Een nieuwe manier van nageeflijk maken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Een nieuwe manier van nageeflijk maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 21:43

Nou, vandaag mijn tweede privéles van Ron. Ik moet op een hele andere manier gaan rijden nu. Iwaldo is altijd een sterk, redelijk stram paard geweest die nijgde naar sterrenkijken. Tot nu toe reed ik altijd met redelijk veel druk op mijn teugels en been. Toch bleef het veel gespannen en had ik ook er veel moeite op hem actief te krijgen.

Het eerste wat ik van Ron moest doen, was voorwaarts rijden, twee teugels en twee benen, met de kop omhoog (en dát kan Wallie wel Haha! )

SJonge jonge, je moet wel geduld, lef en vertrouwen hebben hoor om je jarenlange 'mijn paard moet rond in de hals-principe' even los te laten en rond te sturen alsof je je derde les hebt Haha!

Maargoed, we hebben hem op de volte gezet en zijn gaan concentreren op het rijden van de volte (sturen en actief tempo, lengtebuiging nog niet eens naar gezocht) Honderden rondjes met het hoofd naar voren maar hij werd wél actiever in het achterbeen. Schuimen kwam ook al een beetje.

Langzaamaan ging ie zoeken, en ineens ging ie hele kleine stukjes nageven. Wauw! Laura met Big Smile en Ron ook OK dan!
Natuurlijk heb ik Waldo altijd wel rond gehad maar dit voelde zo'n stuk beter! Hij ging veel soepeler lopen en de stuwing kwam veel meer van achteren!

Het is echt een heel miniem begin, dit kost nog maaanden werk, maar ik ben echt zó blij!!! OK dan! Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:50

klinkt als een hele mooie methode, het paard mag zelf lekker zoeken. en je zal er zeker meer van terugkrijgen na maanden zwoegen, dan na hem eventjes rond te trekken. je bent op de goede weg!!! Lachen

Enya - Daya :-)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 07:45

Laura schreef:
Nou, vandaag mijn tweede privéles van Ron. Ik moet op een hele andere manier gaan rijden nu. Iwaldo is altijd een sterk, redelijk stram paard geweest die nijgde naar sterrenkijken. Tot nu toe reed ik altijd met redelijk veel druk op mijn teugels en been. Toch bleef het veel gespannen en had ik ook er veel moeite op hem actief te krijgen.

Het eerste wat ik van Ron moest doen, was voorwaarts rijden, twee teugels en twee benen, met de kop omhoog (en dát kan Wallie wel Haha! )

SJonge jonge, je moet wel geduld, lef en vertrouwen hebben hoor om je jarenlange 'mijn paard moet rond in de hals-principe' even los te laten en rond te sturen alsof je je derde les hebt Haha!

Maargoed, we hebben hem op de volte gezet en zijn gaan concentreren op het rijden van de volte (sturen en actief tempo, lengtebuiging nog niet eens naar gezocht) Honderden rondjes met het hoofd naar voren maar hij werd wél actiever in het achterbeen. Schuimen kwam ook al een beetje.

Langzaamaan ging ie zoeken, en ineens ging ie hele kleine stukjes nageven. Wauw! Laura met Big Smile en Ron ook OK dan!
Natuurlijk heb ik Waldo altijd wel rond gehad maar dit voelde zo'n stuk beter! Hij ging veel soepeler lopen en de stuwing kwam veel meer van achteren!

Het is echt een heel miniem begin, dit kost nog maaanden werk, maar ik ben echt zó blij!!! OK dan! Lachen


Wat geweldig voor je!
Dat is nou ook wat ik bedoel!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 08:42

Dit is geen nieuwe manier hoor, dit is de goede manier !
zo hoort het ook, maar vaak willen mensen niet de tijd en moeite nemen om dit goed te doen, en gaan ze veel te makkelijk in 'de krul' rijden, of iets wat erop lijkt }> .
Maar hier komen ze later nog wel achter, als ze het basis werk achterwege laten, en aan het echte werk beginnen Doei, doei . Een goed begin is het halve werk.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 09:06

Het duurt inderdaad even, maar dan heb je ook wat.

Mijn paard is altijd heel kort gereden en in het begin ben ik daarmee doorgegaan, omdat het zo lukte. Op een gegeven moment wordt je paard echter zo sterk dat dat echt niet meer werkt.

Ik ben in januari/februari helemaal opnieuw begonnen. Ze was ziek geweest en ik vond dat een mooie tijd om opnieuw te beginnen. Weer eerst op eigen benen en voorwaarts, dan voorwaarts en wat meer figuren en stelling-buiging erbij. Nu loopt Pris echt super lekker. Eerst 20 minuten lekker goed los rijden met veel tempowisselingen en figuren en dan komt ze zelf. Geef ik niet aan dat ze "in de houding" mag gaan lopen dan begint ze zelf te zoeken en met haar hoofd te bewegen, zodat ik erop reageer. Ze blijft ruim in haar gang, verkropt niet, bokt niet meer, maakt geen andere rare sprongetjes... Ze loopt gewoon. Echt heerlijk.

Conclusie: het is die investering van tijd echt waard!!! *LOL*


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 09:17

Idd. kilometers maken! Ik moet ook veel losse teugel en naar voren. Eerst het tempo en het aan je been zijn, meestal komt de rest "vanzelf"...

Nu pak ik haar wel weer op, maar het voelde bij mij idd ook alsof ik mijn derde les reed Haha!


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:10

ja, zo blijven doorgaan hoor!

en na een tijd zul je merken dat je een paard hebt dat mooi onder je danst, soepel en voorwaarts, als vanzelf haast aan de teugel is.

zonder een seconde verzet zoals je jij met veel druk op hand en been vroeger reed!

het is mss een beetje raar in't begin, net of je je eerste les paardrijden krijgt, Bloos! maar wat je daarvoor terugkrijgt is top! dan kan je alles aan, en merk je ook op wedstrijd Haha!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:41

Locanda schreef:
Dit is geen nieuwe manier hoor, dit is de goede manier !
zo hoort het ook, maar vaak willen mensen niet de tijd en moeite nemen om dit goed te doen, en gaan ze veel te makkelijk in 'de krul' rijden, of iets wat erop lijkt }> .
Maar hier komen ze later nog wel achter, als ze het basis werk achterwege laten, en aan het echte werk beginnen Doei, doei . Een goed begin is het halve werk.

Vind ik ook. Goed dat je nu zo'n geweldige instructeur hebt!
Veel succes verder!
(we wachten met spanning op foto's Knipoog)

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:46

Ook mee eens
dat is nu van achter naar voor rijden ipv
voor naar achter.

Dit is de manier en als je dat dadelijk onder de knie hebt, word het genieten Lachen
Je paard zal minder zwaar zijn en veel beter op de zit gaan luisteren.
En zit er altijd een rem op.

Veel rijplezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:05

En dit heet nu nageeflijk *LOL* Fijn gevoel is dat he!!
Zo te lezen heb je nu voor het eerst fatsoenlijk les, super toch!!

Je eerdere methode noem ik altijd: schop 'm naar voren en trek 'm in de krul. Daar wordt je zelf heel moe en niet blij van en je paard ook niet.

succes met de omscholing

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:30

wordt helemaal blij als ik dit lees.
heb ook eerst moeten trekken (aan de slof dan nog) en beentjes erin voor ik het zo leerde als hierboven.

is echt super dat gevoel , fantastisch, de top, als je dat eenmaal gevoeld hebt , weet je dat je niet hoeft te trekken en schoppen om hem 'rond' te krijgen!

nou is niet enkel die kop , maar het gehele lijf in werking!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:50

Locanda schreef:
Dit is geen nieuwe manier hoor, dit is de goede manier !
zo hoort het ook, maar vaak willen mensen niet de tijd en moeite nemen om dit goed te doen, en gaan ze veel te makkelijk in 'de krul' rijden, of iets wat erop lijkt }> .
Maar hier komen ze later nog wel achter, als ze het basis werk achterwege laten, en aan het echte werk beginnen Doei, doei . Een goed begin is het halve werk.


Voor haar is het in ieder geval een hele positieve ervaring die zij misschien vertaald naar een nieuwe manier?
Maar laten we eerlijk wezen als deze manier nou zo gewoon en goed is, waarom trainen er dan heel veel mensen met hulpteugels als het veel beter anders kan Verward
Ik ben het met iedereen eens hoor hier die zegt dat het eigenlijk zo zou moeten. Dat is ook zeker mijn idee. En natuurlijk is het niet nieuw, maar als je niet anders geleerd hebt?
Ik vind het in ieder geval een leuke reactie met een geweldig resultaat!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:39

Zo heb ik ooit ook eens een les gehad Tong uitsteken .

Voelt heel raar aan maar naar een paar weken had ik een heel ander paard en zijn kreupelheid was en is nog steeds weg(inmiddels 1 jaar).

Lesgever was een ene meneer de Bodt Knipoog

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:56

Deze methode heb ik idd ook geleerd met mijn pony (ben er Z2 dressuur mee gworden Haha! ) en het bevalt mij ook super. Het is heel belangrijk dat je heel goed van achter naar voren rijd, dus eerst been en dan hand. Nu heb ik een jong paard en ook bij hem gebruik ik deze methode (bij mijn vorige paard gebruikte ik het niet omdat ze van zichzelf al behoorlijk loperig was) Op wedstrijden krijg ik complimenten dat ie zo netjes voorwaarts is en ik heb proeven in de B gewonnen terwijl hij niet eens zuper aan de teugel liep, maar wel goed voorwaarts was en dat had die jury heel erg gewaardeerd. Ga zo door dus!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:44

hey aqua,

ik zie door m'n pc heen dat je helemaal vrolijk wordt van dit bericht!
zie je wel dat niet iedereen met sloffen enzo in de weer is.
yvonne19 reed ook zo met haar pony en werd Z2,
cowgirl haar paard raakte van z'n kreupelheid vanaf,
ook ik merk hoe goed deze manier werkt.

maarre, als we daarover doorbomen komen we weer in andere topics verzeild hé!

laura, blijven updaten he hoe het verder gaat!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:59

kattebeest schreef:
hey aqua,

ik zie door m'n pc heen dat je helemaal vrolijk wordt van dit bericht!
zie je wel dat niet iedereen met sloffen enzo in de weer is.
yvonne19 reed ook zo met haar pony en werd Z2,
cowgirl haar paard raakte van z'n kreupelheid vanaf,
ook ik merk hoe goed deze manier werkt.

maarre, als we daarover doorbomen komen we weer in andere topics verzeild hé!

laura, blijven updaten he hoe het verder gaat!


Gelukkig voor die paarden dat ze zulke slimme en handige eigenaren hebben OK dan!
Nee, natuurlijk vind ik dit geweldig! Dat heb jij goed gesnapt...bedankt voor je PB....ik ben het helemaal met je eens!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:01

Dit is idd imo dé manier. hartstikke leuk dat het goed gaat. het is wel een kwestie van volhouden en doorzettingsvermogen hebben. Ik eb namelijk ook zo les en ook dagen gehad dat ik toch dacht; en nu wil ik even doorzetten, kop naar beneden. maar oh oh, wat ben ik blij dat ik toch op deze manier ben blijven rijden.

Heb een tijdlang in een behoorlijke dip gezeten met mijn paard, vandaag weer voor 2e keer op wedstrijd en een prijs met dikke winstpunt. 'Dáár doe je het voor, dat motiveert. Succes ermee! OK dan!

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:53

Ik reed Trix eerst ook aan de teugel op je eerste manier, ben nu met dezelfde methode (gewoon de goede dus) bezig als jou en het voelt idd heel anders. Veel meer ontspannen als ze nageeft etc.
Ga vooral zo door zou ik zeggen! Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:12

opeens zijn er heel wat meer voorstanders van de methode die aqua8horses hanteert... nu ja, des te beter eigenlijk.
doe zo voort!!!

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:35

of hanteert aqua een helemaal niet nieuwe revoltionaire methode,maar een oude die vele al kennen en toepassen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:45

maar die sommigen terug kwijtgeraakt zijn omdat ze direct na de eerste minuut een paard willen zien wat in het plaatje past?

(effe aanvulling RK Haha!)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:19

ik zei dus "die aqua hanteert". zij weet dat zelf ook. zij past het wel actief toe, waar hij overal anders alleen maar in het geweten bestaat, of zelfs niet.

Enya - Daya :-)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:43

Zo heb ik ook les Haha!. In eerste instantie gewoon erop zitten en doen alsof je gek bent. Dat hoofd komt vanzelf wel naar beneden .

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:18

dat hebben mijn instructrice, mijn zus en ik dus ook gedaan en wij hebben het resultaat: een ontspannen paard die nagevelijk loopt

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:35

ponyzotje schreef:
opeens zijn er heel wat meer voorstanders van de methode die aqua8horses hanteert... nu ja, des te beter eigenlijk.
doe zo voort!!!

Ik weet niet welke methode aqua hanteerd. Ik heb het diverse keren gevraagd maar volgens Aqua is haar methode te complex om uit te leggen. Maar het schijnt naar haar eigen zeggen heel anders, nieuw en revolutionair te zijn Schijnheilig
De methode die Laura nu beschrijft komt overeen met de manier waarop ik zelf ook rij. Maar dat is een methode die juist heel simpel en helder is, voor ruiter en paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers