Lijnzaad olie, brok of granulaat...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Lijnzaad olie, brok of granulaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 12:20

Zat net even een bestelling te maken voor de paardendrogist en kwam 3 soorten lijnzaad tegen.
Mable staat in de paddock in de winter en heeft dan kans op zandkoliek.
De DA adviseerd dan 1 keer in de week lijnzaad te voeren. Dus ik kookte trouw elke week mijn portie lijnzaad maar dat is wel een gedoe (en stank bleh)
Dus zoek ik een handig alternatief. Wat kan ik dan het beste voeren?
Hoeveel zou een paard van brok, olie of granulaat moeten hebben?dan kan ik ook uitrekenen wat het allemaal gaat kosten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:23

Probleem met brok en granulaat is dat ze een 'kook' process hebben doorgegaan om tot die staat te komen en je weet ook niet wat er allemaal van troep erbij zit. Het zuiverste manier is dus olie over de voer maar dan is de vraag is het droog geperst. Het type persen kan de kwaliteit beinvloeden maar dit is altijd beter dan brok of granulaat.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:25

Je kan ook ook kant en klare lijnzaadolie kopen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:37

Probleem van die kant-en-klaar producten is met name, dat ze niet doen wat jij wil: de troep uit de darmen afvoeren. Die gekookte lijzaadprut is een plakkerige massa en gaat ook ongeveer in die vorm door de darmen. Het slijm houdt het zand vast en dat wordt op die manier afgevoerd. Ook een reden waarom die prutjes niet dagelijks gevoerd mogen worden: dan komt er zo'n enorme slijmlaag tegen de darmwand te zitten, dat ook het opnemen van voedingsstoffen lastiger wordt.

Eén keer per week een prutje klaarmaken is toch wel te overzien voor het welzijn van je paard? Ik doe op de betreffende ochtend een paar handen lijnzaad in een pannetje, veel water erbij en 's avonds als ik eten kook staat dit pannetje (na het toevoegen van wat extra water) een half uurtje te pruttelen. Voldoende roeren en je hebt niet eens zo'n vieze pan, als je er maar bij blijft. (en na een keer of drie wordt je er ook niet misselijk meer van Haha! )

Met de olie heb ik overigens niet echt ervaring, misschien werkt dat ook wel, maar dan moet je denk ik wel minstens een kwart liter per keer geven en dat wordt dan een dure oplossing in vergelijking met zelf koken. Een kilootje lijnzaad kost immers echt bijna niets....

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:39

ja sectolin heeft ook in een fles kant en klaare lijnzaadolie,ook niet echt duur,geloof 7 euro?
ik heb nu voor mickey slobber mash van havens,zit ook lijnzaad in,geef ik haar altijd na het rijden als extra'tje Lachen

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:41

Ik heb een emmer kant en klaar lijnzaad staan, je moet elke dag 80 gram voeren. Erg handig hoor, ik zat eerst ook met lijnzaad die je moest koken enzo echt heel onhandig. Dus zeker een aanrader kant en klaar!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 12:44

Waar koop je dat kant en klare lijnzaad?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:52

Ik voer ook olie bij, dit vooral voor haar vacht. Ze heeft hiermee heel veel moeite, maar olie lijkt mij het beste...

Mijn moeder koopt het bij de BoerenBond

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:15

tja je ehbt ook van die kant en klare lijnzaad brokjes,moeten ook goed zijn,weet alleen niet van welk merk ze zijn of waar je ze krijgt?

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:32

Ik voer ook sinds kort lijnzaad, maar ik geef het gewone lijnzaad ongekookt. Dit doe ik op advies van de dierenarts, volgens hem heeft het niet veel nut om het te koken, is alleen maar meer werk. Mijn paard krijgt 100 gram per dag en tot nu toe eet ze het helemaal op.

Het enige waar je dan wel op moet letten is dat ze d'r bak wel leeg eet, want anders kan er blauwzuur ontstaan. Maar gewoon lijnzaad is veel goedkoper dan al die kant-en-klaarproducten en werkt net zo goed, zo niet beter!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:45

Ik geef mijn merrie dagelijks 2 eetlepels lijnzaadolie over het voer. Ik koop altijd een 5 liter-kan: kost iets van 30 euro bij de paardendrogist. Met die 5 liter doe ik dan ook 5 maanden mee.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:50

Ik heb de olie en gewone gekookte lijnzaad gebruikt.
Mijn paard zat vorige zomer slecht in d'r vacht, bij de olie heb ik geen effect gezien, bij de gekookte lijnzaad daarinegen wel.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:47

Degenen die het in kleine beetjes voeren, doen het met name voor de vacht. In jouw geval Diana, heeft het een ander doel en echt, ik denk niet dat je ontkomt aan hetzij zelf koken, hetzij enorme hoeveelheden olie geven. Ongekookte lijnzaad heeft voor jou ook geen zin, het gaat juist om de slijmerige massa.

Als je het echt 100% zeker wil weten, vraag dan alsnog je DA om advies! (en plaats zijn antwoord eventueel even hier, worden wij met z'n allen ook weer wat wijzer!)

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:15

Ik koop het bij broekhuizen dat zit verspeid over het hele land www.broekhuizens.nl er zit in een emmer 3 kg en je doet daar ongeveer 1.5 maand mee kosten € 6.80 per emmer

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:16

mandymonica schreef:
Degenen die het in kleine beetjes voeren, doen het met name voor de vacht. In jouw geval Diana, heeft het een ander doel en echt, ik denk niet dat je ontkomt aan hetzij zelf koken, hetzij enorme hoeveelheden olie geven. Ongekookte lijnzaad heeft voor jou ook geen zin, het gaat juist om de slijmerige massa.

Als je het echt 100% zeker wil weten, vraag dan alsnog je DA om advies! (en plaats zijn antwoord eventueel even hier, worden wij met z'n allen ook weer wat wijzer!)


ik weet dat tequila het ongekookt voert op advies van een dierenarts, ik geef zelf lijnzaadolie (100 ml per keer, dus dat is ook maar weinig) om de spijsvertering op gang te houden maar het verhaal van mandymonica klinkt wel heel logisch (van die slijmerige massa) ik ben heel benieuwd wat nu het beste is tegen (zand) koliek!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:19

Diana_Mabel schreef:
Waar koop je dat kant en klare lijnzaad?


Bij Broekhuizen bij Vleuten/De Meern, volgens mij heb ik nog wel een emmer voor je staan. Ik heb het geloof ik dubbel gekocht *LOL* Ik zal woensdag even voor je kijken als je wilt.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:24

Ik koo pzo een zakje gebroken lijnzaad van Zonnatura, daar gooi ik kokend water overheen, plastic zak erover heen en er ontstaat een hele mooie slijmerige massa.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:50

Je kan ook maandelijks een flinke pan koken en die dan in kilo-porties invriezen. Wij gebruiken daar ijsbakjes voor. Moet je wel even opschrijven dat het lijnzaad is ander denk je rijst te ontdooien en zit je met lijnzaad Haha!