Help, geen winterstalling! Wat zouden jullie doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Help, geen winterstalling! Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 22:51

Ieder jaar stond Pjelk in de winter in de manege omdat ik daar goed rijden kan en hij niet zo dik in de vacht komt. Dit jaar blijken echter nu al alle stallen bezet te zijn Scheve mond Wel heb ik Beau `swinters in onze wei staan waar hij dan in de grote open stal ( ongeveer 3x 6 m) en in het daaraan grenzende uitloopje kan staan. Pjelk zou daar wel bijpassen alleen heb je dan het nadeel dat hij zo dik in het haar komt en er van serieus trainen natuurlijk niets komt. Pjelk de hele wintwer door met een deken op buiten laten staan lijkt mij niet echt een optie.
Wat zouden julie doen?
- Verder zoeken naar een binnenstal
- Paard Wel met deken op buiten laten staan
- een deel van de open stal aftimmeren zodat je een boxje krijgt van ongeveer drie bij drie meter en daar het paard deels geschoren (voor het snel opdrogen na het rijden ) en met voldoende dekens op te laten staan.
- Of het rijden maar uit je hoofd zetten, je Fjord Fjord laten zijn (want dat is Pjelk tenslotte) en hem dus buiten laten zodat hij een mega wintervacht krijgt en je alleen rustige stapritjes kan maken omdat hij anders te nat wordt. Gaaaap

Zoey
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:04

Hoi je geeft aan een ford te hebben deze kunnen het hele jaar goed buiten staan. Je geeft niet aan of je hem fanatiek rijd maar ik zou zo ie zo op zoek gaan naar een binnenstalling. Wanneer hij nat is en je gooit hem een deken op en dan naar buiten kan hij ziek en verkouden worden.
Dit kan zelfs leiden tot een longonsteking. Dus kijk goed uit!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:07

Hum lastig. Ik zou kiezen voor de dikke deken en daarbij een 'sportstreep' geschoren zodat hij niet zo snel zweet. De box kun je dan ook in elkaar zetten zodat je de mogelijkheid hebt hem binnen te houden totdat hij echt helemaal droog is. Daarnaast kan hij dan overdag wel gewoon buiten lopen dunkt mij.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:13

Ik zou willen dat ik zo'n luxeprobleem had!
Als je toch wil rijden zou ik hem met deken op lekker buiten laten staan.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 00:28

Waarom geen deken? 1 goede deken is vast goedkoper dan de hele winter stalgeld. En als overdag het zonnetje eens lekker schijnt kun je de deken altijd een paar uurtjes afdoen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:25

Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je je fjord het liefste niet buiten laat. In dat geval zou ik nog even doorzoeken naar een ander adresje waar je in de winter terecht kunt.
Hoewel je fjord natuurlijk wel prima in staat is om buiten te blijven. Maar dat hoef je nu nog niet te beslissen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:26

Zoek nog even door. Misschien zijn er nog maneges of pensionstallen bij je in de buurt waar wel nog een stal vrij is.
Mocht je echt niks kunnen vinden, dan kun je altijd nog een deel van de stal ombouwen tot box en hem daar inzetten. Als je dat doet, kies dan voor een goede waterdichte winterdeken. Maar ik denk dat je dat zelf wel al bedacht had. Veel succes met je zoektocht.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:48

Ik zou even doorzoeken. Als je niets vind kan je altijd nog verder denken wat je ga doen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:03

op zich is het helemaal niet erg om je paard buiten te laten, maar hij moet wel een schuil stal hebben. Dus ik zou daar naar gaan zoeken.
Staat hij alleen op de wei ?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:14

oeps, heb het niet helemaal goed gelezen zie ik....
Ik zou kiezen voor de wei met de paarden en dan toch wel een deken op. Maar dan wel echt een hele goede deken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:15

Ik ken het probleem maar al te goed, al heb ik geen wei zelf, maar wat ik ook doe met mijn tinker het blijft een wollige teddybeer. We rijden er gewoon toch op maar zijn dan een eeuwigheid bezig met droogstappen, dan een deken erop tot hij echt droog is en die er dan weer van af halen. Het voordeel is wel dat ze het nooit te koud hebben in de winter, en rijden doe je toch niet iedere dag in het zweet. De rest van de tijd hebben ze dan profijt van hun dikke vacht.

Ik zou zelf een stukje van de stal aftimmeren als box (zowiezo altijd wel handig voor als ze eens kreupel zijn en op stal moeten blijven). En na het rijden als hij nat is, goed droogstappen en met een deken op op stal zetten tot hij helemaal droog is en dan weer lekker zonder deken zijn wei inzetten.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:48

Zou toch nog naar een stal in de buurt gaan zoeken, en als je echt niks kan vinden zou ik gaan kijken of je dus die stal zelf kan maken (die van 3 bij 3)

Succes

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:51

Ik zou kiezen voor een goede water- en winddichte deken.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:57

alle opties : verder zoeken
desnoods buiten zetten
en volgend jaar op tijdeen box bespreken

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 22:24

Gezien zijn ras is Pjelk idd prima in staat de winter buiten door te brengen. Maar wat je dan krijgt is een ongelooflijk harig teddy beren paard waarmee rijden heel lastig is. Bijvoorbeeld: vorig jaar stond Pjelk tot 1 oktober op het land en kjwam daarna in de manege. Hij had dus nog geen nachtvorst meegemaakt in de wei. Toch was zijn vacht zo dik dat als ik een uur gereden had (zo intensief als in de les) ik hem vervolgens een uur kon uitstappen warna hij nog niet droog was Scheve mond . Daaromheb ik hem toen in een stengenmodelletje geschoren zodat toch gewoon na een kwartiertje droog was en toch buiten nog wat profijt van zijn vacht had.

Ik wil het dit jaar dus het liefst weer zo doen (we rijden ook wedstrijden en ik wil dus eigenlijk gewoon doortrainen) en zal zoals veel van jullie ook zeiden, nog even verder zoeken naar een stal. Kennissen van mij hebben hun paarden bij een boer niet ver van de manege staan. Die boer heeft nog twee boxen over die hij nu als opslag gebruikt. Daar ga ik dus nog achteraan en anders de oplossing in het in tweeen delen van de schuilstal zoeken.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:37

ja dat is een probleem
mijn fjord staat in pension op een grote manege maar snachts op stal an begint alweereen teddyvascht te krijgen
toch wil ook verder blijven trainen de komende inter
scheren doe ik niet, want hij verdraagt absoluut geen deken, scheurt hem meteenvan zijn lijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:43

Wat wil je zelf?
Je geeft duidelijk aan dat je door wilt blijven trainen en dus meot je je paard dun in het haar houden. Dat wordt dan toch een manege met rijhal zoeken. Want afgezien van zijn vacht heb je in de winter ook nog te maken met de bodemgesteldheid. Als het gaat sneeuwen en vriezen heb je toch een probleem als je buiten staan.