Corrigeren of stil blijven staan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Corrigeren of stil blijven staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 15:35

Ik heb een beetje een probleem met vierkant staan. De ene keer doet ze het goed, maar vaak zet ze net nog even een voet naar voren ofzo. Ik houd wel mijn benen eraan tijdens de overgang, maar krijg haar vaak toch niet recht. Mijn vraag: Moet ik haar gewoon zo laten staan en het later nog eens proberen, of proberen te corrigeren? Ze draait ook wel eens als ze stil moet staan, maar lang niet altijd. Alleen als ze in een voorwaartse bui is *LOL* . Wat zouden jullie doen?


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:47

ik vind dat je consequent moet zijn. dus elke keer als je halthoudt corrigeren totdat ze vierkant staat.
als bv linksachter er vaak achter staat zou je kunnen proberen om regelmatig vanuit en halve volte halve baan linksom halt te houden. Ze moet dan door de volte haar binnenachterbeen er meer onder zetten en als je dan halt houdt staan ze meestal wel vierkant.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:47

ik ben er ook mee bezig,mickey doet het eigenlijk vanzelf?
haha Haha!
als ik ga stil staan staat ze meestal vanzelf vierkant,als ze bijvoorbeeld rechtervoetje een stap meer naar voren heeft,dan geef ik meestal even been met recht zodat ze goed zet,wat wij vroeger ook welleens moesten doen wat een tik op de schouder geven,weet dan wel niet meer op welke?(van dat voetje te ver naar voren of dat andere?)
maar aangezien mickey zo erg gevoelig op de zweep is,en ik er dus nooit mee rij,doe ik gewoon als ze niet vierkant staan gewoon paar pasjes vooruit laten stappen en weer stil staan,en ga zo door todat ze vierkant staan,en dan flink belonen Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:31

Recht zitten.
Me instructrice heeft net zolang aan mij zitten schuiven verplaatsen en me houding veranderen tot ze tevreden was.. Het resultaat?!... Me paard staat vierkant! Het idee is dat een paard onder het gewicht van de ruiter wil blijven, zit jij als een blok, zal ze zelf nooit jou ondersteunen als een vierkant. veel suc6
Groetjs Bar

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 07:36

Ik ben het nu m'n drie jarigen aan het leren om netjes recht stil te staan. Ik moet het alleen niet te lang doen want dan gaat het ze vervelen. Idd consequent blijven en het kan een tijdje duren voordat het dan goed is!


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:45

Je moet zeker consequent zijn! Telkens corrigeren en na een keer halthouden weer flink voorwaarts rijden en de achterhand er onder.
Flink activeren en dan nog maals proberen. Gelijke ophouding met de handen en ook tijdens de overgang naar het halthouden, diepzitten en benen er aan. Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:24

Als jouw voorbereiding goed is gaat je paard vierkant staan. Ik zou niet snel achteraf nog gaan corrigeren, daar wordt het beeld zo onrustig van.

Laat je paard actief stappen. Als je wilt halthouden sluit je je handen en hou je je been er af. Door te blijven drijven zal je paard toch steeds weer een pasje naar voren willen zetten. Bij het sluiten van je handen mag je je paard niet blokkeren, je moet hem wel de kans geven zijn pas af te maken.

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:31

als je wilt halthouden moet je wel proberen om zo kort mogelijk te blijven stilstaan voor een paard is dat ook vervelend tenminste voor sommige.ik rij hem goed door laat hem goed doorstappen en sluit mijn benen erbij aan en als ik net het moment voel dat hij niet goed sta dan geef ik nog een klein hulpje met mijn been erbij. ik wens je verder succes het is niet een makkelijke oefening want de meeste paarden hebben hier moeite mee Knipoog *LOL* OK dan!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:27

Citaat:
als je wilt halthouden moet je wel proberen om zo kort mogelijk te blijven stilstaan


Als je merkt dat ze te onrustig is om stil te blijven staan opnieuw stil zetten als ze aanloopt en ik zou haar juist wel flink laten wachten, moet ze maar geduld krijgen Knipoog . Niet té lang natuurlijk, want dan daag je hem een beetje uit om een voetje op te tillen/ aan te lopen. En bij een ander type paard daag je hem dan uit om te gaan slapen Haha!

Verder wel altijd corrigeren als hij niet vierkant staat, anders begrijpt hij natuurlijk niet wat de bedoeling is als hij soms wel en soms niet geoorloofd is om niet vierkant te staan... maar wel altijd voorwaarts corrigeren, het been een stukje naar achter zodat ie vierkant staat mag dus niet. Na het corrigeren weer even stil laten staan of course Bloos
succes ermee Tong uitsteken

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:12

wel corrigeren, mits je zelf alle rijtechnische factoren goed doet, anders corrigeer je het paard voor iets waar hij helemaal niks aan kan doen.

Maar ja er zijn natuurlijk ook paarden die niet echt door hebben wat ze nou moeten, dus ook vierkant zetten bij het optuigen, en aftuigen, niet in stal, de stal is haar eigen domein, en is niet geschikt om dit soort oefeningen in te doen, in de stal moet je een paard in zijn waarde laten.

Maar verder, zodra hij stilstaat en niet vierkant, ze je gewoon zijn been erbij, even oppakken en goed zetten, of aanraken met de zweep, niet slaan! maar zachtjes erlangs halen, of even tikken, net alsof je een vlieg wegjaagt.

Ga maar na, als het paard stilstaat, je weer verder rijd en weer gaat stilstaan, heeft ie zoiets van: ,Hey, net deed ik het ook zo, dus nu weer, dat zal wel goed zijn.' Maar als je hem die keer daarvoor hebt gecorrigeert, heb je er meer kans op dat hij net zo gaat staan als je hem die keer ervoor gezet hebt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:20

Hoe controleer je of hij vierkant staat? Je ziet veel mensen die naast hun paard/pony gaan hangen om te kijken, waarmee je hem uit evenwicht brengt en hem aanleert om nog een pas te verzetten als hij stilstaat.

Verder ga ik met Jippie mee, een paard gaat vierkant staan als je de overgang goed hebt gereden.
Het aanleren om vanzelf vierkant te gaan staan is een trukje, niets rijtechnisch (maar het werkt op wedstrijd wel goed hoor Knipoog )

Navragen is beter dan afvragen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:28

maar er zijn ook paarden, die terwijl er rijtechnisch niks aan schort, toch altijd een achterbeen ongelijk zetten, en dit kan ook aan de spieren in dat achterbeen liggen. En dan is het kiezen, of dat been zoveel bijdrijven dat het er wel bijkomt, waarbij de meeste paarden dan scheef in het lichaam gaan staan, of het paard aanleren wat nou de bedoeling is.

En om vierkant te controleren is het, heel goed voelen met je zit, maar het beste iemand ernaast hebben die het vanaf de grond kan bekijken, scheef hangen en kijken is inderdaad geen goede optie

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:12

ik denk zelf dat het vierkant stoppen goed kan als het paard volkomen in evenwicht is. en daarbij goed actief van achteren. ik werk heel veel aan de hand. als ik dan de stops doe dan gaan ze bij mij eigenlijk altijd vierkant staan.
en wat locanda zegt klopt. het paard moet evenredig gespierd zijn om allevier de benen evenveel gewicht te kunnen hebben. eigenlijk moet het paard juist zijn achterbenen meer gewicht op nemen. dus de bespiering moet juist zijn voor het vierkant halt houden.

wat mij vaak opvalt in de lessen die ik geef dat die paarden en pony's nagenoeg ook allemaal vierkant stoppen. ben er nog niet helemaal achter hoe dat presies komt. maar het zit hem in het evenwicht en verzameling denk ik.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers