[JV] paard nog mager door ziekte, vooraf melden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

[JV] paard nog mager door ziekte, vooraf melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 20:21

vraag aan de juryleden. Mijn paard heeft equine artritus gehad. Dat is een ziekte waarbij -naast hoge koorts- de aderen onsteken. Inmiddels gaat het weer aardig met haar, ze loopt weer goed. Ik heb mij voor oktober ingeschreven voor een eerste wedstrijd (dan is haar veulen afgespeend). Het probleem is dat ze door een combinatie van haar ziekte en haar veulen heel erg mager is geworden, terwijl alle extra voeding rond haar buik gaat zitten. Het ziet er dus niet zo mooi uit. Volgens de veearts duurt het zeker een half jaar voor ze er weer goed uit ziet en alle spieren weer teruggereden zijn...Ze glimt gelukkig wel weer en zit goed in haar vel.

Is het nu verstandig dit vooraf te melden aan de jury? Of moet ik doen of mijn neus bloedt en gewoon die wedstrijd rijden...?


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:49

Je kan het even zeggen tegen de jury maar ik denk niet dat ze daar iets mee doen. Leg er een grote vierkante chabrak op en dan valt het een stuk minder op. Zolang jij maar zeker weet dat je merrie het weer aankan en verder goed gezond is lijkt het me geen probleem


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:27

Misschien is het een optie om wat langer thuis te blijven. Volgens de dierenarts duurt het ca. een half jaar voor je spieren weer opgebouwd zijn wellicht is een wedstrijd (met alle spanningen eromheen) nog wat te vroeg.
Voor wat betreft het rijden voor een jury met een mager paard, als ze verder gezond is en je weet zeker dat ze het aan kan dan zou ik me daar niet druk om maken. Maar nogmaals, je kunt nog genoeg wedstrijden rijden, ik zou haar gewoon nog een paar maandjes thuis houden.

Misschien kun je een foto plaatsen zodat we weten waar we het over hebben, want wat de een mager vindt, valt voor de ander vaak nog mee.

Succes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 07:35

ik zal kijken of ik een foto kan maken vanmiddag. Volgens de DA kan er weer gewoon met haar gereden worden. Haar achterhand is weer sterk genoeg en ze hoeft niet hoog te starten (het gaat om een L-proefje). Dat moest ze inmiddels weer makkelijk aankunnen, zei hij.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:54

Je hoeft het niet te zeggen. Als je paard verder goed loopt dan mag je gewoon starten. Een jury kan er dan verder niet zoveel mee. Er zal niet hoger of lager gepunt worden, maar gewoon hoe het paard loopt.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:30

ik denk dat het weinig zin heeft om zoiets vooraf te melden ,je lokt alleen reacties uit als: waarom ga je dan starten, blijf liever nog even thuis etc. als ze echt mager is zou ik er niet mee op wedstrijd gaan, maar nog lekker even thuis oefenen, de puntjes komen echt vanzelf hoor!
maar vooraf melden....nee ik zou het niet doen

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers