schrikachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palomino
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: dordrecht

schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 09:48

hallo mijn pony is heel schrikachtig weten jullie wat tips voor mij als hij schrikt gaat ze er vandoor en is niet meer te houden????

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:56

mijn e schrikt ook heel vaak, ik weet niet echt een oplossing, niet alleen aan de teugels hangen dat heeft iig geen zin. proberen of een volte te zetten, dan moet ie wel langzamer.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:57

tsja..schrikachtig..hoe kan ze er dan vandoor gaan..In de wei,aan de hand..Misschien is het handiger als je iets meer over de pony verteld...dan kunnen mensen ook beter tips geven. Verder is het belangrijk dat de pony je leert vertrouwen, Dus veel mee stappen, poetsen, knuffelen..zo zal het vertrouwen steeds verder opgebouwd worden en heb je later misschien er een fijne pony aan..

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:00

En ja..als het onder het zadel gebeurd, net wat Liza zegt..op een volte zetten en steeds kleiner rijden, en dan raast ie vanzelf wel uit. Verder moet je de dingen waar de pony van schrikt niet vermijden..Loop er nog een keer naartoe en laat hem kijken naar het gene waar ie van schrikt..Je kunt meestal zelf wel zien wanneer de pony echt bang is, of je gewoon aant uitproberen is..

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:07

Het is heel belangrijk om zelf ontspannen te blijven als je merkt dat je paard ergens bang voor is. Wat hierbij helpt is om te gaan zingen, klinkt best wel raar, maar ik heb het zelf geprobeerd en bij mij hielp het best wel goed.
Wat je ook kunt proberen is als je pony er vandoorgaat zo snel mogelijk terug pakken dmv. volte of id. en daarna weer langs het punt gaan waar hij schrok, net zolang totdat hij er rustig voorbij loopt, en jou gaat vertruowen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:46

Laat haar eens lopen. Als je in een bak zit tenmiste hé (buiten op straat niet proberen). Ze zal na een tijdje de eerste keer kan dat na 10 minuten pas zijn (maar dat wordt minder en minder hoor) merken dat ze nergens voor moet gaan lopen. OK dan! Waarom altijd terugnemen, aanpakken, die pony weet misschien niet beter en voor hem is misschien ook alles nieuw, dus laat hem maar eens lekker lopen tot hij zelf beseft: jeetje waar maak ik mij druk in en dan stopt die wel en dan kan je beginnen aan het werk. Zo heb ik dat bij mijn pony ook gedaan en nu is daar alles mee aan te vangen.