Leren bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 22:25

Heeft iemand ervaring met leren bitten? Ik ben namelijk benieuwd naar alle vormen en maten waarin ze voorkomen. Tot nu toe ben ik op het volgende lijstje van 'leerwerk voor in de mond' gekomen: opzetteugelbitjes (bij koetspaarden), tongriemen (bij dravers), het Meroth-bit (eigenlijk een riempje dat je om de onderkaak bindt), met leer overtrokken metalen bitten en 'gewone' trensen met een leren mondstuk. Waar hebben jullie dit soort (of andere) bitten vandaan en hoe onderhoudt je ze? Ik ben heel benieuwd en ik zou ook graag foto's willen zien.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:01

Bij Divoza kun je een leren bitje kopen. Geen idee waar het voor gebruikt wordt, maar voor gebruik moet je het in de zonnebloemolie laten weken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:55

Ik heb helemaaaal geen ervaring met leren bitjes.
Wel met zeemleer om een liverpoolstang. Weet niet of dat hetzelfde is. Ik had dat toen Isolda net beleerd werd voor de kar, dan is het minder scherp. Wel moet je altijd als je gaat rijden, je bit eerst in water weken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:32

Ik heb alleen een boek (Optoming voor mijn paard, van Antje Holtappel) waar iets in staat over leren bitten, ik zal even een vrije bewerking van de tekst hier neer zetten.
Sinds een paar jaar heeft een handige producent een leren bit op de markt gebracht dat ook zonder hoofdstel gebruikt kan worden, dit wekt de indruk van grote vrijheid.
Een plaatje:
[img]../upload/1147/bit.jpg[/img]
Vroeger waren er alleen leren bitten waarvan het middendeel bestond uit driedubbel dik genaaid chroomleer, met ringen van normale grootte. Ze werden en worden gebruikt voor renpaarden die geen metalen bit verdragen. Naar de werking van chroomleer in de mond is geen onderzoek uitgevoerd.
Vergeleken met metalen bitten is het leren oppervlak ruw, vooral als de vleeszijde van het leer op de tong en de lagen komt te liggen. In contact met speeksel wordt leer slap en ze het uit. En van de ruwe kant scheiden zich afzonderlijke leervezels af. Er ontstaan dan al snel schaafwonden in de mond, vooral aan de binnenkant van de lippen.

Waarom ben je zo geïnteresseerd in leren bitten?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:34

Ik ken wel een endurance ruiter die met dit bit 160 km loopt (zn paard dan Haha! )

Dus het zou wel goed zijn

ik vind het er trouwens heel erg cool uitzien

ik wil er later ook 1

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:44

Citaat:
Op 2001-09-24 18:34, schreef Shaienne:


ik vind het er trouwens heel erg cool uitzien




Ik zou er alleen eentje nemen als het goed voor mijn paard is, niet omdat het er cool uit ziet.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 19:36

Ik ken wel iemand die leren bit gebruikt en ook emiel voest is erover te spreken (ik geloof dat hij ze ook verkoopt?). Ze zijn wel aan slijtage onderhevig, vooral als je paard erop kauwt zijn ze zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:49

Dankjewel voor alle reacties. Zijn er trouwens ook al mensen die zo'n bit zelf gebruiken? Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar de 'houdbaarheid' en onderhoud in praktijk van zo'n bit. Waarom ik zo geintresseerd ben? Mijn professor aan de uni gelooft niet dat er leren bitten bestaan (hebben) en ik probeer een zo'n goed mogelijk beeld van alle vormen te krijgen zodat ik dit kan weerleggen.

Bovendien heb ik laatst gemerkt dat de bustrens van [***] wel eens niet comfortabel kan zitten doordat hij erg grote wolfstanden heeft. Hij heeft er verder geen last van maar ik kan me voorstellen dat hij daardoor minder snel ontspant. En dus dacht ik, waarom niet een leren bit? Reden numero uno; errrrrg duur, 2: niet te vinden in shetlandmaat, 3: is het wel zo onschadelijk als gezegd wordt? Ik vraag me bijvoorbeeld af of het leer bewerkt is en zo ja, met wat?

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 23:58

Even over zijn gebit, wolfstanden horen verwijderd te worden. De erkende paardentandarts haalt ze er zo voor je uit, een weekje geen bit in en geen centje pijn meer met rijden Lachen .

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:29

Een leren bit is heel vriendelijk, is echt niet schadelijk. Mijn leren bit gaat al jaren mee, je moet het gewoon elke keer na het rijden even insmeren met zonnebloemolie.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:17

Ik heb zelf eens gereden met zo'n leren bit met kinriem.... moest zogenaamd zacht in de mond zijn. Dat was al dagen bewaard in tupperware vol zonnebloemolie, dus aan de olie had het niet gelegen.... maar dat paard reageeerde er toch scherp op! De minste of geringste ophouding en stil stond hij! Terwijl dat bij een metalen bit echt noit het geval was geweest...
Dus dat die bitten zachter in de mond zijn, daar geloof ik niets van.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:57

Leren bitten zijn zeker wel zachter in de mond. De reden dat je paard er opeens heel anders op reageerde, kan zijn dat dit voor hem juist een positieve verandering was. Eindelijk kon hij makkelijker reageren op je hulpen, omdat het bit veel zachter inwerkt. Je ziet weleens dat paarden veel makkelijker te rijden zijn met een leren bit omdat een metalen bit te hard is voor deze paarden met een gevoelige mond (wat trouwens ook vaak veroorzaakt wordt door de harde handen van een ruiter).

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:59

kan een rare vraag zijn hoor, maar als je dat bitje in slaolie legt, geeft dat dan geen nare smaak voor het paard??? lijkt mij niet echt lekker namelijk. vroeg ik me even af

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:22

mijn paarden zijn helemaal gek op olie door het voer.... Vork
Dus olie op dat bit zouden ze helemaal toppie vinden...

Over dat het juist zachter zou inwerken... nou, ik zat er zelf op, en het paard schrok van de inwerking, raakte er zelfs van in paniek. Lijkt me niet een reactie van een op metaal gevoelloze mond maar eerder een reactie op een bit dat duidelijk scherper inwerkt dan wat er normaal inhangt.... Maar ik kan me vergissen natuurlijk, ik heb het bit daarna nooit weer geprobeerd.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:04

Het leren bit wordt ook wel Merrot-bit genoemd (of zo iets). In Duitsland bestaat een hoofdstel, waarbij de teugels over de neus kruisen, dit kan ook gebruikt worden met een leren bit.
De indianen reden ook met een touw in de mond ipv een metalen bit.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:34

Ik heb heel lang enkele keren per week met het Merrot bit gereden op aanraden van Sidorac (in de veronderstelling dat ik er goed aan deed),volgens hem zou het zachter in de mond zijn en fijner voor t paard.Nou vergeet het maar .Neem maar van mij aan dat een leren bit heeeeeel scherp inwerkt .Kun je je toch wel voorstellen als het nat word en gaat schuren langs de lagen .Ik ben er van afgestapt omdat ik vreselijk op m.n donder kreeg van mijn lesgeefster ,die meteen in de gaten had dat het bitje werkte als schuurpapier, en alle kanten op getrokken kon worden . Verward

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 08:42

Ik vind het wel heel vreemd dat het gaat schuren langs de lagen, dan was de kwaliteit van het leren bit niet echt goed. Juist als het leren bit nat wordt, wordt het juist zachter (mede doordat je het elke dag met olie insmeert, als je dit niet doet gaat het schuren als het nat wordt omdat het leer uitdroogt) en gaat het zeker niet schuren.
En dat het alle kanten op getrokken kan worden kan ook bij een metalen bit en ligt niet aan de kwaliteit van het bit, maar aan de "kwaliteit" van de ruiter.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:34

Zo ken ik er ook nog tig.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:42

Wat ik zo grappig vind, een ieder die beweert of iets juist zacht of juist scherp in de mond is... hebben jullie dat ding dan zelf in de mond gehad?
Ik niet! Ik baseer mijn mening over een leren bit op de reactie die mijn paard gaf.

Als ik logisch nadenk kan een metalen bit met een glad oppervlakte helemaal niet schuren in de mond! Schuren is iets wat alleen ruwe oppervlakte kunnen... en dat leren bit is toch wel ruwer en meer gehoekt als een metalen ronder bit. Bovendien, dat leren bit heeft meerdere lagen leer opelkaar, het is min of meer een vierkante staaf. het is absoluut niet rond.

Ook logisch gerederneerd... een bit dat doordrenkt is van de zonnebloemolie.. dat kan helemaal niet nat worden! Daar is het immers veel te vet voor....

En voor elk bit geldt... het werkt zachter in met een zachte ruiterhand. Met een zachte ruiterhand maakt het niet zoveel uit wat voor bit erin hangt, met een wat lompere hand is eigenlijk elk bit al vervelend genoeg.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:07

Waarschijnlijk heb ik toch een heel ander leren bit. Mijn leren bit is zeker niet ruw en al helemaal niet gehoekt. Zeker geen vierkante staaf door de meerdere lagen, het is juist heel zacht en vormt zich min of meer in de mond.
En een leren bit bewerkt met olie kan echt wel weer nat worden door voortdurende inwerking van het speeksel van het paard. Als ik gereden heb voel je het vet echt niet meer op het bit hoor.
Maar goed, het lijkt wel of ik een heel ander leren bit heb.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:52

Ik heb er eens een gebruikt van een kennis bij mijn eerste pony die voor geen meter aan de teugel liep. Op dit bit knikte hij als een scheermes, dit vond ik nogal verbazingwekkend maar wat bleek, hij had binnen de kortste keren zijn tong over het bit Huilen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:11

*LOL* Ik heb het weleens uitgeprobeerd *LOL*
Alleen dan dus met dat zeemleer wat ik hierboven verteld had.
Ik denk alleen dat zeemleer iets anders is als een leren bitje.
Ik doe er geen olie over, eerst weken in water. Ik heb het toen wel geproefd, ik ben een beetje gek *LOL* Maar goed ikw eet dan natuurlijk niet hoe het is om dat ding een uur in je mond te hebben.
Hij was toen nog wel nieuw hoor! *LOL*

Zeemleer voelt heel zacht aan als het nat wordt. Een soort ehmm... weet niet hoe ik het zal noemen, zacht laagje zit er op. Voelt prettig vond ik en vond Isolda ook.

Maar goed, is dus niet te vergelijken met een leren bit, dus misschien een overbodig getiept berichtje Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:19

Wel een wereld-bekentenis!
Gekkie!