Vraagjes over bij je huis/pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Vraagjes over bij je huis/pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 18:20

Okay voor als ik ooit een paardje krijg als we verhuisd zijn...
Mijn moeder zou een paardje bij huis voor mij prachtig vinden maar mijn oom begon direct te zeiken dat is zoveel werk dat je de hele dag beter niet naar school kan dan en blablabla....
Ik heb liever mijn paardje niet bij een pensionstal want heb 2 weken een paardje bij een pensionstal verzorgd en had het gevoel of iedereen de hele tijd op mij zat te letten...
Ik zou graag ook vrijheidsdressuur met een paardje willen oefenen en dat zou ik dus ook absoluut niet durven bij een pensionstal...
Hou dus niet echt van pottekijkers....
Maar bij je eigen huis houden is idd veel werk.
Wat moeten jullie elke dag bij je paard doen (voor de mensen die hun knol bij huis hebben) en hoeveel tijd kost dat?....Ik snap wel dat je een goed hek en bak en stal enzo moet maken maar wat moet er elke dag/week gebeuren na uitmesten en hoeveel tijd duurt dat?
En waar brengen jullie de stront heen???

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:28

Waarom durf je geen vrijheidsdressuur te oefenen als er mensen bij zijn?
Ik doe het ook wel gewoon op stal en ja soms kijkt er wel eens iemand zooo doe ff normaal Tong uitsteken Of ze gaan allemaal banketstaaf opmerkingen maken, maar meer om een beetje te plagen. Maar ja dat boeit me niks.
En je kan toch ook op rustige tijden gaan vd-en of rijden? Als je niet van drukte houdt. En je kan tenminste met andere mensen gezellig rijden en overleggen!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 18:36

Daar heb je gelijk aan maar ik weet niet...Ik reed met allemaal wat mensen die goed dressuur rijden in de bak en daar zie je mij op een Welshje crossen (draafde supersnel) door de bak...Schaamde me dood...En ik leit de pony in de longeerbak lopen en dan stappen draven en galoperen en toen luisterde die niet en toen gaf ik hem een tik met de zweep en toen stond een vrouw me aan te kijken... Die ging toen op een bankje erbij zitten...Echt dan durf ik de pony niet een tik te geven ook al heeft ie het nodig...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:29

Daar moet je je dus echt niets van aantrekken. Laat die mensen maar denken, als jij denkt dat je het goed doet en dat je paard het echt nodig heeft dan is het toch goed? Je moet er gewoon vanuit gaan dat zij jouw paard niet kennen en dus niet weten wat goed voor hem is.

wat jou eigenlijke vraag betreft, hangt er een beetje vanaf of je hem ook echt wedstrijd wil gaan rijden, want dan moet je natuurlijk ook veel trainen ed. Ik zelf heb mijn paard aan huis staan en rij gewoon recreatief. In de zomer heb ik er bijna geen omkijken naar. Ik hoef alleen water bij te vullen en af en toe schep ik wat drollen uit de wei. Later in het jaar als het gras opraakt moet je natuurlijk ook nog hooi en/of biks bij gaan voeren (dit kan ook het hele jaar natuurlijk als je dat nodig vind). In de winter krijg je het voeren, het binnen en buiten zetten het elke dag uitmesten ed. er nog bij. En dan natuurlijk nog rijden. Al met al vind ik het meevallen met de tijd die je er aan kwijt bent, maar dit is voor iedereen anders. Iig kun je dit meestal wel combineren met school. Tenzij je op een HBO bv zit die ver weg is dan wordt het wat moeilijker.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:46

Als je paard thuis staat moet je wel alles doen wat vaak op een pensionstal gedaan wordt, bijvoorbeeld uitmesten of voeren. Echt heel veel werk is het niet(behalve als je een hele kudde thuis hebt staan natuurlijk Knipoog ) Ik vind het ook erg leuk, dus dat helpt ook mee in positieve zin.

Waar je de mest heen moet doen verschilt per regio enzo. Je kan het over het land uitrijden, maar dat schiet alleen op als je een groot stuk land hebt, anders kunnen ze niet in het land als er mest op ligt. Je zou het bij een manege kunnen vragen of je het voor een vergoeding daar mag brengen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 20:11

Neej ik mot me ook niet aanstellen ik weet het...Ik mot me niks van de andere mensen aantrekken en het zal na een tijdje ook wel wennen op een pensionstal....Ik wil niet persee veel wedstrijden rijden hoor zou m'n paardje voor recreatief gebruiken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:16

hee,
we hadden het er al op msn over en je weet hoe ik erover denk....
ik vind 11 jaar nog best jong voor een eigen tinker, daar zit idd nogal veel werk en verantwoordelijkheid bij, en omdat je moeders vriend er niet zoveel van af weet, denk ik dat je beter af bent bij een penionstalling, omdat daar verder bijna alles voor je geregeld is.....
je zou dan in een andere bak kunnen oefenen met rijden, longeren en vrijheiddressuur, of je gaat op rustige tijden?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:18

was dat trouwens "oom" sake die het afraadde..?
hihi ben gister nog bij hem over zn erf gereden

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:52

Hoi, ik heb mijn twee paarden op twee minuten van huis af staan en moet ze helemaal zelf verzorgen. Het kost mij iedere dag 2.5 uur. Ik rij Mozart 5 keer per week en Tayga longeer ik op de dagen dat Mozart vrij heeft en in het weekeinde. Verder mest ik een keer in de week de loopstal uit en elke dag de mest verwijderen. Ze krijgen water, en ik voer ze, ik moet wel wachten totdat ze het krachtvoer op hebben omdat ze bij elkaar staan. Verder moet je ook rotzooi opruimen Schijnheilig en opzich moet je ook best veel bijhouden, zoals wanneer de hoefsmit komt, wanneer ze wormespuiten en inentingen moeten hebben. Jij hebt dan een paard maar het kost je zeker 1.5 uur per dag.
Maar als je ze helemaal zelf verzorgt krijg je er ook extra veel voor terug Lovers je weet het de liefde van een paard gaat door de maag Haha!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:55

Wij hebben jaren lang onze ponys bij huis gehad, naast het voeren en uitmesten enzo komt er nogal wat bij kijken.

Ten eerste moet je achter je eigen hooi stro/houtkrul en biks aan. Wij hadden houtkrul dat we na het uitmesten op een bergje helemaal achter in de tuin gooide, een jaar later was dat perfecte compost voor de tuin geworden en van een paard heb je niet zoveel mest.

Je moet ervoor zorgen dat je stal goed afwatert en dat de stal en wei/paddock goed gecontroleert worden op losse planken draden palen ed.

Je hebt eventueel te maken met vergunningen ivm paardenhouderij/stalbouw.

heb je alleen een bak dan moet je ervoor zorgen dat de bodem goed blijft eventueel met drainage en zorgen dat ie regelmatig gesleept wordt. Dit kan met een tractor maar ook met je paard, dat deden wij altijd.

Heb je ook gras dan moet regelmatig de poep verwijdert worden, eventueel onkruid met de hand verwijderen of spuiten met gif (niet milieuvriendelijk wel effectief tegen hardnekkig onkruid en st Jacobskruid).

Ook zal eens in de zoveel tijd het gras opnieuw gezaaid moeten worden, of bijgezaaid als het niet te erg kapot gelopen is.

Ook moet je iemand vinden die al deze dingen overneemt als jullie op vakantie zijn.

Het is wat meer werk maar het levert wel heel veel plezier op, je trekt dan veel meer met je paardje op en hij hoort dan echt bij de familie.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:01

ja inderdaad je hebt een trekker met apparatuur nodig, de mestbult moet weg/afgevoerd worden, je hebt stro en hooi nodig ed...
natuurlijk is het heerlijk om uit het raam te kijken en je paardjes zien staan....

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:48

Als je er verstand van hebt hoe je een paard of pony moet verzorgen, dan is het thuis hebben natuurlijk wel erg fijn (en alles kun je leren, maar liefst wel voordat je een paard hebt). Als je dan ook genoeg ruimte hebt thuis. (heb wel eens een paard thuis zien staan en die kon net zijn kont keren, maar dat was het dan ook).
Verder is het wel gezelliger voor het paard als hij/zij bij andere paarden in de wei kan. Als dat niet thuis kan, zou ik hem/haar toch in pensionstalling doen, waar het wel kan. Alleen is ook maar alleen en vooral voor een kuddedier als een paard. En meestal kun je ook zelf bij een pesionstal afspreken wat je zelf wel of juist niet wil doen (ook wel gemakkelijk)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:04

Ik vind eerlijk gezegd dat een paard aan huis hebben voor iemand van 11 een te grote verantwoordelijkheid is. Zeker als jij de enige in je gezin bent die met paarden bezig is.. Maar dit is mijn mening en je moet het natuurlijk zelf weten. Als ik jou was zou ik gewoon mn paardje een paar jaar op een pensionstal zetten. Je hebt dan niet de volledige verantwoordelijkheid (mesten voeren ed) en ondanks dat er misschien een hoop pensionmensen zij waar je je aan ergert, zijn dat ook vaak wel mensen die je een beetje kunnen helpen en waar je wat van kunt leren.
Als je 11 bent weet je gewoon nog lang niet genoeg om een paard helemaal zelf te kunnen verzorgen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:20

Ik heb mijn paarden thuis. Maar.... Ik ben wel 39, heb meer als 20 jaar ervaring (ook op maneges gewerkt ed.). Bij ons huis zaten al ruime, mooie stallen toen we het kochten. We hebben een 20x40 bak aan laten leggen en bovendien is de binnenmanege hier aan de overkant (en verderop in de straat nog een...). De omstandigheden zijn bij ons dus ideaal. Mijn man heeft een keurige mestplaats aan gelegd en twee maal per jaar als ie vol is, rijden we de mest uit op het land van de buurman (die boer is). Onze buren aan beide kanten hebben paarden, dus in de vakanties zorgen we voor elkaars paarden, en gezelschap om te rijden is er dus ook altijd. Verder hebben wij 3 paarden, dus die staan ook nooit alleen. Dus daarom is het voor ons zo ideaal om ze aan huis te hebben.
Qua tijd ben ik elke dag in ieder geval 1 a 11/2 uur kwijt aan stallen bijhouden, vegen, voeren e.d. En dan nog rijden/longeren/lessen enz. Nou rijd ik maar 1 van de 3 zelf, de andere twee zijn van mijn man en zoon en die zorgen daar ook zelf voor, maar de dagelijkse schoonmaak is voor mijn rekening. En inderdaad, je moet zelf zorgen dat er stro/hooi/krullen ed. aangevoerd word. Daar heb je dus meestal een aanhanger voor nodig (ook voor de mestafvoer) want laten brengen kan lang niet altijd of is heel duur. En voeren moet natuurlijk op geregelde tijden dus als je een hele dag weg bent, dan moet je daar iets voor regelen.
Als ik jou was zou ik er dus goed over nadenken wat je wilt. Het heeft allebei voor en nadelen. Maar als je je paard/pony thuis hebt staan, dan moet wel je hele familie hier achter staan, anders wordt het niks.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:27

Bovenstaande zijn nog de mooi-weer-verhalen.
In de winter loop je voortdurend met hooi en water te slepen
en er gaat altijd iets stuk waar je direct iets aan moet doen.

Het belangrijkste vind ik nog dat je een kuddedier niet alleen
moet houden. Dat is tegennatuurlijk en ik vind het een vorm van dierenmishandeling,
wat 'ze' ook mogen beweren over paarden/pony's
die zo happy zijn in hun eentje. Zulke dieren zijn m.i. dan al gestoord
en je mag je afvragen hoe dat komt...

Als je je ouders al zo gek krijgt dat je een eigen beest mag
als jullie gaan verhuizen, dan moet het toch ook te doen zijn
om ze een huis te laten kiezen met een ervaren paarden-buurboer
waar je het kwijt kunt? Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:47

Mijn paarden staan ook aan huis, in totaal ben ik er per dag toch wel een paar uur mee bezig. Ik werk 32 uur, en dan nog 3 paarden erbij is toch best veel werk.

Ik begin om half 7 's morgens met voeren, dan eet ik zelf even. Daarna paarden buiten zetten en naar mijn werk. Daar ben ik tussen 4 en 5 van thuis, paarden binnen zetten, voeren.
Dan zelf weer eten koken, na het eten uitmesten, paarden poetsen, rijden, opruimen. Dan ben ik rond een uur of half 10 klaar en om half 11 ga ik naar achter om het licht uit te doen en de avondvoerronde te maken.

De mest mag bij mijn buurman op het land, dus ik hoef niets af te voeren. Mijn paarden staan trouwens op vlasstrooisel.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 15:06

Botervlieg schreef:
Als je je ouders al zo gek krijgt dat je een eigen beest mag
als jullie gaan verhuizen, dan moet het toch ook te doen zijn
om ze een huis te laten kiezen met een ervaren paarden-buurboer
waar je het kwijt kunt? Haha!


Idd dat zou geweldig zijn...We gaan ietsje buiten Hoogezand wonen en de manege zit in Hoogezand en het is geloof ik niet zo dicht bij elkaar...Weet trouwens ook niet of daar plek is....Bij de buren een paardje stallen zou geweldig zijn ja en dat probeer ik dan wel ff te regelen met mn grote smoel! (neej hoor houd het netjes) *LOL*

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 15:10

Estragon schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat een paard aan huis hebben voor iemand van 11 een te grote verantwoordelijkheid is. Zeker als jij de enige in je gezin bent die met paarden bezig is.. Maar dit is mijn mening en je moet het natuurlijk zelf weten. Als ik jou was zou ik gewoon mn paardje een paar jaar op een pensionstal zetten. Je hebt dan niet de volledige verantwoordelijkheid (mesten voeren ed) en ondanks dat er misschien een hoop pensionmensen zij waar je je aan ergert, zijn dat ook vaak wel mensen die je een beetje kunnen helpen en waar je wat van kunt leren.
Als je 11 bent weet je gewoon nog lang niet genoeg om een paard helemaal zelf te kunnen verzorgen.

Sorry hoor maar dat heeft met de leeftijd helemaal geen f*ck te maken...Ik heb twee weken op een paardje passen...(naast voeren moest ik ook bijna alles doen) en dat ging hardstikke goed. Ik wil niet eigendunkig overkomen ofzo maar ik denk dat ik het best zal redden..(en die gedachte in je hoofd houden is ook belangrijk toch?)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:34

Je moet er zeker meer werk voor doen dan wanneer t dier op een pensionstalling staat, ik heb er 2 thuis, maar mn moeder helpt me wel, want 2 pony;s rijden huiswerk en vrienden dat is soms toch best moeilijk te combineren, wat ik hiermee wil zeggen is dat je het niet te makkelijk moe tbekijken en het toch wel belangrijk is dat er iemand is die je kan helpen en 100% achter je staat.
Bedenk wel dat je ELKE ochtend voor je naar school gaat moet voeren, ELKE avond, dus je moet dan toch wel thuis zijn, je moet de bak bijhouden, t weiland bijhouden, de stallen bijhouden(elke dag )

Het is niet mijn bedoeling om het helemaal af te kraken, want het is geweldig, geen pottenkijkers, kan rijden wanneer je wilt, het werkt toch wel rustgevend als je alleen aan t rijden bent lekker in de wind ofzo.
Het is geweldig om ene paard bij huis te hebben, het is wel meer werk, maar er moet toch wel iemand zijn die een keer voor je wil inspringen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:34

En bedenk dat 2 weken heel wat anders is dan jaren.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:11

ik heb mijn paarden liever thuis staan als op een pensionstal, ik denk dat de dingen zoals voeren en uitmesten die op een pensionstal meestal voor je gedaan worden erg belangrijk zijn als het gaat over obsevering van je paard, je weet zelf als beste meestal hoe je paard is en merkt het dan ook meteen als er iets mis mocht zijn. ik gebruik de voerbeurten en het uitmesten dan ook altijd als observatie, en ik denk dat als je paard op een pensionstal staat daar veel minder kundig mee om gegaan wordt, zei kenne je paard immers niet zo goed als jij zelf.

daarbij vindt ik dat deze dingen gewoon een onderdeel zijn van een paard houden het versterkt daarbij de band met je paard naar mijn mening.

daarnaast ben ik niet altijd even tevreden over de kwaliteit die wordt geleverd op een pensionstal. je kan namelijk nooit controleren wat je paard percies te eten krijgt en wat er verder op een dag gebeurt.

ik ben dan ook wel er percies en wil alles optimaal hebben, mest ook iedere dag meerdere malen de stal uit, voeren gebeurt heel percies, ze gaan de wei op als ik het wil, krijgen de porties hooi die ik wil dat ze hebben en alles ligt dus in eigen handen.

dat vind ik persoonlijk een nadeel van pensionstalle je bent vaak gebonde aan weide tijde, als ze al op de wei mogen. en zo kan ik nog wel wat dingen op noemen.

(zo bewijs ik wel weer wat voor snob ik ben Haha!)

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:14

ik heb ze thuis staan en ben er minder tijd aan kwijt.. als eerste de tijd die je besteed aan het fietsen er naar toe en terug.
ik haak elke dag de drollen uit de stallen en 2x in de week alles. en ik voer ze ook. je kunt gewoon sóchtends voor school ff snel voeren en daarna voor het avond eten.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:20

najah dat kan bij mij dus niet, de ene keer eten we om 5 uur de andere keer om 10 uur.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:09

marloezzke schreef:
ik heb mijn paarden liever thuis staan als op een pensionstal, ik denk dat de dingen zoals voeren en uitmesten die op een pensionstal meestal voor je gedaan worden erg belangrijk zijn als het gaat over obsevering van je paard, je weet zelf als beste meestal hoe je paard is en merkt het dan ook meteen als er iets mis mocht zijn. ik gebruik de voerbeurten en het uitmesten dan ook altijd als observatie, en ik denk dat als je paard op een pensionstal staat daar veel minder kundig mee om gegaan wordt, zei kenne je paard immers niet zo goed als jij zelf.

daarbij vindt ik dat deze dingen gewoon een onderdeel zijn van een paard houden het versterkt daarbij de band met je paard naar mijn mening.

daarnaast ben ik niet altijd even tevreden over de kwaliteit die wordt geleverd op een pensionstal. je kan namelijk nooit controleren wat je paard percies te eten krijgt en wat er verder op een dag gebeurt.

ik ben dan ook wel er percies en wil alles optimaal hebben, mest ook iedere dag meerdere malen de stal uit, voeren gebeurt heel percies, ze gaan de wei op als ik het wil, krijgen de porties hooi die ik wil dat ze hebben en alles ligt dus in eigen handen.

dat vind ik persoonlijk een nadeel van pensionstalle je bent vaak gebonde aan weide tijde, als ze al op de wei mogen. en zo kan ik nog wel wat dingen op noemen.

(zo bewijs ik wel weer wat voor snob ik ben Haha!)


Precies zo denk ik er dus ook over...Als je paard een keer erg druk is ofzo dan geef je hem iets minder krachtvoer maar op en pensionstal geven ze je paard elke dag hetzelfde...Je kan natuurlijk wel zeggen van nu moet ie iets minder maar als je paard weer wat sloom is moet ie weer meere en dan moet je dat weer melden enzo...
Ben ik nou ook een snob? Tong uitsteken

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:48

bij ons staan ze dus ook aan huis, ideaal vind ik!
Je kunt zelf alles bepalen, voer, weidegang etc. minpuntje is iid de tijd die je erin moet steken, niet dat ik dat erg vind want alles wat met paarden te maken heeft doe ik graag muv uitmesten....maar dat zal ook moeten gebeuren.
de mest kunnen we om de zoveel tijd over het land van ons en de buurman verspreiden, kost niks en is lekker makkelijk.
ik heb soms wel eens dat ik in tijdnood kom als ik me eens verslaap of niet uit m'n nest kan komen, dan heb ik gelukkig nog mijn pappie die ze dan even in de wei zet. voeren doe ik altijd zelf, kun je precies bepalen wat je paard moet hebben.
ik ben per dag zo'n 5-6 uur aan de paardjes kwijt, ik het weekend meer omdat ik dan met alledrie wel iets doe. doordeweeks kan ik alleen Apollon rijden. gelukkig heb ik ook nog mijn zusje die belle regelmatig rijd.