eigenwijze pony met buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-01 20:16

Frusty hallo mijn pony is braaf alleen een nadeel als ze niet verder wil gaat ze niet verder!!!
Nix helpt lief doen,stemverheffen,boos worden ,
tikje geven!!.
Ze gaat alleen maar achteruit,en ik geef haar alle teugel.
Hoe kan ik dit oplossen???? Verward


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:58

kijk eens op mijn profiel? daar staat precies hetzelfde ik geef je wel even een pb

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:10

Das lastig zeg....misschien helpt het als je een ander paard mee naar buiten neemt. Vooral niet opgeven zou ik zeggen blijven proberen. Misschien wil iemand met de fiets mee die elke keer de pony ad hand meeneemt om hem toch naar voren te krijgen. Als een sterk persoon hem beethoudt en jij ondertussen drijft, kan ie moeilijk achteruit, maar ik weet niet of je het probleem hiermee acht oplost. anders moet je het eens aan je instructeur vragen ofzo.


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 10:27

Je doet eigenlijk juist het foute wanneer je alle teugel geeft. Je moet juist je teugels goed in contact houden en heel zelfverzekerd drijven eventueel samen met stemhulpen. Je kan misschien ook een kort zweepje meenemen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:16

Als de rest van de tips niet helpen, zou je ook kunnen proberen dat als hij achteruitloopt, je hem omdraait en hem ACHTERUIT laat lopen in de richting die jij toch al wilde. Als je dat lang genoeg doet, krijgt hij daar van zelf genoeg van, (en wil hij dus graag weer vooruit) dan ga je nog een paar passen verder achteruit en daarna draai je weer om en ga je weer vooruit, hij zal dan wel blij zijn dat ie weer vooruit mag! Succes! Het een vervelend probleem.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:31

Mijn pony heeft het soms ook. Meestal vindt hij dan iets eng (een pellet met stenen bijvoorbeeld) als het niet lukt met

1. laten kijken (met losse teugel)
2. flink voorwaarts drijven, eventueel bijtikken
3. toch nog eens rustig laten kijken... Scheve mond\
dan klim ik er meestal maar af om met hem als een bang hondje achter of aan de andere kant van me, er langs te lopen...
Is het een gevaarlijke situatie en gaat hij in de achteruit e.d. in het verkeer, dan spring ik er meestal snel af. Ben op die manier namelijk al een aantal keer bijna onder de auto gekomen. Schrik!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:22

GRR.. ik had ook zo'n pony en het was een hell om met hem te gaan buitenrijden. Hij ging stilstaan wilde niet meer verder lopen en ging rechtovereidn staan en wilde wegrennen. Ik heb hem verrot geslagen maar nix hielp. Nu zou ik hem helemaal leeg schoppen en rammelen maar toen kon ik nog slechter rijden als ik nu doe.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:42

ja, ik ben een echte dierenbeul. Ik weet waar hij nu staat. KOm jij een buitenritje op hem maken?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:10

tja, misschien vind jij het kinderachtig maar het is wel de waarheid. Het was niet zo'n hele brave pony met rijden en meerderen hebben het geprobeerd. Ik vind het ook nie t kinderachtig want hij was niet de makkelijkste en hij ging echt te keer en je mag het komen proberen en je komt er vanzelf achter dat dat de enige oplossing. Bij dat softe gedoe krijg je alleen maar verwende zeikpaarden van waar je nix aan hebt.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:20

Ben ook geen voorstander van dat harde gedoe met paarden.
Geduld is een schone zaak zeg maar. Schijnheilig

Maar het mag niet gebeuren dat een paard over je heen loopt. Een vervelend dier mag je best s aanpakken, maar er zijn grenzen.

Ik heb ooit s gelezen uit een intervieuw van een of andere topruiter, dat hij een hekel ha daan zwepen.
Hij zei denk s na, als je al een zandkorrel op een paardenvacht laat vallen, rilt de hele huid al meteen. Ken je nagaan wat een zweep al niet doet...

Ik rij dus nooit met een zweep.

Maar ja je hebt uitzonderingen met paarden hoor, die hebben gewoon geen respect voor je, tsja dan kan ik me er wel iets bij voorstellen! Schijnheilig

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:23

Ik vind dat je kordaat moet zijn met paarden, maar geen paardenbeul.
Als ze iets doen wat niet mag, zeg ik kordaat "Neen" en als ze niet reageert krijgt ze een tik, maar alleen maar 1 tik en geen rammeling dat ze morgen nog niet weet waar ze staat!
Ik denk inderdaad ook dat je met kordaat op te treden en geduld veel verder komt dan met je paard/pony "verrot slaan, leeg schoppen en rammelen"!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:24

Makkelijk om Steef meteen zo te beoordelen, maar als hij net zo'n etterbeest heeft als ik, dan weet ik wat hij doormaakt, en op een gegeven moment is het dan gewoon afgelopen met geduld en lieve woordjes.

"ZO AARDIG ALS HET KAN, MAAR ZO HARD ALS DAT HET MOET" is een uitspraak van mijn instructeur, die ik absoluut onderschrijf!

Voor wie pertinent tegen is: maak een afspraak met me voor een buitenritje op Milena.... Extreme duivel

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:27

Ja, Ok je moet hard zijn, maar je kan ook hard zijn door kordaat te zijn en niet je pony af te rammelen.

Ik ben ooit eens naar een les geweest om jonge (trek-)paarden op te leren en wanneer je paard iets doet wat niet mag, kan je beter 1 keer hard doorslaan, zo gebeurt het in de natuur ook, dan je paard een rammeling van 5 minuten te geven.
En het belangrijkste van al: nadat je dus je paard die klap verkocht hebt, meteen belonen!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:33

dat rammeling is natuurlijk wel heel erg overdreven al heb ik het wel geschreven. Ik heb hem idd in elkaar geschopt en ik weet ook dat geduld beter is maar bij sommige paarden moet je gewoon iets doorpakken. Ik ben helemaal niet hard maar erg concequent en pik niet heel veel van een paard. DAt kan ook niet ibj ons op stal want dat is niet goed voor je gezondheid.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:35

Citaat:
Op 2001-09-25 16:27, schreef Dorien:
.
En het belangrijkste van al: nadat je dus je paard die klap verkocht hebt, meteen belonen!



ja en kijk. dat doe ik dus wel heel vaak. Veel belonen en ik heb ook altijd brokjes bij me zodat ze meteen een brokje krijgen als ze braaf geweest zijn.

Doortje: dat leeg schoppen is maar een krachtterm die en beetje overdreven is.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:19

Ha, das nou eens een probleem waar ik heeeel veeeel ervaring mee heb.
Isolda is ook zo'n bok geweest en is het af en toe nog steeds. Ik ben ook zeker een voorstander van geduld. Maar als jij ergens een half uur geduld staat uit te oefenen en je paard is nog steeds zo opstandig als eerst?

Ik heb dus ook vanalles geprobeerd. Natuurlijk eerst geduld, maar dat werkte van geen kanten, ze maakte er misbruik van.
Dus dan op de harde toer. Benen erbij en een beste lel achter op haar kont. Gaf hier en daar wat rodeo achtige scenes, maar werkte op den duur wel!
Ik heb heel wat met Isolda in de sloot gelegen, maar ik heb het wel voor elkaar gekregen.

Gelukkig maar want buitenrijden is het enige wat ik kan buiten mijn weitje.

Wat bij mij ook erg goed werkt is aandacht afleiden op de stukken dat ik weet waar ze iets gaat flikken. Dus stelling links recht afwisselen of ruim van te voren kleine voltetjes maken en zo over dat punt heen draaien. Ik heb ook weleens geprobeerd om heel zelfverzekerd in een flinke draf een aanloopje te nemen, zeg maar. Was 2 keer een succes, daarna werd ik bijna gelanceerd. Haha!

Maar goed, als dat niet werkte..... Was er bij mij 1 oplossing en dat was de zweep. Sorrie, maar als een paard mij de gek aansteekt.... Extreme duivel

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 19:34

Mm ja zo is mijn pony ook. Met een ander erbij of iemand op de fiets ernaast of lopend is het een schatje, superbraaf. Anders gaat hij achteruit en draaien. Achteruit laten lopen werkt niet. En ik heb ook nog geen manier gevonden om het tegen te gaan. Meestal stap ik tog maar af of komt er iemand langs. Wat wel 1x werkte, afsteigen recht draaien en voordat ik al goed zat een enorme tik op zn kont geven en ja hij ging zo in draf verder. Als je zeker weet dat er niks engs is gewoon aanpakken je pony dolt met je en dat kan gevaarlijk zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:00

[quote]
Op 2001-09-24 12:16, schreef Ineke2:
Als de rest van de tips niet helpen, zou je ook kunnen proberen dat als hij achteruitloopt, je hem omdraait en hem ACHTERUIT laat lopen in de richting die jij toch al wilde. Als je dat lang genoeg doet, krijgt hij daar van zelf genoeg van, (en wil hij dus graag weer vooruit) dan ga je nog een paar passen verder achteruit en daarna draai je weer om en ga je weer vooruit, hij zal dan wel blij zijn dat ie weer vooruit mag!

DAt doe ik ook altijd met Iones. gewoon in zijn reverse zetten net zolang totdat het zijn neus uit komt. en dan draait hij weer om, maar dan heeft hij er soms geen erg in dat hij de goeie kant op draait! grinnik. werkt prima hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:03

Je moet eerst uitzoeken of je paard echt bang is. Ik laat paddy vaak eerst kijken ernaar. Maar ze mag niet haar hoofd wegdraaien (in de richting waar ze liever naar toe zou willen; terug). MAar na een tijdje moet ze er echt langs! En ik ga net zo lang staan te hannessen totdat ze er langs gaat, al moet het een uur duren! En ik ga als ze blijft weigeren is ook schoppen en slaan. ZE hoeft haar zin niet door te drijven. Zachte heelmeesters maken vaak stinkende wonden. IN de ring zou de jury ook geen begrip op brengen als ze weigerde langs het jury hok te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:08

Ik heb dus ook op handelstallen gereden met echt verpeste verwende krengen.
En soms is er geen ander oplossing.
Of je moet er niet op gaan zitten.
Ik ben iemand die heel veel beloond maar bij gemeen gedrag en aan stellerites krijgt ie meteen lik op stuk.
Soms zijn alleen een paar rake klappen het enigste wat helpt. Daarna weten ze hun plaats en zijn ze braaf.
Lees niet dat ik dit bij elk paard doe.
Meestal heb ik alle andere dingen al gedaan op een aardige manier. Maar er zijn nou eenmaak van die beesten bij Boos!

Maar ik denk dat je dat vooral kunt weten als je op alle paarden van handestallen hebt gereden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers