Clicker training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Clicker training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 09:49

Sinds ons Bokt 30+ ponykamp heeft Cornelie ons aangestoken Haha!
Nanouk en ik zijn hard aan het clickeren gegaan en het resultaat vinden we nog steeds verbluffend Hyper!
Digger raakt op commando doekjes aan en tilt ze op (nog niet altijd maar hij is aardig opweg). Bailey is alweer een stapje verder en pakt ze echt ergens vanaf.

Ik gooi een doekje weg in het land en hij gaat erachteraan om het aan te raken. Zodra hij dit doet geef ik een click en komt hij weer gauw terug voor zijn beloning. Vingers aflikken
Het verbaasd mij hoe snel paarden dit door hebben en het er echt plezier aan beleven.
Uiteindelijk is het clicken ook heel handig met rijden, stilstaan (voor de halter Bloos ) etc. erg handig. Ze weten wanneer ze iets goed doen Bloos!
Cornelie....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:10

Lachen Ik ga binnenkort beginnen aan de line dance, weer even wat nieuws. Maar je kan ook al leuk een buiging leren of de spaanse pas, worden ze ook nog eens soepel van Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:14

Buiging heb ik inderdaad net over zitten lezen, ook erg leuk!
Spaanse pas doe ik maar niet met Digger want hij doet zijn naam nogal eer aan en ik wil hem vooral niet belonen als hij "iets" met zijn voorbenen doet Haha!
Maar liggen, zitten, etc staan ook op het verlanglijstje Tong uitsteken

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:35

Vera, wat heb je een ontzettend mooi paardje!!

Vraagje: wat bedoelen jullie precies met dat clickeren?

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 11:08

Thanks!! Haha! Het is zo'n lekkere scheet Lovers

Clicker training kun je het beste lezen op deze pagina;
http://www.theclickercenter.com/guide/index.html

Het is echt superleuk om het voor de afwisseling met je paard te doen. Paarden vinden het heel erg leuk om iets te doen voor een snoepje Vingers aflikken
Ondanks dat ik dacht dat Digger opdringerig zou worden van dat snoepje geven is het tegendeel waar. Hij lijkt te snappen dat hij pas wat krijgt als hij iets doet en een click hoort.
Ik vind het echt een aanrader! Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:38

Hoi,

Waar koop ik zo''n clicker? In de dierenspeciaalzaak of hebben jullie een eigen clicker gefabriceerd?

Lijkt me wel wat om daar met mijn tweejarige mee te beginnen.

Groetjes Marjan

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:50

lijkt me leuk.
cornelie , kan je niet een dagje naar noord holland komen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:24

De data die níet in mijn onderschrift staan zijn nog vrij Lachen Maar omdat we nog geen afrastering om de bak oid hebben heb ik sinds het kamp even niks meer gedaan maar alles zit er inmiddels zo goed in dat dat nooit een probleem is geweest. Een clicker is ook in de speelgoedwinkel te koop voor 1 euro, zo'n metalen kikkertje. Opdringerig worden ze er zeker niet van, juist niet!! Als ik nu met voer loop vraagt hij er hooguit beleefd om door iets te laten zien maar ook dat slijt al. Tijdens het clickeren heb ik ook altijd een stoffen tas met voer om mijn nek bungelen Lachen

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:58

Een Nederlandse paarden-clickersite: http://www.klix.nu/
Wij gebruiken deze methode vaak bij de honden, echt super!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 13:47

Jos schreef:
lijkt me leuk.
cornelie , kan je niet een dagje naar noord holland komen?

Het is erg leuk om Cornelie aan het werk te zien! Vooral Pride heeft er zo'n lol in dat het gewoon komisch is Clown

Maar met de aangegeven website kun je eigenlijk al prima uit de voeten.
Je begint bv. met je paard achter het hek of in zijn stal. Jij staat aan de andere kant zodat ze je niet omverkunnen lopen. Want zolang ze het clicken nog niet doorhebben kunnen ze wel opdringerig zijn en da's zonde.

Je houdt het doekje voor zijn neus, hij zal het aanraken omdat je iets voor zijn neus houdt *LOL* , je clickt en geeft een snoepje. Dit doe je een paar keer en dan houd je het doekje iets verder weg naar links bv. raaktie het aan=click/snoepje. Na een paar dagen kun je het al in de bak of het land doen en het doekje verder weg leggen.
Als hij dat snapt dan ga je kijken of je het kunt laten oppakken. Ze worden best fanatiek met het doekje en happen er ook vaak in, als ze dat doen, clicksnoepje. Niet meer voor aanraken belonen maar pas als ze het met hun lippen of tanden aanraken. Let wel! De kleinste vooruitgang al belonen OK dan! OK dan!
En nog een tip: stop op het hoogtepunt

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:04

Het lijkt me heel leuk maar de combinatie met een snoepje kan een beetje lastig zijn. Mandy is niet zo op snoepjes ..... maar ik kan natuurlijk ook een appeltje in stukjes doen.
Ga je iets organiseren Cornelie?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:18

Vera, je mag je klikker ook tijdens de halter gebruiken om je paard te belonen, tenzij je anderen ermee stoort.......Dusssss, leer 'm vierkant staan en huppaaaaa KLICK! Als ie een eerste plaats heeft gehaald moet ie ook een buiging laten zien natuurlijk, hihihiiiii, leuk joh!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:24

En lachen (flemen) naar de jury Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 15:25

Sugarmiss schreef:
En lachen (flemen) naar de jury Lachen

Net als het vrouwtje Blond

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:26

Sugarmiss schreef:
En lachen (flemen) naar de jury Lachen


Handig voor gebitscontrole!!!! Ik heb het nog nooit iemand zien doen met een handgebaartje..........zou het wel mogen???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 15:32

FlyingHigh"]
[quote="Sugarmiss schreef:
En lachen (flemen) naar de jury Lachen


Handig voor gebitscontrole!!!! Ik heb het nog nooit iemand zien doen met een handgebaartje..........zou het wel mogen???
[/quote]
Wie weet!

Maar voorlopig heb ik al een hele dobber aan het VIERKANT stilstaan >;)
Het kwartje nog niet gevallen, zeg maar *LOL*

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:09

Je hebt nog even de tijd.........komt allemaal goed! Elke dag even voordat je 'm gaat borstelen ofzo, goed neerzetten op commando en dan is het goed.......misschien lukt het sneller met klickeren?!?

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:14

Pride tilt namelijk ook het been op waar je naar wijst, leek mij ook wel handig voor de halter Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:34

loekje schreef:
Een Nederlandse paarden-clickersite: http://www.klix.nu/
Wij gebruiken deze methode vaak bij de honden, echt super!!

da's mijn instructrice... Haha! en stalgenootje...


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 08:30

SmithsGirl"]
[quote="loekje schreef:
Een Nederlandse paarden-clickersite: http://www.klix.nu/
Wij gebruiken deze methode vaak bij de honden, echt super!!

da's mijn instructrice... Haha! en stalgenootje...
[/quote]
Leuke site! OK dan!
Ik mis alleen de uitleg van HOE je het doet met bv. foto's. Dat zou heel behulpzaam zijn voor iedereen. Maarja, wel veel werk om te maken Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 09:40

voor geinteresseerden... ik wil het wel een keer (groeps-) uitleg geven?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 09:51

Dit stukje kwam ik tegen op internet, best een eye opener eigenlijk....was misschien wel wat voor Fuego geweest Huilen

Eén van de horsemanship-methoden, is clickertraining. Clickertraining is eenvoudig uitgedrukt een manier van trainen/communiceren met je paard, waarbij je de mogelijkheid hebt het paard op het precieze moment van een gewenste gedraging een 'ja/akkoord' signaal te geven. Het hulpmiddel hier-bij is de clicker, waarvan het geluid te vergelijken is met dat van het kinderspeeltje de kikker-klikker - (ieder kind klikte vroeger de hele Sinterklaas- periode door). Door deze clicker in te drukken, wat een kort, duidelijk geluid geeft, geef je een signaal aan het paard dat dat wat het deed op het moment van de click, een gewenste gedraging was. Deze click wordt gevolgd door een beloning, meestal in de vorm van wat lekkers. Je kunt, ook wanneer het paard verder van je verwijderd is, altijd op een effectieve wijze communiceren. Alleen belonen met voer, of d.m.v prijzen, zal nooit zo goed getimed kunnen zijn dat het paard deze beloning ook daadwerkelijk zal koppelen aan de gewenste actie. Met andere woorden: je kunt niet tegen een paard zeggen, hier... dit brokje krijg je voor die mooie over- gang net tijdens het longeren. De clicker kan dit wél, op het moment zelf van die mooie overgang.
Graag wil ik jullie vertellen, hoe een Fjord ervoor gezorgd heeft dat ik (weer) een nieuwe leerimpuls heb gekregen. De Fjord heet Maud en is het vriendinnetje van mijn pony Mona. Ook zij (Maud) is totaal niet opgevoed door haar huidige eigenaar. Ze wordt gebruikt voor ritjes van A naar B en zolang je niet meer van haar vraagt, is ze erg tevreden. Buitenrijden vindt ze namelijk zelf heel erg leuk. Haar eigenaar is een heel gemoedelijke beginner. Hij had de pony voor zijn dochter gekocht, maar omdat dochter na 3 maanden gedesillusioneerd gestopt is, is papa maar op de pony geklommen.

Maud staat altijd bij Mona in het land en is ranghoger. Daarnaast is haar als veulen 'geleerd' dat ze de 'persoonlijke ruimte' van mensen niet hoeft te respecteren. Onnodig te zeggen, dat dit toch wel botste met mijn Parelli-instelling. Omdat Mona dampig is gebruik ik Maud wel eens voor langere buitenritten. Vandaar dat ik dacht: och weet je wat, laat ik haar de 7-games leren, dat is wel zo handig. Even voor het plaatje, ik heb al meerdere paarden de 7-games geleerd. Dat is niet iets wat maanden hoort te duren. Voor iemand met wat meer ervaring moet binnen 10 uur de basis gelegd zijn. Zo niet, dan zal je jezelf een aantal vragen moeten stellen.
Dus ik aan de gang met Maud. Ik ga niet in details duiken over allerlei voorvallen, maar er zijn twee situaties die ik wel wil schetsen. De ene was, dat ik bij het steeds de druk verhogen, merkte dat ze super-sjacherijnig werd. Daar ze absoluut een hele hoge "pijn-grens" heeft, kan je bij wijze van spreken een stok op haar kapot slaan zonder dat ze reageert. Dus eigenlijk was het onzinnig om met fase 14 te werken, omdat er bij fase 4 toch geen reactie kwam. En ook niet bij fase 24 of 64.


Het tweede was dat deze vriendelijk pony überhaupt altijd sjacherijnig tegen me deed. En daar is mijn ego heeeeel gevoelig voor. Want blijkbaar wou ze me iets vertellen. Maar wat? Ieder paard had ik totnogtoe fantastisch de 7- games geleerd. Al met al dwong Maud me, eens heel goed na te denken over haar/mezelf en de manier waarop ik dingen van haar vraag/vroeg. En wat denk je wat het antwoord was? Eigenlijk heel simpel (zoals alles met paarden). Bij de 7-games gebruik je technieken als "upping de fases" . Je leert een paard te anticiperen, dat als hij niet doet wat er gevraagd wordt, er iets "negatiefs" (een "hogere fase) gebeurd. Je werkt er naar toe, dat een paard zich gaat afvragen, wat het is dat je van hem wilt. Zijn motivatie is het ontwijken van druk, zowel psychisch als fysiek.

Maud was op deze manier niet te motiveren. Door haar "ongevoeligheid" was ze niet geïmponeerd door druk. (Dat maakt haar ook precies de juiste pony voor haar eigenaar, die mag dan wel ongebalanceerd met zwabberbenen en handen rijden, maar daar raakt ze echt niet van van de wijs. Bovendien transporteert ze hem met veel plezier.) In Maud haar geval moest ik dus naar een andere "motivator" gaan zoeken. Dat is, sinds ik met Parelli begon, niet eerder nodig geweest.!

Ik ben met Maud aan de clicker-training gegaan, hoewel ik me in haar geval afvroeg of ze er niet nog verwender van zou worden. Ik clickerde o.a. al met Mona, maar meer voor de "fun"dingen zoals Spaanse pas, liggen, zitten en dat soort "tricks". En Charlie leert nu apporteren, maar mijn ego dwaalt nu af. Afijn, clickeren was echter het enige wat in Maud haar geval over was gebleven bij deze -in mijn ogen- toch wel wat domme en lompe pony.


En wat denk je, DAT was dus de oplossing!!!! Ik begrijp nu, dat een pony als Maud MIJ nooit begrepen heeft. Onder deze "lompe"pony, zit een heel intelligent, werkwillig en vooral enthousiast dier!!! Nu ze gemotiveerd wordt met positieve reinforcement, doet ze ineens vreselijk haar best om te begrijpen wat ik van haar wil. En we schieten als een speer vooruit. En ik heb maar weer eens geleerd, hoe gevaarlijk het toch kan zijn om er een vooroordeel op na te houden! En achteraf blijkt werken met voedsel bij Maud toch minder problemen op te leveren, dan waar ik bang voor was.
Maud leert nu "voetballen": ik schop een bal door de bak en daar moet ze dan achteraan rennen en met haar neus tegen duwen Ze krijgt er geen genoeg van. Als ik nu kom, staat ze met gespitste oren aan het hek te hinniken en ze verliest me geen moment uit het oog. Het liefst duwt ze de hele tijd met haar neus tegen me aan als ik Mona halster - alsof ze zegt pak mij , neem mij mee- maar een van de eerste dingen die ik haar geleerd heb is "jojo" op stem. Dus als ik Mona wil pakken zeg ik "terug" en dan "rent" ze bijna 5 meter meter achteruit, in afwachting van het clickje dat dan volgt.

PNH is een programma om MENSEN te trainen. De technieken zijn geen doel op zich! Maud leert nu de 7-games met behulp van de clicker (positieve reinforcement) en heeft daar ontzettend veel lol in. En DAAR gaat het om! En ik ben helemaal verrukt van het feit, dat deze pony die ik zo veroordeeld heb om haar "domheid" "koppigheid" en "ongevoeligheid", aan mij een heel bijzondere les heeft geleerd!!! Natural Horsemanship hoort FUN te zijn, voor mens en paard. Bedenk wel, dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden.
Heel veel succes!!!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:47

Wat een ontzettend leuke training! Misschien iets om uit te proberen met Sugar

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:48

LisetteSugar schreef:
Wat een ontzettend leuke training! Misschien iets om uit te proberen met Sugar

Ja ik zal het ook eens proberen Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:15

Trouwens vera, er is een site met heel veel filmpjes over clickertraining, van het begin tot ook aan de hand schouderbinnenwaarts en diverse kunstjes etc. Als je een beetje op het internet gaat rondneuzen kom je van alles tegen Lachen Ik heb gisteren alvast eens een begin gemaakt met de line dance. Hij deed het telkens goed maar het lijkt mij stug dat pride het verschil weet tussen links en rechts. Ik vraag me af of een paard dát besef kan hebben?? Als ik dus mijn linkerbeen naar voren deed deed hij dat ook, tilde ik rechts op dan tilde hij ook zijn rechtervoet op. En tja, pride die helemaal geconcentreerd is op mij en daardoor heel goed oplet uhm nee, dat lijk mij ook nogal sterk. Nu alleen nog leren dat hij met de spaanse pas ook vooral zijn ACHTERbenen meeneemt want hij staat na 6 passen wel in een vreemd standje nu Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers