3 in 1 beschermers OF bandages ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

3 in 1 beschermers OF bandages ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 08:37

Hoi, wat vinden jullie beter om mee te rijden
3 in 1 beschermers (eskadron) of bandage + onderlap.
Het gaat mij voornl. voor het aantikken en dat de pezen zo min mogelijk warm worden.

Jullie mening is welkom.


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:08

Dan zou ik gaan voor bandages en onderlappen Toevallig dat we zaterdag het erover hadden dat mijn paard zijn benen zo mooi droog blijven na het werk als hij gebandageerd is. Ik gebruik zelf onderlappen van Eskadron, die hebben een badstofvoering. Voor buitenritten gebruik ik wel altijd 3 in 1 beenbeschermers maar dan van Pro medicine, worden zijn benen na 2 uur rijden wel iets vochtig maar het druipt er niet onderuit.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:50

Ik gebruik Actions, tegenwoordig heet het Indra. Ik vind ze echt super en al die 'namaak' dingen zijn toch veel midner fijn omdat ze niet zo mooi aansluiten en zich aanpassen aan de vorm van het been, of zelfs afzakken.

Maar bandages met goede onderlappen (ik heb zelf van Eskadron met die ribbels) zijn natuurlijk altijd goed.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:03

Ik gebruik ook actions 3 in 1 ben heel tevreden over. persoonlijk heb ik het niet zo op bandages dus ik zou gaan voor de 3 in 1!

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:06

ik denk dathet niet veel uitmaakt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:14

Deetje schreef:
Hoi, wat vinden jullie beter om mee te rijden
3 in 1 beschermers (eskadron) of bandage + onderlap.
Het gaat mij voornl. voor het aantikken en dat de pezen zo min mogelijk warm worden.

Jullie mening is welkom.


Beide beschermers beschermen NIET tegen aantikken, en van het gebruik van bandages worden de pezen JUIST warm.
Wat jij wilt zijn gewoon harde peeskappen, zoals die van BR en Eskadron. Te zien op praktisch elk paard. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het zinvole dingen zijn om te gebruiken, en dat ze lang mee gaan en dus neit te duur zijn.
De 3 in 1's heb ik ooit ook eens gehad, maar die waren 100 % zacht, en beschermen dus echt niet bij impact van buitenaf. Over de elastisch ondersteunende werking heb ik mijn eigen mening, laat ik het zo zeggen; ik gebruik het dus niet.

Bij bandages is het de bedoeling dat de benen warm worden, opdat het paard zijn pezen meer belast. Onder het mom van: dan kunnen ze nog zwaarder werk aan tijdens de wedstrijd. Alleen van belasting bij de grens van het vermogen worden spieren en pezen harder, maar je moet erg goed weten wat je doet als je dat probeert. Je gaat nl makkelijk over de grens heen en dan is je paard beschadigd.
Dus wil je bandages echt gaan gebruiken, en niet alleen voro de sier; dan moet je je er echt in gaan verdiepen over het hoe en waarom. Maar puur ter bescherming van klappen van buiten af zijn ze gewoon waardeloos.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 12:39

Ik heb van die harde peesbeschermers in alle soorten, maten en van diverse merken...van allen krijgt mijn paard schuuplekjes.

Hij is gewoon overal erg gevoelig...helaas.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:24

Dees schreef:
Beide beschermers beschermen NIET tegen aantikken, en van het gebruik van bandages worden de pezen JUIST warm.
Wat jij wilt zijn gewoon harde peeskappen, zoals die van BR en Eskadron. Te zien op praktisch elk paard. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het zinvole dingen zijn om te gebruiken, en dat ze lang mee gaan en dus neit te duur zijn.
De 3 in 1's heb ik ooit ook eens gehad, maar die waren 100 % zacht, en beschermen dus echt niet bij impact van buitenaf. Over de elastisch ondersteunende werking heb ik mijn eigen mening, laat ik het zo zeggen; ik gebruik het dus niet.


Beide beschermers beschermen alleen tegen aantikken zodat er geen wonden op de benen komen....... Maar paarden kunnen er idd toch zichzelf nog mee bezeren.

Bandages met onderlappen laten wel degelijk de warmte door mits je dan katoenen onderlapen gebruikt. De ouderwetse viltenonderlappen zorgen er idd voor dat de pezen opgewarmd worden. Door katoenen onderlappen te gebruiken word het vocht opgenomen wat de pezen uitwazemen en daardoor blijven de benen redelijk droog. Uiteraard geld ook als je zonder onderlappen bandageerd dat je grotere kans hebt de pezen van je paard te blezeren, zonder onderlappen trek je namelijk al snel je bandages te strak aan met alle gevolgen van dien.......

Harde peeskappen zijn voor mij uit den Boze, je ziet idd iedereen met die rotdingen rondrijden maar bij onvakkundig gebruik kan je paard er hele nare dingen aan overhouden, ze bieden geen ondersteuning, laten geen hitte door naar buiten waardoor de pezen vaak erg warm worden. Het enige voordeel is dat je paard zichzelf niet open kan trappen.

3 in 1 peesbeschermers zijn over het algemeen als je ze van een goed merk neemt wel zinvol. Ze omvatten het hele onderbeen, kunnen vrijwel nooit te strak om gedaan worden wat je wel snel hebt met harde peesbeschermers en met bandages hebt. Als je ze van een goed merk neemt zonder gel erin blijven de pezen redelijk droog, niet zo droog als onder bandages maar toch genoeg om geen schade aan te richten. Bij lange buitenritten is het raadzaam om de 3 in 1 beschermers om de 2 uur even af te doen, maarja dat geld ok voor harde peesbeschermers

Bij ons op het werk (dierenkliniek o.a. voor paarden) worden harde peesbeschermers verafschuwd, de letsels die paarden kunnen oplopen van verkeerd gebruik van deze dingen zijn echt niet gering (niet te begrijpen dat iedereen ze da ook gebruikt!) het word ook wel Eskadronittis genoemd........ (weliswaar gekscherend, maar het zegt denk ik voldonde) Wij raden mensen altijd aan om te bandageren met onderlappen of 3 in 1 beschermers te gebruiken.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik vind dat je absoluut niet een beenbeschermer moet aanschaffen omdat : "ze niet zo duur zijn...." dit vind ik dus een hele slechte reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:24

Ik heb Action 3 in 1 beschermers en ben er zeer tevreden over. Ze zijn echter niet geschikt als je de pees niet warm wilt hebben (bandages ook niet trouwens) want het wordt echt bloedheet eronder. Mijn paard druipt echt onder de beschermers vandaan na de training.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:34

ik heb de eskadron 3 in 1 beschermers net gehaald omdat ik niet van die harde peeskappen hou. mijn paard heeft toch al van die dikke benen dat ze niet eens passen. enik wil geen wondjes en zo krijgen. ik gebruik ze overigens ook alleen met springen. met springen heb ik ookliver bandages achter dan strijklappen. geeft toch meer steun.
mijn paard heeft erniet zo veel last van dat zijn benen nat worden van de bandages. ik gebruik geen onderlappen, ik gebruikook geen elastische bandages. ze worden wel warm. maar dat komt ook mede door het springen, waar de achterbenen toch meer belast worden.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:35

Eskadronitis zie je idd vaak, maar dat komt door onkundig gebruik.
Mijn paarden dragen gewoon peeskappen, en ik heb nooit witte plekken op de onderbenen...
Kijk, als mensen zonder verstand van zaken met wat dan ook in de weer gaan, mag je van foutief gebruik het product nog niet beschuldigen.
Op een stoel behoor je te zitten, maar als je erop gaat staan en je valt er dan af, dan is de stoel toch nog niet een gevaarlijk ding?

Welnu, de hardere peeskappen zijn uitstekende dingen in het dagelijks gebruik, maar je moet ze niet strak trekken. Is niet nodig zelfs.
En een bandage waar wel ventilatie doorheen komt? Poeh, ik draag zelf ook geen sjaal op warme dagen..zelfs het dunste stukje gaas is warm. Dus koelende bandages ? onzin.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:22

Dees"]
Kijk, als mensen zonder verstand van zaken met wat dan ook in de weer gaan, mag je van foutief gebruik het product nog niet beschuldigen..
[/quote]

Ik dacht ook toendertijd dat de Z2 ruiter die mijn paard reed verstand van zaken had............ uiteindelijk heeft mijn paard mooi na 2 weken verkeerd omdoen op elk voorbeen 2 dikke witte strepen en zelf op 1 stuk waar geen haar meer op wil groeien

[quote="Dees"]
Welnu, de hardere peeskappen zijn uitstekende dingen in het dagelijks gebruik, maar je moet ze niet strak trekken. Is niet nodig zelfs..
[/quote]

Herstel, of te los........, gaan ze schuren en irriteren.

[quote="Dees schreef:
En een bandage waar wel ventilatie doorheen komt? Poeh, ik draag zelf ook geen sjaal op warme dagen..zelfs het dunste stukje gaas is warm. Dus koelende bandages ? onzin.


Waar heb jij gelezen dat bandages koelend zijn???????? Heb ik niet gezegd, ik zei: dat bandages met katoenen onderlappen kunnen uitwazemen oftewel kunnen ademen en dat kan je nou niet bepaald zeggen van harde peeskappen of van de 3 in 1 beenbeschermers. Ook heb ik gezegd dat je er drogere benen aan overhoud als je katoenen onderlappen gebruikt in tegenstelling tot het Neopreen in veel beschermers die ervoor zorgen dat het paard zijn benen erg gaan zweten. Wel goed blijven lezen hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:24

Liever gewoon een harde beschermer. Mijn inziens worden bij bandages de pezen OVERHEET, en daarom ben ik niet gek op het gebruik van deze ondersteunende dingen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:32

Eerlijk gezegd lees ik nu weer wat nieuws over de katoenen onderlappen. Waarom wordt er dan toch zoveel voor bandages gewaarschuwd? (puur een belangstellende vraag) Ook vraag ik mij inderdaad af hoe het zit met de warmte ophoping onder neopreen beschermers etc, lijkt mij ook niet ideaal eigenlijk. Misschien eens een vraag voor de Bit ofzo Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:28

cornelie"]
Eerlijk gezegd lees ik nu weer wat nieuws over de katoenen onderlappen. Waarom wordt er dan toch zoveel voor bandages gewaarschuwd? (puur een belangstellende vraag)
[/quote]

Omdat je heel fout kan bandageren met bandages en ook daarmee veel kwaad kan aanrichten bij je paard. Veel mensen bandageren te strak, zodra je er onderlappen onder doet voorkom je dit meestal Uiteraard kan je ook met onderlappen nog zo hard trekken aan je bandages, en dan met name stretchbandages, dat de pezen hierdoor op hun donder krijgen. Toch komen deze dingen minder snel voor als wanneer je harde peeskappen gebruikt, 9 van de 10 paarden hebben witte strepen op hun benen van deze dingen, dat wil niets anders zeggen dat ze schuiven (dus te los zitten) of knellen (dat ze te strak zitten).

Bij ons op stal is de ervaring dat de paarden met drogere benen uit het werk komen als ze bandeges met katoenen onderlappen om hebben dan wanneer ze neopreen beschermers of harde peeskappen dragen.


[quote="cornelie schreef:
Ook vraag ik mij inderdaad af hoe het zit met de warmte ophoping onder neopreen beschermers etc, lijkt mij ook niet ideaal eigenlijk. Misschien eens een vraag voor de Bit ofzo Knipoog


Volgens mij heeft hier al heel lang geleden eens een artikel over in de BIT gestaan waar ook een vergelijkingstest mee is uitgevoerd ( Verward ) Weet het niet helemaal zeker of het moet een ander blad zijn geweest.

Wat wel bekend is, is dat neopreen 3 in 1 beschermers met een gellaag erin, de meeste warmte vasthouden van alle 3 in 1 beschermers en door het gebruik van deze dingen je vaker peesblessures hebt. Ook houden deze met bijvoorbeeld nat weer teveel vocht vast waardoor ze erg zwaar worden, ze zuigen zichzelf vol met water en het verdampt niet.

Kan even niet meer op de naam komen, maar er zijn Amerikaanse 3 in 1 beschermers die het beste getest zijn......... ik kom er nog wel op

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:31

Ik vind de kwaliteit van de 3 in 1 beschermers van Eskadron maar heel matig, zeker voor die prijs.
Action (Indra) is al een klasse beter en wil je het echt goed doen, neem ze dan van Professional's Choice. www.profchoice.com
Bedoel je die soms Napoleon?

Nulla tenaci invia est via

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:53

Pro choice heeft er onderzoek naar gedaan en idd ook naar warmte etc maar toch?? En hoe zit het dan idd met de warmteophoping onder bandages, juist dáár was het toen toch om te doen in de Bit?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:19

Dees schreef:
Bij bandages is het de bedoeling dat de benen warm worden, opdat het paard zijn pezen meer belast. Onder het mom van: dan kunnen ze nog zwaarder werk aan tijdens de wedstrijd. Alleen van belasting bij de grens van het vermogen worden spieren en pezen harder...


Dat is weer nieuw voor mij. Altijd gedacht dat blote benen veel beter uitharden als gebandageerde benen. Ik train veel afstand in het zand met Rowan, en die heeft een stel spijkerharde pootjes onder z'n lijf. Heeft nog nooit een bandage of peeskap omgezeten.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:30

Dees schreef:
Eskadronitis zie je idd vaak, maar dat komt door onkundig gebruik.
Mijn paarden dragen gewoon peeskappen, en ik heb nooit witte plekken op de onderbenen...
Kijk, als mensen zonder verstand van zaken met wat dan ook in de weer gaan, mag je van foutief gebruik het product nog niet beschuldigen.
Op een stoel behoor je te zitten, maar als je erop gaat staan en je valt er dan af, dan is de stoel toch nog niet een gevaarlijk ding?

Mee eens. Ik heb doodgewone BR's. Nooit geen problems mee gehad. Je ziet idd wel vaak paarden met witte plekken, maar die dingen hoef je echt niet strak aan te snoeren omdat ze voorgevormd zijn en sommige mensen denken niet logisch na blijkbaar...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:57

Margreet schreef:
Ik vind de kwaliteit van de 3 in 1 beschermers van Eskadron maar heel matig, zeker voor die prijs.
Action (Indra) is al een klasse beter en wil je het echt goed doen, neem ze dan van Professional's Choice. www.profchoice.com
Bedoel je die soms Napoleon?


Ja die bedoel ik ja stom he kan ik gewoon niet meer erop komen hoe die dingen heten Ziek

Tja het kost wat maar dan heb je ook wat! Ken mensen die elke dag western met die Professional´s Choice rijden en er jaren mee doe, zijn ech hele fijne


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:01

Wij hebben ze ook al jaren, onverwoestbaar die dingen en doen er echt niet voorzichtig mee, gewoon door de bagger en daarna in de wasmachine. Alleen het merkje is er inmiddels wel afgesleten Haha!

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, marga1 en 141 bezoekers