heel vaak stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

heel vaak stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 15:31

boefie is nu al een aantal keer heel erg stijf geweest na het rijden, dan heb ik een keer gereden en issie de volgende dag stijf. vandaag ook weer: woensdag heb ik op hem gereden en 's avonds heeft hij een tuigje aan gehad voor het eerst en dat ging zo goed dat we er een eggetje achter hebben gehangen en de bak geploegd, vandaag toen ik weer wou rijden was hij dus weer stijf. (gisteren heb ik niet met hem gelopen). wat kan ik eraan doen? hij is zeker lang genoeg uitgestapt etc. vandaag heb ik ongeveer een kwartiertje met hem gestapt. komt het gewoon omdat hij al wat ouder is of vraag ik te veel in 1 keer? en wat kan ik dan doen?


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 15:52

vergat nog wat erbij te zetten: hij staat in een schuilstalletje met uitloop(vandaar dat ik niet met hem gelopen heb gisteren)
zelf dacht ik dat massage misschien een oplossing is, maar ik wil gewoon jullie mening even weten wat ik het beste kan doen..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:54

ik zou eens wat vitamine e en selenium,van het merk secotlin verkopen ze die in een,een pot.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:57

mischien wat het rijden,en de helebak omploegen op een dag toch eens wat teveel.
of staat op de tocht in de schuilstal?
hoe oud is die?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:00

Als ik alles zo lees, denk ik, mede gezien het feit, dat boefie ook niet meer een van de jongste is, dat je hem aan het overvragen bent. Door de overmatige verzuring, krijgt hij pijn en last van stijve spieren. Ondeskundig masseren geeft hem nog meer pijnprikkels. Veel onbelast stappen op harde bodem en een middeltje halen bij je dierenarts tegen de verzuring, zouden hem al behoorlijk kunnen helpen. Als je een paard(je) hebt, mag het gewoon niet voorkomen, dat een paard geen beweging krijgt..een van de verplichtingen, die je jezelf oplegt bij het houden van een paard!! Wat kan je er aan doe?? Dat is wel duidelijk..je beestje niet overbelasten en regelmatig rijden, zodat hij in conditie blijft.

I love my Arabian horses

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:05

ik las net dat boefje 11 jaar was,ik vind dat nog helemaal niet oud.
ik denk dat het op die dag teveel was,en rijden en de hele bak omploegen,dat die daar gewoon wat spierpijn van heeft.
ik zou dus vitamine e en selenium voeren,dat is tegen spierverzuring enzo.
maar staat die ook niet op de tocht in de schuilstal?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 16:21

in mn schuilstal tocht het niet (veel), er ligt een dikke laag stro in zodat de tocht niet zo makkelijk onder de randen kan komen, er zitten wel 2 raampjes in maar die tocht valt ook wel mee, en als er heel veel wind is of regen doe ik ze meestal dicht, en ik dacht eigelijk dat hij wel genoeg beweging kreeg in zn weitje, maar dat is dus niet zo. ik zal wel eens kijken of ik een van die middeltjes kan vinden. en ik denk dat ik maar een schema ga maken om hem in conditie te houden. ik rijd meestal buiten op hem dus als ik hem dan een keer in de bak rij of longeer is dat ook snel te veel voor hem. dus is longeren wel een goede optie als ik een keer niet kan rijden?
(nog een weiziging: als hij heel erg heeft gezweten gooi ik altijd eerst even een deken over hem heen, die zit er dan minimaal een kwartier op)


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:11

rijd je hem al lang? anders kan het ook gewoon spierpijn zijn... dat had jij in het begin vast ook wel toen je net begon met paardrijden!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:00

Longeren kan geen kwaad, maar een terdegen opbouw van je paard, om hem weer in conditie te krijgen lijkt mij vereist. Probeer tijd vrij te maken voor je paard en dat betekend elke dag je tijd voor hem nemen en andere genoegens en verplichtingen op de tweede plaats te zetten. Bij een goede aanpak moet hij beter worden. Het is wel raadzaam een algemene bloedproef te laten uitvoeren en eerst ook de vit.E te laten bepalen in het bloed, voordat je zo maar gaat bijgeven.!!

I love my Arabian horses

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:30

Het kan normaal gesproken voor een gewoon gezond paard geen kwaad om overdag te rijden en sávonds even te ploegen.
Als die dit niet gewend is en je hebt te lang geploegt voor de eerste keer kan die daar weleens pierpijn van krijgen.
Hij gebruikt immers weer andere psieren als bij het rijden.

En als je hem na die arbeid dan een dag stil laat staan, ook al heeft die een uitloopje, heb je juist meer kans op stijfheid.
Dus als je nog eens een lekekre actieve dag hebt, wat over het algemeen geen kwaad kan kan je hem de dag erna toch het beste even zijn benen laten strekken, al is het maar aan de longeerlijn.

Als jij een dag ongewone oefeningen doet en de dag daarna de hele dag op een stoel zit heb je de dag daarna veel meer kans op spierpijn en stijfheid dan als je die dag ertussen gewoon beweging had gehad.

Als hij het vaker heeft en het ligt dus niet aan die arbeid en die dag rust ertussen zou ik hem gewoon even laten nakijken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 19:09

bedankt allemaal, ik ga eerst even wat conditie opbouwen en als hij dan nog stijf blijft ga ik toch maar eens aan dat vitamine E extra denken.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:16

in de wei lopen is geen alternatief voor werken
datis ontspanning

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:08

fjordenfan schreef:
in de wei lopen is geen alternatief voor werken
datis ontspanning


Verward Snap even niets van dit antwoord, hoe bedoel je

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:29

veel mensendanken dat als een paard in de wei loopt, dat he tdan ook zijn spieren traint
Datis niet so
Hetbeste is als je een paard met regelmaat traint, zeker vijf keer perweek
Dathout in rijden, of voor de watgen, maa rwerken
Een dag in de wei lopen is eenrustdag, maar helpt nie t goed tegen spierpijn, want het paard zal zijn spieren oveel mogelijk ontlasten
Als je endag niets odet kun je het beter even longeren en dan in de wei zetten

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:33

fjordenfan schreef:
veel mensendanken dat als een paard in de wei loopt, dat he tdan ook zijn spieren traint
Datis niet so
Hetbeste is als je een paard met regelmaat traint, zeker vijf keer perweek
Dathout in rijden, of voor de watgen, maa rwerken
Een dag in de wei lopen is eenrustdag, maar helpt nie t goed tegen spierpijn, want het paard zal zijn spieren oveel mogelijk ontlasten
Als je endag niets odet kun je het beter even longeren en dan in de wei zetten


Ja ok, snap het nu een beetje.
Maar bovenstaand paard staat in een uitloopstalletje, dus nog niet eens in een wei.
Ze gaat er nu in ieder geval al mee aan de gang.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:40

om een paard soepel te houden is het 't beste om hem dagelijks te werken; niet zo af en toe eens, maar gewoon dagelijks
dat eist van de berijder of menner ook discipline, maar dat is de manier om iets te berieken
een paard dat je zo af en teo iet s laaat doen loopt veel kans op spierbevangenheid endat wens je je paardje nie t toe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers