Hoe straffen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:47

Noureyev"]
[quote="SisLeone schreef:
heb wel een keer een paard met een touw geslagen. was niet eens mijn eigen paard. nog niet zo lang geleden haalde ik mijn eigen paard uit de paddock. toen ik het hek opendeed werd ik van achter aangevallen door een ander paard. hij beet me vol in de rug (AUW AUW AUW). giga blauwe plek, en een stukje door dus ook nog tetanus injectie gehaald. de tanden stonden in mijn rug. heb toen wel uitgehaald met een touw (met het gespje voor)... ik was de derde in korte tijd dus dat paard mag ook niet meer bij andere paarden staan. heb nog geluk gehad want er is een meisje ook recht in haar gezicht gebeten. moest worden gehecht en is nu niet zo'n mooi litteken.
maar goed als ik toen een zweep had had ik dat paard wel een loeierd verkocht.


Is dat paard door zijn eigenaar nooit goed gestraft dan?

Dan neen ze een loopje met je, dat wil ik voor zijn.
Ze moeten wel en niet weten wat ze wel en niet kunnen maken.

Gericht schoppen en bijten mag van mij NIET en tolereer ik ook NIET.
[/quote][quote]

Dat paard spoort gewoon niet. Hij heeft dit van jongsaf aan gedaan en is regelmatig daarvoor gestraft. En dan ook goed hard ook. Soms zelfs met zweep in elkaar geslagen. En hij blijft het doen. Hij staat achter gesloten tralies. Als je langs komt lopen valt hij ook de tralies aan.
Het is een tijdje minder geweest en nu begint hij weer. Wat je ook doet en hoe je hem ook straft... hij stopt niet.
Laatst bijgewerkt door SisLeone op 07-09-03 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:47

zo hard terug schoppen als je maar kan.
Is hij helemaal gek geworden.
Nu is het misschien goed afgelopen, maar volgende keer?

En bij een veulen
ook terug schoppen.
Ik zou misschien niet op mijn hardst schoppen, maar een schop krijgt hij.
ook veulens worden groot en als ze dan helemaal verpest zijn, veel plezier ermee Lachen

Vandaar dat ik zeer groot voorstander ben van opfok.
Paarden denken niet na, wat te doen, die geven meteen de goede reactie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-03 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:48

Ongenadig hard terugtrappen. Daar ben ik niet zachtjes in, als die knuppel mij denkt te kunnen trappen dan heeft 'ie het behoorlijk fout. Ik zet dan ook in een reflex een keel op ("BEN je nou helemaal!") en geef 'm een goeie schop terug. Rowan heeft dit overigens nooit gewaagd, m'n vorige paard (dankzij mijn reactie) maar 1 keer, daarna nooit weer.

D'r zijn trouwens altijd op dat moment mensen in de buurt die dat heeeel zielig vinden, maar observeer maar eens paarden in een groep. Zo hard als die terug trappen, nou dat red jij nog niet op je kistjes hoor... Eigenlijk komt hij er nog goed vanaf.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:17

Inderdaad direct een schop terug, maar dan ook direct anders heeft het geen zin! Enne, heel lastig, het daarna direct weer vergeten en niet chaggerijnig blijven doen tegen je paard.

Wat betreft die buik, sommige merries willen dat inderdaad niet, het is vaak een vorm van dominantie. Ik word dan zeker niet boos maar hou mijn hand net zolang (rustig) daar tot ze het accepteert en haal hem dan pas weg. Heb nu geen centje pijn meer met mijn merrie.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:32

Ik schop een paard nooit. Dat durf ik gewoon niet.
Ik ben bang dat ik dan echt wat kapot schop in hun buik. (is bij 1 paard op m'n vorige stal gebeurd). Volgens mij zou ik dan ook veel te hard schoppen, want als ik boos ben dan Stoom uit je oren

Als ze trappen krijgen ze wel een ongenadig harde klap.
Sabientje heeft 1x bijna getrapt, ze wilde bijna uitslaan.
Toen heeft ze dus een keiharde mep gehad (m'n hand deed er pijn van Bloos!). Daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Bijten krijgen ze een mep over de neus. Niet aan de voorkant maar aan de zijkant.
OP het harde gedeelte van het hoofd sla ik meestal niet (kan goed richten Tong uitsteken)

IK zla vast nog wat vergeten zijn te zeggen maar daar kom ik dan dalijk wel achter Tong uitsteken

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:55

een paard moet respect voor je hebben, en mag nie ff als het hem niet aanstaat je een trap geven.. Gewoon terug trappen, nu niet met de punt van je voet. dan kun je idd zoals feetje zei iets kapottrappen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:21

Terug trappen die handel!! Jij trapt ook niet 'zomaar' iemand als het je niet aanstaat!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48406
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:31

Mowtje schreef:
Als je paard naar je trapt moet je "paards" reageren. Onmiddellijk en met volle kracht terug schoppen . Is ie besodejuut!! Boos!

je haalt me de woorden uit de mond Henny... Haha!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:34

ik heb het tot nu toe niet meer echt nodig maar me veulen heeft me 1x geprobeerd te trappen naar mij het was in principe niet raak maar ik weerde het met mijn hand af en haar hoef kwam dus tegen mijn hand.ze was toen pas drie weken.en een paar weken terug liep een vriend van mijn vriend met me veulen (want hij dacht dat ze toch niks deed omdat ze nog maar klein is) terug naar stal en ze rook aan hem en loopt 2 passen en geeft van huis uit een trap in z'n zij met haar voorbeen.hij schreeuwde en trok hard aan het touw en toen was er niks meer aan de hand.(ze loopt nu voorbeeldig aan een touwtje hoor) en toen ze een maand was had ze het goeie idee gekregen om naar mij toe te galopperen als ik haar riep en dan weer naar mams te rennen als ze dichtbij me was ,en weer terug naar mij te rennen en te steigeren,ik schrok me rot.....ze wou spelen...maar dat spelletje vond ik maar niks ik schreeuwde en deed mij armen omhoog deed net alsof ik het halster naar haar wou gooien en ze rende snel naar mama.daarna heeft ze het nooit meer gedaan.iedere x als er zoiets gebeurde had ik telkens niet de tijd om haar echt te schoppen of een klap te verkopen maar schreeuwen hielp gelukkig ook.ik zal vast nog wel weer een nieuwe actie van haar ondergaan want ze is af en toe bijdehand maar toch lief. Ach gut

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:01

Als een paard mij slaat, mep ik zo hard mogelijk terug (met wat ik dan maar in handen heb, of anders met een vuist), maar schoppen doe ik niet. En dan natuurlijk wel met wat verbaal geweld erbij.
En voor gericht (dreigen te) bijten geld hetzelfde (ook een knal uitdelen) of alleen al dreigen dat te doen (werkt vaak ook al goed).
(gelukkig bij onze paarden niet nodig, die zijn behoorlijk braaf)

En bij veulens werkt het gewoon hetzelfde. Maar dan let ik toch altijd al beter op en dan ben ik het veulen meestal wel voor Knipoog
Bij mijn ouders heb ik heel vaak bij een (hengst)veulen in de wei gelopen en dat beestje wilde veel knuffelen en ook spelen. En bij het spelen dan ook wel eens bijten (of proberen te bijten), maar dat heb ik hem toch wel afgeleerd. Knuffelen ok, maar bijten? absoluut niet.
Ik hoefde meestal al alleen maar mijn hand (snel) omhoog te doen en hij wist voldoende.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:33

dat is knap dat je veulens meestal voor bent.bij mijn veulen kwam het altijd onverwachts dus heb je niet eens tijd om haar voor te zijn. Verward

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:47

Hoi,
ben ik eff blij dat ik niet de enige ben die een paard een schop geeft.
Soms zitten ze zich zo aan te stellen, 1x een schop onder de pens en klaar. Bijv als ik naar het land loop, vinden ze opeens een emmer eng die er al 20 jaar ligt. Dan onverwachts een hakje in de buik en klaar. En wat betreft veulens, de onze traps niet zo, maar bijten.. auw auw auw.. voor elk hapje krijgt hij een klapje.. (vond ut zo leuk reimen Tong uitsteken)
Groetjes Bar

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:05

Barvrouwke schreef:
Hoi,
ben ik eff blij dat ik niet de enige ben die een paard een schop geeft.
Soms zitten ze zich zo aan te stellen, 1x een schop onder de pens en klaar. Bijv als ik naar het land loop, vinden ze opeens een emmer eng die er al 20 jaar ligt. Dan onverwachts een hakje in de buik en klaar. En wat betreft veulens, de onze traps niet zo, maar bijten.. auw auw auw.. voor elk hapje krijgt hij een klapje.. (vond ut zo leuk reimen Tong uitsteken)
Groetjes Bar


Ik trap ook gelijk terug. Een keer probeerde hij mij finaal omver te lopen.
Krijgt hij ook idd een trap onder zijn pens. Ik trap niet met de neuzen van mijn schoenen en ook niet zo hard als ik maar kan, maar hij krijgt toch een behoorlijke oplawaai.
En het helpt wel. Mijn moeder zet hem overdag buiten en moet behoorlijk wat moeite doen om zijn halster op te krijgen,(is niet zo'n paardemenst)
Bij mij doet hij altijd zijn hoofd naar beneden en kan ik hem zo omdoen.

Aan het begin was hij nogal eens ongeduldig en pakte mijn shirt vast. (hij was net ruin) Ik had wat in mijn handen en wist effe niet wat ik moest doen. IK heb hem terug gebeten in zijn neus.
Hij stond wel heel raar te kijken Verward

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:49

Nou heb ik een vraag, op de manege waar ik werk staat een pony, Meastro, echt een kreng, als j ezijn box wilt opstrooien trapt hij je er net zo hard weer uit. Nou dacht ik laatst en nou is het afgelopen .
Dus Maestro draait zijn achterkant naar me toe en schopt gericht. Ik was erop voorberijd en sprong aan de kant en heb hem een opdoffer gegeven met de hooivork die ik in me hand had en wat denk je??? Hij trapt nog een keer en weer gericht dus ik weer slaan (durfde niet t eschoppen want hij stond met ze kont naar me toe ) en hij weer proberen mij te raken, Ik heb toen heel zielig keihard met de punten van mijn hooivork in ze kont geprikt. toen was hij wel ff onder de indruk maar hij blijft het elke dag doen. Er zijn zelfs mensen die zijn box niet opstrooien (kan me er wat bij voorstellen) Hoe kan ik deze pony D-pony) overbluffen zodat ik zijn stal gewoon in kan zonder eruit te vliegen??? hij heeft al een paar mensen goed geraakt en dan bedoel ik ook echt goed!!!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:04

Als je verder weinig met de pony te maken hebt en hij echt ''een kreng'' is ,
dan zou ik de strijd niet aangaan maar het gewoon het stro in zijn box gooien zonder het verder te verspreiden ofzo , dat zoekt die dan maar lekker zelf uit Lachen

Of vastzetten , uit de box halen...whatever.

Bij een eigen paard deugt de algehele opvoeding in zo'n geval niet ,
met andermans paard kun je daar natuurlijk niet aan werken dus dan kun je het probleem beter omzeilen om erger te voorkomen...

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:09

ja das waar maar die mensen gaan zeiken als hij niet goed is opgestrooid maar ik ga die box liever niet in.
Kan het komen omda tdiempony gewoon verwent is? Als hij naar zijn baasje trapt moet ze schrik niet LACHEN nou dan vraag ik je........

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:11

Ik ga dat ook niet bij andermans paard lopen doen, of ze moeten specifiek vragen of ik samen met de eigenaar aan de opvoeding wil werken. Ik sta er wel op dat ze beleefd zijn (niet aan me schuren, netjes naast me lopen, niet lomp doen) maar ga er verder niet zo serieus op in als ik bij Rowan zou doen. En bij Rowan hoeft het niet meer, want die weet heel goed wat er wel en niet kan.. Lachen

Edit: gewoon niet doen! Het is verdomme jou veiligheid, wat als hij eens echt raak trapt en je het ziekenhuis in helpt? Laat die eigenaar die het zo grappig vind maar lekker zelf opstrooien. Die moet OF z'n paard opvoeden, OF de consequenties aanvaarden. Echt niet meer doen doen hoor, niet jezelf voor niets risico laten lopen!