wormbesmetting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 10:41

Bloos Ik moet tot mijn schande bekennen dat mijn paarden een wormbesmetting hebben opgelopen. Door een heel drukke periode was ik de laat om te ontwormen en vrijdagavond ontdekte ik dat één van mijn paarden dunne mest had met levende wormen in. Ben in de auto gesprongen en onmiddelllijk naar de apotheek gesjeesd voor ontwormmiddel. (hier in België kan je die enkel nog bij dierenartsen of apotheek krijgen en niet meer vrij in de ruiterschops zoals vroeger.) Dus vrijdagavond heb ik ze allemaal dus ontwormd met tubes furexel, eqvalan en eraquell (ivermectine). Van mijn ene paard met de dunne mest is de mest nu normaal van de andere is hij nooit dun geweest. Nu zijn mijn vraagjes 1) hoelang zal ik kunnen zien dat de mest dode wormen bevat? 2) Wat is het beste om de 6 weken ontwormen of om de 8 weken? Ik ben geneigd om met 6 weken ze opnieuw te ontwormen en ditmaal met horseminth en een dubbele dosis (lintwormen). 3) Is horseminth ook geschikt om aan een veulen te geven? Aan mijn paarden is echt niet te zien dat ze een wormbesmetting hebben. Hun huid glanst, ze zijn vrolijk en werken normaal en eten goed.


taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:28

Het beste is om je paard 2x per jaar tegen lintwormen te ontwormen,als je pyrantel gebruikt moet dit om de 6 weken en ivermectine om de 8 weken. In ieder geval in het voor-en najaar behandelen met ivermectine

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:13

Ik heb een keer een paard gehad met een goede wormbesmetting, die heb ik op advies van de dierenarts een extra kuur gegeven, ongeveer een maand na de eerste. Daarna gewoon weer na 10 weken. Een beetje overdoseren zodat je zeker weet dat je voldoende geeft is in dit soort gevallen belangrijk. Ik ontworm altijd met ivermectine, dat hoef je nog niet af te wisselen omdat er nog steeds geen resistentie is.
Er zijn trouwens weinig paarden die last hebben van lintwormen, onze dierenarts heeft me afgeraden daar tegen te ontwormen omdat je het risico hebt dat je paard op voorhand resistent raakt. Dat moet je dus alleen doen als je ook zeker weet dat je paard een lintworm heeft!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 15:51

Kendra, van een bevriend dierenarts hebben wij ook het advies gekregen om niet elk jaar te ontwormen tegen lintworm of zelfs niet. Drachtige merries kan ik zowiezo geen dubbele dosis horseminth of strongid-P geven tegen lintworm omdat die pasta niet mag gegeven worden aan drachtige merries. Normaal ontworm ik altijd met Ivermectine maar ja nu was ik dus te laat. Mijn eigen dierenarts vind het beter van 1x per jaar tegen lintwormen te ontwormen.
Dus het kan eigenlijk geen kwaad om zeg maar met 3 à 4 weken opnieuw een wormenkuur te geven en dan pas na 8 weken opnieuw?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:18

Horseminth ken ik niet maar Strongid-p mag gewoon aan drachtige merries worden gegeven hoor.
Ik ben eigenlijk nog nooit een middel tegengekomen wat niet aan drachtige merries mag worden gegeven. Verward

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:42

Horseminth ken ik ook niet. Ivermectine mag je na een maand overnieuw geven. Ik weet zeker dat dat ook kan bij drachtige merries, want ik heb per ongeluk een van onze drachtige dames een maand na de vorige nog een dosis gegeven. Dat was wel even schrikken Bloos! . Maar 't is goed gegaan.....op de verpakking staat dat je zonder problemen na een maand weer kan geven.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 07:57

dan geef ik hen opnieuw een spuit met 3 à 4 weken. Heel het weekend controleer ik hun mest nu al. Het vreemde is dat enkel mijn ene paard de meeste wormen had. De jongste merrie heb ik welgeteld in het hele weekend slechts 2 wormen gezien. Bij de pony 1 minuskuul wormpje (ik denk toch dat het een wormpje was, al twijfel ik eigenlijk) en mijn veulen gelukkig tot nu toe nog geen enkel wormpje gezien. Het eerste wat mijn instructeur zei was dat de besmetting niet zo erg kon zijn aangezien mijn paard glanst, vrolijk is en zeker niet vermagerd (zou nochtans geen kwaad kunnen) is en normaal werkt en ze eten goed. Nu zal ik wel een flinke bestelling plaatsen voor wormspuiten. Nu zal ik wel zorgen dat ik niet meer zonder zit.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:11

Een maand dus he, 3 weken is volgens mij wel te kort op elkaar.


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:33

wormbesmetting zie je niet zo gauw
om de acht weken is normaal ruim voldoende
nu kun je idd een keer een 2e dosis wa teerder geven

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 10:55

allemaal bedankt voor jullie tips. maar nog een vraagje. De nieuwe Equimax wie heeft daar ervaring mee. Het zou ook werken tegen lintwormen maar er staat niet bij dat het een dubbele dosis moet zijn of niet;

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:05

er staat toch op hoeveel je moet geven ?
een dubbele dosis hoeft niet
Equimax kun je gewoon als wormkuur geven, 1 of 2 keer per jaar als zware

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:17

Zou wel even kijken of dit ook geschikt is voor je drachtige merrie!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:23

Onderstaand artikel komt van www.paardendrogist.nl, voor meer informatie over de werkzame stoffen e.d. kun je daar alles vinden!

Worminfecties vormen één van de grootste bedreigingen voor de gezondheid en weerstand van uw paard. Ieder paard heeft wormen en moet regelmatig ontwormd worden.

Goed ontwormen
Zorg dat de mond van het paard leeg is, leg een hand over het neusbeen, en leeg de spuit zover mogelijk achter op de tong.
Ontworm volgens een goed doordacht schema, eenmaal per jaar ontwormen heeft weinig zin. Paarden die 's zomers in de wei staan, geeft u vanaf het vroege voorjaar om de 6-8 weken een kuur. Het is raadzaam om in oktober/november tweemaal (met 6 weken ertussen) een pasta te geven die ook de horzellarf bestrijdt (Furexel of Eqvalan). Begin weer om de 6-8 weken te ontwormen zodra de paarden de wei ingaan. Begin bij veulens 7-10 dagen na de geboorte. Behandel altijd alle paarden tegelijk. Ontworm net voordat de paarden worden omgeweid.
Houd nieuwkomers apart tot 48 uur nadat ze een wormpasta hebben gehad.

Welke werkzame stof kiest u?
Alle wormpasta's zijn geregistreerd en voldoen hiermee aan de eisen van veiligheid en werkzaamheid. U kunt dus uit elke werkzame stof kiezen. Pyrantel en fenbendazol zijn ca. 6-8 weken werkzaam, ivermectine 8-10 weken en moxidectine 12 weken. Over resistentie voor bepaalde stoffen (dat wil zeggen dat de wormen er niet meer dood van gaan) zijn de meningen verdeeld. Om resistentie tegen te gaan, lijkt het raadzaam om pasta's op basis van pyrantel of fenbendazol om de 4 tot 5 keer af te wisselen met een pasta op basis van ivermectine. Tegen ivermectine en moxidectine is nog helemaal geen resistentie bekend, afwisseling met een andere werkzame stof is dan ook niet nodig.

Worminfecties
Worminfecties zijn in eerste instantie moeilijk herkenbaar, maar kunnen uiteindelijk zeer verschillende ziekteverschijnselen veroorzaken, zoals vermageren, diarree, koliek, bloedarmoede, jeuk, doffe vacht, enz. Er zijn heel veel verschillende soorten wormen. De ene soort doorboort de darmwand en/of bloedvaten, de andere gaat dwars door de lever, longen en het hart. De meeste wormen komen (tijdens het grazen) als larf het paardenlichaam binnen, waar zij zich verder ontwikkelen.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 13:42

bedankt henriette voor de link. Daar de info gevonden die ik zocht. Zal morgen eens een flinke voorraad ontwormmiddel bestellen zodat ik (bijna) nooit meer zonder zal zitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Babootje, Bokt990, crow, esther_ess, GoogleAdsense, ingvdh, LindaInez, Melzazu, Pova, ravie2013, Trendiction, WendyKtH en 35 bezoekers