Juiste stelling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Juiste stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 18:46

Wat is er nou wel goed als je stelling vraagt, en wat juist niet? En hoe vraag je de juiste stelling? Met welke hulpen ed?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:49

Bij stelling vragen is het belangrijk dat je stil zit en iets meer gewicht hebt op de binnenkant, door je binnenzijde te strekken.
je binnenbeen ligt op de singel en je buitenbeen wakend achter de singel, je bovenlichaam draai je iets naar binnen.
Je binnenteugel is iets van de hals en houdt de stelling en nageeflijkheid. Je buitenteugel is tegen de hals en begrenst de stelling en regelt het tempo.
belangrijk is dat je niet alleen stelling vraagt alleen met je binnenteugel, veel ruiters doen dat en dan geef je je paard de kans om over de buitenschouder weg te vallen.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 19:51

petrabonanza schreef:
Bij stelling vragen is het belangrijk dat je stil zit en iets meer gewicht hebt op de binnenkant, door je binnenzijde te strekken.
je binnenbeen ligt op de singel en je buitenbeen wakend achter de singel, je bovenlichaam draai je iets naar binnen.
Je binnenteugel is iets van de hals en houdt de stelling en nageeflijkheid. Je buitenteugel is tegen de hals en begrenst de stelling en regelt het tempo.
belangrijk is dat je niet alleen stelling vraagt alleen met je binnenteugel, veel ruiters doen dat en dan geef je je paard de kans om over de buitenschouder weg te vallen.


Dat is idd de manier waarop ik het doe, maar hoe merk ik of de stelling goed is, waaraan kan je dat zien/voelen? En wat zie/voel je precies als hij over de buitenschouder wegvalt?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:15

je paard moet gebogen zijn in het verloop van de wending/volte, hij moet dus recht zijn op de bv. voltelijn. Als je een volte rijdt en je paard kijkt meer naar binnen als dat de lijn gaat heb je teveel stelling. Als hij over de buitenschouder wegvalt (wat vaak gebeurt bij teveel stelling) zal hij een soort wijkerig onder je vandaan lopen naar buiten toe. Dit kun je voorkomen door hem goed te begrenzen met je buitenhand en buitenbeen. Zijn binnenachterbeen zet meer onder bij de juiste stelling, dit kun je goed voelen door af en toe met je ogen dicht te rijden (niet te lang natuurlijk) en je je concentreerd op de benen van je paard.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 20:26

petrabonanza schreef:
je paard moet gebogen zijn in het verloop van de wending/volte, hij moet dus recht zijn op de bv. voltelijn. Als je een volte rijdt en je paard kijkt meer naar binnen als dat de lijn gaat heb je teveel stelling. Als hij over de buitenschouder wegvalt (wat vaak gebeurt bij teveel stelling) zal hij een soort wijkerig onder je vandaan lopen naar buiten toe. Dit kun je voorkomen door hem goed te begrenzen met je buitenhand en buitenbeen. Zijn binnenachterbeen zet meer onder bij de juiste stelling, dit kun je goed voelen door af en toe met je ogen dicht te rijden (niet te lang natuurlijk) en je je concentreerd op de benen van je paard.


Oke, thnx, ik ga eens wat proberen zaterdag!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:34

sukses!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:43

ik heb altijd geleert alleen met wendingen,waar je stelling mee vraagt je buitenbeen achter de singel om te zorgen dat de achterhand niet uitzwaaid.
met stelling op rechten stukken hou ik me buitenbeen gewoon?
maar verder ben ik het idd helemaal met je eens petra Lachen

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:20

Heb pas gelezen in boekje van hemel op paarden dat de juiste stelling is: Als je er recht op zit dat je dan net zijn of haar neusgat en een glimp van het oog kan zien, dan heb je genoeg stelling. Misschien een tip? Ik vond het een goeie want ik vraag altijd veelste veel stelling zegt mijn instructrice en daarom valt ze over haar buitenschouder weg!! Sinds ik daar opgelet heb gaat het een stuk beter. Een stuk beter wat zeg ik nou het gaat Super. Ja en de rest moet je met je benen doen. Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter. Zo leer ik het en het gaat super. En stukken dat je rechtdoor gaat dan moet je allebei je benen eraan houden. Allebei op de zelfde plek!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:09

ja klopt,wij leren altijd dat genoeg stelling is,als je idd glimp van het oog ziet,dus zodra het oog in zicht komt is er genoeg stelling.