Zonnebloemolie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 18:47

Laatst hoorde ik dat iemand iedere dag een scheutje zonnebloemolie door het voer van zijn paard deed. Wat ik nou vergeten te vragen ben, is: waarom???
Weet iemand waar zonnebloemolie in het voer voor dient? Wat zijn de voor- en de nadelen ervan? Doet één van jullie het?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 18:56

Ik denk dat ze het voor de vacht doen. Ze gaan er heel mooi van glimmen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 18:59

Maar zitten er ook nadelen aan?

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:01

het is ook heel erg vet, dus je moet zeker niet te veel doen! een klein beetje is inderdaad goed voor zijn vacht, heb wel es gehoord dat ze er energieker van worden, maar of dit waar is weet ik niet!?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:02

hoi,

Ik gebruikte ook zonnebloem olie. het kan idd zijn om te vacht te laten glimmen,maar ik gebruikte het omdat mijn pony niet goed door haar wintervacht heen kwam. Er zitten volgens mij niet echt nadelen aan,en als je natuurlijke zonnebloem olie gebruikt kan het al helemaal geen kwaad.

-x- Daphne

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:04

Nee ik denk het niet, het is een plantaardig middel. Je ziet het ook vaak dat fokkers van honden er een scheutje door doen. Het is namelijk ook goed als je paard of hond last heeft van schilfers. Ik zelf geef mijn paarden en veulens vaak een scheut tarwekiemolie door het eten. Dit bevat nl. veel vitamine E.En wij bakken en braden altijd in zonnebloemolie of olijfolie dit schijnt ook erg gezond te zijn.Nou ja gezond, heb nu wel last van een griepje.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 19:07

wat heeft tarwekiemolie voor een voordelen dan, ten opzichte van zonnebloemolie?
En hoeveel is een 'scheutje' nou... Eén eetlepel per dag?

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:12

Wat is dan precies het verschil tussen zonnebloemolie, lijnzaadolie en tarwekiemolie, want ik dacht altijd dat je lijnzaadolie moest geven als je paard niet door z'n wintervacht heen kwam Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:35

Plantaardige olie wordt ook vaak gebruikt als een paard te dun (schraal) blijft. Door elke dag een flinke scheut olie over het voer te gooien, haalt het paard veel meer energie uit z'n voer en zet 'ie meer aan.
Als het echt om de vacht gaat, wordt lijnzaad of lijnzaadolie aanbevolen. Gekookte lijnzaad (minstens 15 minuten koken ivm gifstoffen!) heeft dan persoonlijk mijn voorkeur, omdat dat ook nog eens gunstig is voor het slijmlaagje in de darmen van je paard. Lijnzaadolie heeft dit extra voordeel niet, en is vrij prijzig in de aanschaf.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:39

Tja olie is niet zo goed voor een paard heb ik laats eens ergens op gevangen. Weet niet meer waarom. Maar goed ik weet wel dat een paard geen galblaas heeft en daarom moeite zou kunnen hebben met de afbraak van de vetten. En zo olie voeren al is het plantaardig is toch anders denk ik dan dat ze het van de plant eten.
Voer zelf ook lijnzaad en dat werkt ook prima voor vacht en darmen.
Kim

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 19:41

Ik doe een paar keer per week een scheut (ja wat is een scheut?? gewoon een beetje) zonnebloemolie door het voer voor de vacht.
Volgens mij kan het geen kwaad, als je maar niet teveel doet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:45

Hoi!
Zonnebloem-olie is inderdaad erg vet.
Wat je in plaats daarvan kan doen, en wat ook nog gezonder is, is olijfolie.
Wat wij altijd gaven toen aan de verzorgpaardjes, was knoflookpoeder. In het begin willen ze het niet graag eten, maar met in stukjes gesneden appel erdoor lukt het wel. Na een paar maaltijden eten ze het zonder problemen.
Knoflookpoeder is ook goed voor de vacht, paard krijgt een goede doorbloeding, zijn weerstand wordt groter (minder snel verkouden/hoesten) en het helpt ook iets tegen vliegen.
We gaven een kleine eetlepel door de muesli voor een paard van 1.64 m., kun je misschien vergelijken mocht je dit ook willen gaan doen.
In ieder geval veel succes!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:47

hmmmmm goeie tip dorine
ik wil natuurlijk niet dat mn paardje vet word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:48

Je kunt zonder problemen tijdelijk wat zonnebloemolie voeren om je paard te helpen door zijn vacht heen te komen. De olie is van goede invloed op de haarzakjes en talgklieren. Sommige paarden krijgen wel eens bultjes bij het verharen, dit gaat weg als je olie voert. Als je olie voert met alleen dit doel dani s zonnebloem olie goed genoeg, de veel duurdere lijnzaakolie heb je daar niet voor nodig.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 23:11

Mijn paarden krijgen bij het wisselen van de vacht altijd een scheutje (ca 1 eetl. Lachen ) distelolie. Olijfolie geef ik ze niet, vinden ze niet lekker *LOL* , Als je wortels voert, is de olie ook goed, het zorgt ervoor dat het lichaam de vit. A uit de wortels optimaal kan opnemen.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:28

hoi,

ik heb een oudere paard die vroeger altijd in de winter wel last had van verstoppingskoliekjes ,zij krijgt op DA advies altijd een flinke scheut olie door het voer en heeft niet meer zo last van verstoppingjes ,ik geef maiskiemolie omdat daar meer inzit dan zonnebloemolie aan vitamines en ze krijgen er ook meer energie van en ze glimmen allemaal mooi
Ik geef nu al mijn paarden een klein beetje maiskiemolie maar dat ene paard krijgt wel een halve kop olie per dag Haha!
groetjes tina

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:37

Citaat:
Op 2001-09-24 13:28, schreef tina:

Ik geef nu al mijn paarden een klein beetje maiskiemolie maar dat ene paard krijgt wel een halve kop olie per dag Haha!
groetjes tina


Eeeh... wordt ´ie daar niet dik van Verward , als ik dat bij Dikke zou doen, kan ´ie binnen 14 dagen niet meer door z´n boxdeur *LOL* !