Gevraagd foto's van stang en trens hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Gevraagd foto's van stang en trens hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 13:51

Ik ben nu zelf weer na lange tijd begonnen met het rijden met stang en trens maar vraag me af of het wel helemaal goed zit. Ik heb naar verschillende foto's van "bekende" ruiters gekeken maar ik zagn ogal een verschil in de manier waarop het bit in de mond hangt. Daarom was ik op zoek naar duidelijke foto's van stang en trens om te kijken hoe het nu eigenlijk WEl hoort te zitten!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:16

Bekend ben ik niet
Maar heb wel een paar foto's Lachen

Afbeelding

Afbeelding

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 14:42

Afbeelding
Afbeelding


Ik ben zelf ook nog even opzoek geweest en ik vraag me af of de stang nu recht naar beneden moet hangen of dat het lichtelijk gekanteld moet zijn. Op welke foto staat goed aangegeven hoe de stang in de mond moet liggen??
ps: ik probeer nog wat meer foto's te vinden

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:51

De stang hoort zonder druk gewoon met de mond lijn mee te hangen, zoals op de eerste foto die jij geplaatst hebt.
Pas als er druk op komt, kantelt de stang.


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 14:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[img]
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 07-09-03 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 15:04

Wat mij opvalt is dat op de eerste 2 foto's van paard van coby van baalen van hierboven de stang gedraaid hangt in rust. En bij de foto van jarwo, amerigo en salineren de stang recht hangt met de mondlijn in rust.
Wat is nu dus goed, en waarom??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:52

Ik kan me goed voorstellen dat de manier waarom de stang in rust in de mond hangt, te maken heeft met de vorm van het mondstuk. Een rechte stang zal de mondspleet volgen, omdat dit bit vrij in de mond kan draaien. Een stang met een grote tongboog of veel tongvrijheid zal waarschijnlijk ook in rust nog om de tong klemmen en door zijn vorm gekanteld blijven staan. Vergeet ook niet dat op foto's dit erg moeilijk te bestuderen is: een paard dat zijn tong even omhoog duwt kan de scharen net op de seconde dat je afdrukt naar voren duwen, of met een tongbeweging naar achteren trekken. Ik zou me zelf meer zorgen maken over de hoogte waarop de stang en trens hangen: deze horen beiden wat lager te liggen dan men tegenwoordig de trens plaatst.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:45

Uit de eenvoud van de dressuur:
Afbeelding
Afbeelding
[edit]Foto toegevoegd[/edit]
Laatst bijgewerkt door DaphneL op 07-09-03 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:55

Je weet niet hoe een stang in de mond hoort te liggen, maar je hebt er wel het lef voor om er mee te rijden? Kom op zeg, zoek instructie die je het wel kan vertellen. Zal je paard vast blij mee zijn

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 16:57

xyzutu2 schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat de manier waarom de stang in rust in de mond hangt, te maken heeft met de vorm van het mondstuk. Een rechte stang zal de mondspleet volgen, omdat dit bit vrij in de mond kan draaien. Een stang met een grote tongboog of veel tongvrijheid zal waarschijnlijk ook in rust nog om de tong klemmen en door zijn vorm gekanteld blijven staan. Vergeet ook niet dat op foto's dit erg moeilijk te bestuderen is: een paard dat zijn tong even omhoog duwt kan de scharen net op de seconde dat je afdrukt naar voren duwen, of met een tongbeweging naar achteren trekken. Ik zou me zelf meer zorgen maken over de hoogte waarop de stang en trens hangen: deze horen beiden wat lager te liggen dan men tegenwoordig de trens plaatst.

snap nu de bedoeling van de stand van het bit, maar wat mij ook opvalt is dat het trens bit vrij los en laag in de mond hangt. Hoe weet je op welke afstand je de stang en trens bit moet plaatsen?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 17:01

Piaffe schreef:
Je weet niet hoe een stang in de mond hoort te liggen, maar je hebt er wel het lef voor om er mee te rijden? Kom op zeg, zoek instructie die je het wel kan vertellen. Zal je paard vast blij mee zijn
Haha wees maar niet bang, ik rijd er niet mee zonder begeleiding van mijn instructeur en ik heb mijn hoofdstel op maat laten maken voor dezelfde persoon die dat ook bij anky doet. Ik weet van mezelf dat ik niet weet hoe dat moet dus dat geef ik af aan anderen die mij dat vertellen. Echter hadden wij wel een discussie over de plaatsing van het bit. Je ziet veel ruiter op veel verschillende manieren ermee rijden en ik vraag me daarom af welke manier en waarom. Overigens ben ik nog geen ster met het rijden met stang en trens maar gaat het aardig vooruit dus hoop binnenkort ook foto's te kunen plaatsen van onze vooruit gang. Overigens gebruik ik op dit moment de stang teugel helemaal niet, die laat ik los hangen en rijd alleen met trens. Ik heb ze pas voor het maken van foto's opgepakt en dat is fout gegaan omdat ie toen doorsloeg (te losse kinketting), heel slecht maar wel iets waar ik van geleerd heb. Dus wees maar niet bang ik ben wel de laatste die zelf dingen op z'n paard gaat uit proberen zonder mensen erbij die weten waar ze het over hebben. Dus wat dat betreft heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd.

Melle
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:36


http://melle-vanuden.magix.net/
Profiel vernieuvvt met foto´s voor in tijdschrift:D

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:04

Op zich best intressant om te zien dat er best verschil inzit bij ruiters onderling.
Volgens mij ligt het overigens aan het feit dat de stang bij bijvoorbeeld het Cobypaard wat minder hoog hangt als bij de Anky paarden.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:29

De trens moet achter de stang zitten. En ook iets hoger. de ketting moet strak genoeg zitten zodat de stang niet horizontaal gaat staan. Maar het is inderdaad verstandig hier begleiding bij te krijgen als je er voor het eerst mee rijdt. Ik heb nog wel wat foto's in mijn profiel staan...

Foto's in profiel doen het weer!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:57

hoe je stang ligt, ligt er toch ook aan hoe strak de kinketting zit??

She's my lady Lovers

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:03

Afbeelding
het is een beetje moeilijk te zien volgens mij met al dat schuim rond de mond, de trens lijkt wel wat te klein zo maar wellicht zit er aan de andere zijde wat meer ruimte. Ik zal de volgende keer als Max S&T in heeft eens goed opletten

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 17:41

Ik heb geprobeerd een goede "duidelijke" foto van mijn stang & trens te plaatsen. Dit is dus hoe ze het voor mij hebben aangemeten en volgens mij komt dat aardig in de goede richting. Maar als jullie daar anders over denken wil ik dat graag horen, liefst ook goed beargumenteerd Haha!

Afbeelding
Dit is overigens in ruststand en paard wenste verders anoniem te blijven Knipoog

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:48

GribaldiFAN schreef:
Ik heb geprobeerd een goede "duidelijke" foto van mijn stang & trens te plaatsen. Dit is dus hoe ze het voor mij hebben aangemeten en volgens mij komt dat aardig in de goede richting. Maar als jullie daar anders over denken wil ik dat graag horen, liefst ook goed beargumenteerd Haha!

Afbeelding
Dit is overigens in ruststand en paard wenste verders anoniem te blijven Knipoog

Uhm, volgens mij zit de kinketting gedraaid!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:13

Kinketting is idd een zooitje zo te zien. Voor mijn gevoel zit hij ook wat strak en staat de stang daardoor iets te ver naar voren. Als je de teugels oppakt kan de stang dan nog een hoek van 45 gtaden maken?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 18:40

Katja schreef:
Kinketting is idd een zooitje zo te zien. Voor mijn gevoel zit hij ook wat strak en staat de stang daardoor iets te ver naar voren. Als je de teugels oppakt kan de stang dan nog een hoek van 45 gtaden maken?
Ja daar was ik al bang voor. Dat kettingkje is te groot en daardoor houd ik schakeltjes over die heb ik allemaal aan het haakje gedaan anders krijg je dat irritante gerammel. De stang kan de hoek van 45 graden maken. als ik hem een schakel losser doe zit ie te los dus is eenbeetje een dilemma. Misschien lijkt hetniet zo maar mijn paard heeft een erg klein hoofd. Vrijwel alles zit op het hoogste gaatje. Mijn eerste concurn is dat de stang en de trens goed zitten. Voor de kinketting moet ik nog een oplossing vinden, waarschijnlijk gewoon een paar schakeltjes eraf knippen overigens hang het bit hetzelfde als ik de ketting niet vast maak.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:51

Sommige stangen hangen een beetje naar voren dus dat is altijd moeilijk van een foto af beoordelen.
Met een goed nijptang knip je zo een stuk kinketting eraf weet ik uit eigen ervaring.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:38

Katja schreef:
Kinketting is idd een zooitje zo te zien. Voor mijn gevoel zit hij ook wat strak en staat de stang daardoor iets te ver naar voren. Als je de teugels oppakt kan de stang dan nog een hoek van 45 gtaden maken?

Mij lijkt hij niet te strak?! Maar vanaf een foto kan je niet voelen, dus zeker weet ik het niet. Overigens moet de onderlegtrens normaal zoals een gewone trens zitten en de stang eronder, met 1 cm (?) ertussen. Lijkt goed op de foto vind ik.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 21:39

Net les gehad met stang en trens en dus ook even alles laten controleren en het zit prima. Hij slaat niet door naar voren of naar achteren en hij kan 45 graden kantelen. Ik zie overigens ook veel verschil in de soorten stangen kan iemand mij vertellen waar dat verschil in zit en waarom dit verschil is.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:43

goed bezig Knipoog !!!
Volgens mij kun je ook geen goed beeld krijgen van de stang met losse teugels, ik denk dat je wel degelijk contact met de mond moet hebben om te zien of de stang goed zit (niet te hoog, niet te laag)

She's my lady Lovers

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:57

Belangrijker dan de schakeltjes die overblijven is dat de ketting zelf strak gedraait zit en dus glad in de kingroeve valt zonder dat er schakels dwars zitten! Een rubber onderleggertje kan je dan weglaten omdat de ketting dan zelf al glad is. Zo'n rubber ding gaat irriteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers