dingetjes in haar vacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 19:28

Evita staat nu weer sinds een paar dagen op stal (vanwege die regen) maar ze heeft toen het daar zo hard regende allemaal dingetjes op haar rug gekregen, het lijken allemaal kleine schilfertjes en het komt er allemaal uit als ik haar poets.. ze krijgt er geen kale plekken van en ik heb het al gewassen met betadine shampoo maar kan dat komen door de regen die plekjes??? dat zegt de staleigenaar, maar ik ben bang dat het iets van schimmel is ofzo!!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:14

Nee, lijkt me niet, anders zou ze waarschijnlijk ook gaat scheuren vanwege de jeuk.
Mijn pony heeft het ook weleens, en het komt inderdaad vaak met regen op.
Ik zou niet weten hoe dit komt, maar het gaat vanzelf weer over.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:16

zijn het van die gele bolletjes? eitjes zijn het dan, horzeleitjes. bedoel je vast niet maar oke

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:26

ooh ik weet het al, schurft. heeft ninja ook met veel poetsen en wassen krijg je et eruit

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 21:46

neej het zijn hele kleine witte korreltjes ofzo.. een beetje raar want ze heeft altijd een hele mooie zachte vacht en nu zitten die dingetjes er opeens in.. waarschijnlijk gewoon door de regen dus het zal wel weer weggaan.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:57

Luizen!
Weet t bijna zeker... Lachen
Met luizenshampoo gaat t wel weer weg...

Maar t zou ook best gewone huidschilfertjes kunnen zijn.
Als t luis is moet je (als je heeeel goed kijkt *LOL* ) ze kunnen zien lopen...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 22:07

maar ik snap niet zo goed hoe dat dan kan! ik poets haar altijd heel goed enzo! t zou alleen kunnen dat ze dat van een andere pony heeft gekregen ofzo?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:14

Ja als de ene pony het heeft, heeft de ander ook grote kans dat ze t krijgt.
Maar ja ik zit hier ook maar achter mn comp. anders laat je een veearts kijken??
Is wel duur natuurlijk....

Ik zou ff goed kijken, wat je kan doen is een plukje haartjes eruit trekken, en heel goed kijken. Als je ze ziet bewegen is t luis.
Maar t kan ook een vorm van schurft zijn, en er zijn meerdere soorten van schurft.
Mijn paard heeft ringschurft, das heel besmettelijk, maar dan hebben ze vreselijke jeuk en last van gulden-vormige plekjes. En dat heeft jouwe niet toch?
t Zou ook gewone onschuldige huidschilfertjes kunnen zijn.
Zal ff in een boek erover kijken, momentje...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:21

Hmm er staat wat in over regenschurft, maar dit komt voor op de bovenkant van t paard. Ook doen er zich dan korstjes voor, en dat heeft de jouwe niet toch?
Geen schurft dus...

Ff kijken of luis erin staat...

Hmm nee.
Ik zou zeggen, kijk ff goed naar de korreltjes, als ze niet bewegen, en je pony heeft er verder geen last van, lijkt het me iets onschuldigs.

Maarre, let op korstje in de vacht, want mocht dat voorkomen kan t wel degelijk een schurft zijn.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 17:00

nee ik heb net even gekeken en er beweegt niks in.. en ze heeft er ook geen jeuk aan! het zit ook alleen boven op haar rug en kont verder niet.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 19:17

Kan het niet gewoon ROOS zijn... Haha!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:43

Als er kale plekken achter blijven, zou het wel een regenschurft kunnen zijn hoor! Mijn shet heeft dat ook voorgehad. Op het begin breidt het niet zo snel uit, maar dan verschijnen er ineens op vele plaatsen kale plekjes. Wel raar dat je alleen korreltjes ziet en geen korstjes Verward
Misschien toch best een DA raadplegen, want huidschimmels en dergelijke zijn een lastig ding hoor!
PS: Komen luizen niet bijna enkel in de winter voor??? Verward
gr. marijke