onderhals....en niet aan de teugel gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

onderhals....en niet aan de teugel gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 20:54

Hallo Bokkers,

Jullie hebben vast wel op fotos van Swift gesien dat hij een grote onderhals heeft .... Hij is owk springgebouwt en hij gebruikt de verkeerde spieren..
In het begin liep ie vrij goed aan de teugel (5 maandne geleden ongeveer...) maar nu krijg je hem helemaaal niet meer goed.... hij spant zijn verkeerde spieren aan en zet zn onderhals op zodat ik hem niet naar beneden krijg, wat ik ook probeer..... meestal wordt ik dan ff pissig want dan wordt ie heel sterk en gaat echt vervelen...
Dus pak ik het elastiek erbij, hoe slp die ook hang, hij loopt dan SUPER !!!
dan rijd ik er een half uur mee en doe ik hem los, en daarna gaat ie nog evenhard door met vervelen als ervoor........
ik rijd al een paar weken met elastiek (niet elke dag hoor) maar het helpt niks........

Wat Nu??

renee


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:06

hij zal denk ik wel weten,dat die met die elastiek erom geen kans maakt,en zodra die eraf is weet hij,hey ik ben weer sterker,dus dat had je denk ik even zelf moeten oplossen,zoals ze al vaak zeggen aan de teugel gaan,is geen doel maar een resultaat.
ik zou hem goed van achter na voren rijden,en veel tempowisselingen,slangenvoltes enz.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 21:19

thx voor de tips.....tempo wisselen heeft niet veel zin want dan ontspant ie helemaal niej......maar de rest wat je zelf gaa ik is vaker proberen...thx...
elestiek gebruik ik niej zo heel vaak maar hij moet ook leren de goeie spieren te gebruiken zei mijn instructeur

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:12

mijn paard heeft een giga onderhals (zie site) en mijn lesgeefster longeert hem met een stootteugel eraan en dat gaat super! je ziet de onderhals verdwijnen en de spieren bovenop komen!


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:19

ik rijd oa een pony die een onderhals heeft van luchtzuigen. dat komt in uiting tijdens het rijden ook. als het dat is, wat ik niet vermoed, moet je daar eerst iets aan veranderen. het kan zijn dat hij ongemak voelt, maar pas probeert als hij zegt, ok met die rekker kan ik geen kant uit, dus hoe vervelend het ook is, ga ik naar beneden.
het is maar een idee hoor Knipoog

Enya - Daya :-)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:29

Forrest heeft/had ook een enorme onderhals (het is al een heel stuk minder) maar wij hebben eerst met lange teugel gereden en ons er helemaal opgeconcentreerd dat hij lekker met zijn hoofd laag liep (vwnw) maar niet aan de teugel en daarna zijn we er pas aan gaan werken om hem aan de teugel te rijden.
En gewoon er veel op geconcentreerd dat hij: laag liep, goed op het been reageerde, lekker voorwaarts liep, ahcterhand er goed onder had.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:22

Longeren aan de pessoa helpt ook

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:23

Lees het topic van Laura eens zou ik zeggen. En probeer begeleiding te vinden van iemand die je op die manier begeleid. Maak het aan de teugel rijden niet heilig. Zorg er voor dat je je paard correct gaat rijden dan komt het aan de teugel lopen ook (bijna) vanzelf. Om hem te leren de goede spieren te gebruiken kun je hem met pessoa longeren, wel goed voorwaarts houden.
Enne een spring gefokt paard kan ook uitstekend dressuur lopen hoor. Mijn paard kreeg gisteren nog complimenten omdat hij zo goed loopt met drie correcte gangen. Afstamming: Darco.

Sprakeloos

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:57

K denk dat je vooral veel geduld moet hebben en het niet binnen een week willen bereiken!
Ik rijd een pony die eerst ook een hele erge onderhals had. In het begin wilde ze ook niet nageven, pas de laatste 5 minuten vd les. Nu loopt ze wel gewoon aan de teugel vanaf het begin, maar dat heeft heel lang geduurd!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:17

ik denk ook dat je eerst een methode moet vinden om de onderhals eraf te krijgen en dan kan je hem nagevelijk laten lopen,
want paarden met een onderhals lopen nou eenmaal moeilijker aan de teugel,
net als mensen met x benen niet goed recht kunnen staan, moeten ze ook eerst wat aan doen voordat het kan (vage vergelijking, maar anders begrijpt niemand me, haha)

succes ermee, ik hoop dat het je lukt.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 15:55

thx allemaal

Ik heb de afgelopen weken, maanden erg hard mn best gedaan om die onderhals weg te krijgen en verschil is er heus al, kijk hier maar eens:

EERST: Afbeelding

NU ..(zie je zn hals.....en hij gaat zelf al een stuk omlaag !!)
jammer alleen van mijn houding (armen..))
Afbeelding

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:04

even een vraagje tussendoor,swift werd toch eerst verkocht zei je?mag je hem nu toch blijven verzorgen?
ik vind het wel een mooi paardje,en verschil zie je idd al Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:56

spoekie schreef:
Forrest heeft/had ook een enorme onderhals (het is al een heel stuk minder) maar wij hebben eerst met lange teugel gereden en ons er helemaal opgeconcentreerd dat hij lekker met zijn hoofd laag liep (vwnw) maar niet aan de teugel en daarna zijn we er pas aan gaan werken om hem aan de teugel te rijden.
En gewoon er veel op geconcentreerd dat hij: laag liep, goed op het been reageerde, lekker voorwaarts liep, ahcterhand er goed onder had.



Hier ben ik het dus mee eens. Laat hem lekker met lange teugel lopen. Rij voltes, overgangen e.d. Je zult zien dat hij op eigen benen gaat lopen en dat het jouw hand gaat opzoeken en volgen. Veel succes!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:55

Apollon had een tijd geleden ook een giga onderhals, liep beslist niet aan de teugel en drukte haar rug weg... niet bepaald fijn rijden dus. omdat ik niet graag met hulpteugels rijd ben ik haar gaan longeren, met bijzet, je ziet de onderhals echt steeds verder verdwijnen en ze bovenop bijkomen, onder het rijden gaat het nu ook een stuk beter, al loopt ze nog steeds niet geweldig aan de teugel (wat ook helemaal niet de opzet van deze manier van longeren was) ze loopt iig niet meer zo te sterren kijken en gebruikt haar rug ook stukken beter. Ze rijd zo iig stukken beter, nu kan ik tijdens het rijden ook meer van haar vragen, want met d'r neus in de lucht ging het wijken niet zo geweldig, en mooi verzamelen enzo ook niet...nu voel ik ook echt effect als ik mijn benen gebruik, ze kromt haar hals beter en voelt ook dat haar achterhand meer werk doet.
nu ga ik dus zoveel mogelijk zonder longeren verder en dat lukt tot nu toe prima. maar af en toe longeren met bijzet werk ook echt fijn.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:26

zo het verschil mag er duidelijk al wezen, leuk ponytje trouwens,
gewoon zo doorgaan denk ik, omdat je ziet dat zn hals op deze manier al verdwijnt en dan op het gegeven moment zal hij bijna niet meer te zien zijn, en zal die nog meer nagefelijk kunnen lopen,
succes,
masage is trouwens ook nooit fout he, dan ontspant hij zn nek in ieder geval lekker, en hij geeft zelf wel aan of hij hard of zacht lekker vind,
succes

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:09

Het probleem met hulpmiddelen zoals een elastiek is dat paarden ook niet gek zijn, ze WETEN gewoon dat het er aanhangt...

Nou ben ik niet heilig hoor, want ik heb gisteren ook mijn stiek aan MAtador gehangen, omdat hij steeds zijn rug wegdrukt tijdens het wijken, maar je merkt gewoon dat ze ontzag hebben voor dat hulpmiddel. Soms is het goed om even de vicieuze circel te doorbreken en ik ben allang blij dat je er "maar" een elastiek aan hebt gehangen, ipv een slof, want die kan meer schade aanrichten.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 18:52

THX (alweer) voor jullie reacties
en beautyfull_mickey , hij is nog niet verkocht, staat wel weer op marktplaats, zogauw ze een baasje vindt issie evrkocht en dat moet binnen 4 maanden al.......

maar ja...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers