Ben ik te streng voor mijn verzorgsters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Ben ik te streng voor mijn verzorgsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 18:49

Al een hele tijd irriteer ik mij aan mijn verzorgsters. Ze doen gewoon wat ze zelf willen en de stal is altijd een zootje als ze weg zijn. Nu heb ik stalregels opgesteld, maar het zijn er nogal wat geworden!
Ik wil dit zo op stal gaan ophangen, ben ik te streng of is dit allemaal redelijk?

Dit ga ik ophangen:


Stalregels

Hallo allemaal. De laatste tijd word het steeds drukker hier op stal. Ik vind het erg gezellig, maar het betekend ook dat steeds meer mensen gebruik maken van de spullen en de paarden. Steeds vaker sta ik nadat iedereen is geweest de stal weer op te ruimen omdat alle spullen ergens anders liggen. Ook zijn er andere dingen die ik graag anders zie. Vandaar hier wat stalregels. Hopelijk vatten jullie dit niet verkeerd op, ik bedoel het goed. Zo is er wat meer duidelijkheid voor iedereen over wat wel en niet de bedoeling is hier op stal. Zoals jullie wel gemerkt hebben is de stal weer helemaal opgeruimd en gereorganiseerd. Ik zou graag willen dat het zo blijft in de toekomst.

Groetjes Esmeralda

· Als je spullen hebt gebruikt leg die dan weer terug op de plaats waar ze horen. Aranca haar hoofdstellen hangen bij elkaar op een spijker. Nuala heeft voor beiden hoofdstellen een aparte plek. De halsters hangen allemaal bij elkaar. Onze halstertouwen hangen ook bij elkaar. De halsters en halstertouwen van de vakantiepaarden hangen apart aan de deur. Het is niet de bedoeling dat jullie deze gebruiken of er onze eigen spullen tussen hangen.
· De paarse kist zit vol met extra spullen. Deze hebben jullie in principe niet nodig. Mocht je toch, om wat voor reden dan ook, iets uit deze kist pakken, doe deze dan weer DICHT. Het sterft van de muizen in ons hok en die knagen alles kapot en dat is zonde.
· De houten kist zit vol met dekens. Deze kist moet ook altijd dicht zijn. Als je een paard uit de wei haalt wat een deken omheeft, doe hem dan ook weer aan als je hem weer terugzet. Niet zelf een deken omdoen als het paard er nog geen omheeft, laat dit aub aan mij over.
· Het plankje met spulletjes en zalfjes gewoon laten voor wat het is. Ga niet paarden insmeren met créme ofzo zonder dat ik het heb gezegd.
· Hetzelfde geld voor halsters, als een paard een halster om had in de wei, doe deze dan ook weer om als je hem terugzet. Dit geld ook voor vliegennetjes e.d
· Er word niet met sporen gereden op Nuala of Aranca. Ook niet met andere soorten teugels of bitten.
· Als je met Nuala rijd pak dan haar oude hoofstel. Het Kieffer hoofdstel gebruik ik alleen. Na het rijden de singel losmaken en op het zadel leggen. Altijd de hoes er omheen doen. Als het dekje nat is kan je deze omgekeerd op het zadel leggen om te drogen. Als je met bandages rijd dan ook deze weer na afloop oprollen en opbergen. Alleen met bandages of beschermers rijden als ik heb gezegd dat dit mag.
· Als je een vriendinnetje wilt meenemen naar je verzorgpony dit even vragen. Ik vind het niet leuk als er opeens vreemde mensen op de paarden rijden. Ook niet op Aranca!
· Als je klaar bent zorg dan dat de paarden water hebben en dat, mits ze ’s nachts op stal staan, de stal is uitgemest. Je hoeft alleen uit te mesten, nieuw stro of zaagsel in de stal leggen doe ik wel. Mest graag op de mesthoop en niet ernaast of ervoor.
· De paarden niet voeren! Ik voer de paarden iedere dag en als iedereen gaat voeren weet ik niet meer hoeveel een paard al gegeten heeft. Je mag natuurlijk wel een snoepje geven of een klein handje biks na het rijden als beloning.
· Na het rijden het bit afspoelen.
· Als het schrikdraad aanstond toen je kwam dan na afloop dit weer aandoen. Stond het uit, dan ook uitlaten.
· Geen kunstjes leren aan de paarden! Ik vind het helemaal niet leuk als je een van mijn paarden dingen als knielen of maaien leert.
· Zolang Nuala nog een veulen aan de voet heeft haar met rust laten. Er word pas weer op haar gereden als ik het zeg.
· Als je hoeven hebt uitgekrabd graag na afloop even alles aanvegen.
· Als de paarden vlechten hebben dan deze laten zitten of opnieuw indoen. Als ze geen vlechten hebben deze dan ook niet maken. Zeker geen paarden met ingevlochten staart in de wei. Verder GEEN anti-klit in de manen spuiten.
· Op Aranca mag je buitenrijden. Je MOET je cap opdoen als je naar buiten gaat. Ik heb liever niet dat je in het donker rijd, twijfel je doe dan de reflectors om, deze zitten in de paarse kist. Neem altijd je mobiele telefoon of iemand anders mee naar buiten. Op Nuala niet zomaar naar buiten gaan maar eerst vragen.
· Als Diamond in de bak staat mag je deze niet zelf binnen zetten. Dit moet je aan mij vragen of aan mijn vader. Als je denkt dat je het wel zelf kan moet je dit eerst met Henk zelf overleggen. Verder Diamond geén snoepjes of hooi geven, water mag natuurlijk altijd. Hetzelfde geld voor Kandy.
· Het stalhok moet dicht zijn als je weg gaat door middel van de schep.
· Als je weggaat kijk nog even om je heen. Staan alle spullen weer op hun plek? Zorg dat alles weer netjes is zodat de volgende niet eerst moet gaan opruimen.
· Mocht je iets willen vragen of vertellen dan kan je me altijd bellen op 06-42233*** of een briefje achterlaten in het stalhok.

Succes!



snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:54

Ik vind het wel redelijk hoor Knipoog Toch heel normaal zo?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:55

Helemaal goed. Misschien moet je het iets korter en bondiger neezetten, Je hoeft niet altijd even lief te zijn hoor,

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:57

Nee je bent niet te streng. Ik ben zo'n type wat zoveel zekerheid moet hebben dat men het snapt dat ik van dat kleine handje bix gemaakt had 'er ligt een kopje in de bak en na het rijden mag je 1 kopje geven om te belonen'. Zegt genoeg denk ik Haha!

Vind het een zeer redelijk opgesteld lijstje. Toppie.

Overigens begrij pik niet dat mensen dat niet uit henzelf even doen. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vergeet ook regelmatig wat hoor maar als ik jou zo hoor is het wel erg bont.

'Paint' it 'Black'

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:58

Fasel schreef:
Overigens begrij pik niet dat mensen dat niet uit henzelf even doen. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vergeet ook regelmatig wat hoor maar als ik jou zo hoor is het wel erg bont.


Tsja kinderen.... Lachen

Maar naar wat ik begreep bij karuna hier op bokt, kunnen volwassenen er ook wat van Boos!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:59

Je regels lijken mij heel redelijk. Ik zou er alleen wel voor kiezen om ze eerst met je verzorgsters te bespreken voordat je ze ophangt. Dan kunnen ze ook meteen vragen als iets niet duidelijk is, ofzo.
En misschien is het overzichtelijker als je je regels verdeelt in verschillende kopjes? Bijv. Stal, weide, voeren, etc.

* To Belg, or not to Belg *

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:59

Het is inderdaad een aardige lijst met regels, maar ik vind ze alles behalve onbehoorlijk, ik verzorg zelf paarden (heb geen eigen paard) dus ik kan goed vanuit dat spectrum kijken, ik vind het heel redelijke regels, als je iemand zijn paard mag verzorgen dan moet er wel iets tegenover staan, een paard hebben EN verzorgen bestaat niet alleen uit de leuke dingetjes zoals paardrijden, het bestaat ook uit minder leuke dingen, je verzorgster zouden je op deze manier meer werk verzorgen als meer vrije tijd! En ik vind dat een verzorgster er niet is om alleen maar te rijden, maar om je ook wat zorgen uit handen te nemen.
Ik denk zelfs dat de bovenstaande lijst juist heel handig is, je kan je verzorgsters er op wijzen en je verzogsters zelf hebben een beetje houvast en weten presies wat er van hun verwacht wordt.!!!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:01

snowdon"]
[quote="Fasel schreef:
Overigens begrij pik niet dat mensen dat niet uit henzelf even doen. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vergeet ook regelmatig wat hoor maar als ik jou zo hoor is het wel erg bont.


Tsja kinderen.... Lachen

Maar naar wat ik begreep bij karuna hier op bokt, kunnen volwassenen er ook wat van Boos!
[/quote]

Ja da's ook weer waar. Vooral die figuren die vinden dat ze niets hoeven te doen omdat ze betalen Verward

'Paint' it 'Black'

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:04

Fasel"]
[quote="snowdon"][quote="Fasel schreef:
Overigens begrij pik niet dat mensen dat niet uit henzelf even doen. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vergeet ook regelmatig wat hoor maar als ik jou zo hoor is het wel erg bont.


Tsja kinderen.... Lachen

Maar naar wat ik begreep bij karuna hier op bokt, kunnen volwassenen er ook wat van Boos!
[/quote]

Ja da's ook weer waar. Vooral die figuren die vinden dat ze niets hoeven te doen omdat ze betalen Verward
[/quote]

Je betaald als eigenaar toch zelf ook een bedrag Haha! en dan zal je nog een stallen uit moeten mesten ook Verward nee, maf

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:04

ik vind dit niet overdreven en geef je groot gelijk. Ik heb voor mijn bijrijdsters ook wat stalregels opgesteld om te voorkomen dat het mis gaat. Verder schrijft iedereen die wat met Mira doet rijden/longeren/ NH /vliegenspray etc. het in het schriftje (ik dus ook). Voor mij makkelijk om overzicht te houden wat er met mira gebeurd en om dingen door te geven. Het is ook leuk om later terug te kijken. Verder hebben we ook onze telefoonnr's erin gezet zodat iedereen elkaar kan bellen als er iets is( nr. DA, stalhouder etc).Ik vind het heerlijk werken, vooral omdat ik ook kan zien wat er met mira gedaan is. Ik vertrouw m'n bijrijdsters maar ben ook een beetje overdreven bezorgd soms.

veel succes!

springen is passie, dressuur is een kunst

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:05

fout
Laatst bijgewerkt door flicka op 07-09-03 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:05

Ik zou het ook bondiger neerzetten, nu is het zo'n eindeloos verhaal!
Niet van "willen jullie niet...." maar "het is verboden om .....". En dan nummeren. Het belangrijkste bovenaan zetten.
Kun je af en toe niet wat meer toezicht houden, als ze denken dat je regelmatig "binnenvalt" blijft er misschien ook meer orde.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 19:05

Gelukkig maar, voelde me alweer een boeman! Het stomme is dat ik deze dingen al zo'n 1000x heb verteld aan de verzorgsters. Dus nu maar deze poging om het ze aan het verstand te brengen... Werkt dit ook niet dan moet ik maar op zoek naar nieuwe verzorgsters, want nu helpen ze me 9 van de 10 keer niet, maar geven me alleen meér werk..

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:08

Ik vind het hele normale regels hoor, dat je ze überhaupt nog op moet stellen, je zou verwachten dat iemand dit zelf wel kan bedenken. Zou het inderdaad alleen wat korter en bondiger doen, zoals al eerder gezegd.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 19:09

Ik ben dus al een paar keer "binnen gevallen" stonden ze dus slobber te maken, met koud water!! Ze wisten niet hoe snel ze die voerbak moesten verstoppen! Daar word ik dus witheet van!
En opeens lagen er weer sporen, wie heeft die gebruikt?? Dat soort dingen..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:10

Op veel stallen is het een zootje omdat er geen duidelijke regels zijn. Zelf zou ik een stalreglement instellen en dat ophangen. Niet alleen voor verzorgers maar ook voor pensionklanten. Duidelijkheid is belangrijk en voorkomt allerlei ergernissen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 19:11

Ohja, omdat ik het uit Word kopieerde is de opstelling iets veranderd. Op het blad zelf staat het overzichtelijker hoor

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:12

hey
ik vind het zelf ook redelijk hoor! Misschien kun je de dingen korter formuleren, zoals bvb "spullen op hun plaats. Aranca's hoofdstel daar, diens hoofdstel daar, enz", "niet voederen!", "stroom laten aan of afstaan, naargelang het was als je toekwam" enz
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:14

Gewoon zo ophangen hoor! Ik heb ook zo'n lijst op stal hangen en het werkt bij ons wel.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:23

Vind het prima zoals het nu is hoor, je ben echt niet te streng. Het is ook handig voor de verzorgsters om een houvast te hebben.Vind aan de ene kant dat je als verzorgster die dingen gewoon uit jezelf moet doen, maar het is wel handig om precies te weten wat de eigenaar nou wil. Dat weet ik bij Image dus niet, ik weet niet hoe ze iets precies willen hebben en daar moet ik achter komen door het steeds te vragen, ook niet altijd even prettig. Gewoon ophangen die lijst, maybe idd nog een beetje inkorten en ff bespreken met je verzorgsters, zodat je ook gelijk zeker weet dat ze alles gelezen hebben.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:35

Ik vind het een goede lijst met regels hoor! Helemaal niet overdreven streng, gewoon normaal! Iedereen hoort hier toch gewoon aan te denken.....Misschien kun je de lijst wat overzichtiger maken, bv nummeren of alles onder kopjes zetten, stal, weide enz. En als je de regels korter en bondiger maakt is het misschien ook beter.... Ik zou hem iig ophangen!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:49

Dit zijn normale regels hoor. Eigenlijk zou je ze niet op moeten hoeven hangen, ik vind het niet meer dan normaal dat alles opgeruimd wordt daar waar het hoort.

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:02

Goede regels hoor, iets korter en bondiger kan, maar nu weten ze ook waarom je bepaalde dingen wel of niet goed vindt.
Ik zou het ook wel even met ze persoonlijk doorspreken, soms voelen mensen zich niet aangesproken door een briefje aan de muur en denken ze dat het op een ander slaat en niet op zichzelf.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:10

Dit zijn hele normale regels. Ik ben zelf ook bijrijder geweest en daar op die prive-stal hingen nog veel strengere regels. Onderaan het papier stond ter afsluiting: 'Een ieder die zich niet aan deze regels wenst te houden verzoeken wij dit terrein niet meer te betreden'. Nou, da's nog 'ns klare taal nietwaar? Dat vond ik nou weer overdreven. Ik ben het helemaal met je eens, het zijn jouw (en andermans) paarden en jij bepaalt dus ook hoe ermee omgegaan wordt. Succes ermee

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:23

Ik vind het ook niks meer als normaal dat je die regels hebt gemaakt. Zelf heb ik pony's bij anderen verzorgd en daar maakte we duidelijke afspraken over hoe en wat. De stal zag er ook altijd netjes uit en ik vond het ook meer dan normaal. Als ik ooit een verzorgster voor Solide wil dan weer ik ook zeker dat ik er duidelijke afspraken mee maak. En als hij/zij deze niet naleeft dan hoeft hij/zij niet meer te komen.

Heel veel succes ermee. Ik hoop dat ze zichzelf eraan houden.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 37 bezoekers