ringvormige bulten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:19

Mijn fjord Lady had afgelopen zaterdag ineens een aantal bulten op haar lichaam. Ze zagen eruit als insectensteken, wel groot...Toen ik zondag bij haar kwam waren de bulten echt groot geworden. Ze zit nu ook al aardig dik in haar vacht en de bulten waren veranderd in een soort schijven. Ongeveer ter grootte van een horloge. Ik heb haar toen niet gereden, maar ben met haar gaan wandelen. Volgens iemand op de manege moest het van een sjabrak komen want de plekken zaten alleen aan de onderkant van een sjabrak. Klonk logisch aangezien ze net een nieuwe heeft en ik deze niet van te voren heb gewassen (allergische reactie?)

Gisteravond waren er heel veel nieuwe bulten bij gekomen, op haar kont, haar benen, hals , oor en volgens mij ook een kleine op haar hoofd. En de bulten die er al zaten daarvan was het midden van de bult weggetrokken en ze lijken nu op ringen.

Een worminfectie lijkt me niet waarschijnlijk aangezien ze 7 weken geleden volledig ontwormd is. Verder heb ik haar vorige week buiten de manege aan de kant van de weg laten grazen. Wellicht een allergische reactie? Lijkt mij niet...

Wie heeft dit weleens meegemaakt?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:22

Lijkt mij een schoolboek-voorbeeld van ringworm.
Ringworm is dus niet echt een worm maar een huidziekte... de oplossing bestaat dus uit ALLES wassen met Imaverol zowel paard als toebehoren en stal. En dat geldt dan ook voor de andere dieren in de directe omgeving.
Wil je het zeker weten, laat de dierenarts dan een monstertje nemen van de bultjes....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:26

Ja, ringworm. Dat is overigens een schimmelinfectie, dus de ontwormer helpt daar ook niet tegen. Idd alles wassen in Imaverol en om de paar dagen herhalen. Heel veel vervelend maar wel noodzakelijk.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:28

Ik heb gisteravond nog eventjes in mijn boeken gesnuffeld en het lijkt het meest op de omschrijving die bij netelroos wordt gegeven. begint met bulten, kan na verloop van tijd een ring worden... Maar ja, bij verloop van tijd denk ik niet aan twee dagen.

Imaverol is toch tegen schimmels? Volgens mij is het zo dat schimmels heel langzaam beginnen en dat er ook schilvertjes op de huid komen....

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:35

Lady heeft trouwens niet zichtbaar last ervan. Het jeukt niet... Wel is ze heel sacherijnig

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 12:44

Als het ringworm is - en daar klinkt het wel naar - dan is het heel erg besmettelijk en MOET je er echt is aan doen. Info is er zat te vinden, ook op dit forum..

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:49

Maar bij ringworm zijn er meestal toch korstjes en valt het haar uit. Of zit ik nu helemaal verkeerd? Verward
marijke

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 10:02

We hebben gisteren de vee-arts ernaar laten kijken en het blijkt toch een allergie te zijn. Lady heeft gelijk een spuit gehad met daarin een stof die de allergie moet onderdrukken en daarnaast moet ze 4 dagen lang een soort poeder door haar eten. Jammer genoeg kon ik er gisteren niet bijzijn toen de dierenarts kwam, dus mijn zusje was erbij. Verder moet ze 1,5 tot 2 weken schraal eten...

Maar goed, we weten dus niet waar ze nou precies allergisch voor is. Bij allergie bij mensen wordt dan uitgezocht waar het aan ligt door middel van allerlei stoffen die ze op je arm smeren. Gebeurt zoiets ook weleens bij paarden?