Witte shabrak verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Witte shabrak verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 02:22

Ik ga aankomend jaar met mijn vierjarige ruin starten Lachen
Het is een appaloosa en een witte shabrak staat hem eigenlijk helemaal niet
Ik zou er veel liever een zwarte op leggen.
Mijn vraag is dus, is het eigenlijk verplicht om met een witte shabrak te starten??


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 07:32

Niet dat ik weet, al vind ik het over t algemeen wel dat het er veel verzorgder uitziet.Maar offcieel mag t wel meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 07:49

Wit schabrak is niet verplicht, ik heb wel eens gestart zonder schabrak en dat maakte weinig uit, ik geloof alleen een minder punt op verzorging.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 08:50

ja indd je krijgt aleen een punt minder.
somige clubs hebben zelfs een zwart sjabrak als tenu.
ik weet niet zeker maar somige jury`s geven er soms wel een gewoon cijfer voor en dan -2 !!!!!!!!!!
opzich maakt het dus niet zo veel uit zoals lovely al zij

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 09:43

Bij de KNHS is het niet verplicht.
Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat je club het je verplicht.

En een minder punt mag eigenlijk niet, dit omdat het niet verplicht is.
Maar ja sommige jury's
En persoonlijk vind ik op een schimmel een donkere kleur ook veel mooier.
Als ik Kawa met zijn donkerblauwe fluwelen dekje zie, ga ik ook spontaan kwijlen Haha!

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:33

Voor zover ik weet ben je verplicht de clubregelementen aan te houden.
Dus als de vereniging waar jij lid van bent voorschrijft dat je een roze Verward rijbroek aan zou moeten, dan ben je verplicht om zo'n domme kleur aan te schaffen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het chabrak.

Verder mag er geen reclame opstaan.
Anders moeten je zoeken op de site van de KNHS
En voor in het dressuurboekje staat volgens mij ook nog iets geschreven.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:50

bij springen meot het iig niet geloof ik. maar het staat wel netten. anders gebruik je een zadelvormig sjabrak.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:19

teun schreef:
Voor zover ik weet ben je verplicht de clubregelementen aan te houden.
Dus als de vereniging waar jij lid van bent voorschrijft dat je een roze Verward rijbroek aan zou moeten, dan ben je verplicht om zo'n domme kleur aan te schaffen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het chabrak.

Verder mag er geen reclame opstaan.
Anders moeten je zoeken op de site van de KNHS
En voor in het dressuurboekje staat volgens mij ook nog iets geschreven.


Je mag wel reclame erop hebben, met een maximum van 100 cm2, als ik me niet vergis. Bij sommige clubs moet het verenigingslogo aan de linkerzijde en mag je reclame aan de andere zijde. Bij andere clubs is het vrijgegeven (zoals bij ons).

Toos paardloos

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:07

Bij de KNHS is het niet verplicht, maar als een wit shabrak bij het clubtenue hoort ben je wél verplicht een wit shabrak te gebruiken.
Een wit shabrak staat meestal wel mooier, maar je mag er niet minder punten door krijgen. Lachen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:09

Dat wit altijd netter is, is een beetje overdreven.
Zag laatst een combinatie met donkerblauw en cremegeel, stond echt heel netjes.
Beetje overdone, maar wel helemaal tiptop in orde.
Deze combi reed overigens Z.

Ik vind het belangrijker dat het allemaal netjes bijelkaar past en echt over nagedacht is, dan dat het persee wit moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:22

Tigger schreef:
Dat wit altijd netter is, is een beetje overdreven.
Zag laatst een combinatie met donkerblauw en cremegeel, stond echt heel netjes.
Beetje overdone, maar wel helemaal tiptop in orde.
Deze combi reed overigens Z.

Ik vind het belangrijker dat het allemaal netjes bijelkaar past en echt over nagedacht is, dan dat het persee wit moet zijn.


Ben ik het helemaal mee eens!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 19:40

Ik zou dan met een zwarte shabrak
met (kleine) witte letters van onze stalnaam willen starten.
Lijkt me opzich wel netjes staan Lachen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:41

nee maakt absoluut nix uit!!
je krijgt ook geen punt minder hoor. een meisje van onze rijvereniging rijdt al 4 jaar op concours met verschillende beestjes (2 pony's en 1 paard) in het Z2 met een donkerblauw dekje. gewoon omdat zij dat mooi vinden!!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:35

Ik rijd ook altijd met donkerblauw. Vind het persoonlijk veel mooier staan. Alleen zoals gisteren voor een trouwerij gooi ik er een witte onder. Viel ook al uit de toon met mijn donkerblauwe jasje. Maar ik paste met geen mogelijkheid meer in de zwarte... Leek wel een worstje. Moet toch nog maar een paar kilo zien kwijt te raken die is blijven hangen na de zwangerschap.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:34

Als je niet in clubtenue hoeft te rijden dan is een witte shabrak niet verplicht.
Op mijn schimmel stond wit ook niet mooi, net alsof je shabrak keurig gewassen is maar je schimmel net niet Knipoog
Dus heb ik uiteindelijk voor een donkerblauwe (fluweel) gekozen met daarbij een donkerblauw jasje en cap.
Dat stond veel mooier en ik kreeg er ook altijd goede punten voor.


Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:26

dus eigelijk mag je dressuur rijden op alle niveaus met een gekleurd sjabrak als ik dat goed versta. al denk ik dat ze er wel punten voor zouden aftrekkenof het in je protocol vermelden. ik weet bij springen is het geenprobleem maar voor dressuur ligt het iets anders.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:42

zitake schreef:
dus eigelijk mag je dressuur rijden op alle niveaus met een gekleurd sjabrak als ik dat goed versta. al denk ik dat ze er wel punten voor zouden aftrekkenof het in je protocol vermelden. ik weet bij springen is het geenprobleem maar voor dressuur ligt het iets anders.


Een wit shabrak is niet verplicht (zie wedstrijdreglement !), dus er mogen ook geen punten voor afgetrokken worden als je een andere kleur kiest.
Ooit is er iemand geweest die bepaald heeft dat wit "de" kleur is voor bij een wedstrijdoutfit, maar dit is nergens officieel omschreven.
Ik vind het overigens wel heel mooi als de shabrak bij de rest van je outfit past, zelf zou ik bijv. geen zwart shabrak nemen en er een blauw jasje bij aantrekken.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:40

Oscar schreef:
Op mijn schimmel stond wit ook niet mooi, net alsof je shabrak keurig gewassen is maar je schimmel net niet Knipoog
.


helemaal mee eens Die van mij heeft ook altijd een zwart dekje op, is idd geen probleem.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:43

ik heb even het reglement van de dressuur bij de wvur doorgelezen en daar stond het volgende
Eventueel zadeldek: noodzakelijk wit. Logo van de sponsor van max. 200 cm3 is toegelaten

dus is wit hier nu verplicht?
bij springen is het eender. het hangt gewoon af van de vereniging waarbij e meedoet denk ik.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:15

Het hangt dus af van het land (cq. bond) waar je voor rijdt !
In Nederland is een wit zadeldek niet verplicht.

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:25

Ehm VOGLENSMIJ maakt het niet uit...maar met een wit shabrakje enz krijgt je voolgensmij we meer punten voor de verzorging (minder DENK IK met zwarte..) had laatst oowk iemand met een beche gezien...dusz

Succes!!!!
xxies

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:26

zitake schreef:
ik heb even het reglement van de dressuur bij de wvur doorgelezen en daar stond het volgende
Eventueel zadeldek: noodzakelijk wit. Logo van de sponsor van max. 200 cm3 is toegelaten

dus is wit hier nu verplicht?
bij springen is het eender. het hangt gewoon af van de vereniging waarbij e meedoet denk ik.


oow hih

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

MsCalifornia
Berichten: 235
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:46

Ik rijd zelf Z springen met mijn pony en rijd meerdere paarden voor iemand waar mijn pony ook staat. Ook breng ik die uit op wedstrijden, maar waar het nu even om gaat is dat je zeker wel met een ander kleur dekje mag starten dan wit.
Zelf rijd ik in zwart in afrikaans fluweel (dus niet het gewone fluweel die je kent) met gouden randjes en opdruk, ook een luxe vliegennetje met gouden rantjes, en bont onder het zadel en over dit alles heb ik nog nooit klachten over gehoord.
Dus doe gewoon wat je niet laten kan en rijd met hetgene wat jij mooi vind!! Schijnheilig Haha!

<font color=iceblue><bg color="black">

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:03

MsCalifornia schreef:
Ik rijd zelf Z springen met mijn pony en rijd meerdere paarden voor iemand waar mijn pony ook staat. Ook breng ik die uit op wedstrijden, maar waar het nu even om gaat is dat je zeker wel met een ander kleur dekje mag starten dan wit.
Zelf rijd ik in zwart in afrikaans fluweel (dus niet het gewone fluweel die je kent) met gouden randjes en opdruk, ook een luxe vliegennetje met gouden rantjes, en bont onder het zadel en over dit alles heb ik nog nooit klachten over gehoord.
Dus doe gewoon wat je niet laten kan en rijd met hetgene wat jij mooi vind!! Schijnheilig Haha!


ik rijd ook Z springen bij de pony's maar ik moet me houden aan het verenigingstenue! Scheve mond en idd, bij springen en dressuur mag je ook met half bontje eronder rijden!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:23

Heb net het dressuurreglement van de KNHS doorzocht, maar er staat niks over de kleur van het zadeldek of schabrak vermeld, dus ik neem aan dat het van de KNHS in alle kleuren mag.
Dus dan is het nog na te vragen bij je vereniging of het van hen ook mag.
Overigens is het wel vaak zo dat je bij dressuur hoofdzakelijk wit ziet en bij springen kom je veel meer verschillende kleuren tegen, is mij opgevallen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nimber, Utixo en 8 bezoekers

cron