Tinkers en zadelperikelen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Tinkers en zadelperikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 15:45

vertel je verhaal!!

Ik wil graag wat ervaring en tips hebben van andere tinkereigenaren. Immers we hebben er bijna allemaal problemen mee, een goed passend zadel vinden.

Mijn wintec pro dressuur paste Gam prima. Blauwe boom er in dus had nog even wat ruimte te gaan. Na een dikke 3 maanden op rust staan en volwassen worden is Gam redelijk uitgezwaard maar nog niet een tinker van heb ik jou daar. Hij meet maar 1.46 en er zijn dus nóg groter tinkers die nóg breder zijn. Ik heb nu de rode boom in mijn zadel laten zetten (gelijk aan 33 breedte) maar het zadel past nog niet. Nu heb ik nog 1 optie en dat is de witte boom proberen, gelijk aan 34 breedte. Past het nog niet dan is het verhaal wintec voor Gammon afgelopen mits ik hem zwaar op dieet en op GP niveau training zet. Haha!
Ik heb ook mijn boomloze Barefoot zadel die natuurlijk past maar ik wil ook graag mijn dressuurzadel behouden.
Gammon is vooral rond zijn schouderpartij dikker geworden en daar past het zadel dus vooral niet meer.

Ik ben dus erg nieuwsgierig hoe andere tinker-o-fielen met dit soort kwesties omgaan en met wat voor merken, typen en breedte zadels zij rijden. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:02

Ik heb een daleman veelzijligheids zadel van ong 15 jaar oud Haha! Helemaal uitgereden en past perfect *LOL* Belle is gelukkig niet zo heel breed een normaal paardenzadel past goed.

21-5-2010 Luc geboren!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 17:54

helemaal uitgereden... ja dat zal misschien ook wel eens willen helpen. Lachen

bestaan er überhaupt zadels met een bredere wijdte dan 34 of moeten die op maat worden gemaakt?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:52

Als je een tijdje eerder was geweest, had ik waarschijnlijk wel een zadel voor je gehad Haha! In het begin was Kado ook nog rond, nu heeft hij *gelukkig Knipoog* een wat meer ontwikkelde schoft. Ik had ook een oud Barnsby zadel, heel breed. Maar die is alweer verkocht... Bij ons op stal heeft nog iemand een oud Barnsby dressuur zadel, die is volgens mij ook wel redelijk breed. En de Fryso zadels schijnen ook wel flink breed te zijn, worden ook op maat gemaakt.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:33

Ik heb een 20 jaar oude Daaleman met een erg brede boom, deze maat wordt tegenwoordig niet meer gemaakt door Daaleman, verder hebben we er een schapenvachtsjabrak onder en het zadel past erg goed en verschuift niet met rijden, ik heb KN, Fryso, Ainsley en nog veel meer zadel gepast maar die lagen allemaal niet goed, mijn Daaleman heeft ronde kussens ipv keilkussens, vaak wil een ouder zadel idd beter passen Verward

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:36

Dè zadelmaker in Groningen-stad (ben heel slecht in namen onthouden) zei dat alle zadels te smal worden gemaakt, ik geloof dat 32 of 33 de breedste maat van Stübben is en dat is veel te smal en niet alleen voor tinkers volgens hem. Dus de zadels moeten breder gemaakt worden. Minstens 35 cm. Ik heb na heel lang zoeken een uitgereden zadel kunnen kopen, een vzh van Imperial Riding dat goed ligt. Had op een Fjord gelegen.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:38

ik heb voor offie eerst een westernzadel gekocht een die schuift naar achter. nu ik met een borstuig rijd no prblem.

toen kocht ik een pagony dressage lag perfect!! huismerk van Divoza.
Maar offie werd te breed en het knelde op zijn ruggegraat.

nu rijd ik hem met een kieffer die eiglijk voor Sipke is en die past goed alleen schuift ie af entoe met de achterkant.-

Ik rijd weinig op offie en rich meestal met en western

hij heeft nog nooit last van zijn rug gehad dus ik neem het wel voor lief

When love is a drug, then let me be your dealer!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 00:47

ja dat van die smalle maten klopt als een bus. en daarbij zijn er meerdere rassen die breder zijn. daar moet toch op ingegaan worden zoals nu bij de kieffer frysk? klinkt als een goed zadel maar kost een paar centen... Scheve mond

westernzadels zijn ook aan de smallere maten gebonden toch?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 07:53

Ik had ook altijd moeite met een zadel vinden totdat ik bij de JC uitkwam! Ideale zadels en goed geschikt voor tinkers! Geloof dat monique er ook zo een heeft!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 08:19

Yorghos is een luxere tinker, dus bij hem speelt het breedte probleem wat minder een rol. Toch was het ook voor hem nog lastig om een goed passend zadel te vinden. Juist omdat hij wel wat schoft heeft. Er zijn wel bredere zadels te vinden, maar die bieden dan weer te weinig schoftruimte...
Ik heb een tijdje een Kieffer Lech profi gehad en die paste prima. Dat zadel was op maat gemaakt voor de shire van een stalgenootje. Toen het paard overleed heb ik dat zadel gekocht, omdat ze het aan niemand anders kwijt kon. Lag prima, maar ik was eigenlijk opzoek naar een westernzadel.
Ik heb een tijd een merkloos westernzadel gehad, maar dat ding was niet geschikt voor dagelijks gebruik. Heb toen een hele tijd zonder zadel gereden en opeens ergens een 30jr. oud heel degelijk zadel op de kop getikt bij de ruitershop. Helaas werd dat zadel na een paar maanden gestolen...
Nu heb ik een wintec kunststof westernzadel en dat ligt perfect. Ik moet er wel bijzeggen dat het voor Kaylo (echte forse tinker) te smal is, dus niet altijd geschikt voor onze dikzakjes Haha!

* To Belg, or not to Belg *

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:35

Ik heb dus het probleem dat de meeste (westernzadels) te breed zijn. Jodie is dus heel smal en heeft wel een redelijke schoft. De meeste zadels zijn dus te breed en liggen op dr schoft en ruggegraat. Verder heb ik 2 smallere zadels gepast, maar die knelden weer op dr schouders..... Ik ben nu nog hard op zoek naar een passend zadel. Tot die tijd rijd ik met mijn oude, te brede, zadel en 2 pads eronder. Dan past hij wel.

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:52

hey,zoals jullie ondertussen al weten of niet wil ik een fjordje kopen en die zijn ook behoorlijk dik dus!!maar eum lach me alstublief niet uit!!!hoe zit dat nu met die maten kun je die meten of moet je gewoon passen?????ik ben wel al eens gaan zadel kopen maar eum dat was met een vriendin dus(kost wel veel geld hé zo'n zadel)

fjordjes are the best!!!! blijf hopen!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:07

Ik rijdt nu al een aantal jaar met Thorowgood zadels, zowel op mijn merens als nu ook op Connor. Dit zijn ook kunststof zadels die te krijgen zijn in boombreedte extra small tot extra breed.

In Frankrijk worden deze extra brede zadles heel veel gebruikt voor merensjes in maneges. Deze pony's hebben een nog onmogelijker rugmaat dan tinkers, zijn helemaal kogelrond en hebben geen schoft of ruggengraat.

De Thorowgood zadels zijn ook in de breedte te krijgen voor paarden met veel schoft. Ik zal vanmiddag eens meten hoe breed het zadel precies is.

Het zadle van onze merens hebben we destijds meeverkocht omdat het leek dat Connor er veel te smal voor zou blijven, nu 2 jaar later hebben we weer een extra brede boom en hebben we hem echt nodig. Maar een breder en ronder paard zou het zadel ook nog passen en een fries heeft hem van de week geprobeert en paste hem ook.

De prijs varieert geloof ik tussen 250 euro voor de Maxam tot ongeveer 450/500 euro voor de Griffin. En ze zijn te krijgen in dressuur of veelzeidigheid, ik geloof ook spring en met een diepe of vlakke zit.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 11:41

Yorghos ziet er anders ook behoorlijk stevig uit op je foto's Linda. Hoe groot is hij?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:42

Ik heb een JC VZH, zit heerlijk en breed genoeg voor Kiara. Ligt ook als een huis op een vrij ronde fjord zonder schoft waar ik wel eens op rij.
De exacte breedte van de boom weet ik eigenlijk niet.
Ik ga vanmiddag eens kijken of ik iets kan vinden op de aankoopbon of het zadel zelf...


Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:34

Hmmm mijn tinkie heeft ook een wintec zadel. Hij is ongeveer 1.55 ofzo. En hij zit perfect. Ik heb nergens problemen mee. Ik hoefde de kamers ook niet te verwisselen ofzo de standaardmaat zat al goed.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:23

Grrr,die zadels! Boos!

Als eerste had ik bij Sarah een Hubertus dressuurzadel voor brede pony's, maar dit was toen toch te breed voor haar, ze was nog vrij iel.
Toen kwam er een Rossner Amerika vzh-zadel, echt een heerlijk zadel wat goed lag, en gewoon de medium-maat. Dit heb ik er 2 jaar opgehad. Maar in die 2 jaar is ze bespierder en breder geworden, waardoor dit zadel bij de schouders niet meer goed paste.
Sinds een tijdje heb ik nu de Thorowgood Endurance, de maat is extra wijd. Zit heerlijk en ligt ook prima. Hopelijk blijft dat zo.

En verder mag ik nog altijd graag met de barebackpad rijden, zit lekker relaxed en glijdt ook nooit.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:08

Ook ik heb een hele breede Tinker. Ze is 1.60 hoog.
Wij hebben de Wintec 2000 pro met de witte (breedste boom) en die ligt gelukkig prima op haar. OK dan!
Ook hebben wij nog enkele lederen zadels (Euroriding, o.d.) gepast maar de Wintec was voor ons de beste oplossing en bevalt ons ook heel goed.
(En die verwisselbare boom vind ik wel ideaal mocht ze ook iets minder breed worden)

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:34

JC heeft in het assortiment een haflingerzadel, misschien hebben de meesten van jullie dat. En Pellie, bij een westernzadel moet je voor een tinker de full quarter nemen en zeker niet de semi quarter boom. Dat is ook te smal. Eigenlijk voor veel paarden maar hier worden er dan een paar pads onder gedaan. Misschien dat zo'n thorowgood endurance ook iets voor mij is, ik zoek een zadel erbij, een australian stock (maar die zijn dus echt vaak te smal) of een endurance zadel. Heb vandaag weer hele mooie westernzadels gezien in Marum, daar werden demo's gegeven met cutting en pleasure. Er is een klein shopje bij met nieuwe zadels (van de eigenaar van de westernstore in Eesergroen). Hoop geld hoor ...


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 17:40

Sharmila schreef:
Hmmm mijn tinkie heeft ook een wintec zadel. Hij is ongeveer 1.55 ofzo. En hij zit perfect. Ik heb nergens problemen mee. Ik hoefde de kamers ook niet te verwisselen ofzo de standaardmaat zat al goed.


1.55 en standaard maat? Als ik jou was zou ik eens onder dat flapje voor in je zadel kijken... lijkt me sterk en anders heeft Sjimmie maatje nrps Haha!
Ik dacht namelijk ook altijd dat Gam de zwarte boom (judo haha) maar bij nadere inspectie bleek toch anders.

En een boomloos zadel, Soxje? Heb je daar al eens over nagedacht?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:49

Na de gebruikelijke zadelperikelen heb ik besloten om een Fryso veelzijdigheidszadel aan te laten meten. Die kunnen ze op de juiste breedte aan meten. Ook heel geschikt voor een wat vollere ruiter omdat ze evt tot 21 inch gaan. Ik heb er goede ervaringen mee. Wel heeft het een tijd geduurd voordat het zadel goed lag omdat Spetter erg afgevallen was, maar uiteindelijk ligt ie nu perfect! Ik zit er heerlijk in en ze zijn in verschillende soorten. Van diepe tot platte zit, en dressuur, spring en veelzeidigheid. De zitting is heel comfortabel zacht.
groets Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:55

Ja Pellie, de Torsion vind ik bijvoorbeeld geweldig mooi Vingers aflikken maar nog steeds boven mijn budget . Er komt ooit een tijd dat ik zo'n zadel kan kopen, hoop ik toch... En tweedehands Torsions zijn er niet of nauwelijks.
Het lijkt mij ook sterk dat een standaard wintec op een tinker past, of het moet een superslanke tinker zijn met smalle schouders.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:57

Pff, zadels.... ik ben NU op zoek naar een zadel Verdrietig

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:41

Hoe bevalt de Barefoot, Pellie, schuift het nog steeds of is het zadel nu behoorlijk ingereden Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:14

Ann schreef:
Hoe bevalt de Barefoot, Pellie, schuift het nog steeds of is het zadel nu behoorlijk ingereden Lachen


ik heb nog steeds geen idee wat dat voor een zadel is eiglijk ?? Verward


doeiiii

When love is a drug, then let me be your dealer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 5 bezoekers