onregelmatig in appuyement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

onregelmatig in appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 18:23

ik ken een paard die onregelmatig is in de rechter drafappuyement. Er hebben al verschillende trainers opgezeten en het paard verandert daardoor niet. Het lijkt een medisch probleem, maar ze zijn ook al bij de paardenkliniek geweest en....niets te vinden.

Iemand soortgelijke ervaringen? Lachen

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:29

Misschien ligt je tempo te hoog en krijg je daardoor tactverlies.

Ik noem maar iets op,want ik kan het zo niet beoordelen. Het kan ook zijn dat je aan de rechter kant een verkeerde ruiterhulp geeft.

Misschien een keer een ervaren ruiter/amazone erop laten rijden en kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

Groetjes Sanne en Olrike N

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:40

Het kan ook zijn dat het paard nu aan de top van zijn kunnen zit en dat dit eigenlijk al niet meer lukt. Dan kan een kliniek je ook niet meer helpen en dat zullen ze je ook niet rechtuit in je gezicht vertellen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 09:39

Citaat:
Het kan ook zijn dat het paard nu aan de top van zijn kunnen zit


heb ik ook wel eens gedacht. Alleen is ze niet altijd onregelmatig.... Dan gaat het een tijdje weer goed, dan weer niet. Moeilijk hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:39

Als het paard het net niet aan kan kan het best dat het door veel oefenen alleen maar slechter wordt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:42

mischien last in de rug? een paard kan helaas nog steeds niet praten , en kreupelheden, zeker tijdens zo'n oefeningen, kunnen ook vanuit de rug komen .

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:03

Al eens naar het zadel gekeken . Probeer het eens met een ander zadel . Vooral paarden met een wat hoge schoft kunnen in de zijgangen problemen krijgen omdat de kamer te nauw is.

Rijkunstig: is het paard goed rechtgericht? Als dat niet het geval is zal het nooit goede zijgangen kunnen laten zien.
Hoe lang ben je overigens al bezig met appuyementen? Ik geef er de voorkeur aan bij een paard dat het moeilijk vindt om steeds korte stukjes te doen, dus paar passen appuyeren, dan kleine volte rijden, weer paar passen appuyeren etc. Dit eventueel afwisselen met wijken. Probeer op te zoeken waar het probleem ligt, niet door eindeloos veel te appuyeren maar juist in het voorbereidende werk. Schouderbinnenwaarts rijden in verschillende schuinte's en in verschillende tempi, daarna hetzelfde in de travers. Ook hierin beter een paar goede passen afwisselen met een volte.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:53

astridh schreef:
Al eens naar het zadel gekeken . Probeer het eens met een ander zadel . Vooral paarden met een wat hoge schoft kunnen in de zijgangen problemen krijgen omdat de kamer te nauw is.
.



idd, bijvoorbeeld sommige zadels van ainsly, die drukken teveel op een punt op de rug, waardoor het paard rugklachten kan krijgen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 10:25

Bedankt voor jullie adviezen. OK dan! Ik print het even uit en ga het voorleggen.