dna en veulenregistratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

dna en veulenregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 17:40

Een vraagje: als je een merrie hebt met papieren (Quarter of Paint) en je laat haar dekken, moet je haar dan ook DNA laten testen? Ik begreep van een vriendin dat dat tegenwoordig in ieder geval bij de Quarters zo i, maar ik vind dat zo raar. Als je papieren hebt is dat toch voldoende? En moet dat dan ook bij de Paints?
Toen ik destijds Brio liet registreren had ik een handtekening nodig van de merrie-eigenaar en de hengst-eigenaar. Is dat dan nu niet meer voldoende?
Weet iemand meer Verward

One moment can change everything.

United Stables That's US


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:27

Bij de Paints volstaat het om het stallion report in te sturen met daarop een handtekening van de stallion owner en die van de mare owner. Ik geloof dat als je een Paint hebt uit een Quarterouder, je wel dna moet laten testen. Daar weet Dance wel meer over Knipoog !
Van de Quarters weet ik het niet.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:09

Bij Quarters moet je de merrie die is geboren voor '92 en nu een veulen gaat krijgen, DNA laten typen zodat je het veulen kunt registreren......tja....ut mot maar weer

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:39

FH, was het niet van na '92? Heb een '96 mare die toch wel dna getest moest dit jaar?

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:44

Het geboortejaar van de merrie wordt elk jaar 'vervroegd, zodat ook de oudere merries op een bepaald moment onder de DNA-regeling vallen.
Citaat:
(c) All mares born on or after January 1, 1991, must have a
genetic type on file with AQHA prior to the registration of any foal
produced by them. Beginning January 1, 2004, a genetic type must be
on file with AQHA for any mare foaled on or after January 1, 1990 prior
to the registration of any foal produced by them; in 2005, mares foaled
on or after January 1, 1989.

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 08:14

Kun je dan ook de test gewoon in Nederland laten doen (Van Haeringen lab. ) of moet je dan een DNA kit aanvragen in Amerika.
En wat zou dan de reden zijn dat ze dat doen? Om fraude te voorkomen ofzo?

One moment can change everything.

United Stables That's US

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 08:30

De test kan alleen via Amerika want het Haeringma-lab. wordt niet meer erkend door de AQHA.
Het is idd de bedoeling om fraude zoveel mogelijk uit te sluiten.
Als de AQHA fraude vemoedt kan een "Parentage Verification" test verplicht gesteld worden.

Want echt zekerheid heb je alleen met een "Parentage Verification". Hierbij wordt het DNA van de vader en de moeder bekijken en gekontroleerd of het DNA van het veulen hiermee overeenstemt. Dit wordt veel bij dure paarden en renpaarden gedaan.

Wat er natuurlijk in het verleden is 'gerommeld' kan niet meer rechtgebreid worden met DNA testen.


Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 08:42

OK, bedankt allemaal OK dan!

Mac schreef:
Bij de Paints volstaat het om het stallion report in te sturen met daarop een handtekening van de stallion owner en die van de mare owner. Ik geloof dat als je een Paint hebt uit een Quarterouder, je wel dna moet laten testen. Daar weet Dance wel meer over Knipoog !
Van de Quarters weet ik het niet.


Nu zou ik alleen nog even willen weten hoe het precies zit bij de paints
Dance??????

One moment can change everything.

United Stables That's US

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 09:25

Francisca"]
OK, bedankt allemaal OK dan!

[quote="Mac schreef:
Bij de Paints volstaat het om het stallion report in te sturen met daarop een handtekening van de stallion owner en die van de mare owner. Ik geloof dat als je een Paint hebt uit een Quarterouder, je wel dna moet laten testen. Daar weet Dance wel meer over Knipoog !
Van de Quarters weet ik het niet.


Nu zou ik alleen nog even willen weten hoe het precies zit bij de paints
Dance??????
[/quote]

Zou ik ook wel willen weten, heb geen van tweeen nog laten typen. Kobus laat ik wel binnenkort wat haren inleveren, maar da's meer voor de dekkerij volgend jaar........

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:07

Ben er al.... Haha!

Waarom denken jullie nu dat ik slimmer ben, valt best mee hoor. Maar o.k. Ik moet dus een Paint veulen registreren uit een Quarter Horse merrie en een Paint hengst. De veulens uit een dergelijke verbinding moeten daadwerkelijk een Parentage Verification ondergaan. Op de registratie application voor het veulen staat op de achterzijde de aanvraag voor een DNA kit, die je moet invullen. Als de merrie een QH of een TB is en nog geen DNA test heeft ondergaan, moet je daarvoor ook een kit aanvragen. Als ze wel zijn getest en de APHA heeft het in haar files, dan hoeft er alleen een kit voor het veulen aangevraagd te worden. Het laboratorium waar de DNA test voor de merrie is uitgevoerd moet wel door de APHA erkend zijn. Ik neem toch sterk aan dat ze de gegevens van de AQHA accepteren. Voordat een veulen uit een dergelijk verbinding officiëel is geregistreerd moeten dus eerst de DNA gegevens van beide ouders en het veulen met elkaar vergeleken worden. Sugarmiss heeft al uitgelegd dat het lab. in Wageningen niet erkend wordt door de AQHA en de APHA, daaren tegen wel door de ApHC.

Sugarmiss heeft ook het tijdschema al genoemd wanner de QH merries DNA getest moeten zijn. Heb je meerdere merries is het handig ze allemaal op één keer te laten doen ook al zijn ze nog niet aan de beurt, dan heb je alle resultaten ook op een keer binnen en hoef je er niet meer naar om te kijken. Van de AQHA kijg je dan een sticker thuisgestuurd, die op het registration certificate geplakt dient te worden. Er wordt aangegeven op welke plek dat moet gebeuren. Je hebt nu de sticker met het DNA nummer. De resultaten stuurt de AQHA je alleen toe op verzoek. Ik zou dat zeker doen. Dat is weer handig als je in een situatie komt zoals boven dus beschreven.

De parentage verification is dus bij de APHA dwingend voor geschreven voor dergelijke veulens, anders krijg je geen registratie.
Dat de hengsten die dekken een DNA test moeten ondergaan bij alle stamboeken weet ik, wat ik dus echt niet weet en zou moeten nalezen (zie je dat ik het ook niet allemaal weet) of APHA voor de Paintmerries een dergelijk beleid voert als de AQHA.

Quarter x Paint = altijd een Paint
Quarter x Appaloosa = altijd een Appaloosa
maakt niet uit of ze nu vlekken hebben of niet.
Geen vlekken is bij de Appaloosas een Solid en bij de Paints een Breeding Stock.
Quarter x TB (mits ingeschreven bij de Jockey Club) is een Quarter met ene appendix papier.

De ApHC heeft echter een nieuwere regel die zegt dat Solids geboren uit een verbinding van een Appaloosa x TB of X Quarter, wel ingeschreven worden in het Appaloosa stamboek maar ze niet meer aan het CPO program kunnen deelnemen en dus zoals dan op de papieren wordt vermeld: not eligible for shows.
Solids uit Appaloosa x Appaloosa mogen dus wel aan het CPO programma deelnemen waar dus ook Parentage Verification wordt verlangt en de ApHC de test resultaten van een van de ouderparen gedaan door het lab. van de AQHA, TB en dat in Wageningen erkend. Zodra de CPO test zegt dat deze solid een echte Appaloosa is Haha! moet je het eerdere registration certificate insturen en krijg je een nieuw waar dat dus op wordt vermeld dat de CPO test met goed gevolg is doorstaan en dat het paard nu wel aan de officiële shows mag deelnemen.

De ApHc weigert echter tevens opname in het stamboek van afstammelingen van een Impressive ouder die niet is getest op HYPP en nakomelingen van een ouderpaar dat HYPP H/N; N/H of HH getest is.

Een stallion report dient door de hengstenhouder zelf te worden bijgehouden en voor een bepaalde datum bij het betreffende stamboek te worden ingediend. Op dit stallion report staan alle dekkingen vermeld die zijn uitgevoerd met de gegevens van de merrie zoals naam, geb. datum en registratie nummer. Aan hand daarvan genereert het stamboek het/de breeders certificate(s) die dan weer naar de hengstenhouder worden toegestuurd. De hengstenhouder dient deze te ondertekenen en aan de merrie eigenaar op te sturen zodra deze in zijn/haar bezit zijn. Dit Breeders Certificate dient dan ter registratie van het veulen.

Sorry dat ik een beetje verder ben gegaan dan er eigenlijk werd gevraagd, maar dan zijn ook een paar andere vragen uit het topic beantwoord hoop ik. Dit waren in het kort (nou Schijnheilig ) de registratie perikelen. Er zijn er nog wel meer, maar dan roept u maar Knipoog

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:25

Dance schreef:
Dat de hengsten die dekken een DNA test moeten ondergaan bij alle stamboeken weet ik, wat ik dus echt niet weet en zou moeten nalezen (zie je dat ik het ook niet allemaal weet) of APHA voor de Paintmerries een dergelijk beleid voert als de AQHA.



Straw Miss heb ik niet DNA laten typen, haar veulen van een Quarterhengst, heb ik ook niet DNA laten typen.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 19:52

Ok, ik begrijp dus dat het voor de quarters sowieso moet, maar ik ben misschien een beetje blond Haha! hoor, maar ik heb dus een paint merrie, die is gedekt door een quarter hengst. Moet ik nu wel of niet iets doen? Verward

One moment can change everything.

United Stables That's US

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:51

Sorry FH, mijn "wijsheid" heb ik toch helemaal echt van de APHA, die stellen me het gewoon verplicht. Ik kan het éééécht niet helpen. Huilen

Franciska, de QH hengst is zeker DNA getest. Dat kan zelfs nagekeken worden op AQHA site for members. Het nummer van die DNA test kun je opvragen bij de hengstenhouder of vraag hen om een kopie van zijn stamboekpapier, want zowel merrie als hengst van een andere ras (QH of TB) zullen dan bij de APHA moeten worden ingeschreven. Dat komt er ook nog bij. Ik moet mijn QH merrie ook laten inschrijven bij het APHA stamboek als zijnde moeder van een Paintveulen en dat kost dus ook extra, kijk maar onder Other fees op de registration application van de APHA(Breeders Certificate bij de AQHA) voor het veulen. De DNA kit kost hier een kleinigheidje van $60,-- zelfs de AQHA doet het voor 30,--.

Bij mij is de combinatie QH merrie X Paint hengst, ik kan me niet voorstellen dat voor de omgekeerde situatie andere regels zouden gelden. Ik stuur morgen wel een mailtje naar de APHA. Normaal zijn ze best wel aardig vlot met antwoorden (als het niet te ingewikkeld wordt) Haha! Ik ga nog even frutselen aan mij 2 appies (QH merrie x Appie hengst, was ook een registratie toestand van jewelste incl CPO voor de solid) ga morgen naar Tolbert met die twee.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker