Gezocht: paarden voor onderzoe, wevers&boxwalkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marrietje
Berichten: 83
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Arnhem

Gezocht: paarden voor onderzoe, wevers&boxwalkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 16:16

Voor een kort durend onderzoek naar de invloed van spiegels op het gedrag van wevers en boxwalkers (rondjeslopen in de stal) zoek ik paarden die deze stereotiep al langere tijd vertonen. Het doel van het onderzoek is om te kijken of het gedrag van het paard vermindert bij de aanwezigheid van een spiegel in de box. Het onderzoek wordt uitgevoerd in de eigen omgeving van het paard.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het monteren van een spiegel in de stal van paarden die weven het weef-gedrag met ca. 80% kan verminderen. Hierbij is het spiegelbeeld voor het paard een vorm van sociaal kontakt. Sociaal kontakt is een zeer belangrijke waarde in het bestaan van een paard.

Het onderzoek wordt gedaan als onderdeel van Kelly Mark’s Intelligent Horsemanship Psychology Project. Wil je meer informatie of het een paard dat geschikt is voor deelname aan het onderzoek neem dan kontakt op met Marrie Boshuis (marrieboshuis@hotmail.com)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:43

Wat goed dat hier een onderzoek naar komt Gelukkig heb ik geen wever maar wel een luchtzuiger, maarja daar geld dit onderzoek zeker niet voor Knipoog Ben benieuwd naar de testuitslagen!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:45

Ik heb nog wel mijn "neurootje" (lees: (gelegenheids)wever, steekt haar tong aan de zijkant uit haar mond en gaat er dan mee "klapperen" en nog een paar andere vreemde "ticjes")in de aanbieding hoor... Ze is 2.5 jaar geleden verhuisd door iemand (ja ja, mijn lieve puk heeft ook nog eens trailerangst) die daarvooor contact heeft opgenomen met Kelly Marks (of 1 van haar pupillen) aangezien ze daar clinics had gevolgd en met dat advies ging het echt super... dus wellicht is Escala ook hier een zeer geschikte kandidaat voor. Weven is haar iig helaas niet vreemd...en in de veewagen liep ze toen de hele tijd rondjes (dat heb ik op video, de vrouw die de clinics heeft gevolgd bij Kelly heeft er nl. bij gestaan in de veewagen)...geen idee of ze dat op stal ook doet, maar wie weet...

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:04

De mijne was ook een vreselijke wever,hij stak altijd z'n lange nek over de deur en slingerde van links naar rechts.Tegenwoordig staat hij in een box waar dat niet meer mogelijk is.Maargoed dat is dus niet de oplossing,ze vinden er altijd iets nieuws op.Nu draait hij rondjes in z'n stal en maaien met z'n voorbeen is hem ook niet vreemd.Ik hoopte dat dat gedrag zou ophouden als ie een speeltje zou hebben(jollyball)maar helaas hij vind daar niks aan.Ik ben benieuwd of zo'n spiegel bij hem zou werken,al maak ik me wel zorgen om het feit dat het breekbaar is.Op z'n oude stal heeft hij een keer van verveling de tl-buis eraf getrokken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:12

chantal21, er zijn onbreekbare spiegels hoor dus daar hoef je je niet al te veel zorgen om te maken.
Ik heb via het andere topic ook al gereageerd en ook een mailtje gestuurd want ik heb er 1 op stal die het weven volgens mij heeft uitgevonden Haha!
Met een weefrek gaat hij rondjes in zijn stal lopen dus ik ben benieuwd naar het onderzoek en wil daar ook graag mijn paard voor beschikbaar stellen!