens een standcorrectie aan de achterbenen. Ik heb dat altijd zonder nadenken zo gelaten, maar ik vorig jaar rond deze tijd voor het eerst de ijzers eraf gelaten.
Gaat prima zo, mits de smid regelmatig komt. Bij Yorghos ging de overgang heel soepel zonder kreupelheden, ofzo.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:46

Ik heb Oliva in de zomer altijd voor op ijzers staan, ze heeft enorme brokklehoeven en met ijzers heeft ze daar totaal geen last meer van.
In de winter loopt ze op blote voeten, en gek genoeg brokkelen haar hoeven dan veel minder.
Vigo mijn andere fjord staat nog kaal, en dat hoop ik zo te houden.....maar als ook hij brokkelhoeven krijgt dan zal er helaas niks anders opzitten.

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 21:25

ah oke, dan weet ik dat.
ik vroeg het me af omdat ik dat ooit van iemand gehoord had, maar over het algemeen valt het kreupel lopen en pijn bij deovergang van hoefijzer naar niets wel mee, zo te lezen... Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:02

Par ahd niks toen ik haar kocht, maar omdat we weleens over de straat gingen en haar hoefjes snel sleten hebben we haar rondom ijzers gegeven.

Ze heeft een tijdje weer zonder gestaan en ze had er geen last van, maar haar hoefjes sleten nog sneller.
Ik hoorde toen ook dat paarden die ijzers gewend waren zachtere hoeven kregen en hier dus doorheen moesten, bij de 1 deedt het wat pijn en bij de ander waren ze alleen sneller aan het slijten.

Ze heeft ze nu in ieder geval weer onder.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:13

Toen ik mijn paardje kocht had hij geen ijzers. Ik heb ze er toen onder laten zetten omdat ik van mening was dat dit zo hoorde bij een paard dat veel over straat loopt.
Ik heb er veel over gelezen en ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik hem eigenlijk niet meer op ijzers wil. Ik heb hem nu sinds drie weken van zijn ijzers af en natuurlijk bekapt en het gaat super!
Hij heeft een paar daagjes iets gevoelig gelopen maar het viel mij 100% mee. Ik rijd nu al weer met hem over de weg. Het enige waar hij nog wel last van heeft is als hij op een steentje gaat staan maar verder gaat het erg goed.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:16

Moritz stond op Oostenrijks winterbeslag: ijzers met ondergelaste stollen en sneeuwzooltjes ertussen, toen hij kwam eind februari, dat zat er al geruime tijd onder, hij was heel erg toontredend voor.
Ik heb de ijzers eraf laten halen en een stukkie laten bekappen.
Na zijn verhuizing naar het Gooi is er een goede smid bij geweest, die heeft hem eerst bekapt, een maand later weer (corrigerend) en toen voor op ijzers, omdat het te hard afsleet en na een weer een maand moest ie achter ook op ijzers, om dat het te hard afsleet, we moeten altijd over straat namelijk.

Nu staat ie al 2 maanden weer rondom op ijzers, de eerste keer weer achterijzers moest ie ff aan wennen (keek steeds achterom of er een ander paard aan kwam), maar nu is hij er helemaal aan gewend (alleen mijn portemonnee nog niet...)

Het toontredende hoort bij het ras, maar Moritz maait wel heel erg met zijn voorbenen, ik hoop dat het er nog uit gaat, maar hi jis intussen al 4 1/2

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:04

Toen ik mijn paard kocht had ze geen ijzers. Ik heb haar het eerste half jaar ook op blote voetjes gehad. Toen ik in het voorjaar wedstrijden ging rijden heb ik haar voor op ijzers laten zetten. In de winter gaat ze weer gewoon op blote voetjes. Zo doe ik het eigenlijk altijd. 's Zomers op ijzers (kan ik stoten indraaien op wedstrijden), 's winters blote voetjes. De eerste dagen zonder ijzers hebben ze altijd wat gevoelige voetjes, maar verder gaat het prima.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 00:20

Mijn paard had alleen ijzers voor..Heb ze er af laten halen omdat ik ze verder toch niet nodig heb..Verder rijd ik op gras en dan zijn hoefijzers niet echt bevordelijk..
Mijn mening is dat mensen te snel ijzers laten zetten (jaja,ik mag spreken ben aanstormend hoefsmid Haha! ) terwijl het vaak niet nodig is..Speciaal en corrigerend beslag natuurlijk daargelaten..

Groetjes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 00:24

Goede tussenweg Roxx. Imo (ben geen smit) is op blote voeten beter voor de werking van het hoefmechanisme. Als het niet anders kan sla je er een ijzer onder. Ook rijtechnisch is het soms handiger om er een ijzer onder te knopen al hoewel het bij een aantal ruiters ook tussen de oren zit. B dressuur kan imo best zonder ijzer en B springen ook. (geen scherpe wendingen met grote kans op glijden) Mijn eigen paard ging pas rondom op ijzers voor het M-springen. Sommige paarden zijn erbij gebaat een voorijzer eronder te zetten. Een goede smit kan er voor zorgen dat het voorbeen net iets sneller afrolt waardoor het paard beter uit de schouder gaat lopen. Omdat ik vrij veel over de weg loop heb ik wel voorijzers maar achter op blote voeten in de winter. Voor slijt nog wat te hard voor blote voeten. Achter kan net.

Bij een goede smit heeft je paard geen pijn.. vond die vergelijking met die schoenen wel een goeie...

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:02

Ik kocht mijn paard zonder ijzers. Ze heeft hele mooie hoeven van haar zelf. Toen ik haar 1,5 week had, liep ze een beenwond op, die tot in haar hoef verder liep. het is op zich heel erg mooi genezen, maar waarschijnlijk moet ze voor wel altijd ijzers onder, omdat de hoornstructuur op een bepaalde plek anders is bij 1 hoef.

Vorige winter liep ze iedere dag in de stapmolen. Toen werden haar achterhoeven nogal kort, dus heeft ze achter ook ijzers gekregen.
Omdat ze later een peesblessure achter kreeg en ik veel stapwerk op de weg moest doen en nog steeds doe heeft ze achter nog steeds ijzers.

Ze is nu net beslagen, maar de volgende keer krijgt ze achter geen ijzers meer. Volgend voorjaar als ik meer buitenrij komt ze waarschijnlijk weer vierkant te staan.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:10

met een voorijzer kun je een "strak"voorbeen wat meer laten rollen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:13

suleika staat nu alleen vierkant op ijzers omdat ik met 'm ga springen. Anders had ik d'r niet op ijzers laten zetten.
Een paar jaar geleden heeft ze ook een tijdje op ijzers gestaan omdat ze toen kreupel liep op de bal vd voet. Maar daarna waren de ijzers er ook gewoon afgehaald.
Ja en idd ze krijgen een mooiere voorbeenbeweging van ijzers.