Faalangst! Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Faalangst! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 17:09

Hoi!

Ik ben sinds juni de trotse eigenaresse van een bloedmooi paard en wil natuurlijk graag wedstrijden gaan rijden. Alleen zit ik met een probleem, ik heb last van faalangst. Huilen Alleen al de gedachte dat er zoveel mensen kijken, maakt ze zo zenuwachtig. Ook heb ik vaak het idee dat het me op zo'n moment niet gaat lukken. Ook is mijn paard best wel kijkerig en dat maakt me niet zekerder...
Ook met schoolexamens heb ik daar last van, ik kan zomaar dichtklappen. Erg vervelend allemaal!
Ik wil erg graag over die drempel heen getrokken worden!!! Wie heeft er tips???
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt! OK dan!

Groetjes, Fanny


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:21

Join the club Lachen Mijn oplossing bestaat uit druppels Rescue Remedy van Bach, een paar voor mij en.................. een paar voor het paard Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:22

hoi Knipoog
je moet je helemaal niet zenuwachtig maken hoor Knipoog Probeer thuis je proef goed in te oefenen, waar niemand dan bij is en je zelf dan meer gaat ontspannen, en als je echt zeker wilt zijn dat je het wel goed doet kan je privéles pakken (als je die dan al niet had).

op wedstrijd zelf moet je maar een doel voor ogen houden: "ik kom voor plezier en ik MOET niet winnen" het gaat toch niet om grove geldbedragen. en bedenk ook dat je misschien helemaal geen slecht figuur slaat. er lopen op zo een wedstrijde 100den paarden rond, en daar zijn ook jonge en kijkerig bij.

Het allerbelangrijkste is DE ONTSPANNING!!! wat er ook gebeurd, blijf liever kalm lachen, dan ziet het voor de buitenstaanders nog niet zo erg uit. soms kan gewoon in je eigen een liedje zingen of totaal ergens anders aan denken goed helpen. adem goed in en uit, denk dat je thuis in de bak aan het rijden bent. Er lopen misschien veel mensen en paarden rond, maar dat wil niet zeggen dat iedereen met volle aandacht op jouw gericht is (tenzij je bijzondere capriolen aan het uihalen bent Knipoog )

en je kan misschien thuis eens een wedstrijd nabootsen. Trommel een paar vrienden en zo op, en laat vershillende mensen langs de kant kijken hoe je je proef rijdt. Kan je rustig blijven, zal de wedstrijd ook geen probleem zijn Lovers

ps:je moet mij maar eens zien, ik maak de meest belachelijke fouten en stunts en dan krijg ik nog de slappe lach omdat ik er bijna langslag na een nogel fel overdreven galop... Schijnheilig

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 17:26

Thanx! Ik weet dat de ontspanning het belangrijkste is, maar ja, nu nog doen he! Wat ben ik toch een neuroot. Misschien moet ik eerst maar een borrel nemen voordat ik opstap Knipoog

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:04

probeer mee te rijden zonder dat het echt is, ga eens ergens anders rijden en doe dan net alsof, laat mensen komen kijken als je rijd of doe mee aan clinics etc. er is trouwens op 4 oktober een middag op de Utrechtse manege georganiseerd door de www.nhi-equi.nl "mental coaching" ik heb al eens een cursus hierin gevolgd en het is echt heel leerzaam, wellicht is zo'n middag ook heel leerzaam. Ulrike Tiel van Hippocampus ( www.hippocampus-nl.info )geeft speciaal cursussen en trainingen om hiermee om te leren gaan!
verder gewoon doen!! ( en stiekum bij jezelf denken dat jij de allerbeste bent met het allermooiste paard en als je niet wint mag dat paard lekker weer met jou mee naar huis!)

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 08:41

Thanx! Vooral dat doen alsof gaat denk ik een beetje helpen (in de les ofzo). Ik ben altijd bang wat een ander ervan vindt! En ik krijg al snel het idee dat ik uitgelachen wordt, of dat mensen me niet serieus nemen. Waar ik het vandaan haal?? Don't know, maar ik blijf op die manier denken en ik krijg het er heel moeilijk uit Verdrietig

Groetjes, een heel onzekere meid

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:49

cornelie schreef:
Join the club Lachen Mijn oplossing bestaat uit druppels Rescue Remedy van Bach, een paar voor mij en.................. een paar voor het paard Knipoog


helpt zeker goed!!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 08:53

Wat is dat precies voor spul dan??? Nooit van gehoord!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:58

Buiten de andere tips: je hebt te maken met emoties en emoties zijn nu eenmaal moeilijk tot niet te controleren.
Verder kun je je instelling ook proberen om te draaien: je bent trots op je paard, op jezelf en op wat je bereikt hebt, je bent niet de enige met faalangst en je bent niet de enige met een moeilijk c.q. kijkerig paard, probeer juist tussen je oren te krijgen dat je trots bent op alles en ga met die instelling op je paard zitten. Je zult zien dat zelfs je houding erdoor verandert. Oefen wat ademhalingstechnieken!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 09:09

Tuurlijk ben ik hartstikke trots op mijn paard! En ik doe mijn best om alles zo goed mogelijk te krijgen. Eigenlijk moet ik wat arroganter worden, niet te natuurlijk! Een klein beetje met mn neus in de lucht rijden zal geen kwaad doen! Thanx Randy Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers