Paard scheren....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ben je voor of tegen scheren??

Voor
39 (81%)
Tegen
9 (18%)

Totaal aantal stemmen: 48


zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Paard scheren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 20:58

Als je je paard (haflinger) scheert voor de winter wanneer (bv in welke maand, of als ze op stal gaan) kan je dat het beste doen?

En wat voor dekens heb je allemaal nodig? Lachen


Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:13

Over regeltjes daaromtrent weet ik niet zoveel maar ik kan je wel vertellen hoe ik het vorig jaar met mijn Fjord gedaan heb. Misschien heb je er wat aan:

1 Oktober kwam Pjelk (mijn Fjordje dus) vanuit het land in de manege te staan. Zijn vacht was niet heel dik en dus besloot ik hem de winter zonder dekens en scheren door te laten gaan (net als de jaren daarvoor). Maarrr.. Pjelk was na een uur intensief werken behoorlijk nat en was na een uur uitstappen NOG niet droog. Een zweetdekentje op was ook niet echt een optie want dan ben je nog evenlang van huis omdat je hem er na een uur weer af moet halen.
Toen maar besloten om Pjelk te scheren. Helemaal wou ik niet omdat ik geen zin had in gedoe met inrijdekens ed en ik hem ook nog wel mee wilde kunen nemen voor een buitenritje.
Daarom koos i voor het strengenmodel wat inhoud dat alleen de keelgang, de borst, de onderkant van de buik en een streep op buikhoogte over het achterbeen geschoren worden.
Voordelen:
- Pjelk was altijd na een kwartiertje stappen droog.
- Hij kon nog lekker buiten staan (behaarde benen dus geen last van modder)
- Hij hoefde alleen wanneer het vroor een deken op.

Dus de dekens die ik heb zijn:
- zweetdeken
- 300 grams waterdichte Pagony deken (hoefde alleen op als het vroor)

Ik weet van anderen dat als jeje paard helemaal scheeert je hem bij het in en uitstappen een dekentje op moet leggen. Meestal gebruikt men hier bij ons daar een zweetdeken voor.

Ik hoop dat dit (lange verhaal) je een beetje helpt!

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:20

Mijn pony is nooit geschoren en wordt ook nooit geschoren, het is een nrps pony, krijgt ook nooit lang of super dik haar.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:20

pff wat voor dekens. Ligt eraan of hij buiten staat of lekker warm binnen. Ik heb die van mij vorig jaar 3 dekens opgedaan toen hij geschoren was en het hard vroor. (zomerdeken, dikke wolle deken, winterdeken) Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je paard het dan echt niet koud krijgt, want een verkoudheid is snel gevat.

Met (los)rijden en uitstappen heb ik een uitrijdeken op. Een zweetdeken kan ook, maar dat is zo irritant onder het rijden (vind ik).

Je hebt er wel wat meer werk aan, maar het staat wel mooier vind ik. Het is makkelijker met wassen. En uiteraard het zweten.

En wanneer. Uhm, ik deed dat altijd als ik zin had of als ik dacht: en nu eraf met die vacht.

Maar je moet inderdaad wel opletten dat de kou niet op zijn benen of buik slaat, omdat daar de dekens niet echt meer komen. In de hals is dat wel wat minder, volgens mij.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:08

Ik heb niet zoiets van: Ik ben vóór of juist tegen... Bij ieder paard ligt het anders... Mijn paardjes worden niet geschoren, ze staan ook niet met een dek... maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen hun paard scheren, omdat ze intensief trainen, ook in de winter.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:09

Mijn pony schoor ik altijd maar mijn paard niet. Mijn pony was net een teddybeer en als je dan Z rijdt en hij heeft toch al neit veel puf dan schiet dat niet op met zo'n vacht. Plus hij bleef lang nat, geen puf meer en het was lelijk.

Je moet je wel bedenken dat je je paard neit in weer in wind buiten kunt zetten. De mijne ging wel elke dag naar buiten behalve als het heel hard regende. Per paard is het verschillend of hij veel/weinig dekens op moet en ligt ook aan zijn stal. Die van mij is nogal een kou kleum.

Verder waarom scheer ik mijn paard niet. Die heeft niet zo'n lelijke wintervacht, hij is me zo al vlug zat, en hij heeft adem genoeg. De rompslomp van die dekens vind ik het niet waard bij dit paard en ik wil niet het risico hebben dat ik niks meer met hem kan doen doordat hij te fris wordt.

Mijn pony was ook behoorlijk maf als je dan ging rijden en het was koud/winderig als je zijn dekens eraf haalde maar die werd na verloop van tijd wel weer rustig.

Het is dus maar WAAROm je het wil. Omdat hetmooier is zou ik het niet doen, alleen als het dus ECHT nodig is.

Je kan hem scheren wanneer jij wil. Het liefst niet meer tegen het voorjaar zeggen ze..... ivm met de zomervacht. Maar de mijne is toen feb/maart ooit geschoren en had in de zomer juist een super mooi vachtje dus of het waar is weet ik niet. Ik zou het niet te vroeg doen omdat de kans groot is dat het dan weer snel bijgroeit....en dan krijg je van die lelijke varkenshaartjes (zo noem ik ze).

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:13

Mijn paard wordt geschoren omdat het net een teddybeer is als hij volledig in zijn wintervacht zit. Hij wordt drijfnat tijdens het rijden en droogt daarna erg langzaam op. Daarbij rij ik altijd buiten dus tijden het uitstappen is een koudje gauw opgelopen.

Ik ben dus voor scheren. Hij draagt gewoon een 300 grams waterdichte deken en staat elke dat een paar uur buiten. Ik gooi die deken er wel pas op als hij geschoren is.

Een stalgenoot heeft een fjord en die wordt ook elk jaar geschoren, het dier knapt er helemaal vanop, omdat zij de warmte niet kwijt kan met haar dikke wintervacht.

Hangt volgens mij ook erg van het paard/pony af, de ene heeft veel meer haar dan de andere

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:48

ik zou mijn paard het leist willen scheren.
denk dat ik het deze winter ook wel doe,
maar die van mij staat de hele dag buiten, ('s nachts wel op stal)
en dan zou ze dus met een blote huid en wat dekens buiten moieten staan, heb ik toch liever niet,
dan maar ongeschoren en 1 deken meer op

Kiekeboe

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:59

Mijn pony heb ik de afgelope 2 winters ook geschoren. Nu ben ik al vroeg met dekens begonnen om proberen te voorkomen dat ze een dikke vacht krijgt.
De eerste winter kreeg ik haar begin februari dus hebben we haar toen nog snel geschoren. (kwam recht van het land af met echt een teddyberen vacht..) Afgelope winter heb ik haar rond november geschoren. Ze heeft nu een 100 grams dekentje op. Als ze geschoren is krijgt ze 350 gram op, en wanneer het gaat vriezen gaat daar nog 100 gram bij. (ja ze is een ontzettende koukleum. Clown) Met rijden krijgt ze een uitrijdeken op, met uitsparing. Als het heel erg koud is of het sneeuwt ofzo, dan gaat daar een zweetdeken overheen, die gaat uit als ik in de bak ben en dan zet ik haar gelijk aan het werk zodat ze het niet koud krijgt.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 08:19

Bedankt voor al jullie reacties!!

IK denk dat ik mikey maar wel ga scheren dit jaar en dan gewoon wanneer hij op stal gaat en het iets kouder wordt. IK moet allleen nog ff kijken of ik hem helemaal scheer of gedeeltelijk...

Ennuh Pjelk heb jij misschien een foto van dat strengenmodel??

groetjes zefana

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:35

Pablo is vorig jaar ook geschoren en zo bevalt het me prima (en het is nodig).

Hier dus even een foto voor de indruk!

Afbeelding

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:53

Voor mijn paarden? Tegen scheren. Yorghos staat lekker 24/7 buiten en rijden doe ik in de winter niet zoveel dat ik echt last heb van zijn wintervacht.
Maar in het algemeen heb ik niets op scheren tegen, hoor.

* To Belg, or not to Belg *

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:08

in oktober kun je scheren

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 15:52

Ipsilonka schreef:
Pablo is vorig jaar ook geschoren en zo bevalt het me prima (en het is nodig).

Hier dus even een foto voor de indruk!

Afbeelding


Hey bedankt voor de foto!
ziet er wel grappig uit! En hoef je hierbij geen in en uitrijdekens op en niet vanaf het begin al een winterdeken alleen als het gaat vriezen ofzo?


Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:56

ik scheer ze niet
kweet niet waarom ...

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:17

Als het mogelijk is je paard mooi dun in de vacht te houden door middel van dekens, heeft dat mijn voorkeur.

Bij mijn paard kan je het gewoon niet tegen houden. Vorig jaar stond ze vanaf 18 augustus al onder een overgangsdeken en vanaf half/eind september onder een winterdeken, maar het helpt gewoon niet. Ze zweet zich een ongeluk in die dikke vacht met rijden, dus zij wordt eind oktober gewoon geschoren.

M1+10

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:24

Ik scheer Sting niet,ik rijd er hooguit 5 keer per week op, en dan niet giga intensief, vind het niet nodig, en ik vind dat een haf zn lekkere vachtje moet houden, word het een leif teddybeertje van Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:25

boemel schreef:
Als het mogelijk is je paard mooi dun in de vacht te houden door middel van dekens, heeft dat mijn voorkeur.

Bij mijn paard kan je het gewoon niet tegen houden. Vorig jaar stond ze vanaf 18 augustus al onder een overgangsdeken en vanaf half/eind september onder een winterdeken, maar het helpt gewoon niet. Ze zweet zich een ongeluk in die dikke vacht met rijden, dus zij wordt eind oktober gewoon geschoren.


idem dito, bovendien is de kans op verkoudheid ofzo dan juist groter als hij na het rijden kletsnat is en in de kouw in de vrachtwagen naar huis moet, dat duurt úren voor het droog is en dat jeukt kei erg en aargh I hate it!!!!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:55

vroeger schoor ik ook altijd, maar mijn huidige paard verdraagt absoluut geen deken, dus dat gaat niet
dat wordt inderdaad weer zweten voor hem
vorige winter is het ook goed gegaan en toen stond hij nog op de tocht in een buitenbox
nu heeft hij een box in een binnenstal, dus is het minder erg als hij nog nat is

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:18

Ik ben niet echt voor scheren. Toch na lang twijfelen vorig jaar de knoop doorgehakt, en mijn pony laten scheren. Na het rijden moest ik elke zoveel tijd de deken verwisselen, en dan was hij na 6 uur nog niet droog. Dus toch maar laten scheren. De benen heb ik niet laten scheren. In principe laat ik hem dit jaar weer scheren, omdat ik door wil trainen.
Maar als het niet nodig is, laat ik liever niet scheren, je moet toch veel met dekens gaan doen door het scheren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:01

Ik scheer mijn paarden niet, ze staan dag en nacht buiten met een grote loopstal. Mijn rijpaard krijgt een 400 grams deken op en mijn andere paardje helemaal niets Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, herous en 38 bezoekers