huidtransplantatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

huidtransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:57

Mijn paard heeft zo'n 3 maanden geleden een behoorlijk ongeluk gehad. (zie topic opbouwen naar ongeval). Ruim 2 weken geleden heeft ze een huidtransplantatie gehad op de nog open wond. Maandag is het gips eraf gehaald. Het resultaat viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen, maar ik heb van de artsen begrepen dat dit heel normaal is. Heeft iemand van jullie ervaring met huidtransplantatie bij paarden? Ben vreselijk benieuwd naar andere ervaringen. (ook in Emmeloord doen ze een dergelijke operatie niet zo vaak..)

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:44

heb hier geen ervaring mee, had er zelfs nooit van gehoord... sterkte ermee

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:54

Veterinaardigheden: Huidtransplantatie
Deze keer wilde ik iets vertellen over huidtransplantaties bij het paard. Dat klinkt misschien een beetje vreemd of overdreven een soort plastische chirurgie bij dieren. Echter de reden om een huidtransplantatie toe te passen heeft in deze gevallen niks te maken met ijdelheid van onze trouwe viervoeter maar alles met functionaliteit. Paarden lopen nogal eens wonden op door onenigheid met soortgenoten of ruzie met schrik- of prikkeldraad en deze wonden genezen doorgaans langzaam, vooral als ze zich aan de benen bevinden. Als we de natuur haar gang laten gaan duurt het heel lang voor de wond dicht zit en vaak ontstaat er een lelijk litteken, waar het paard eventueel last van kan hebben. Ook als we de wond hechten - hetgeen alleen zin heeft als de wond vers (minder dan 6 à 8 uur oud) is springt die nogal eens open en dan moet de wond alsnog uit zichzelf genezen. Het is niet verstandig om het paard te gebruiken (berijden) terwijl de wond niet dicht zit omdat de beweging voorkomt dat die helemaal geneest. In het geval van zo’n slecht/traag genezende wond is het zinvol om een huidtransplantatie uit te voeren. De wond zit dan veel eerder dicht en het resultaat is (als het goed is) veel fraaier (toch een klein beetje ijdelheid).

Voordat we huid kunnen transplanteren moeten we de wond behandelen zodat het transplantaat niet afgestoten wordt. Er ontstaat vaak een (geringe) ontsteking ter plaatse van de wond en deze kunnen we bestrijden met antibiotica zalf (op de wond gebracht met behulp van een verband). Bij paarden zien we ook vaak wild vlees op wonden. Het lichaam probeert het gat te dichten maar doet dat iets te enthousiast en er ontstaat een hele ‘bult’ weefsel die boven het wondoppervlak uitsteekt. Als dit het geval is moet dat vlakgesneden worden. Hiervoor hoeft het paard niet onder narcose omdat dit weefsel geen zenuwen bevat het paard voelt er dus niks van. Wel bevinden zich heel veel bloedvaten in dit weefsel (granulatie-weefsel) en het bloedt ontzettend. Als we de wond vlak gesneden hebben moeten we gedurende enkele dagen een (strak !) verband aanleggen.

Als de wond mooi vlak is en de (eventuele) ontsteking tot rust gebracht kunnen we overgaan tot het werkelijke transplanteren. Hiervoor moet het paard wel onder algehele anaesthesie (narcose). De huid die we nodig hebben halen we van de ribboog, net achter de singelplaats. Andere mensen pakken huid van de bil, voorborst of hals. Voor het oogsten van de huid gebruiken we een soort electrische kaasschaaf en daarmee proberen we een mooie plak van zo’n 10 x 10 cm te krijgen. Met een speciaal apparaat wordt de huid in stukjes van 3 x 3 mm gesneden en die komen op een soort papiertje te liggen. Nadat we de wond nog één keer goed schoongemaakt hebben hechten we dit papiertje met de stukjes huid op de wond. Je moet wel onthouden wat boven en wat onder is anders groeien de haren later de verkeerde kant op. Vervolgens wordt het been voor 10 dagen ingegipst om te voorkomen dat de huid ter plaatse van de wond heen en weer kan schuiven.

Als we het gips verwijderen kunnen we beoordelen in hoeverre de transplantatie geslaagd is. We hopen dat alle, of in ieder geval zoveel mogelijk, stukjes huid ‘gepakt’ hebben maar vaak vallen er wel een paar af. Dat is op zich geen ramp want ieder stukje huid gaat verder uitgroeien en zo zit de wond heel snel dicht. Het blijkt ook dat de getransplanteerde stukjes huid bepaalde stoffen (groeifactoren) aanmaken die de wondgenezing stimuleren.

Op deze manier kunnen we dus veel tijd winnen. Een wond van 6 x 6 cm aan een been heeft normaal ongeveer een half jaar nodig om te genezen en het paard is dus al die tijd niet te gebruiken. Met een huidtransplantatie duurt hetzelfde proces ongeveer een maand. De plek waar we de huid weghalen geneest overigens gewoon als een schaafwond. Misschien kunnen we de techniek nog iets aanpassen en dan schrijf ik binnenkort over face-lifts bij paarden


afkomstig van website: http://www.hippeia.studver.uu.nl/biks2.html

dit vond ik zo even snel!

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 14:56

Ja, goed, uitgebreid stuk. Ik had dit stuk al gelezen voordat ik aan de behandeling ben begonnen. De chiruge die de transplantatie heeft gedaan is de "uitvindster" van deze techniek. Ik heb het met mijn eigen ogen mogen aanschouwen...
Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn mensen die dit bij hun paard hebben laten doen.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 19:06

Morgen kan ik Kyra (m'n paard) ophalen uit Emmeloord. Ben erg nieuwsgierig hoe de wond er inmiddels uitziet. Nog geen reakties gezien van iemand op bokt die ervaring heeft met huidtransplantatie. Ik weet dat het niet veel voorkomt, maar wie heeft dit meegemaakt..?

Sheila
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Hoek van Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:44

Ik heb zelf bij mijn paard dit meegemaakt,is alleen zeker 22 jaar geleden.
Mijn paard had een plek onder het zadel is meerdere keren geholpen door de d.a, wat niet hielp en is toen naar de Uithof in Utrecht gegaan.
Daar door d.a merkens huidtransplantatie verricht, is wel tijd overheen gegaan, maar is goed gekomen. Paard is 21 jaar geworden.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:07

Even een update van de huidtransplantatie van Kyra. Het gaat goed! Je ziet op 3/4 van de wond zwarte eilandjes huid ontstaan. Ze heeft alleen vorige week het verband eraf getrokken en in de wond zitten bijten. Een klein stukje is hierdoor stuk gegaan. Maar het is al zo veel winst! Hopelijk zit binnen een maandje de hele wond dicht. Kunnen we de slappe spieren weer een beetje gaan trainen.