endurance...hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

endurance...hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 17:04

Ik heb dus een fjord, SJORS, ik heb hem sinds november 2002, toen was zijn conditie 0, langzaam krijgt ie wat meer conditie, maar als je endurance wilt rijden dan moeten paarden toch een superconditie hebben? Ik heb geen bos in de buurt, maar alleen een eeuwig durend kanaal waar je langs kan rijden. Maar dat is alleen gras, dan kan ik nog beter in de bak rijden toch. T lijkt me echt leuk om mee te doen aan endurance, maar hoe kan ik over een tijdje controleren of hij er klaar voor is. Heeft iemand tips, ideeen en richtlijnen.

Alvast bedankt.
saskia


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:09

Ik denk dat je eens moet vragen aan Gerritje, Ganna en andere endurancefjordeneigenaren alhier. Het beginnen met endurance is 1 maar een koudbloed ervoor trainen is een graadje moeilijker. Denk dat zij je het perfect kunnen uitleggen.

'Paint' it 'Black'

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:00

Het lijkt me voor elk paard idd verschillend maar ik zal toch maar mijn antwoord hier neer zetten, misschien heb je er zowieso wat aan Knipoog

Ik moet helemaal opnieuw met de training beginnen omdat Miro zo lang geblesseerd is geweest. Ik longeer 'm 1 x per week en dan tussen de 30 en 45 minuten met een pessoa teugel op de laagste stand (met zijn neus naar de grond dus Knipoog ) Ik rijd dan 5 dagen per week waarvan 2 dagen 1 uur dressuurmatig in de bak en 3 dagen bos/straat. Lachen Ik probeer 1x in de week een rit van ongeveer 2 tot 3 uur te maken met veel stap en draf, galoperen doen we maar kleine stukjes omdat je daarmee de meeste energie verbruikt. Klasse 1 kan elk "type" paard in principe uitlopen mits ze natuurlijk een beetje conditie hebben. Knipoog Wat vooral belangrijk is is dat je goed naar je paard kijkt/luisterd. Er zijn zogenaamde doodlopers maar over het algemeen zal een paard je wel laten weten of hij/zij moe aan het worden is en zal uit zichzelf meestal wel gaan stappen...

Zorg er ook voor dat je paard leert drinken op vreemd terrein uit emmers/bakken en leer ze plassen onder het zadel...

Nou OK dan! succes en wie weet tot ziens! Knipoog

-X- Anja

PS: Je kan ook even lezen op www.deronline.nl

**Look where all this talking got us baby!!**

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:22

....euhm, ik rij 7 dagen per week minimaal 3 uur dagelijks, dwarsveldend bergop, bergaf. 50/50 stap/draf. Enkele dag 5 uur met meer draf en een enkele dag rust. Nee, geen wedstrijden; mijn eigen routes zijn avontuurlijker Knipoog
Ben aan het trainen/voorbereiden voor twee megatochten; de eerste is hier het bergmassief in over de geitenpaden op zoek naar een meertje dat daar op 1200 meter hoogte zou moeten liggen en de tweede is een iets minder harige maar langere 2-daagse van in totaal bijna 100 kilometer met een overnachting onder de sterren.

Er is een héél informatief stuk over conditie-opbouw dat knap wat ouder is dan de eerste weg naar Rome; Kikuli, als paardenmeester ingehuurd door de Hittieten heeft op een paar kleitabletten zijn methode nagelaten. Zijn versie van intervaltraining is verbijsterend accuraat en bevat verschillende innoverende punten.
Op Kikuli, op verschillende manieren gespeld, zoeken en je krijgt verschillende vertalingen. Ben nog op zoek naar een veelomvattend boek hierover dat een tiental jaar geleden gepubliceerd is, maar gelijk uitverkocht was en nu erg lastig op te sporen is.

www.homocaballus.net


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:40

Ik doe voor mijn Rowan (Welsh Cob) veel interval training in draf en galop. Lekker schakelen, word de achterhand fijn actief van. Jullie moeten om een beetje succes te hebben wel iets van een half uur achter elkaar kunnen draven (met eventueel een galopje tussendoor voor de afwisseling), anders komt je basistempo wel erg laag te liggen (vooral omdat je draf/galop al geen supertempo zal zijn.) Probeer een lekkere 'kilometervreter-gang' te vinden die jij en je paardje lang volhouden. Rowan kan bijvoorbeeld uren draven, 't is net een dieseltrein. Wij stapten in de wedstrijd dan ook nauwelijks, alleen voor de P/A en de finish.

Ik ben wat endurance betreft een beginner, maar Rowan had conditie nodig voor andere dingen (oa. de Veluwe Trail) en die heb ik zo opgebouwd.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 23:18

http://www.peelrand.tk onder trainingsprogramma staat wel wat, maar ik denk dat dat wel verschilt per paard.. Maar ja, moet je maar even kijken, misschien heb je er wel wat aan. Succes als je gaat starten!

Obelix is gewoon stoer!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 06:03

Interessant schema vind ik dat. Ik zelf galoppeer (op het toepasselijke punt van de training natuurlijk, niet voor hij het aankan) veel meer en veel langer, soms ruim twintig minuten achter elkaar. Ik ga denk ik wel dit schema (met wat aanpassingen voor mijn dieseltje) aanhouden voor het optrainen na de winter.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:54

Ziet er goed uit dat schema, als ik het zo zie dan kunnen Miro en ik beginnen tussen week 4 en 5... Lachen Heb er echt weer zin in alleen moeten wij heel rustig opbouwen en dat doe ik liever met mijn eigen schema. We hebben nu de afgelopen 4 maanden steeds een buitenrit gemaakt van 60 minuten waarvan 45 min stap en 15 min draf. Tong uitsteken Ik deed dan steeds 9 min stap/3 min draf/ en dit 5x.. Scheve mond Als we in de bak reden reed ik 30 min waarvan 15 min draf (5 min stap/ 5 min draf/3x) Na het rijden in de bak stapte ik nog 10 minuten over de verharde weg. OK dan! Nu mag ik weer opbouwen dus probeer ik elke dag 1 min meer te draven dus dat zijn dan 7 min meer per week Knipoog Dit jaar gaan we nog niet starten maar in Maart of April wel weer.

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, YandexBot en 14 bezoekers