een paard dat staakt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

een paard dat staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 10:19

wij hebben laatst een paard gekocht tegen slachtprijs omdat hij staakt we wisten dus van te voren dat hij problemen had maar wij vonden het toch wel een uitdaging wij hebben hem medisch na laten kijken maar t zit toch tussen zijn oren hij is door andere eigenaren hard aangepakt zo te zien zijn lidtekens van sporen als hij staakt lijkt t wel of hij doods is wij hebben op stal een drafbaan dus gaan we elke dag een rondje (proberen dan )hij heeft in 2000 zijn laatste z 1 proef gereden wie herkent dit probleem het is een paard met goede papieren kandahar sportnaam kandinsky
(damiro x procureur )


jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:56

Klinkt als een flink rondgeschopt paard...

Je weet iig waar hij zich tegen verzet: hij wil niet werken onder het zadel. Begin dan met er voorlopig helemaal niet op te rijden, hem te longeren, etc. maar doe leuke dingen met hem. Dus dingen waarbij er niets van hem gevraagd wordt. Ga bijvoorbeeld aan de hand wandelen, poetsen, grazen ergens. Zorg er iig voor dat er niets gebeurt om het verzet op te roepen. Zo leert hij je op een positieve manier kennen, en win je hopelijk wat vertrouwen. Met dat vertrouwen kun je ook weer een straf-beloning systeem met hem opbouwen. Het probleem met zo'n paard is nl. vaak dat het hem echt niet meer boeit of je hem nou braaf vindt of niet. Kunst is om ervoor te zorgen dat hem dat weer wat uitmaakt, dan wil hij ook weer wat doen voor een beloning.

Ga na een tijdje weer een beetje met hem werken. Ga een stukje met hem aan de hand draven, gooi hem los of longeer hem een keertje. (Je zegt trouwens niet of hij daar ook bij staakt... Hopelijk niet) Beloon hem uitvoerig bij alles wat hij doet. Als een beloning met woorden niet overkomt, geef hem dan iets lekkers. Dit kun je later altijd weer afbouwen.

Wanneer je er dan voor het eerst weer op gaat zitten, beperk het dan echt tot 'zitten op'. Ga gewoon zonder zadel en met een halstertje op hem zitten en doe niks. Gewoon wachten wat hij gaat doen. Probeer dit ook liever niet in een rijbak te doen, maar bijvoorbeeld op het land. Een rijbak associeert hij nog met nare ervaringen. Op het land zal hij waarschijnlijk op een gegeven moment wat gaan wandelen, een beetje grazen etc. Beloon hem voor elke stap die hij zet zodat hij lopen als iets positiefs gaat zien waar er niet geslagen en geschopt hoeft te worden.

Vanaf dat punt kun je verder gaan opbouwen; langzaam meer vragen (loop eens een stukje, sta stil etc.) een keertje in de bak proberen, hoofdstel in. Net zolang tot je hem weer gewoon in de bak kunt rijden.

Het klinkt misschien een beetje omslachtig, maar een paard dat zelfs bij de slager eindigt met dit probleem is blijkbaar niet zomaar op andere gedachten te brengen. Geduld is dus het sleutelwoord.

Ik hoop dat het je lukt om hem weer op te knappen! Houd ons op de hoogte.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:02

goed uitgelegd jessy

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 13:50

erg blij dat iemand dit herkent we hebben hem ook eerst twee maanden vakantie gegeven op t land (wel s nachts binnen ) nu zijn we dus lekker op de baan aan t rijden als hij een rondje goed doet stoppen we . belonen elke keer als hij t goed doet echt overdreven. het is gewoon niet te geloven een paard dat z 1 gelopen heeft helemaal niet meer wil lopen . in de omgang is hij zo lief en makkelijk maar zoals jij al zegt geduld hebben al moet het een jaar duren maakt niet uit hij hoeft ook de sport meer al is het maar voor de recreatie met longeren doet hij het touwens niet het is puur met rijden of er iets vreselijks met hem gebeurt is ik ben ook opzoek naar mensen die hem kennen en weten hoe hij vroeger was. trouwens heb je mijn profiel al gelezen ik heb namenlijk ook een fjord. heeft die van jouw geen brandmerk kan je er misschien via het stamboek achter zijn afkomst komen gr shantihdior

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:09

Heel veel succes ermee, met heel veel handigheid zal je hem goed krijgen maar ik denk als er een volgende ruiter opgaat dat het zo weer mis is. Als een paard eenmaal zo ver is dat hij staakt en niet meer wil lopen krijg je ze daar heel moeilijk uit. Dat gedrag zit gewoon te diep.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:14

Ik denk, dat als je het geduld blijft hanteren, zoals nu, hij dadelijk alleen staakt op jouw hulpen.

I love my Arabian horses

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 21:07

ging vandaag weer heel goed met kandinsky lekker rondje baan gereden (drafbaan ) alleen mijn zusje en ik rijden er op .er waren zelfs mensen bij ons op stal die hoorde wat hij gekost had en hem voor die prijs wel hadden willen kopen,en dachten het er wel even uit te rijden en dan door hadden willen verkopen,zo werk t dus niet blij dat wij hem hebben want hij wordt door ons niet door verkocht

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:15

Wat leuk dat het zo goed gaat! Ik hoop echt dat je hem (zsm!) weer lekker aan het werk krijgt.

Keep up the good work.

boemel

Berichten: 8331
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:37

Mijn paard was een lichte staker toen ik haar kocht. Ze liep een beetje te sukkelen in haar eigen tempo en als je dan meer van haar vroeg, kapte ze ermee. Dat hield in dat ze bv vanuit de galop ineens een soort van sliding stop maakte en als je haar voorwaarts wilde rijden ging bokken of omhoog kwam.

Ik heb toen een paar maanden nauwelijks wat van haar gevraagd. Lekker aan een los teugeltje gereden en zo vaak mogelijk buitenritten te maken.
(ik kon haar toen nog niet alleen buiten rijden). Voorwaarde was wel dat ze zoveel mogelijk voorwaarts liep. Langzaam aan ben ik weer meer gaan vragen en ze is tegenwoordig lekker werkwillig.

Jouw paard is zo te horen wel een wat zwaarder geval. Ik zou 'm gewoon lekker de tijd gunnen. Gewoon wat leuke dingen met hem doen en afwachten of hij bij trekt.

M1+10

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 17:01

zo te horen heeft die van jouw ook het een en ander mee gemaakt dus er is voor ons ook nog hoop . bij kandinsky is dat ook zodra je iets vraagt staakt hij een blokeerd ,kijkt dan doods uit zijn ogen wordt nu al iets minder we rijden ook vaak lekker zonder zadel vind het erg leuk dat er zoveel mensen reageren ikhoop inderdaad dat het allemaal weer goed met hem komt vooral voor het paard zelf hou jullie allemaal op de hoogte gr shantihdior en kandinsky

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:01

Hoe ziet hij eruit? (Kleur / aftekening, enz) En waar heb je hem gekocht?
Ik denk dat iemand hem dan eerder zal herkennen.
Veel succes met hem!


calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:27

hai
paarden die staken hebben vaak een hele nare ervaring achter de rug.
dus inderdaad wat al verteld werdt geduld, maar ook leuke dingen kunnen helpen en vertrouwen in hun baas kan voor heel veel goede dingen schelen.
zo hebben wij dat ook gehad en hebben natural horshemanship gedaan en doen dat nog. je paard gaat je vertrouwen en JOU ook ontzettend leuk vinden. groetjes

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:41

Nare ervaringen? Ik denk dat je eerder aan een niet al te concequente vorige ruiter moet denken.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 21:55

vandaag zelfs twee rondjes baan gereden hij had er veel zin in, niet een keer gestaakt lekker met los teugeltje en de oortjes der op .parelli bedoel je zeker calemity_jane doe ikook een beetje met hem ik heb namenlijk met mijn andere paard (shantih) les gehad in parelli dat werkt inderdaad erg goed .even een beschrijving van kandinsky hij is een stekelvos ruin van 11 jaar achter twee witte benen links voor witte kroonrand smalle bles geb.22-6 1992 we hebben hem bij een nieuwe stal in zoetermeer gekocht (de groot ) het vrouwtje waar die van was had hem pas een jaar.toen ze hem kocht kon ze nog maar net rijden dus ze kon zelf niet zoveel en toen scheen hij door een ander gereden te zijn

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 11:10

nou op de drafbaan vindt hij nu leuk buitenrijden ook longeren in de bak gaat ook goed maar rijden in de bak gaat nog helemaal niet goed maar dat komt misschien ook wel weer goed .we gaan nu hulp zoeken met iemand die met dieren kan praten.klinkt misschien wel wanhhopig maar is misschien de enige oplossing om er achter te komen wat er gebeurt is met hem gr. shantihdior

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:09

Wat leuk dat je ons nog ff update! Zo te horen gaat het iig op sommige punten heel goed met hem. Ik hoop dat je hem helemaal 'sorted out' krijgt, zelfs als dat onorthodoxe middelen vraagt. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:42

staverej schreef:
Nare ervaringen? Ik denk dat je eerder aan een niet al te concequente vorige ruiter moet denken.


Ik sluit me bij deze uitspraak voor een groot gedeelte aan.
Ik heb zelf namenlijk ook een merrie die staakt of in het geval van mijn paard noem je het meer steegs .
Wil namenlijk de hoek niet door ,eerst geen ene hoek en nu een jaar verder is er nog 1 hoek over. Ook kon ik niet alleen naar buiten sterker nog kon niet eens een rondje om de bak stappen (onder de man)
Heb ook alle methodes geprobeerd , ben op zoek gegaan naar haar verleden omdat haar karakter echt niet strookte met haar gedrag.
Waardoor ik dacht dat het een nare ervaring in een hoek zou moeten zijn.(omdat ze daar het ergste draakte)
Wat blijkt ,ze heeft zeker 2 jaar aaningesloten twee ruiters heeft gehad die haar niet aankonden en dat heeft ze snel doorgekregen .
Ze kwam daar als braaf paard met karakter en binnen 2 weken sloeg dat beetje bij beetje om eerst niet achter in de bak willen beetje hippen omkeren e.d.. Maar daar bleef het niet bij met galoperen ging ze aan het bokken en dan vielen ze eraf en werd ze op stal gezet.
Met buiten rijden keerde ze om en rende ze terug dat alles bij elkaar en dan ongeveer 2 jaar lang maakt een draak. Ik heb allerlei dingen geprobeerd en heb nu nog 1 hoek over waar ze een groot drama van maakt en negeer dat nou, dan niet die hoek in maar aan het werk moet ze toch en nu gaat ze doorkrijgen dat dat draken niet werkt.
Tuurlijk is het bij mijn paard niet zo extreem als bij die van jou maar ik denk dat dat wel zo had kunnen eindigen.
Ik denk dat je inderdaad moet proberen het werk leuk en afwisselend te houden en als hij het goed doet belonen . Het is wel goed dat je wat meer over zijn verleden wil weten want dan kun je mischien uitsluiten dat het aan een nare ervaring ligt.
En als laatste geen 1 paard is gelijk ,wat bij die van mij werkt ,werkt bij die van jou mischien averechtst in ieder geval heel veel succes enne als het lukt heb je toch mooi een paard van de slacht gered OK dan! en er waarschijnlijk ook veel plezier aan (was toch verder een lief dier?)

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:47

we moeten hem echt heel overdreven belonen want zelfs een klein tikje met de zweep slaat hij werkelijk helemaal dicht dus laten we die helemaal achterwegen.we de alles met de stem,dat werkt het besten ik hoop dat ik jullie over een tijd kan vertelen dat wij lekker in de bak kunnen rijden zonder problemen ik hou jullie op de hoogte groetjes shantihdior


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers