Schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nekrednael
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Geraardsbergen

Schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 13:48

Hoi,
ik zou graag een schuilstal maken maar aangezien ik alles zelf moet betalen mag het niet te duur zijn. Ik dacht aan een 250 à 300 euro maximum. Welke materialen raden jullie me aan? het moet een stal worden van 3m op 3m, 2.5m hoog. Het liefste zie ik een houten stal, maar ik heb geen idee van de prijs, ik heb het op van die houten planken, kwartiersgezaagde boomstammen.
Iemand moet toch ook zo'n stal staan hebben, wie kan mij een idee geven van de prijs?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:24

Wil je hem zelf gaan maken of wil je zo'n blokhut-geval? Als je een een blokhutmodel wil hebben, dat je dan eventueel zelf nog monteert, kan je beter nog wat doorsparen, want daar ga je meer aan betalen.

Als je handig bent, kan je best houten planken gaan kopen van de juiste lengte, en die schuin op elkaar monteren, als je begrijpt wat ik bedoel.

Een beetje zoals deze (mijn) stal dus:

Afbeelding

Ik zie dat je in België woont, ik heb overlaatst in de Koopjeskrant heel erg goedkope grenen planken zien staan, ik zal de advertentie even voor je opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Idra op 05-09-03 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:27

Wij hebben een klein schuilstalletje voor Bonnie, van 2 bij 2 en 1,30 hoog.
van dezelfde planken als de stal hierboven.
De planken hadden we alleen noggewoon liggen dus de kosten weet ik niet.
Niet zo duur als zo'n kant en klaar blokhut geval denk ik.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:29

Planken. Ong. 400 stuks eiken en grenen planken. (ongeschaafd) 2 tot 2, 6m lang, 14 tot 18cm breed, 1 duim dik. Ideaal voor paardenstal, omheining. . . enz. Prijs: 0.95 EUR.
Bel 0900/40.225, code 2922638 (0,45 €/min)

Dit was hem... Als je nog even verder zoekt op www.koopjeskrant.be, en je drukt de zoekterm 'planken' in, krijg je een hele resem aan advertenties. De meeste aan 1 EUR per plank ofzo, dus dan redt je het wel.

Voor dakbedekking hebben wij een soort golfplaat gebruikt, maar niet die harde, plastieke, dat gaat nogal snel stuk. Het zijn zwarte, roofing-achtige platen.... Hmm, als ik op de naam kom, laat ik je het weten..

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:23

Hout is érg duur als je het in een winkel koopt. via particulier scheelt meestal al een hoop.
dus goed om je heen kijken naar koopjes. er zijn soms ook mensen die hun (opbouw) stallen voor een prikkie wegdoen. zo hier pas ook, iemand verkocht 2 houten stallen + schuurtje (zat allemaal aan elkaar vast) voor 300 euro!! (nieuw was het 10.000 gulden). maar die dingen moet je natuurlijk maar net treffen. bij deze persoon moesten de stallen weg omdat hij van wei ging verhuizen en ze niet mee kon nemen.

let wel op dat je geen rot hout koopt, wij hebben weleens houten palen gekocht, en de bleken van binnen verrot en beschimmeld te zijn. erg fijn als paal na paal door de midden breekt... met planken kan dat denk ik ook het geval zijn, dus ff opletten of ze nog stevig zijn!

verder suc6 met timmeren Tong uitsteken

Nekrednael
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 15:26

Bedankt!!!
Het is zoiets dat ik wil, zoals op de foto. Ik ga er zeker eens naar kijken.
PS: hoe hoog is jouw stal, is 2.50m hoog genoeg voor een groot paard?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:42

Zoals je ziet, is mijn stal (nou ja, van de buren, wij huren hem alleen maar) eigenlijk te laag voor mijn paard. Althans de deur, want binnen is het hog genoeg, zeker in de nok. 2.50 meter is zeker weten voldoende!
Succes!!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:45

Hoi je kan ook garage deuren gebruiken!! deze zijn niet zo duur. En een container kost ook niet zo veel en die zijn hartstikke fijn!!! succes

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:47

oja, hout heb je kans op rotten bij deze containers meestal niet...

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:40

containers zijn in de winter koud. en gaan roesten

Nekrednael
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 08:56

Ik zou ook niet weten hoe aan een container te geraken hoor

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:04

Containers zijn erg lelijk, en bovendien geven ze geen enkele vorm van isolatie... Volgens mij zijn ze ook best duur? Niet?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:16

Ik zou inderdaad eens tweedehands gaan zoeken. Het gebeurt nog weleens dat iemand zo'n stalletje heeft staan dat weg moet. Dat kost vaak niet al te veel, alleen moet je hem dan misschien wel zelf afbreken.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:57

nee hoor het valt best mee ze zijn niet erg duur!! Een container is niet lelijk!! tenminste het is wat je lelijk vind je moet m ff een x verven! maar werkt hartstikke goed. Er zijn niet voor niets zoveel mensen die een container gebruiken!!!

DubbelFun

Berichten: 88658
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:18

Van een schuilstal is het de bedoeling dat een paard er in en er uit kan wanneer hij dat wil. Om te schuilen zoals het woord ook zegt. De plaatsing van de opening is belangrijk. vanuit het westen regent het het meest en vanuit het noord/oosten komt 's winters de koude wind.

Er vanuit gaand dat de voorkant open blijft kun je hem het best met een flinke oversteek maken, zodat de regen er niet onder kan komen en de ingang op het westen maken. Of hij moet diep genoeg zijn, zodat bij inregenen je paard toch droog blijft. Dan is het op het noorden en oosten dicht en beschermd 's winters tegen de koude wind en sneeuwstormen.

Bij een stal die open is maakt de materiaal soort niet uit qua isolatiewaarde, die dichte wanden moet wel echt winddicht zijn. Aan de bovenkant kun je best wel een opening laten voor de verse luchtcirculatie.
Qua onderhoud: metaal gaat roesten mits niet goed beschermd en hout moet je ook verven/vernissen om rotten tegen te gaan. Kunststof hoef je niets aan te doen.

Maar buiten alles moet de stal veilig zijn. Hij moet een stevige windvlaag kunnen hebben en er mogen geen scherpe hoeken/randen zijn.
Ook moet ie schuurvast zijn, als je paard eens jeuk heeft moet hij niet de hele stal om kunnen gooien als hij gaat schuren.

Waarschijnlijk heb je ook een bouwvergunning/meldingsvergunning nodig afhankelijk van de gemeente-eisen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:44

Wij hebben hem snel gemaakt van de carport...boot eronder uit planken(tweedehands)ertegen.....en schuilen maar.(Vriend is wel nog knorrig over zijn bootje).
Je moet wel goed op de inloop letten(niet aan de regenkant)en zeker goed stevig maken hoor want zoals hierboven al staat het moet wel tegen een paar honderd kilo jeukend paard kunnen.
Afbeelding

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:52

wij hebben ook een schuilstal, planken op elkaar (iets overlappend), en een harde golfplaat erover.

een container is erg gevaarlijk. het wordt heet in de zomer en ijskoud in de winter. bovendien kunnen er altijd scherpe randen zijn en is het niet leuk voor het paard.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:00

ff een vraagje als een container zo gevaarlijk is waarom gebruikt iedereen m dan? Tuurlijk zet je die niet zomaar neer!! scherpe randen moet je gewoon wegwerken. Maar dat is bij hout ook!! dat moet ook geschuurd zijn.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:36

omdat het goedkoop is. maar je weet toch zelf wel dat het absoluut geen isolatie biedt, winter, ijskoud, zomer, snikheet, want een container bestaat uit metaal he.
dus omdat het goedkoop en makkelijk is. goed is het zeker niet.

DubbelFun

Berichten: 88658
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:43

In de winter is een open container net zo koud als een houten stal. Zolang de lucht vrije toegang heeft tot de ruimte is het overal even koud.

's Zomers kan het er idd binnen wat warmer zijn door het metaal, maar dan hebben ze er buiten iig schaduw van.

Nekrednael
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 09:32

Sugarmiss schreef:
In de winter is een open container net zo koud als een houten stal. Zolang de lucht vrije toegang heeft tot de ruimte is het overal even koud.

's Zomers kan het er idd binnen wat warmer zijn door het metaal, maar dan hebben ze er buiten iig schaduw van.

Ik denk dat er toch een verschil is. Ijzer wordt echt ijskoud in de winter en straalt koude uit, terwijl hout toch een beetje isolerend werkt en minder koud aanvoelt als ze er tegen komen, niet dat ze dat door hun dikke wintervacht voelen, maar reken maar dat hun lippen het verschil voelen...