Helpt een thiedeman bij dit probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 14:38

Ik rijd soms op een pony van een meisje dat weinig tijd heeft. Bij haar is hij er al een aantal keer vandoor gegaan en ze kon hem niet houden. Laatst vertelde ze mij dat ze met een thiedeman wou gaan rijden. Ik betwijfel of dit helpt... Bij mij is ie er namelijk nog nooit vandoor gegaan dat ik m niet meer kon houden. En ik heb ook niet de indruk dat ze super kan rijden eigenlijk. Niet dat ik nou zo fatastisch rijd hoor maar zij is heel bang en als ze op m rijd doet ze niets anders dan over de hoefslag rijden, geen enkel figuur ofzo. En ze zegt dat ze met die pony L dressuur en L springen heeft gestart. Ze heeft m trouwens ook pas 4 maanden ofzo.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:48

Heeft zij geen les? Anders zou jij een paar keer kunnen gaan kijken als zij rijd en eventueel een beetje 'les' geven, gewoon als jij ziet dat iets niet goed doet of het beter anders kan doen, dat aan haar uitleggen en dan maar kijken wat ze ermee doet. Naar een hulpteugel zou ik op dit moment niet grijpen, probeer maar eens of je haar op les kunt krijgen van een goede instructeur dat zal vast een hoop helpen. Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:09

Nou, als een paard zijn hoofd omhoog doet 9en dat doen ze vaak als ze er van tussen gaan), werkt niets meer. De rem niet, het stuur ook niet, en je bent overgeleverd. Een thiedeman voorkomt dat het paard zijn hoofd hoog doet en dan kun je hem wel beter houden.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:15

Ze zegt niet dat ie zijn hoofd omhoog doet, alleen dat ie er vandoor gaat en dat ze hem dan niet houd...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:39

mijn conclusie is dat het paard zijn hoofd omhoog doet voordat hij ervandoor gaat. Waarom denkt de eigenaresse er anders over om er een thiedeman aan te hangen?

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:59

Eh...mensen zijn soms raar hoor, moet jij toch weten Knipoog
Ik bedoel, ik ken ook iemand die als hij naar buiten gaat een slof om z'n paard hangt, omdat ie hem anders niet houd...terwijl zijn bijrijder er alles mee kan zonder hulpteugels, dus tja...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:08

Is een martingaal geen optie? Een stuk 'veiliger', omdat het niet zo heel snel kwaad kan. En dat grietje ook weer blij, omdat ze er wat om heeft hangen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:20

thiedeman kan net zo weinig kwaad als een martengaal. Een slof is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:22

zelf denk ik dat dat meisje eens goede les moet gaan nemen.
Je kunt er wel van alles aan hangen maar eigenlijk is dat maar een nood greep en geen oplossing.
Zeker omdat die pony het bij jou niet doet ligt het duidelijk aan het rijden van het meisje.

Als ze zelf met meer vertrouwen rijd met bv. een martingaal (waar ik ook eerder voor zou kiezen dan een thiedeman) is dat voor een tijdje wel een oplossing. Maar goede les is uiteindelijk voor elke ruiter het belangrijkste wat er is en mag nooit op bezuinigd worden.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 16:55

Op de manege waar ze staat is er les van 6 tot 7 voor pensionmensen, daar wil ze wel in(ik rijd daar ook altijd in) maar meestal is ze pas om 6 uur uit want ze zit op een internationaler. Het idee van de thiedeman kwam, van de vorige eigenaren. Die zeiden dat ze m beter met een thiedeman kon rijden, een martingaaal lijkt me eigenlijk beter. Bij mij is ie trouwens wel vaak weggeschoten maar toen had ik m na 5 meter al weer onder controle. Maar ik heb er ook nog maar 5 keer op gereden dus misschien komt het nog dat ie er echt vandoor gaat en ik m niet meer kan houden. Maar ik kan haar ook niet echt helpen want ik rijd nog maar 1 jaar alhoewel ik best wel goed rijd voor iemand die zo kort rijd(dat hoor ik steeds van mijn omgeving). Als ik er weer op ga rijden rijd ik in ieder geval niet met thiedeman, martingaal vind ik al erg en volgens mij heeft die pony dat helemaal niet nodig want als ik maar een beetje vraag loopt ie al aan de teugel. Wel een groot probleem is dat ie door me buitenteugel en binnenbeen heen loopt, er hebben ook een paar andere mensen die ik ken op gereden en die hadden datzelfde probleem.