Normen en waarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Machie

Berichten: 15991
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Normen en waarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 18:24

Vandaag zat ik in de bus vanuit school naar huis.
Achten mij zitten 3 grieptjes te praten. Heel stoer praten, je kent het wel, maar op een gegeven moment ben ik hun gesprek gaan afluisteren *:x*
Hoor ik toch dat het ene grietje tegen de andere zegt, Ja en ik ben elke dag heerlijk stooned op school, en huiswerk maken doe ik nooit. Alleen baal ik ervan dat ik zelf de coffeeshop nog niet binnenkom, nu moet ik het altijd via via regelen enz. enz.

En tegen een aander meisje begint ze: Ja, en waarom ga jij met die stomme nazieër om? Voor mij is ze alleen geschikt als boksbal, Wil niet dat je met haar praat, anders stuur ik mn vrienden op je af.
Gelukkig was t andere meisje zo goed om er tegen in te gaan en te zeggen: Wat maakt het nu uit met wie ik omga? Als ik er maar gelukkig mee ben, toch?

Ik begon me wel ernstig af te vragen hoe oud deze 3 meisjes waren.
Heel vriendelijk vraag ik: Hoe oud zijn jullie eigenlijk. Krijg ik van het meisje met de grote mond te horen, dat gaat je helemaal niks aan. De andere 2 vertelden dat ze alle 3 14!!!!!!! waren.

Ik ben er verder maar niet meer op in gegaan. Was bijna thuis. Maar ik was wel heel benieuwd wat hun ouders hier van vonden. Oja, ze zaten ook op n een of andere speciale school, en alle 3 hadden ze geregeld nachtjes in de cel doorgebracht.

Nu ben ik wel heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?
Ik vind dit belachelijk!! Weinig respectloos naar de rest van de bevolking, en okee, normen en waarden zijn voor iedereen anders, maar hebben zulke mensen nog normen en waarden?

En wat zouden jullie als ouder doen als je een dochter/zoon had die zich zo "misdraagt"?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:36

Ik geloof dat ik ze echt een inrichting in zou schoppen om het maar even hard te zeggen, mag toch echt hopen dat mijn kinderen (als ik die krijgen mag) niet die kant op gaan, dit gaat totaal tegen mijn principes in. Net als bij ons in de supermarkt weleens moeders die hun kleine kids smeken ajb te luisteren en mee te gaan naar de kassa en toch maar die snoepjes terug te leggen. Nou, bij dat smeken aan een kind gaan ze me gruwelijk tever.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Machie

Berichten: 15991
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 19:12

Oja, dat is ook echt rampzalig, die kinderen die hun paps en mams tot dingen dwingen. Maar hoe komt dit 9 v/d 10 keer? Doordat de ouders er vuil op aan worden gekeken als mams of paps dochter/zoon op de kop geeft..

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:13

Hum...ik ben ook 14, maar zie mezelf dus echt neit zo in de bus zitten!!!
Wat een zootje zegt, te gek voor woorden!!!Ik vind kinderen van14 die roken of vanalles met hun vriendje uitspoken (mijn mening hoor, dit is absoluut niet vervelend bedoelt)al erg, maar dit...Vind het opzich best grappig dat je naar hun leeftijd hebt gevraagt...als je je verhaal leestt zou je denken dat ze minstens 18 zijn!!!
Ach die jeugd van egenwoordig!!! Tong uitsteken Schijnheilig

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:15

Gewoon stoere praat van een stel pubers Verward

זכור

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:16

Die van mij worden niet zo Lachen
Ik geloof echt dat die meiden geen goede opvoedinge hebben gehad. Ik geloof dat het in het begin al mis gaat. Zo´n kind met een sleutel om zijn nek en zoek het maar uit daar komt ook niets van terrecht!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:16

oh ik vind zulk gedrag/taalgebruik/houding enz. zoooo walgelijk! een internaat lijkt me de enige oplossing om dit soort kinderen weer een beetje respect, dicipline en normen&waarden (voorwat dat nog in mag houden) bij te brengen. heb zo veel ontspoorde jongeren mee gemaakt, en idd, in de meeste gevallen begint het (helaaaas) bij de ouders al..

laatst zat ik in de trein bij iemand die wél zn kind op zn fl*kker gaf door het kind met een leeg cola flesje op het hoofd te timmeren. even later deed het kind het bij zn zusje..gek he, zinsloos geweld..

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:16

Tja, echt diep triest dus... zulke 'gevallen' zitten ook bij mij op school...
Ik moet er niet aan denken om op mijn 14 al een keer stoned te zijn geweest

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:18

Ik merk dat er de laatste tijd heel vaak naar de ouders gewezen wordt als schuldige, maar ik denk dat er juist op die leeftijd een heleboel dingen gebeuren waar ouders juist geen weet van hebben.
Je kan nou eenmaal niet 24/7 je kind in de gaten houden en juist op die leeftijd moet je ook een beetje los durven laten, tja en dan krijg je idd niet alles mee van je kind. Ik praat het gedrag ook niet goed hoor van die kinderen, maar ik denk dat er een heleboel ouders zijn die van hun stoel vallen als ze horen hoe hun kind zich gedraagt als ze er niet bij zijn Lachen


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:22

Idd Cody en het is al helemaal niet iets van de laatste tijd. Mijn vader spijbelde al. En mijn ouders hadden ook absoluut geen weet van wat ik allemaal uitvrat. Nog steeds niet trouwens. Ik denk dat ze me onterven als ze er achter komen Knipoog

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:33

Ach, dit is toch normaal taalgebruik vandaag de dag? Pesten, bedreigen,schelden, noem maar op. Het is de orde van de dag en als je het niet doet hoor je er niet bij.

Mij lieten ze de eerste twee jaren ook links liggen op de middelbare school, alleen maar omdat ik dat soort dingen niet deed. Hier wil ik niet mee zeggen dat ik zo braaf was, ik heb ook wel gescholden hoor!
Maar het wordt er niet gezelliger op.
Respect voor elkaar is er gewoon (bijna) niet. Ik had het geluk dat in de derde wat meer meisjes zich net als ik ging gedragen... Hadden we wat meer steun aan elkaar, was gewoon te zielig voor woorden!

Nee, op deze MBO opleiding gaat het er gelukkig en stuk volwassener aan toe!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:41

Ben het met Cody eens dat niet altijd het beschuldigend vingertje richting paps en mams geheven kan worden.
Uit onderzoek is gebleken dat opvoeding voor 50% door de ouders plaatsvindt, de andere 50% komt voor rekening van de sociale omgeving, o.a. dus school.
En met de fantastische leerfabrieken die we tegenwoordig hebben, is sociale controle en betrokkenheid ver te vinden.
Misschien dat daar ook eens naar gekeken kan worden.
Een school waar je alleen maar een nummer bent, kan m.i. geen wezenlijke bijdrage leveren aan de opvoeding. En aangezien school toch de plek is waar een kind (normaal gesproken) een groot deel van de dag doorbrengt, vind ik het heel belangrijk dat hier binnen de school aandacht aan wordt besteedt. Dat begint al op de lagere school.

Ik denk dat de meeste ouders wel weten dat de invloed van de kleuterjuf enorm is op kinderen. Dat is zo, want de juf heeft het gezegd, heb ik hier in huis genoeg gehoord Haha!
Kortom, niet alleen de ouders zijn verantwoordelijk voor een opvoeding, maar de hele sociale omgeving. Het idee van de campagne, de maatschappij, dat ben jij is nog niet zo verkeerd bedacht Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:43

amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:01

Tja, ik vind dat er toch ook wel naar de ouders gewezen kan worden. *Hoe zeg ik dit duidelijk*
Hoe een kind uiteindelijk wordt, met wat voor normen en waarden die persoon leeft en hoe die zich daarnaar gedraagt, hangt af van hoe de ouders zelf zijn, hoe de ouders hun kind opvoeden, en in wat voor omgeving het kind is opgegroeid.
Als ik naar mezelf kijk, vind ik dat ik een enorme vrijheid heb gehad, ik heb alles zelf kunnen bepalen van hoe ik ben en waarom ik dat vind. Ik kom van een boerderij, ben een enorm nuchter kalf, en mijn ouders waren altijd thuis. Ik denk dat dat heel veel bepaald heeft, van hoe ik nu ben. Toch heb ik "ouderwetse" normen en waarden. Ik heb echt een enorme cultuurshock gekregen met het leven bij mij thuis, en in de stad Dronten waar ik studeer. Als ik kijk naar de meiden in mijn klas, hoe die zich gedragen, tegenover de meiden bij mij thuis... Tuurlijk heb je bij mij thuis ook wat losgeslagen kinderen *gut, ik klink wel erg als opoe met mijn 18 jaar* maar over het algemeen is dat niet zo erg als wat ik hier zie.
Als een 13 jarig kind thuiskomt, de sleutel van zijn nek pakt en in een leeg huis terecht komt, heeft die een heel ander besef van wat is "normaal" dan ik, waar altijd iemand wel thuis was als ik thuis kwam. Zo'n kind wat in een leeg huis terecht komt, is eerder geneigd om naar buiten te gaan, en op straat het leven te ontdekken, dus zien ze ook dingen waar ze nog niet oud genoeg voor zijn (alcohol, drugs, e.d.) Dus, om er ook "bij te horen" gaan ze dat imiteren. En dan krijg je dus gesprekken als Machie heeft afgeluisterd.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:07

klopt, daar ben ik het helemaal mee eens. alleen ik vind wel wanneer Juf je kind iets leert wat niet in de haak is, je als ouder moet corrigeren. (ofwel het kind, ofwel de juf) helaas gebeurt dat ook in negatieve zin. als klein kind krijg je wel je 'package' mee, oa. de mentaliteit van je ouders. en dat gaat soms al op de basisschool gigantisch fout...het is een lastig probleem en de oplossing is ver te zoeken ben ik bang. de maatschappij, dat ben jij gaat denk ik voor een deel op, aangezien de meeste jongeren in een groep doen en denken.

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:07

"klopt daar ben ik het mee eens" sloeg dus op de reactie van Irene..

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:11

Ik ben t gedeeltelijk wel met Maya eens, alleen is de schuld lang niet altijd op de ouders af te schuiven Lachen Het ligt vaak aan de situatie hoe je opgroeit, dat wel. Ik heb geen zin om de hele situatie uit te leggen, maar hoe het bij mijn broer verlopen is is qua normen en waarden totaal anders als je t met mij vergelijkt... Toch hebben wij dezelde basisopvoeding van dezelfde ouders Lachen Alleen op jonge leeftijd gescheiden door de situatie en conflicteren onze normen en waarden zich regelmatig.

Die meiden in de bus groeien waarschijnlijk op in de stad, misschien zijn de ouders gescheiden, ouders drukke baan etc... Dan krijg je vanzelf andere gewoontes op jonge leeftijd en ga je vanzelf alles van een andere kant bekijken. Zo vorm je voor jezelf de normen en waarden in je leven en krijg je dit soort acties en praat...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:12

Soms krijgen dit soort kinderen een goede opvoeding, maar kunnen de ouders dit soort kinderen niet in de hand houden.
Voor een ouder zijnde is dit ook erg moeilijk, je hebt er alles aan gedaan om je kind het een en ander bij te brengen maar toch is daar weinig van te merken.
En vaak zit er een fout in de opvoeding. Als ouders ook beide een strafblad hebben van hier tot tokio, ja waar heeft je kind dan een voorbeeld aan?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Machie

Berichten: 15991
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 20:54

In dit geval kan ik er bij melden dat ze wonen in de meest asosiale wijk van heel enschede. (zeiden ze zelf) Dus in dit geval een erg grote kans dat de ouders hier zeker wel medeschuldig, om het zo maar te noemen aan zijn.

Ook ligt het natuurlijk lang niet altijd aan de ouders. Maar als kinderen van 14! jaar als zo ontspoort zijn, is er bij de ouders ook zeker wel wat mis. imo gebeurt dat anders niet zo snel...

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:02

machie schreef:
Nu ben ik wel heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?
Ik vind dit belachelijk!!
Weinig respectloos
naar de rest van de bevolking, en okee, normen en waarden zijn voor iedereen anders, maar hebben zulke mensen nog normen en waarden?

En wat zouden jullie als ouder doen als je een dochter/zoon had die zich zo "misdraagt"?

Behoorlijk respectloos of weinig respectvol bedoel je denk ik Knipoog

Denk dat ze die normen en waarden niet van huis uit hebben meegekregen, lastig onderwerp verder.
Ik zou iig mijn best doen mijn kind(eren) zo goed mogelijk op te voeden en wèl normen en waarden bij te brengen.

Machie

Berichten: 15991
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 21:14

Sorry Josti, dyslextie...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:21

snowdon schreef:
Die meiden in de bus groeien waarschijnlijk op in de stad, misschien zijn de ouders gescheiden, ouders drukke baan etc... Dan krijg je vanzelf andere gewoontes op jonge leeftijd en ga je vanzelf alles van een andere kant bekijken. Zo vorm je voor jezelf de normen en waarden in je leven en krijg je dit soort acties en praat...


Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Ik ben het ermee eens dat de verschillende situaties waarin iemand opgroeit tot andere normen en waarden kan leiden. Maar om nou te zeggen, dat je als je ouders gescheiden zijn, en je inde stad woont dit soort verhalen krijgt gaat mij wel erg ver.
Het ligt hier voor een groot deel toch echt in de opvoeding. Kennis van mij is ook gescheiden, en werkt full-time, heeft daarnaast een paard en twee kinderen (10 en 11 jaar), haar dochter heeft ook nog een pony. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, en ik zou ook voorbeelden van de andere kant kunnen geven, maar ik ken weinig kinderen (zeg maar geen) die zo goed opgevoed zijn, heel beleefd en behulpzaam maar toch ook heel spontaan echt hele leuke kinderen. Dit is dus alleen even om aan te geven hoe het ook kan. Ze zijn volgens mij erg streng, maar vreselijk rechtvaardig opgevoed.
Blijft wel dat dit natuurlijk invloed heeft, maar ik denk dat de invloed van ouder(s) belangrijker is dan de leefomgeving.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:27

De vorming van je persoonlijkheid wordt door een aantal factoren bepaald, opvoeding door ouders en sociale omgeving is daarin heel belangrijk, maar ook, laat ik het even noemen, aanleg, speelt daarin een rol.
Dat verklaart ook waarom kinderen die binnen een gezin dezelfde opvoeding hebben gehad, toch heel uiteenlopende persoonlijkheden kunnen zijn.

Ik had het laatst met mijn moeder en mijn oom (62 en 60 jaar oud) over hun opvoeding. Hun vader is in de jaren 50 overleden en hun moeder bleef achter met 4 kinderen van toen 15,13, 7 en 5.
Mijn moeder en mijn oom hebben een totaal verschillende herinnering aan die opvoeding. Dingen die bij mijn moeder haar leven lang een invloed hebben gehad, kan mijn oom zich niet eens herinneren.
Dat vond ik heel frappant en heeft me ook wel weer aan het denken gezet.
Ik vind de vorming van karakter en persoonlijkheid een heel boeiende materie Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:30

Richtje schreef:
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Ik ben het ermee eens dat de verschillende situaties waarin iemand opgroeit tot andere normen en waarden kan leiden. Maar om nou te zeggen, dat je als je ouders gescheiden zijn, en je inde stad woont dit soort verhalen krijgt gaat mij wel erg ver.

Ik bedoelde nu ook weer niet dat als je ouders gescheiden bent, dit dan gelijk zo is Lachen Maar de situatie wordt er wel gevoeliger op Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:36

lis schreef:
Idd Cody en het is al helemaal niet iets van de laatste tijd. Mijn vader spijbelde al. En mijn ouders hadden ook absoluut geen weet van wat ik allemaal uitvrat. Nog steeds niet trouwens. Ik denk dat ze me onterven als ze er achter komen Knipoog
\
HA! volgens mij ben jij tegenwoordig hardstikke braaf! Haha! het enige wat jij hooguit doet is sommige mensen op bokt plagen, grinnik! En dat is nou ook weet iets wat IK noooooooooooooooooooooooooooooit zou doen! Knipoog

sja, als ik zulke kinderen had die zulke dingen flikten zou ik ze eerst zwaar mishandelen en daarna (als ik dat kon betalen) naar een kostschool doen. Je bent als ouder goed zat om alles voor ze te betalen en dan verder niets over ze te vertellen hebben. DAAAAAAAAAAAG! rotpubers!

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Eskimo, Ipsiedipsie, Jara, Mo_86, OmgiliBot, Schuur_, Traiectum, ViveChopin07, xRoossie95 en 144 bezoekers