boer bemoeit zich teveel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 11:08

Zucht,
Lastig hoor. Heb ik een fijne stal waar Sefja lekker in de wei kan begint de boer erg lastig te worden. Het is een oudere, moeilijke man die erg aardig kan zijn maar soms ook niet.

Bijvoorbeeld: Laatst liep ze naar mijn idee niet helemaal zuiver en ik heb hem dan ook gevraagd er even naar te kijken. Toen bleek dat ze wel zuiver liep vond hij me overdreven en te betuttelend voor mijn pony. Er was immers niet mis met het beest.

Verder zegt hij regelmatig dat ik wel veel aanleg heb om dik te worden (zucht ik weet het)

Hij vindt dat ik te vaak de hoeven uitkrab (voor ik ga rijden en na het rijden kijk ik ze na op steentjes), daar krijgt ze hoefzweren van.

Ik wil haar zelf ander voer geven want wat ze nu krijgt is te eiwitrijk, betaal ik gewoon zelf (terwijl dit voer erbij in zit) maar toen ik vroeg waar ik zakken voer neer zou mogen zetten, kreeg ik geen antwoord en vond hij het overdreven.

Ik had haar met die regen na het rijden een zweetdeken opgelegd en even binnen laten staan. Dat vond hij zwaar belachelijk voor een ijslander, die kunnen daar wel tegen.

Mijn hoefsmid vindt hij te langzaam en mijn instructrice maar vaag.

Ik was hier al voor gewaarschuwd door andere pensionklanten (waarvan sommige inmiddels vertrokken zijn) Toen dacht ik gewoon af te wachten en dacht ik ook me niks aan te trekken van opmerkingen. Helaas ben ik zwaar overgevoelig gebleken.

Ik vind het niet leuk meer.

Nou ja als iemand een ideale stal voor mij weet in omgeving Amsterdam waar je het liefst ook nog kan buitenrijden, volop weidegang/ paddock, gezelschap van andere paarden en in ieder geval een buitenbak.....

Binnenkort breng ik haar toch naar Bergen waar ze eerst op rust gaat. Daarna gaat ze waarschijnlijk van januari tot april in training voor de keuring onder het zadel in april. En dan moet ik bekijken waar ik haar het beste kan stallen.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:17

Tja, wat oudere boertjes hebben gewoon een heel andere kijk op paardenhouden dan de moderne, toch wel wat betuttelende sportruiter. Vroeger mocht Bles immers blijven en vreten zolang Bles het werk deed. Was Bles op, ziek of kruepel, dan ging Bles weg naar de slager. Er werd vroeger niet gekeken naar de schoonheid van de gangen, of het gebit, of noem maar op. Zolang het paard at en werkte, was het dus goed. Niets dekentje na de regen, niets muesli, niets elke twee maanden naar de smid.
dus, als je nagaat dat die meneer gewoon helemaal niet gewend is om zo zorgend met paarden om te gaan, dan kan je wel begrijpen dat hij jouw een beetje vreemd vind doen. En als jij je daaraan gaat ergeren, dan moet je gewoon een ander plekje zoeken, want die oude meneer, die verander je niet meer! Succes ermee!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:30

Jammer hoor dat het niet zo lekker gaat daar!
Ik weet wel een leuke gezellige stal hoor, staan al twee bokkers Haha! . Enige nadeel is dat je niet zo lekker buiten kan rijden.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 11:34

Jullie stal Von... hmmmm...ik ben wel verleid door al die luxe daar. Kun je me misschien pb-en hoeveel jij betaalt voor je buitenpaard met wei enzo. dat zal ongeveer wel vergelijkbaar zijn met mijn ijs. Voor Sefja is het wel lekker waar ze nu staat. Ook zijn de andere pensionklanten erg aardig, die zal ik wel missen. Buitenrijden mis ik ook wel hoor ik kan nooit eens lekker galloperen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:34

Het is inderdaad zo dat oudere boeren vaak ouderwets zijn in hun opvattingen, maar mijn ervaring is dat ze vaak ook oude wijsheden weten, die ook helpen.
Dus als je het op die stal naar je zin hebt, zou gewoon proberen het commentaar te negeren en gewoon doen wat jij denkt dat goed is voor je paardje en als hij toch eens afkomt met een nuttige tip, neem hem dan aan!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:58

Nou zeg, dat je aanleg zou hebben om dik te worden gaat echt te ver!!!!!!!!!!! Wat zijn boeren toch lompe kaffers he! Zo ken ik er ook een paar, die in hun domheid niet beseffen dat ze daarmee schade aan kunnen brengen bij vooral jonge meisjes en vrouwen. Gelukkig raken ze mij er niet mee, maar sommige anderen wel. Ik kan daar heel kwaad over worden. Hij bemoeit zich inderdaad te veel, en je mag daarom gerust zeggen dat je daar geen boodschap aan hebt. gewoon direct van repliek dienen, dat leert hem wel. En het kan goed zijn dat hij ej dat ook helemaal niet kwalijk neemt, want dat is dan weer een sterk punt van zulke mensen, daar kunnen ze tegen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 12:17

Wat belachelijk zeg! Vervelend zo'n stal. Ik sta op een geweldige boerderij, met 4 boxen. In principe is er nog 1 box vrij, maar misschien een beetje te ver voor jou? (Middenbeemster)

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 13:16

Hoi Eline,

Misschien is de stal waar ik sta iets voor je?
Veel mensen met IJslanders, 3 buitenbakken (waarvan 1 sinds kort overdekt), 1 binnenbak, 1 ovaalbaan, 3 longeerkralen en het Amsterdamse bos op stap afstand (tegenwoordig hebben we een eigen pad naar het bos toe) ik sta hier al langer dan 10 jaar en heb het ontzettend naar mijn zin, weide in overvloed en ook de mogelijkheid om een privé landje te huren (doe ik zelf niet want dan mag ik niet meer op het algemene land)
Bij ons op stal is natuurlijk ook wel eens iets waar ik het niet mee eens ben maar dat heb je op iedere stal, de boer heeft in ieder geval geen tijd om naar jouw "lijn" te kijken!! Hij bemoeit zich alleen met je als hij nog geld van je krijgt(ha,ha) Veel mensen die erg veel van IJslanders weten (de kampioene staat ook al jaren bij ons op stal) en natuurlijk die ovaalbaan he..... voor ons niet IJslander mensen ook heerlijk hoor, maar zeker voor de training van een IJslander niet verkeerd en lekker te rijden als het bos te nat is!!
Er worden nu nieuwe stallen bijgebouwd, container stallen met een aardige uitloop eraan, ideaal voor een IJslander (alle IJsjes staan bij ons in uitloopstallen) en volgens mij zijn er nog wat vrij, maar ik weet dat niet zeker, mocht je interesse hebben stuur mij dan even een pb tje, je kan ook even komen kijken naar de nieuwe stallen, aankomende Zondag (30 Sept.) is er een soort van "feest" met wedstrijden en demo's bij ons op stal, ter gelegenheid van het eindelijk afkomen van de kap op 1 van de buitenbakken, heerlijk, in de winter niet binnen maar buiten en toch droog rijden!! Volgens mij is deze dag voor iedereen vrij toegankelijk (is de stal trouwens altijd hoor) maar dat weet ik niet zeker, hoe dan ook, je kan altijd even komen kijken!
Je kent de stal wel, Wennekers, voorbij manege de Jong!
Als je nog iets wil weten hoor ik het wel van je via een PB tje!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:41

Citaat:
Verder zegt hij regelmatig dat ik wel veel aanleg heb om dik te worden (zucht ik weet het)


Waar bemoeit die man zich mee? Zeg je tegen hem ook dat hij aanleg heeft om kaal te worden *LOL* zal-ie ook niet leuk vinden denk-ik.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 17:54

Ik had haar met die regen na het rijden een zweetdeken opgelegd en even binnen laten staan. Dat vond hij zwaar belachelijk voor een ijslander, die kunnen daar wel tegen.

ok daar ben ik het wel een beetje mee eens maar dan nog dat is toch jouw zaak! niet die van hem Boos!
en dat over te zwaar worden nou ja!!!!!!!!!!!!!...... da´s toch niet normaal meer! Boos!

nee kan me voorstellen dat dat niet ze leuk is
jammer dat je niet in de buurt van rotterdam woont hier is het zooo gezellig met allemaal ijsjes Haha!

kan je niet met die man gaan praten?? zeggen dat je niet wens zo behandeld te worde en dat hij zich maar met zijn eigen zaken moet bemoeien Lips are sealed

tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:25

Tjemig, je hebt er ook wel boeren bij zeg, pfffff.
Misschien zou het op zijn manier ook goed gaan, maar jij vindt jouw manier prettiger. Net als toen je laatst met Preg bij ons was, ik kan me zo voorstellen dat je je bezorgd maakt omdat Sef zo nat staat te wezen. Op bezoek is leuk, maar je paard hoeft geen longontsteking op te lopen natuurlijk.
Verder sluit ik me aan bij Von. Ik mis het buitenrijden ook hoor, maar verder geniet ik met volle tuigen. De afgelopen weken hebben we de buitenbanen maar een paar dagen niet kunnen gebruiken, meestal dus gewoon wel. De springtuin is lekker groot en geschikt voor het beter toltwerk. Het pad door de weilanden heen is een kwartier stappen heen en terug.
Uiteraard is het bij ons net als bij Wennekers in de winter ook drukker dan szomers, maar vooralsnog gaat het prima.
Land zit bij je stal, alleen buitenzetten en molen kost extra. Een kale stal is de gewone prijs.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 21:31

Dat van die zweetdeken was die keer van het bezoek aan jullie Lovely, we waren allebei echt erg verzopen.

Meestal is de boer erg aardig hoor maar hij kan erg bot zijn en ik kan er soms minder goed tegen dan ik zou willen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:54

Ik weet nog een hele leuke stal in Mijdrecht... Schijnheilig ... Haha! Er komen nu ook paddocks en een kraal bij... Knipoog

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 23:18

Tja, een boer is een boer en zal altijd vanuit zijn visie reageren. En vaak zal ie nog gelij hebben ook. Ik stond ook bij zo'n boer, helaas is hij overleden, maar ik moest hem toch vaak gelijk geven in zijn visie. hij mocht ook graag van die opmerkingen plaatsen over mensen en hoopte dan op een weerwoord, wat meestal niet kwam. Ik kon lezen en schrijven met hem, maar ik heb zelf ook wel een boerenafkomst en dat wist hij. Dien hem van antwoord, dat vewacht hij waarschijnlijk. Onderbouw je wensen naar hem toe met echte argumenten, een boer kijkt dwars door al die moderne leuterverhalen heen. De meesten zijn gewoon te zeikerig met hun paard en daar hebben boeren nou eenmaal een hekel aan en terecht. Maar sla zijn adviezen niet in de wind, je krijgt daar vroeg of laat spijt van. Mensen met echte kennis zijn er niet zo veel meer en het worden er alleen maar minder.
Succes met hem.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:04

haha die boertje ik ken dat hoor.

Ze hebben idd een andere kijk ze vinden vaak dat wij te betuttelig omgaan met onze dieren. En ik vindt idd dat er een hoop zijn die dat doet. Ik denk dat de meeste paarden veel minder hard werken dan vroeger.
Als ik met zo´n persoon praat bij ons is dat ook heel leerzaam zij hebben vaak veel nuttige tips om problemen op te lossen. Tegenwoordig wordt er al veels te snel een DA bij gehaald Verward . Onze paarden zijn verwend tegenwoordig en mensen kopen een paard om te laten zien aan de buitenwereld dat ze een paard hebben (niet iedereen hoor Schijnheilig ). Daar hebben die boertjes echt een hekel aan omdat dan goede paarden verkanlt worden.

Ik zeg dit niet omdat jij zo bent maar zo zien hun dat. Advies laat hem in zijn waarde en praat met hem geef hem de tijd om jouw te leren kennen maar ook andersom. Je zal zien dat hij dan meer respect krijgt voor je en jij ook voor hem.

Succes Party!!

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:26

Boeren zijn vaak bot maar niet kwaadaardig. Je moet het je niet te persoonlijk aantrekken wat ze zeggen. En je hebt een voordeel bij zulke mensen: je kunt direct terug zijn. Zonder dat ze je dat kwalijk nemen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:45

Tsja, dat kunnen jullie wel mooi zeggen, maar opmerkingen over iemand's gewicht gaat geen enkele boer aan lijkt mij...laat hem daar toch lekker zijn mond over dicht houden zou ik zeggen, ik zou met zo iemand echt niet door 1 deur kunnen, maar ja, daarom sta ik bij een leuke boer... Haha!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 12:45

Hoi,
ja vervelend zo'n boer.
Als ik jou was zou ik inderdaad wat anders zoeken.
Grappig dat ze in Bergen komt voor rust, mijn Fjord staat nl. ook in Bergen.
Rivjenn staat bij mijn schoonouders.
Die hebben ook een pensionstal, er staan bijna alleen maar IJslanders.
Waarvan een heel aantal van Siggi(misschien ken je die?)
Hij is zelf een echte IJslander en traint en beleerd ze.
Groetjes Sandra

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 15:02

Grappig, Sefja komt bij siggi te staan, eerst op rust in de wei en vanaf januari tot april komt ze bij hem in training en ook op stal voor de keuring onder het zadel in april. Dan komt ze denk ik bij je schoonouders te staan? Gaan we vast nog wel meeten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-09-29 15:05 ]</font>

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 15:55

ooh stoer bij siggi
ik heb wel eens les van hem gehad geeft erg goed les vind ik
as zaterdag geeft tie weer les op het maliveld in den haag

tja....

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:04

Hoi,
Nou, Siggi staat dus bij ons.
Ik heb zelf een Fjord dus ben totaal niet IJslands.
Ik weet wel van horen zeggen dat Siggi goed is enzo en ik weet dat hij les geeft en alles, maar ik vind hem verder heel gewoon.
Best grappig, als hij bij jullie zou staan is het voor mij net zoiets of Anky bij ons staat, maar omdat ik verder niks heb met IJslanders vind ik het heel gewoon.
Hij is aardig, alleen praat hij alleen engels of ijslands, soms best lastig.
Groetjes Sandra

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 21:11

Dus komt Sefja bij Rivjenn te staan. Cool hoor, weer een boktstal erbij.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:17

Nou dan moeten we maar eens samen gaan rijden, ik sta nl aan de bergerweg, tegenover het begin van de groeneweg.
28 oktober hebben we een boktmeeting in bergen, we hebben zo goed als afgesproken bij de voetbalclub(tegenover jullie stal). Rijd je ook mee?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 21:26

Helaas komt ze daar op rust te staan. ik vind het wel gezellig om te komen maar heb dus geen (berijdbaar) paard. Ze staat dan lekker in de wei vakantie te houden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roosje1993 en 154 bezoekers