Benelux open/Westbroekpark kürverslag 07-09-03

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Benelux open/Westbroekpark kürverslag 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 23:46

Vandaag werden de küren op muziek Z2 + Z1 verreden in den Haag.
Er werd met handicap gereden wat inhoudt dat de uitslagen van beide klassen werden samengevoegd en dmv een ingewikkelde constructie men tot een totaal einduitslag komt. Ik vond het alleen een beetje vreemd dat men begon met de Z2 en eindigde met de Z1 (meestal doet men dit andersom).

Weersomstandigheden: goed, Baanconditie: hier en daar een klein hobbeltje maar verder uitstekend.

Vol spanning naar den Haag getogen om de verrichtingen van mijn küren te aanschouwen. Het is toch altijd weer spannend en ook een beetje speciaal om naar den Haag af te reizen omdat de wedstrijden qua entourage en qua imago op een hoog peil staan.
Aanvankelijk zouden er 7 küren van mij meestrijden maar eenmaal aangekomen bleek dat er van 'mijn' kürgangers er 2 afzeggingen waren.
Jeffrey Heysteck had zijn Z1 paard Cascade teruggetrokken en Angela van de Waal had Nomination teruggetrokken wegens buitensporige spanning en aangezien dit zich altijd 'doorvertaalt' in een probleemperiode, indien deze doorgezet wordt, en het feit dat ze volgende week de Hippiade moet rijden, wilde ze Nomination deze gang besparen.
Enfin, bleven er nog 5 küren van mij over.

Was het voorheen zo dat men zich voor de küren kon inschrijven, sinds dit jaar is deelname alleen mogelijk op uitnodiging om het kwaliteitsnivo te verhogen.

De baan lag er prachtig bij, was rijkelijk versierd en aangekleed met de nodige reclameborden, en daar bleek ,uit gesprekken met div. deelnemers, dat daarin ook een probleem schuilde. Er stond nl een vrij opvallend NIKON reclamebord wat tijdens de gewone proeven nogal schrik aanjoeg bij div. paarden. Dus tijdens de kür werden vrijwel alle grooms en begeleiders/sters voor dit bord geposteerd om de spanning wat weg te kunnen nemen. Lachen

Tijdens de küren bleek al dat er door de jury geen cadeautjes werden vergeven en dat alles zeer streng beoordeeld werd, getuige dat de eerste 4 küren tussen de 59,94% en de 62,>% lagen.

Als eerste van 'mijn' küren startte Angelique Loenen met Magic. Combinatie startte goed maar gaandeweg kwam er steeds meer spanning in Magic ivm het NIKON-bord. De stap kon Angelique met moeite rustig houden maar technisch bleef alles ok. Door de hetigheid van Magic kwam de kop er juist mooi op maar af en toe zat ze ietsjes voor de muziek. Ze was niet in staat door dit met wat ruimere lijnen te corrigeren omdat Magic de kür onderhand uit z'n kop kent en dus tijdens de kür ook zelf meedenkt. "Als ik hem de wacht aan zou zetten dan had je kans dat ie zou gaan staken en dat ben ik verloren", aldus het commentaar van Angelique. Toch een goed resultaat met 65,38%. Pfff, de kop was eraf.

Direct daarna kwam Letty Roseboom met Masterhill LV. Letty, optimist als altijd, stuurde Masterhill met de haar bekende brede grijns op haar gezicht door de ring en reed een zeer nette kür. Enige punt van aanmerking was dat ze Masterhill zo nu en dan wat lang liet worden. Dit is momenteel een punt waaraan gewerkt wordt en sinds ze een nieuwe instructeur heeft (Gerard Hogervorst) moet dit binnen afzienbare tijd weer in orde komen.
Letty nam direct de leiding over van Angelique met 66.50%.

Toen was Kirsten Beckers aan de beurt met Broere Phoenix. Een supermooi paard met een prachtige hoofd/halshouding en zeer uitgebalanceerde evenwichtige ruime gangen met veel tact, afdruk en schwung.
Kirsten zette een ,in mijn ogen, perfecte kür neer waarin niet één fout te bespeuren was maar wat aansprekender was, ze presenteerde de kür met zoveel beheersing dat het een lust was om naar te kijken (jammer dat het niet mijn klant is Huilen ). Resultaat: 69.88%

Moniek van Dijk met Now I'm here schaar ik onder de toppers en als één van de grootste kanshebsters. Helaas bouwde Now I'm here tijdens de kür zoveel spanning op (met dank aan het NIKON-bord) dat de kür niet geheel vlekkeloos verliep. Res. 65.63%.

Toen kwam de volgende kürklant van mij, Jeffrey Heystek met de imposante Spirit. Jeff had de kür technisch ietsje aangepast want, ondanks dat hij in originele vorm de Dura Vermeercup had gewonnen en direct daarna Wassenaar op zijn naam schreef, was hij vorige week in Oud Beijerland 2e geworden en hij had zich het commentaar van de jury aangetrokken aangezien dezelfde jury in den Haag tevens de hoofdjury was. In het begin was het voor hem moeilijk om precies op de tijd van de muziek te blijven rijden maar naderhand kwam hij goed in zijn ritme.
Ik vond zelf Spirit nogal 'doods' aandoen en Jeff legde mij naderhand uit dat Spirit een beetje moe was omdat hij vrijdag in den Haag was gestart, zaterdag in Ermelo voor het 8-tal, en nu weer in den Haag moest starten.
Dat verklaarde de alertheid en de felheid die ik in de presentatie miste. Evengoed een redelijk goed resultaat met 66,31% waarmee hij op dat moment direct achter Letty aanschoof.

Vera Zegwaard zette met Neon een hele mooie kür neer. Wat is Neon een aansprekend paard zeg. Prachtig exterieur, hele mooie gangen, maar haalde het net niet bij de presentatie van Kirsten Beckers maar nam op dat moment met 67.69% de 2e plaats in.

Mike Balm was voor mij als kürklant ook een persoon met wie rekening gehouden moest worden zeker nu hij met zijn uit Letland geïmporteerde Ion zou starten wat ik zeker als een talent zie, vooral na zijn winst in Lisse voor 3 weken terug. Ik ging er even goed voor zitten. Wat bleek? Ion gooide zijn tong uit z'n mond! En niet zo'n beetje, jeetje het leek wel een halve meter. En dan bij voorkeur op de A-C lijn of vlak voor de jury!! Boos! Het leek wel alsof ie af en toe de formulieren van de tafeltjes wilde likken. Ik zag Mike zijn gezicht al grauwer en grauwer worden en het resultaat? 63.50%.

Oeps! Ik zag mezelf al genoegen nemen met de plaatsen 3-4-6 en 9.

Ik had nog één ijzertje in het vuur maar dat was een Z1 combinatie die voor de allereerste keer een kür voor groot publiek reed (oke, ze had weleens een kürtje gereden bij een onderlinge, maar over het algemeen kan je jezelf dan niet onder de kanshebsters rekenen middenin dit Z2 geweld).
Ik kwam 2 weken terug in contact met Petra Vermeulen met de vraag of ik een kür voor haar kon maken want ze had een uitnodiging ontvangen.
Na eerst alle voors en na's qua techniek te hebben besproken heb ik naar haar mogelijkheden een kür voor haar geschreven.
Ik heb haar wel gewaarschuwd dat als ze wil scoren, ik een hele hoge moeilijkheidsgraad in zou bouwen en de muziek zo zou afstemmen dat deze heel exact gereden moest worden omdat anders alle effecten weg zouden vallen. Toen ik de kür op papier klaar had werd Petra lijkbleek, en toen ik de muziek erbij had gemaakt werd ze helemaal wit want alles moest tot op de seconde kloppen, zo exact had ik de overgangen gemaakt. Ze had een speling van nul komma nul.
Nou kan Petra heel best sturen, zit ze perfect op het paard en heeft ze een zeer goed paard onder het bipsje. Een hele mooie uitgestrekte draf, veel afdruk, een zeer constante aanleuning en vooral... een perfecte contragalop. Zelden heb ik een paard met zoveel evenwicht, verzameling en over 4 benen gelijk heel kleine wendingen zien draaien in de contra. Geen spoor van uiteenvallen, geen spoor van onbalans, kortom.. perfect!
Daar heb ik de kür dan ook naar geschreven. Korte halve kleine voltes naar de A-C-lijn toe, eenvoudige wissels op de A-C lijn, wissels naar de contra en weer kort afwenden van de A-C. Alles moest dus kaarsrecht uitgevoerd worden. Schouderbinnenwaarts op de A-C, Stapreprises op de korte zijdes direct gevolgd door uitgestrekte draf over de diagonalen.
Van de week bij de trainingen liep het redelijk behalve bij de laatste trainingen bij Gerard Hogervorst, daar klopte het voor geen meter meer. Alles ging de mist in.
Nou had Petra zichzelf al wat moed ingereden door de finale in den Haag (gewone proeven) als winnares te eindigen maar ze stikte van de zenuwen voor haar kürdebuut voor groot publiek. Het begon al fout!
In de spanning had ze haar hand al opgestoken ten teken dat de muziek kon beginnen en kwam ze dartel de ring binnenrijden zonder dat de jury al het belletje had gerinkeld dat ze al mocht beginnen. Dus ze werd er weer uitgestuurd Haha! !!! Lijkbleek zag ze Ach gut .
Toen was het eindelijk zover. Ze mocht beginnen.
Ze zette een kür neer, zo goed, zo perfect en zo kloppend op de muziek dat het een lust was om naar te kijken. Toen ze de ring uitkwam keek ze mij nog met een big smile Haha! aan van " Hè, hè, dat is gelukt!
Ze was de allerlaatste combinatie die moest rijden en o o wat duurde de uitslag lang.

Toen kwam het verlossende woord!!!! 69.92%!!!!!
Met vierhonderste procent verschil, je leest het goed, 00.04% verschil gewonnen!!!!!
Het is potdorie net een Pennyverhaal! Je allereerste kür op een groot concours, alle gerenommeerde namen achter je laten met een Z1 kür!

Technisch zat ze net onder Kirsten maar Artistiek (choreografie en muziekkeuze) scoorde ze maar liefst 7.53 en 7.03!! Megahoog dus!
Naderhand was ze heel blij met die hoge moeilijkheidsgraad.

Al met al, met alle 5 küren bij de eerste 10 (1-4-5-7-10) was mijn dag uiterst geslaagd te noemen.

Zondag 7 September, Den Haagprijs Dressuur kür op muziek klasse Z1 en Z2
Startnr Ruiter Paard Jury C Jury H Totaal Techn. Artist.Techn.Artist.
1 z1 Petra Vermeulen Nisjida 6,67 7,53 6,73 7,03 69,92%
2 z2 Kirsten Beckers Broere Phoenix 6,70 6,98 6,80 7,48 69,88%
3 z2 Vera Zegwaard Neon 6,30 7,15 6,50 7,13 67,69%
4 z2 Letty Roseboom Masterhill LV 6,45 6,50 6,60 7,05 66,50%
5 z2 Jefrey Heystek Spirit 6,60 6,93 6,10 6,90 66,31%
6 z2 Moniek van Dijk Now I'm here 6,70 6,78 6,45 6,33 65,63%
7 z2 Angelique Loenen Magic 6,50 7,00 6,25 6,40 65,38%
8 z2 Japke Kramer Parcival 6,55 6,65 6,55 6,35 65,25%
9 z2 Irene Moerman Lorenzo 6,30 6,48 6,40 6,68 64,63%
10 z1 Mike Balm Ion 6,47 6,90 5,93 6,10 63,50%
11 z1 Annemarie Telkamp Probe 6,33 6,50 6,07 6,17 62,67%
12 z2 Chantal Eykelhof Liberty 6,15 6,28 6,15 6,48 62,63%
13 z2 Kirsten van Schaik Casper 5,95 6,18 6,05 6,53 61,75%
14 z2 Anita van Mierlo Xena 5,95 6,10 6,10 6,30 61,13%
15 z2 Danielle van Mierlo Kevin 6,05 6,30 5,95 6,00 60,75%
16 z2 Jeannette Bouwman Oeligun 5,95 6,03 6,15 5,85 59,94%


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 00:12

Ik heb het verhaal net van je gehoord via de telefoon en kreeg er al kippenvel van....echt geweldig! Het zal je maar gebeuren...en voor jou natuurlijk een super succesvolle dag! Ik vind het heel jammer dat ik er niet bij kon zijn.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:51

Yeeh, wat een spannend verhaal om te lezen zeg.

Ene Gefeliciteerd met je overwinningen en je leerlingen.

En die Petra heb je die toevallig op videoband?
Zou ik graag willen zien.

Als ik het zo lees wil ik volgend jaar ook van de partij zei tijdens de Dresuur.

Nu was ik er alleen tijdens de Grote Prijs.

Zie mij verhaal:

Benulux Open Springen

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:57

Klopt Eyes, Kirsten liep flink te balen vertelde ze me: ze stond heel de tijd eerste en dan heb je zoiets! Knipoog

Zo zie je maar dat goede muziek de doorslag kan geven in je eindresultaat. Ik zal Kirsten eens aan je voorstellen.... Haha!

Heb je trouwens ook nog naar de Inter I kür gekeken? Ik vraag me af waarom Babette Blankenspoor zulke lage punten heeft gekregen?

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:33

Ik wist het ook al, maar heb toch weer zitten mee genieten met je spannend geschreven tekst!
Gefeliciteerd met de resultaten, super!!!
(Natuurlijk vooral de amazones en ruiter, maar die kan ik nu even niet feliciteren, dus beperk ik me even tot jou. Haha! )

Navragen is beter dan afvragen.

Suzanne F.

Berichten: 49001
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:46

Tyrza schreef:
Klopt Eyes, Kirsten liep flink te balen vertelde ze me: ze stond heel de tijd eerste en dan heb je zoiets! Knipoog

Zo zie je maar dat goede muziek de doorslag kan geven in je eindresultaat. Ik zal Kirsten eens aan je voorstellen.... Haha!

Heb je trouwens ook nog naar de Inter I kür gekeken? Ik vraag me af waarom Babette Blankenspoor zulke lage punten heeft gekregen?


Ja dat vraag ik me ook af! Ze had 39 procent in de kur!! Dan moet er iets heel goed mis gegaan zijn, iets van 3,8 voor Technisch en 4 voor Artistiek.

Nisjida is een heel leuk paard ja! Lest ze niet meer bij Hulsman dan?? Nu bij Gerard Hogervorst?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:47

Inderdaad spannend (en ook ontzettend "smakelijk" beschreven)

Heel mooie resultaten inderdaad voor jouw kuren (en zeker de Z1-kur, helemaal uit jouw vingers!!) Goed hoor! OK dan!

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:52

Wow zeg, wat een super-resultaat!
Daar kan je echt met recht trots op zijn!
Ik las de naam Nisjida en dacht al: reed Marie-Jose Hulsman haar niet eerst? Ze was toch 3e als 5-jarige in de PAVO-cup een paar jaar terug? Echt een heel mooi paard!

Don't dream your life, live your dreams!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:02

Jeetje wat super om te lezen!!
Wat zal Petra blij zijn met jou Knipoog

Jullie beiden gefeliciteerd!

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:57

Wauw Eyes, wat schrijf je toch altijd fijne verslagen!

Super uitslagen, voor zowel je klanten als voor jou! OK dan!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:18

babette haar paard was gaan staken in de proef...vandaar zeer lage punten...

ben benieuwd naar die kur!!! zal wel megamooi zijn...

alleen...gerard hogervorst?? die Mooiman heeft gereden en de ex van Nick Wagman??

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:20

En bijpassende foto's staan op www.paardenfoto.nl. Zijn zojuist geplaatst. Was trouwens een erg mooi festijn.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 14:48

Huilen de site opent zich niet?? Huilen


Citaat:
Tyrza: Klopt Eyes, Kirsten liep flink te balen vertelde ze me: ze stond heel de tijd eerste en dan heb je zoiets!

Zo zie je maar dat goede muziek de doorslag kan geven in je eindresultaat. Ik zal Kirsten eens aan je voorstellen....

Haha, ik kan mij dat wel voorstellen hoor!
In de pauze sprak ik nog even met mijnheer Broere (we waren samen nog even naar de uitslagenlijst gelopen) en hij zag er zeer content uit. We kennen elkaar natuurlijk al een paar jaar want ik heb altijd de küren voor zijn paarden gemaakt toen die nog door Liseon Kamper werden gereden ( Norway, Montecristo, Ohio, Karmijn). Nu heeft Kirsten natuurlijk haar eigen kürmaker dus is het contact met Broere wat verwaterd. Het deed mij wel even pijn toen ik de kür van Phoenix zag en hoorde dat voor de draf de muziek werd gebruikt die ik toendertijd gemaakt had voor de kür van Montecristo toen die de Amev-Hippo won tijdens de Jumping Amsterdam (overigens mijn mooiste overwinning die mij nog steeds bijstaat. Een bomvolle Europahal, het was vlak voor de GP, en duizenden mensen die uit hun dak gingen).
Maar ja, sometimes life sucks Huilen .

Ik had hem na afloop nog even gefeliciteerd met z'n 2e plaats maar toen keek hij een heel stuk minder blij Schijnheilig .

Maar al met al gun ik Broere en Kirsten altijd het beste toe hoor. Op sportief vlak gezien moet je altijd open staan en met de kwaliteit van de paarden die Kirsten nu heeft, samen met haar eigen kwaliteiten, gaat ze een mooie toekomst tegemoet.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 15:17

AMSAMSAMS schreef:
Wauw Eyes, wat schrijf je toch altijd fijne verslagen!

Super uitslagen, voor zowel je klanten als voor jou! OK dan!


Dank .
Alhoewel de uitslagen voor mij naar tevredenheid waren, had ik toch wel wat teleurgestelde klanten er bij hoor!
Uiteraard was Petra zeer tevreden, Haha! ,
Letty is sowieso tevreden als ze bij de prijsuitreiking naar voren wordt geroepen Knipoog ,
Jeffrey.... Hij was op ,
Angelique.... Ik kon hem niet rijden zoals ik wilde Scheve mond
Mike...... die tong Stoom uit je oren .


BloemBloem

Berichten: 16557
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:18

Is dat Jeff Heysteck van stal Argonaut?????

Geeft hij ook les op de Castellum Ruiters te Valkenburg te Valkenburg ZH???

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 15:50

Klopt!

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:17


Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 23:05

Hey bedankt!!

Ik heb trouwens nog even contact opgenomen met Marcel Knaapen om toestemming te vragen voor het plaatsen van de foto's.
Dat mocht (zeer vriendelijk Marcel, alias Don Marcello op Bokt) en wat blijkt? Blijkt dat we afgelopen zondag nog een hele tijd met elkaar hebben staan praten, sterker nog...... blijkt dat we elkaar al een paar jaar kennen!!!! Haha!

Wat is de wereld toch klein (en toch weer groot met al die Bokt nicknames Haha! ).

Hij maakt trouwens sublieme foto's en ook complete reportages !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alysha92, Larissajulia en 8 bezoekers