Wat te doen tegen een constant uitbrekend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Wat te doen tegen een constant uitbrekend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 13:25

Mander staat nu al sinds april ergens 24/7 buiten. Hij staat nooit alleen op de wei, als er 1 paard weggaat zijn er altijd nog anderen.

Nu breekt hij de laatste weken erg vaak uit, vooral als er een paard de wei uit gaat. Nu is hij vanacht weer uitgebroken en dat terwijl alle paarden in de wei stonden. Hij dendert gewoon dwars door de draden heen.

Er staat genoeg stroom op de draden (heb ik gister zelf pijnlijk ondervonden Haha! )

Nu gaat hij iig s nachts maar weer op stal. Is toch niet te wensen dat ie s nachts ineens buiten loopt, ik zie de stalhouder(s) al in pyama achter mijn knol aanhobbelen Haha!

Iemand enig idee wat ik er tegen kan doen?

Mander kan prima alleen naar buiten met een buitenrit bv, dus dat ie bang is om alleen te zijn is het niet denk ik.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:03

Mijn Haffie heeft er ook een handje van......volgens mij gaat het om eten...het blijven haffies en het gras bij de buren is altijd groener. Die van mij heeft een tijdje aan de rope gestaan maar sinds hij sloot als omheining heeft gaat het goed.....dus graven maar....

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:05

Zonder meer een degelijker omheining!!

I love my Arabian horses

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:21

Daar zeg je wat Kim, het gras is altijd groener bij de buren........
Staat er nog voldoende gras op het land en/of wordt hij bijgevoerd?
Mijn merrie heeft een tijdje op een te kale wei gestaan en constateerde dat het gras bij de buren inderdaad groener was en kwam dan vrolijk over het hek heen zetten, op zoek naar graziger weiden Haha!

Zodra ze op het land met hooi bijgevoerd werd was het over.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:37

Zo ging Tiko ook door alle hekken en draden heen, maar door stroomdraad toch niet meer.
Andere pony bij ons op stal, ging nog steeds door het draad heen toen er stroom op stond, Maar na hem een keer met zijn neus tegen het draad aan te duwen, heeft hij er vanaf gezien Knipoog. Wellicht iets wat je iig even kan proberen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 17:36

Er staat idd niet echt denderend veel gras meer, maar ze worden bijgevoerd. Dat er stroom op staat weet Mander aangezien hij er gister per ongeluk flink tegen aan kwam met zijn neus en zelfs dat weerhoudt hem er niet van toch door de draden te komen!

Dat het gras groener is bij de buren is idd altijd zo Haha! Maar Mander breekt pas sinds een wwek of 1,5 echt constant uit. Daarvoor deed hij het alleen als hij in zijn uppie op het land werd gelaten.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:05

Is er misschien een nieuw paard in de kudde gekomen? Lopen er 's nachts vossen in het land? Er moet toch een oorzaak zijn zou je denken.
Was er toevallig ook een wisseling van weiland toen hij begon met uitbreken? Probeer alles eens na te lopen.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:29

bij ons stond er ook een pony die telkns ontsnapte, der was nix aan te deon hij vond ht gras aan de andere kant lekkerder en dus door de draden heen enz, maar sinds er nieuwe omheining gaat dat niet meer, dat lijkt mij de enige oplossing!

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:52

Hoeveel spanning staat er op die stroomdraden? Yorghos brak voorheen ook voortdurend uit, maar sinds we van de buurman stroom mogen aftappen (lichtnet) laat hij het wel uit zijn hoofd.

* To Belg, or not to Belg *

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 07:42

De stroom van het land komt via het lichtnet, dus zwaarder kan niet lijkt mij. Er zijn 4 weides in totaal en de paarden worden continue over geweid. Het maakt niet uit waar Mander staat. Of ie nu bij de merries of ruinen staat, in land 1 of in land 2.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:07

En kwa stroom maakt het dus ook niet uit, want Mander duwt zijn hoofd er gewoon onderdoor zodat het draad op zijn hals knapt. Daar zitten dus al zijn manen en voelt hij de stroom dus niet. Dus meer stroom op de draad is geen oplossing. En dat hij meer eten wil lijkt mij ook niet echt aangezien hij al meer dan 2 maanden op een kale wei staat. Juist nu begint het gras in zijn wei weer te groeien. Ik hoop voor Esther (en ook voor ons Haha!) dat iemand anders nog een oplossing of oorzaak weet!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:33

Ik had vroeger een pony en die was dus GEK!zette gewoon haar nek eronder(wat mander ook doet)..ze ging het liefst tussen de grootte merries lopen en dan de baas spelen(ze was zelf een dartmoortje!enig gezicht maar niet erg handig)mn vader was telkens woest...alles geprobeerd(mijn moeder heeft zilverfolie en ijzerdraad in haar manen gevlochten zodat de stroom beter zou doorlopen ofzo)maar NIKS hielp...echt niks...op een gegeven moment is ze verkocht(niet hierom hoor!)dus ik vraag me eigenlijk wel af of de volgende eigenaar hier ook last van heeft(hihi)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:39

Als hij met zijn hoofd er onderdoor gaat en dan met zijn hals/manen laat knappen, kan het soms helpen om op verschillende plekken korte sliertjes stroomdraad naar beneden te laten lopen. Dus aan de bovenste draad vastmaken en naar beneden laten hangen. Dan kan hij zijn hoofd er niet meer goed onder krijgen zonder het draad aan te raken.
Heeft bij opa Sepp jaren geleden ook gewerkt Knipoog


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 07:34

MarijeR schreef:
Als hij met zijn hoofd er onderdoor gaat en dan met zijn hals/manen laat knappen, kan het soms helpen om op verschillende plekken korte sliertjes stroomdraad naar beneden te laten lopen. Dus aan de bovenste draad vastmaken en naar beneden laten hangen. Dan kan hij zijn hoofd er niet meer goed onder krijgen zonder het draad aan te raken.
Heeft bij opa Sepp jaren geleden ook gewerkt Knipoog


Dat is een optie die we kunnen proberen, thanx Marije!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

ute
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-01-10
Woonplaats: dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:46

Mijn ponies breken ook continu uit. Ik heb ook alleen een weiland, kan dus niet uitwijken naar stal/ Als ik alleen wil rijden, dan ben ik nog niet de hoek om of haar dochter komt er al aan, gaaat onder de draden door of springt eroverheen. Dit is al een oud topic, misschien heeft inmiddels iemand een oplossing?

Vke

Berichten: 171
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:28

vermoed dat het hier ook met gras te maken heeft....
zit dus met hetzelfde probleem.....kan 1stukje goed afzetten, omdat het kleine openingen zijn kan ik ze met 2koorden gewoon dichtmaken. Z'n buikje begon eindelijk wat te slinken. Maar nu op een week tijd staat er bijna geen gras meer op en wilde ik hem een klein stukje bijgeven....dus op de andere weide een stukje afgezet met van die steekpaaltjes en dubbele koord.....maar dat helpt dus blijkbaar niet en steekt dus ook z'n hals eronderdoor tot hij er ergens iets stukgaat en dus zo onder door kan lopen/kruipen.
Nu net weer alles even tegoei gezet en 3draden op sommige stukken kunnen zetten...hoop dat het nu wel gaat helpen en zo niet moet ik hem weer op dat stukje zetten waar gaan gras meer staat. :-( Ik schrok me net rot, zo'n grasbuik heeft die, amai, hij ontploft bijna. Ik kan daar jammer genoeg geen gebruik maken van stroom omdat er ook schapen zitten en tja, die zijn van de buurman en heeft liever dat z'n schaapjes overal komen.
Iemand zo een tip voor als hij nog zou uitbreken en ik dus geen stroom kan/mag gebruiken? :-(

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:53

Zo 1 hadden wij ook in de wei...dwars door alles heen denderen. Die zag kennelijk wat slechter dan de anderen, zoals ik later van de eigenaar hoorde. Heb het dier maar op laten halen. Het was gewoon niet leuk meer, was alleen nog maar met reparaties aan de omheining bezig. _-:(

De shet is hier wel een Houdini, maar na een lange psychologische oorlogsvoering ben ik er uit hoe hij achter het hek blijft (zelfs achter 3 draden ipv 4, zoals eerder geprobeerd); extra prikpaaltjes tussen de gewone palen, die alleen aan de bovenste draad bevestigd zitten en dan schuin naar achteren in de grond staan, zodat shetlief de afstand niet kan inschatten, dus ook zijn kansen niet. :D

Vke

Berichten: 171
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Wat te doen tegen een constant uitbrekend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:54

interessantetip van je shet! ... :-)
ik heb nu weer alles afgebroken in de andere weide, meneerke heeft het weer gevonden om ergens tussen-onderdoor te geraken, zelfs alle paaltjes stonden nog recht, alleen de draad stond minder gespannen.
maar zijn buik staat nu wel enorm gespannen.....amai, zo dik dat die nu is, niet te doen....meer buik dan pony.
heb dus het ene stuk weide maar weer gewoon met poortje afgesloten, dan kan hij er zo wie zo niet naartoe en nu heb ik een kleiner stukje kunnen pakken op een ander stukje weide.....nu staan de paaltjes dichterbij elkaar en zijn er zelfs 4draden gespannen....benieuwd of meneerke hier ook weer gaat doorgeraken, zoja, heeft hij pech en staat hij maar op het stuk waar bijna geen hoog gras staat.

shetjessweet
Berichten: 655
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:27

Vke schreef:
vermoed dat het hier ook met gras te maken heeft....
zit dus met hetzelfde probleem.....kan 1stukje goed afzetten, omdat het kleine openingen zijn kan ik ze met 2koorden gewoon dichtmaken. Z'n buikje begon eindelijk wat te slinken. Maar nu op een week tijd staat er bijna geen gras meer op en wilde ik hem een klein stukje bijgeven....dus op de andere weide een stukje afgezet met van die steekpaaltjes en dubbele koord.....maar dat helpt dus blijkbaar niet en steekt dus ook z'n hals eronderdoor tot hij er ergens iets stukgaat en dus zo onder door kan lopen/kruipen.
Nu net weer alles even tegoei gezet en 3draden op sommige stukken kunnen zetten...hoop dat het nu wel gaat helpen en zo niet moet ik hem weer op dat stukje zetten waar gaan gras meer staat. :-( Ik schrok me net rot, zo'n grasbuik heeft die, amai, hij ontploft bijna. Ik kan daar jammer genoeg geen gebruik maken van stroom omdat er ook schapen zitten en tja, die zijn van de buurman en heeft liever dat z'n schaapjes overal komen.
Iemand zo een tip voor als hij nog zou uitbreken en ik dus geen stroom kan/mag gebruiken? :-(

Met draad zonder stroom houdt je een pony niet binnen. Die van mij niet althans. Heb het zelfs geprobeerd met driedubbele draad en daartussendoor dan nog weer een zigzagdraad. Pony kroop er gewoon tussendoor. En je loopt ook nog het risico dat ze in het draad verstrikt raken bij een van hun pogingen, en dat wil je echt niet. Oplossing: óf toch een flinke stoot stroom erop óf een ander soort omheining (bijv. een hek van hout of kunststof.) Je zou ook gaas kunnen proberen, maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van. Het gaat snel kapot (helemaal als er lekker gras vlak achter staat of een pony er lekker met z'n kont tegenaan schuurt) en ik ben ook altijd bang dat er een ponyhoef in vast komt te zitten, al heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Hoe je het ook wendt of keert, een pony is geen peerd.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:32

Hout of stroom helpen ook niet altijd. Onze shet drukte als veulen zijn hoofd tussen zijn benen, nam een aanloop en beukte met zijn schouders de onderste balk kapot of los. Stroom op zelfs 4 draden interesseert hem niet. Een vorig paard wachtte tot ik uit zicht was en sprong over een schapengaas hek van 1.50.....en stond vervolgens ingesloten tussen de bramen! Soms ging hij alleen op bosrit, 's nachts....Tja, sommigen blijven gewoon bezig om ergens anders te kunnen lopen. Lastig....

lovetimo
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:39

Je kan hem misschien straffen door meteen als hij is losgebroken op stal te zetten.
Dat hielp bij mijn shet wel altijd.
Maar kijk sommige paarden doen dat en sommige paarden niet &het kan ook te maken hebben met energie te veel
Rij je je paard wel gewoon dagelijks of staat ie op rust ?

/3

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:57

Mijn Shet Bartje is de absolute Houdini... die komt overal tussendoor/onderuit.
Hij is nu 7,5 jaar (had hem al vanaf veulen 6 maanden), en het is nooit duidelijk geworden, of hij dit nu deed omwille van het groenere gras aan de andere kant van de lijn, of om bij de andere paarden in de wei er naast te willen zijn. De stroomklap op de draden verhoogd, extra draden gespannen, een hele rij boven elkaar, 4 stuks, stond hij de andere dag TOCH weer in de wei er naast (waar overigens het gras helemaal niet hoger of groener was: daar staan koeien).
In die 7,5 jaar is hij een keertje of 30-40 uitgebroken |(stroomdraden meestal heel gebleven... hoe-ie het flikt?!?).
Hij stond gewoon bij mijn 2 Bonte Paarden in de wei (een ruin en een merrietje).
Er zat ook geen "lijn" in: dan weer eens hier en dan weer eens daarheen er uit.
Kon ook in de winter (niks te eten op het land, sneeuw, behalve hooi bijvoeren) ook gewoon vier vijf maanden helemaal niets gebeuren. En dan opeens 4-5 dagen achter mekaar uitbreken. En dan in de zomer weer tijdenlang niet.
Maar nu heb ik 'm een paar maanden geleden toch naar huis moeten halen, het was WEER gebeurd... dit keer was hij naar het weiland met de STIER (met horens) uitgebroken. Rampzalig, daar staan ook 4 koeien en een kalf in de wei, die stier werd DOL!
Bartje joeg de koeien op, de Stier Marty joeg Bartje op, en de mensen die Bartje wilde vangen, zijn bijna 2 uur met eigen levensgevaar bezig geweest (ook om de stier te ontwijken0.
Hierna wilde de eigenaar van de weide Bartje NIET meer op zijn land hebben staan, waar dan ook.
Begrijpelijk.
Ik heb zelf een ruime stal aan huis en ook een ruime paddock, dus daar staat de Shet nu.
Weidegrond heb ik niet, mijn Bonte Tweetal staat dus aan de overkant nog steeds in de wei.
Die breken nooit ergens uit.
Bij mij thuis kan Shettie niet uitbreken, die paddock is tot 1.50 afgezet met gaas.
Maar tsja, daar staat-ie nu wel in z'n eentje...

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

ute
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-01-10
Woonplaats: dwingeloo

Re: Wat te doen tegen een constant uitbrekend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:06

Mijn ponies hebben gras bij bergen. Ze staan met z,n vieren.
Mijn kwpn achtige pony blijft altijd binnen maar die halve Ijslanders gaan altijd altijd altijd de hort op. Er staan bij mijn wei ook 2 friezen. Die ene roept ze altijd. Hopeloos. En de winter moet nog beginnen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:41

Allemachtig! Maar wat voor afscheiding HEB je dan? Heb jij er zelf iets over te zeggen, of sta je bij een manege/pensionstal? Als ook andere paarden daar al klans zien om uit te breken?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

ute
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-01-10
Woonplaats: dwingeloo

Re: Wat te doen tegen een constant uitbrekend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 06:22

Ik heb stroomlint . Boven en onderkant en een stroomdraad voor de echte omheining, met van die plastic paaltjes
Eerst had ik alleen stroomdraad maar vooral in de winter interesseert ze dat niets, met hun dikke vacht. Ik heb er dus ook prikkeldraad tussen gedaan. Dat hielp tot nu toe, maar vorige week dus niet meer. Het wrange is dat de pony die niet uitbreekt met haar achterbeen in het draad zat, gelukiig kwam ik net kijken en is de schade beperkt gebleven.

Ik heb ook een pony die goed kan springen.
Als haar dochter uitbreekt springt zij er gewoon achterna.

Ik heb de moeder een poosje op een manege gehad. Ik kwam daar s,morgens om half 8. Toen stond er een politie-auto. Ik schrok meteen maar dacht dat ik me niet aan moest stellen.Ze stond nu op een manege.

Nou , de omheining lag plat en tikte heel hard. Alle manegepaarden en pensionpaarden bleven binnen de lijn die op de grond lag. Mijn pony had de hele nacht tussen Appelscha en Hoge Smilde over de 100km weg gerend.
Ze hadden haar net gevangen.
Ik ben blij dat ik nu in the middle of nowhere sta, als ze uitbreken is het ietsje minder gevaarlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers