Rena DA ... weer op IJZERS , Quadrisol / zooltjes?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Rena DA ... weer op IJZERS , Quadrisol / zooltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 19:23

Tsss... nu staat Rena onverwachts ineens weer op ijzers...

ze was kreupel een week of 6 geleden , en er nog steeds niet helemaal bovenop , sjokte stijfjes als een bejaard oud paard rond....

Dus toch maar een paardenarts erbij gehaald omdat het na zo'n rust toch eigenlijk wel eens beter moet gaan.
Die kwam gisteren om een uur of 4.

Paar keer weggestapt en gedraafd , beestje wilde nauwelijks draven ,
dat is dus echt niks voor Rena normaal....

Ook even op de cirkel op het harde aan beide kanten ,
ook moeilijk in draf te houden maarja het moet even Scheve mond
Beestje heeft echt geen plezier in lopen , gaat moeizaam allemaal.
Valt bij een Rena vooral op omdat ze altijd zo'n vrolijk vlug ding is normaal , ik weet hoe ze HOORT te zijn Lachen

Conclusie :

Beestje heeft pijnlijke voeten......

* wellicht te kort bekapt geweest
* wellicht de natuurlijk bekappende smid teveel aan de hoefstand gezeten
* gevoelige zool , rode boog achter de witte lijn , alle 4 de hoeven
* klein hoefzweertje gehad , stelde niet veel voor , maar toch
* waarschijnlijk tegen een hoefbevangenheid aan...

Met een tang enzo testen of ze echt hoefbevangen was , dit kwam er niet echt uit. Maar omdat het er verder wel erg op leek en ze ook te dik is nu
(tja geen wonder na 6 weken rondlummelen op de wei , ook al is die niet erg groen door de droogte......)

Afijn die hoefzolen moeten dus minder gevoelig worden en die tekenen van hoefbevangenheid moeten verdwijnen.

Ze kreeg daarvoor een ontstekings-remmende en pijn verlichtende spuit (zover ik begreep) in haar hals , en ik kreeg nog 3 tubes Quadrisol mee waarvan ik haar 2 x daags 5 cc in de mond moet spuiten.

De paardenarts gaf die injectie even half 5.
Ik moest 's avonds nog eens terug om die eerste 5 cc in haar mond te spuiten.

Dus even half 8 kwam ik weer bij de wei , en riep Marena zoals gewoonlijk.

KOMT ZE ME TOCH ENTHOUSIAST AANGALOPPEREN !!!!! OK dan!

Goh dat had ze al in geen 6 weken meer gedaan ,
de laatste tijd kwam ze steeds als een snelwandelaar naar me toe ,
en heb ik haar ook in de wei maar 1 keer een paar drafpasjes zien pakken ,
galopje heb ik al in geen weken gezien

Blijkbaar werkt dat spul dus als een tierelier , ineens kwam daar weer mijn oude vertrouwde Marena met haar vrolijke vlugge alles Lovers

Was wel apart hoor Bloos

Ik had haar nadat de paardenarts weg was al een wormenkuurtje gegeven , die moest ze toevallig ook net hebben , en toen in de wei dus weer zo'n spuit in haar bekkie , arm ding Haha!

Nadat ze die 5 cc binnenhad (gelukkig maar weinig) en ik haar na een kriebeltje weer losliet , tetterde ze er ook in een showtje vandoor Lachen

Vandaag heeft ze ook flink rond lopen springen op de wei hoorde ik van de mensen die daar tegenaan wonen.

Hartstikke fijn dus dat dat spulletje zo goed aan slaat OK dan! OK dan!
Beestje is weer vrolijk en levenslustig Ach gut

Nu hoop ik maar dat het dus echt niet meer dan dit is ,
en de gevoeligheid voorbij is als die kuur op is , over 8 dagen...

Niet dat dit echt een pijnstiller is en ze weer pijn krijgt als ik het haar niet meer geef Scheve mond

Ik moest haar ook omdat ze zo gevoelig was , rondom op ijzers laten zetten , met zooltjes...

Dus gelijk de smid gebeld gisteravond , en om 12 vanmiddag zat alles eronder OK dan!

Nu maar hopen dat dit alles de oplossing is voor haar pijnlijke , voorzichtige , stijve loopje .....

Iemand die meer weet van die Quadrisol ?

En zooltjes , worden die ook wel eens bij de achterhoeven gebruikt ?

Nouja ik ben voorlopig even blij , en hoop dat dat zo blijft Lachen


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:41

Quadrisol is wel degelijk een pijnstiller, en daarbij een hele effectieve. Ik heb het 1x gebruikt toen mijn hoefsmid met vakantie was en mijn paard een hoefzweer had (DA kon de zweer niet vinden) Ik heb er toen op gestaan om een pijnstiller te krijgen omdat mijn paard op drie benen ging overcompenseren en zo verschrikkelijk kreupel/scheef ging lopen dat ik bang was voor andere complicaties (zoals hoefbevangenheid door overbelasting van het andere voorbeen) Na 3 kwartier gallopeerde ze weer vrolijk bokkend door de wei- waarna de hoefzweer in de kroonrand uitgebroken was, dus dat probleem was toen ook opgelost. als je niet 100% zeker weet wat je paardje mankeert, dan zou ik haar toch, ondanks dat ze geen pijn meer heeft, zo rustig mogelijk houden. Je zegt zelf dat ze twijfelen of het hoefbevangenheid is. Je moet er toch niet aan denken wat voor schade ze zichzelf kan aandoen als ze zo wild door de wei gaat terwijl het hoefbeen misschien bezig is te kantelen ? Ik wil je niet bang maken, maar wees a.u.b voorzichtig !

Mijn DA vertelde destijds dat ik niet meer als 2 spuiten quadrisol mocht gebruiken...er zit een bepaald maximum aan volgens hem (ben dus wel even kwijt wat het precies is)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:20

Tja ik kan het goed eens zijn met Mist. Ze was van de pijn af en er zal misschien ook iets 'opwekkends' in gezeten hebben, dus die galopreactie is niet zo verwonderlijk, of het goed is voor haar betwijfel ik ook.

Als ze tegen een hoefbevangenheid aan zit, moet je haar laten afvallen, maar wel heel verzichting, met kleine beetjes tegelijk, want anders worden de gifstoffen juist versneld in haar bloed 'losgelaten'.

Ik zou haar beperkt weidegang geven of een graasmasker omdoen, wel veel hooi (liefst nog van vorig jaar = arm) en een paar weken geen bix/muesli (krachtvoer) geven. Dan kan haar lichaam zich 'ontgiften'.

Verder ben ik geen voorstander van de pijn in haar voeten op te lossen door er ijzers onder te zetten. Hierdoor verminder je de hoeffunktie (pompmechanisme) en die kan ze juist nu zo goed gebruiken ivm de hoefbevangenheid.
Als ze pijnlijke zolen heeft, komt dat waarschijnlijk door de aanstaande bevangenheid. Misschien dat de schoenen helpen, maar meestal is dit alleen het geval als ze erg plat op de zolen staat en op ongelijke grond loopt.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:32

Oei, denk je niet dat het juist heel erg slecht is om haar nu pijnstillers te geven? Het geeft nu misschien wel een goede indruk, maar het feit dat ze al die tijd al gevoelig loopt, duidt er toch wel op dat er iets ECHT GOED MIS is in haar hoefjes.
Kweet niet welke hoefsmid haar natural bekapt heeft, maar als het goed is heeft die ook uitgelegd dat je voor een periode van herstel enige maanden moet uittrekken voor de hoeven weer gezond zijn, en dat in combinatie met goede omstandigheden voor de hoeven. Dus veeeel beweging, voetenbadjes, wekelijks trimmen etc.

Waarom werd ze eigenlijk sinds kort natural bekapt?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:38

Nee Calippo, juist met deze klachten geef je pijnstillers om het dier in beweging te houden. Door de beweging is de doorbloeding beter, waardoor de voet beter geneest.
Ik ben er persoonlijk echter niet kapot van om er in zo'n situatie een ijzer onder te zetten, juist omdat het hoefmechanisme (het uitzetten en weer terugveren van de hoef tijdens het lopen) minder goed werkt met een ijzer onder. Echter, als de VA de zool rust wil geven, is een ijzer weer een goed hulpmiddel, dus het is altijd het afwegen van kwaden....

Quadrisol is een goede pijnstiller, en je hoeft je niet schuldig te voelen dat je dat Rena in haar mond spuit hoor Bianca, er zit namelijk een lekker chocoladesmaakje aan waardoor de meeste paarden het helemaaaaaal niet erg vinden Haha!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 20:38

Tja , de ijzers daar was ik ook niet blij mee...die hoef heeft het al moeilijk en om er dan ook nog eens zo'n ijzer aan te timmeren....

Maarja , als het er op aan komt weet ik het toch ook niet ,
dus ik volg het advies van de paardenarts maar....

Ik maak deze kuur af als er zich geen rare dingen voordoen
(heb even de bokt-zoekfunctie gebruikt Scheve mond ...) , en hoop dat het dan goed is. Dan heeft hij gewoon gelijk gehad , maak ik de ijzers op en gaat ze weer op blote voeten Lachen

Als ze over 14 dagen nog niet goed loopt , moet ik bellen en moeten er foto's gemaakt worden....

Een slijtage of kanteling van het hoefbeen , daar ben ik zo bang voor .

Daarom heb ik ook gezocht naar een natuurlijk bekappende smid , ik wil graag dat haar hoef ZO bekapt wordt dat alles in een nette positie staat.

En heb niet de indruk dat een normale smid daar echt naar kijkt Verward

De paardenarts voelde wel duidelijk dat het om een ''hoefbevangenheid'' ging , voelde meer bloed doorstromen ofzo...

Ik ga er even vanuit dat dit helpt ,
ben toch al geneigd om meteen het ergste te denken Scheve mond

Krachtvoer krijgt ze al nauwelijks omdat ze dus eigenlijk geen fluit meer doet de afgelopen weken.
Ze kreeg per dag een handje biks en handje muesli , wel peen en appel , brood enzo.

Ben sinds een week ongeveer weer begonnen met wat hooi bijvoeren ,
en sinds afgelopen zaterdag heb ik de Fyto Gold voor haar.

Daar voerde ik wel een half kilootje van de afgelopen dagen ,
nu geef ik haar alleen nog maar 1 x een handje na die Quadrisol ,
en ook gewoon wel een appeltje / peentje / boterham ofzo hier en daar.

Nu zo zo lekker actief is zal ze wel afvallen ook Lachen

Ik kan alleen maar hopen dat dit nu goed is ,
zal toch ergens op moeten vertrouwen , dat is de ellende.

Spannend ..... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:45

Komt wel goed meis, er wordt goed op haar gelet nu, dus niet meteen van het ergste uitgaan. Je zult zien dat ze met een weekje ook zonder pijnstillers weer gewoon lekker jouw eigen vlotte racemonstertje is.
Lekker slapen straks, 't komt allemaal weer goed!!!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 21:05

Heel erg bedankt Sonja , wat een ontzettend lieve reactie Verdrietig Lachen

Zorgen maak ik me toch wel ,
zoals ik al zei : op de 1 of andere manier ga ik altijd van het slechtste uit...
een rot-karakter-eigenschap die ik niet wil maar die er toch is....

Ik ben altijd bang dat er iets sluimert dat ik mis ,
en dat er iets akeligs aan zit te komen... ik VOEL gewoon dat dat (ooit)
gaat gebeuren......

Hoop alleen niet dat dat nu al is ,
dat kleine bolletje verdient veel beter ....hoop haar nog vele jaren gelukkig en tevreden zien zijn nu haar leventje bij mij tot rust kan komen Lovers

Maar wie weet is ze gewoon wel kapot gereden in haar verleden met al die verschillende eigenaren , en komt dat nu naar buiten...

Ik weet het gewoonweg niet en ben toch wel bang dat datgen wat ik echt zou moeten doen , nu niet gebeurd , en misschien maakt die Quadrisol het wel erger...

Nouja laat ik er gewoon vanuit proberen te gaan dat het eigenlijk niks is en ze gewoonweg wat gevoelig is...geen slijtages of hoefbeenkantelingen enzo Haha! Scheve mond

Bedankt Son !!!!! OK dan! Lovers

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:18

Sonja schreef:
Nee Calippo, juist met deze klachten geef je pijnstillers om het dier in beweging te houden. Door de beweging is de doorbloeding beter, waardoor de voet beter geneest.
Ik ben er persoonlijk echter niet kapot van om er in zo'n situatie een ijzer onder te zetten, juist omdat het hoefmechanisme (het uitzetten en weer terugveren van de hoef tijdens het lopen) minder goed werkt met een ijzer onder. Echter, als de VA de zool rust wil geven, is een ijzer weer een goed hulpmiddel, dus het is altijd het afwegen van kwaden....

Quadrisol is een goede pijnstiller, en je hoeft je niet schuldig te voelen dat je dat Rena in haar mond spuit hoor Bianca, er zit namelijk een lekker chocoladesmaakje aan waardoor de meeste paarden het helemaaaaaal niet erg vinden Haha!


Maar in dit geval ga je ervan uit dat het alleen te wijten is aan dat natuurlijk bekappen! Natuurlijk is beweging goed, maar als ze twijfelen aan zoiets als hoefbevangenheid dan moet je er in mijn ogen geen risico mee nemen ! Dat ijzer is maar bijzaak! Als ze echt ZO gevoelig is op de zool dan zou ik me ook ernstig zorgen maken over dat hoefbeen wat eventueel op de zool kan drukken ! Een van mijn paarden loopt sinds 1 jaar ook zonder hoefijzers (door mijn verhuizing naar een bosrijke omgeving) maar als ze op een steen stapt dan voelt ze dat wel, dat is iets anders dan constant gevoelig lopen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:32

Maar als het hoefbeen gekanteld was, had de veearts dat geconstateerd bij het visiteren van de hoef. Dan was het paard helemaal door het dak gegaan als hij de tang op de zool had gezet... Bovendien zouden de klachten dan meteen weggeweest zijn als hij de achterkant van de hoef opgehoogd had, en dat is een standaardtestje als ze een gekanteld hoefbeentje vermoeden. Ik zou me daar dus vooralsnog niet al te veel zorgen over maken.
Wat ook mogelijk is, is dat de stand van de hoef veranderd is door het smidje, waardoor de zool nu meer dragend is geworden. Mogelijk is de zool daar nog niet aan toe (kan echt maanden duren voor de hoef echt voldoende uitgehard is), of is de zool stomweg te dun. Dat komt ook vaker voor. Dan hoeft er ook maar een megaklein steentje te liggen waar 'ie optrapt en ze kreupelen alsof hun been eraf gehakt is....

Precies weten doe je 't nu toch niet.
In zulke situaties moet je gewoon blind op je veearts en/of hoefsmid kunnen vertrouwen....

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 21:55

Rena staat sinds vorig jaar mei op blote voeten , ik rijdt vaak ''bloot'' Haha! buiten en soms met macs.
Gevoelig is haar zool niet en de VA had die ronde nijptang op haar hoeven gezet en geen reactie. Ook bij de hoefsmid vandaag geen tekenen van een au-hoef , maarja nu heeft ze al 3 x die Quadrisol gehad natuurlijk....

Maar met een hamer kloppen op de hoef ofzo is ook niet gevoelig , alleen het lopen zelf.

Natuurlijk bekappen begonnen omdat ze nu een ruim jaar zonder ijzers staat , en hoef is nog te zwakjes naar mijn zin. Is niks mis mee op zich , maar mag best iets harder en wellicht breder worden , en met een traditionele smid heb ik toch het idee dat ze maar een standaard hoefje aanhouden en wellicht elke keer die hoef weer terugzetten in een ''ijzer'' stand , die hoef probeert zich netjes natuurlijk te krijgen en die smid zet haar weer terug , dat idee heb ik Haha!

En dan dat ik een onverklaarbaar akelig gevoel heb over zo'n verkeerd staand hoefbeen...het lijkt wel of daar niet naar gekeken wordt , je moet toch zorgen dat de hoef ZO in model is dat dat hoefbeen netjes horizontaal aan de grond dragend is ?

En gewoon het hele gericht zijn op blootvoets lopen , dat spreekt me erg aan. Haar hoeven zijn nu ijzer-hoeven zonder ijzer , ik wil echte gezonde zichzelf-bijhoudende natuurlijke hoeven !

Daarom dus Lynn erbij gehaald van naturalhorse ,
die zat nog een BEETJE dichtbij.....
Ze loopt nu wel veel meer op de straal en de onderzijde van de hoef is id meer op de grond dan eerst , bovendien natuurlijk de hoefwand ervanaf...
maar ook het erg kreupel rechtsachter , en nu kreupel rechtsvoor..

Ook kreeg ze een beetje golfjes in het hoorn van haar hoeven...
dat schijnnt ook een tekentje van hoefbevangenheid te zijn.

Vollaers is er bij geweest , die moest naar Michelle van denz op bokt en omdat Rena nog steeds niet lekker liep heb ik gevraagd of hij meteen daarna naar Rena kon komen kijken.
Heb hem verder nooit eerdr gehad maar kwam wel goed over !!

De hoeven en benen zelf zijn niet gevoelig , het zit echt van binnen.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 22:02

Oja , dat chocolade-smaakje dat weet ik niet ,
maar Rena houdt al niet van zoetigheid dus echt plezieriger zou dat het dus niet maken Clown

En och , die 5 cc is echt zoveel niet , dat is geen probleem.
Ik geef haar ook altijd wat lekkers erna.
Niet dat ze dat dan nog aan durft te pakken , want ze vermoedt dat ik daar ook iets in heb gestopt doordat ze een paar weken geleden pilletjes moest die ik in een appeltje of zo verstopte *LOL*

Ze komt nog steeds vrolijk naar me toe als ik haar roep in de wei ,
maar zodra ze ook maar DENKT dat ik iets verdachts bij me heb dan moet ik wat meer overredingskracht gebruiken om haar bij me te krijgen.

Ze vertrouwd me voor geen cent na die vervelende dingen de laatste tijd ,
vliegenspray waar ze voorheen doodsbang voor was , pilletjes , wormenkuur...
ik ben gedegradeerd tot verdacht voorwerp de laatste weken *LOL*

Maarja gelijk heeft ze , ze inspecteerd alles nu eerst even.

Ben ook benieuwd hoelang het duurt voordat ze zich bijna niet meer laat pakken in de wei als ik elke keer die spuit erin moet stoppen.

Dan komt ze wel meteen als ik roep maar blijft om me heen keutelen als ze het niet vertrouwd Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 17:34

Mmh..vandaag iets nieuws :

ze heeft nu daarnet ineens een wazige rode streep in haar hoef ,
die schemert wasemig door aan de zij-buitenkant van haar rechterachterhoef waar ze dus zo kreupel aan was een paar weken geleden...

Plek zit als je er recht naast staat , van de kroonrand op ongeveer 1/3 van de hoef , een soort beursige plek lijkt het , niet heel duidelijk en niet heel rood , maar goed te zien.

Dat was gisteren nog niet Verward

Lijkt hetzelfde idee als die rode strepen in de hoef die met de witte lijn meelopen...

Lijkt wel of die hoef beurs is vanbinnen.

Is dat iets dat met hoefbevangenheid te maken kan hebben ,
of het lijkt toch zeker niet op een hoefzweer die naar buiten wil ?

Als dat zo was had ze er vast wel gevoeliger op geweest neem ik aan...

Vaag.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:51

Dit kan idd met hoefbevangenheid te maken hebben. Vaak als een paard dan bekapt wordt dan kom je idd rode plekken tegen in de wittelijn. Kijk maar eens op hoofcare.nl, daar staan foto's.
Bij een hoefzweer heb ik nooit bloed(achtige kleur) gezien behalve toen ze bij mijn paard eens eentje uit moesten snijden die tegen de lederhuid aan zat, dat bloedde toen wel

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 17:54

Ja aan de onderkant dat weet ik Lachen

Maar nu dus aan de zijkant van haar hoef zo'n dikke diepliggende rode gloed.... dat heeft ze nog nooit gehad.

Lijkt een beetje zoiets als een blauwe plek-idee Lachen


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:37

quadrisol is een NSAID: 'non-steroidal anti-inflammatory-drug. en die doet echt veel meer dan enkel pijnstillen hoor pmarena, je hoeft je (wat dat betreft) geen zorgen te maken. naast pijnstilling geeft die ook ontstekingsremming. en een ontsteking is op zich een normale reaktie van het lichaam op een prikkel (kan van verschillende aard zijn), maar in bepaalde gevallen is het juist zaak die reaktie te stoppen, omdat ze in het lichaam meer kwaad doet dan goed. juist het hele hoefbevangenheidsproces is oa. ook een vorm van ontsteking, en op de duur krijg je een soort sneeuwbaleffect, EN DAT MOET GESTOPT WORDEN of je krijgt vaak nog ergere problemen.
in die gevallen is het idd zelfs een beetje jammer dat het product tegelijkertijd ook pijnstillend werkt, want de ontstoken plaats gaan overbelasten is natuurlijk ook niet goed.
hoe het verder ook uitdraait (hopelijk goed! OK dan! OK dan! ), die kortstondige quadrisolbehandeling is echt wel een hulp in de goede richting!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:52

Ik had precies hetzelfde een week geleden. Mijn paard liep ineens op vier poten tegelijk kreupel, dierenarts erbij, tekort bekapt! was de conclusie. Nou ik heb toen ook twee tubes quadrisol gekregen. En na een week ik kan al weer rijden op zachte ondergrond en het gaat hartstikke goed. Mijn paard is zeventwintig, dus dat wil wat zeggen! Dus kop op dit komt allemaal weer goed!!!!!!!!

Veel liefs en sterkte,

Kirsten

Van vallen leer je opstaan...!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 19:07

Dat NSAID las ik ook in de bijsluiter idd , heb er alleen nooit van gehoord Lachen

Voor Mist :

er staat in dat je het maximaal 2 weken mag gebruiken ,
de 3 spuiten die ik heb gekregen zijn voor 9 dagen , dus dat klopt allemaal wel Haha!

Vandaag liep ze weer anders dan gisteren , nu toch weer wat minder enthousiast maar wel nog spontaan draven enzo dat deed ze de laatste tijd al niet ... op een week of wat na tussendoor , toen dacht ik eigenlijk dat ze weer goed ging.

Het gras begint nu wel weer een beetje op te komen in de wei ,
ik wil haar ook niet apart zetten , grote kans dat ze dan erg onrustig wordt.

Ik neem aan dat ze dat gras toch wel aan moet kunnen , die sprietjes die nu weer boven de dorre vlakte uit beginnen te komen ?

Anders eet dat dier helemaal niks Lachen

En ze staat elke dag op de wei dus is het gewend om flink gras te verstouwen Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:59

ik hoorde dat golfjes in hoeven een teken was dat ze in die periode te eiwitrijk voer hebben gehad? Verward

maar je hebt in ieder geval genoeg ellende zeg bianca, bah!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 19:04

Nou he ? Haha!

Het is me het zomertje wel...

Beestje staat hele dagen op het land , al vanaf het vroege voorjaar en daarvoor ook overdag van vroeg tot donker..je zou toch denken dat haar stofwisseling dan ''meegroeit'' met het gras ofzo...
Voer krijgt ze ook al nauwelijks omdat ze geen fluit doet na die allergie-iets en dat kreupele voetje.

Ze staat nu nog steeds op de wei , ik twijfel eigenlijk of ik haar eraf moet halen...maarja.

Ik kijk het nog even aan zo Lachen

De hoefsmid heeft met de ijzers erop zetten meteen de golfjes weggevijld ,
dus dat probleem is ''opgelost'' Tong uitsteken

Ik hou het diertje goed in de gaten ,
meer kan ik er op dit moment niet aan doen....

Ik ga haar zo weer een shot Quadrisol geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Vagabondo en 30 bezoekers